728 x 90

بحران رابطه رژیم با جامعهٔ جهانی - مروری بر رسانه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی امروز سه‌شنبه ۱۸آذر دو موضوع عمده مطرح شده است:

اول: بحران رابطه رژیم با جامعهٔ جهانی

دوم: زنگهای خطر نسبت به خشم اجتماعی

بحران رابطه نظام با جامعهٔ جهانی

روز ۱۷آذر آلمان، انگلیس و فرانسه بیانیهٔ مشترک و شدیدالحنی صادر کردند و نسبت به پیامدهای طرح مجلس ارتجاع برای لغو پروتکل الحاقی و نصب ۳ زنجیره آبشار سانترفیوژ که مغایر با برجام هست، هشدار دادند.

در همین رابطه روزنامهٔ مستقل مقاله‌یی دارد با عنوان «به مرگ گرفتند که به تب راضی شویم!». این مقاله توضیح می‌دهد هشدار تروئیکای اروپایی می‌تواند به مفهوم احتمال فعال شدن مکانیزم ماشه باشد که تمامی تحریم‌های شورای امنیت را علیه نظام بر می‌گرداند.

نکتهٔ مهم دیگر این است که تأکید می‌کند: «بدیهی است چنین هشداری فارغ از مواضع روسیه و چین در این‌باره نیست». مستقل این رو هم اضافه می‌کنه که این موضع اروپا درست همونی هست که دولت ترامپ با خروج از برجام اتخاذ کرد و خواستار «توافق‌های فراتر از برجام» بود.

مقالهٔ مستقل در پایان چند سؤال معنی‌دار را، رو به داخل نظام مطرح می‌کند:

«با این وضعیت پرسش این است:

-آیا طرح مجلس واقعاً می‌تواند اروپا را در وضعیت انفعال قرار دهد؟

-آیا این طرح می‌تواند مانع اجماع اعضای برجام مقابل نظام شود؟

-آیا مصوبه مجلس واقعاً توپ را به زمین اروپایی‌ها انداخته است؟»

کیهان هم مطلبی دارد به قلم پاسدار حسین شریعتمداری، با عنوان «گفتا ز که نالیم که از ماست که بر ماست». شریعتمداری مقاله را با یک سؤال معنی‌دار شروع کرده و پرسیده: «در سیاست خارجی کشورمان چه اتفاقی افتاده است که دولتهای فرانسه و انگلیس و آلمان را به نقطه‌ای از گستاخی رسانده است که به دولت دستور می‌دهند مصوبه مجلس را اجرا نکند؟!».

بعد با نیش و کنایه نسبت به باند روحانی پاسخ می‌دهد: «پاسخ این پرسش‌ها را در آن سوی آبها و در ماورای مرزها جست‌وجو نکنید. پاسخ در همین نزدیکی‌هاست. اطراف خودمان است!»

پاسدار شریعتمداری در ادامه به سراب امید نظام به تغییرات سیاسی در آمریکا اعتراف می‌کند و می‌گوید: بیانیهٔ تروئیکای اروپایی دقیقاً با اظهارات دولت روحانی هم‌سو هست که سرنوشت نظام رو به ریاست‌جمهوری بایدن گره زدن! در حالی که: «بایدن پیشاپیش اعلام کرده است محدودیت موشکی و پیشگیری از حضور نظام در منطقه، شرط بازگشت وی به جسد متعفن برجام است. یعنی دقیقاً همان شروطی که ترامپ با تکیه بر آن از برجام خارج شد!»

کشتی در حال غرق شدن نظام

در میانهٔ این بحران و قرار گرفتن نظام بر سر دوراهی مرگ «مذاکره» یا «مقابله» با جامعهٔ جهانی، وطن امروز در مقاله‌یی با عنوان «گراهای ظریف»، به باند روحانی هشدار می‌دهد شما که تا این حد با لایحهٔ مجلس جهت منتفی کردن پروتکل الحاقی مخالفت می‌کنید، دارید به دشمن گرا می‌دهید که نظام چقدر ضعیفه! پس دشمن می‌تواند هر چه بیشتر به ما فشار بیاورد. وطن امروز در پایان می‌گوید: «آقایان همه در یک کشتی نشسته‌ایم که اگر صدمه‌ای به آن وارد شده و سوراخ شود همه در خطر قرار خواهیم گرفت، پس باید برای حفظ این کشتی بکوشیم نه این‌که هر یک سعی کنیم با گرا دادن، هدف دشمن قرار بگیریم!»

هشدار نسبت به جامعه‌یی انفجاری

از آنجا که بحران اجتماعی و خطر فوران خشم مردم، به موضوعاتی مختلفی برمی‌گردد مثل گرانی، سیل و کرونا، مطالب روزنامه‌ها هم مجموعهٔ این موضوعات را در بر می‌گیرد. اما خروجی همه آنها هشدار نسبت به انفجار اجتماعی در تقدیر است.

در همین رابطه آفتاب یزد با اشاره تلویحی به تاثیرات این موضوع در جامعهٔ ایران و البته بی‌عملی و بی‌تفاوتی رژیم دربارهٔ سلامت و جان مردم نوشته: موضوع توزیع واکسن کرونا در کشورهای مختلف باعث شده در بین مردم ایران هم مطالبه‌ای جدی برای واکسیناسیون عمومی به‌وجود بیاد؛ به‌ویژه این‌که مردم سؤال می‌کنند کشوری مثل ایران با این همه منابع نفتی، چرا نباید بتواند واکسن کرونا وارد کند؟! آفتاب یزد در همین رابطه هشدار میدهد: «اگر نظام طی ماه‌های آینده این مشکل را حل نکند، اثرات منفی در میان مردم به‌وجود می‌آورد!»؛ اثرات منفی یعنی همون خطر فوران خشم اجتماعی.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3d8af5db-b6a0-4cc5-8ae1-f51fd6647967"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات