728 x 90

این همه جیغ وحشت، چرا؟

سرکوب زنان
سرکوب زنان

به‌دنبال گیر کردن نظام در تله اتمی و تحریم، مسائل در درون رژیم چنان در هم تنیده شده‌اند که یک مسأله اجتماعی، مثل نقض مقررات آخوند‌ساخته حجاب، بلافاصله در رژیم تبدیل به بحران امنیتی می‌شود.

به همین منظور این روزها از خامنه‌ای و روحانی، همه روضهٔ وحدت و اقتدار می‌خوانند. اما صداهایی که از درون رژیم شنیده می‌شود چیز دیگری است.

 

ربیعی سخنگوی دولت روحانی روز۱۳مرداد که برای نمایش اقتدار نظام بعد از تحریم ظریف به صحنه آمده بود وحشت خود را از اپوزیسیون بر انداز نظام برملا کرد و گفت: «حضور ضد انقلاب توی کاخ سفید زیاد شده من کاملاً احساس دارم می‌کنم که روی ادبیاتی که کاخ سفید داره حرف می‌زند خیلی به ادبیات سیمای این گروهکها، صدا و سیمای این گروهکها خیلی نزدیک شده البته متأسفانه ما از تیرانا تا کاخ سفید تا بعضی‌ها که ناآگاهانه در داخل موضع‌گیریهایی می‌کنند که به هر حال منافع ملی تضمین نمیشه».

پاسدار ربیعی همچنین در جلسهٔ دیگری به‌ مناسبت روز مطبوعات گفت: «هیچ دوره‌ای این‌گونه براندازان اسلحه به دست داخلی در کاخ سفید حضور نداشتند». ربیعی افزود: «هیچ دوره‌ای مثل امروز قدرتهای متخاصم خارجی بر عملیات روانی در ایران مسلط نشده بودند».

 

وی با اشاره به تشتت درونی نظام افزود: « هیچ دوره‌ای این‌چنین افکار عمومی داخلی متوجه سیاست خارجی نبوده است. هیچ دوره‌ای هم افکار عمومی متأسفانه در داخل در معرض تناقض‌های بعضاً با منفعت‌های کوتاه مدت قرار نداشته است». وی با نگرانی از شکاف درون نظام گفت: «بیش از همیشه نیاز به انسجام داریم».

ربیعی در وحشت از انفجار خشم مردم در اثر فشارها گفت: «نیازمند تاب آوری روانی جامعه برای مقابله با خصومتها هستیم».

فضای تشتت و نگرانی در اظهارات ربیعی، به نوع دیگری در حرفهای سرکردهٔ نیروی انتظامی هم دیده می‌شود.

 

پاسدار اشتری سرکردهٔ نیروی انتظامی که روز ۱۴مرداد برای نمایش اقتدار به صحنه آمده بود ناخواسته وحشت رژیم از فضای «گردن کشی جامعه» علیه نظام را برملا کرد و گفت: « امنیت خط قرمز نیروی انتظامی است». وی با یادآوری قیام دیماه ۹۶، در حالی که نظام را مردم می‌نامید افزود:« هر شخص و گروهی که بخواهد خلاف قوانین رفتار کند، موظف به مقابله با آن هستیم چرا که امنیت خط قرمز پلیس است و اجازه نمی‌دهیم متخلفان با سلاح گرم و سرد مردم را تهدید کنند». وی حتی دادن تلفات برای برقراری امنیت مورد نظرش را طبیعی دانست و گفت:« در این بین ممکن است مأموران ما مجروح و شهید شوند».

 

همین فضای وحشت از انفجار اجتماعی را روزنامه حکومتی همدلی (۱۳مرداد) به نوع دیگری ابراز کرده نوشته است« چند‌ی است شاهد‌ ورود‌ ‌د‌ستگاهها و نهاد‌های مختلف به حریم خصوصی زند‌گی مرد‌م به بهانه‌های مختلف هستیم از نوع پوشش و آرایش د‌ر وسیله نقلیه شخصی تا مهمانیها و مجالس خانواد‌گی و فامیلی، چنین تضییقات اجتماعی د‌ر شرایطی که تنگناهای اقتصاد‌ی فشارهای مضاعفی را بر زند‌گی اجتماعی تحمیل کرد‌ه است، با کاهش احساس امنیت اجتماعی - اقتصاد‌ی موجبات افزایش نارضایتی‌های اجتماعی را فراهم می‌کند‌.تشد‌ید‌ این نوع از نارضایتی‌ها د‌ر شرایطی که کشور با فشارهای خارجی مواجه است اقد‌امی مغایر با منافع و امنیت ملی تلقی می‌شود».

 

این ابراز وحشت از انفجار قریب‌الوقوع اجتماعی، از باندهای نزدیک به خامنه‌ای هم شنیده می‌شود.

روزنامهٔ رسالت ارگان باند فاشیستی مؤتلفه (۱۳مرداد) نوشته است: «در سند آینده پژوهی ایران ۱۳۹۶ حدود سه چهارم از مردم در پاسخ به این پرسش که چقدر امیدوارند این مسائل و مشکلات در آینده حل شود، اظهار کرده‌اند، امیدی ندارند وضع بهتر شود و بخشی هم اظهار کرده‌اند که اوضاع بدتر خواهد شد».

ارگان باند مؤتلفه با اشاره به این فضای بی‌اعتمادی به نظام افزوده است این نشان می‌دهد «سرمایه اجتماعی دولت (به‌معنای اعم آن) کاهش یافته و اعتماد به آن کم شده است. در واقع برداشت مردم این است که شیوه مدیریتی کشور کارآمدی لازم برای حل مشکلات جامعه را ندارد. همه این‌ها نشانه‌های پایین آمدن سرمایه اجتماعی است».

این روزنامه در انتها با یادآوری قیام دیماه ۹۶هشدار داده است: «این‌که ناگهان در تعداد زیادی از شهرهای کشور اعتراضهای نسبتاً گسترده و عمیقی رخ داد، می‌تواند تا حد زیادی ناشی از چنین ناامیدی‌هایی باشد».

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ef452f48-e87e-4b67-8126-b6cc864bd4f1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات