728 x 90

برخورد فیزیکی با معترضان بازتاب تلخی خواهد داشت -مروری بر روزنامه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی سه‌شنبه نهم آذر، ابراز وحشت از شعله کشیدن مجدد قیام مردم اصفهان و زوزه‌های پر غیض و کین علیه مجاهدین هم‌چنان ادامه دارد. ابراز وحشت‌ها و هشدار‌ها در مورد قیام در کنار تأکیدات بر ضرورت مذاکرات و رفع تحریم‌ها به هر شکل، تصویر روشنی از نظام غرقه در بحرانهای خود ساخته را ارائه می‌دهد. تیترهای مربوط به سقوط بورس، بالاتر رفتن نرخ اجاره و رسیدن سهم خانه به ۷۰درصد در سبد خانوار در کنار تداوم گرانی‌ها و خفگی کلان‌شهرها هم هر یک بازتابی از بحران بی‌راه‌حلی در نظام ولایت است.

برخورد فیزیکی با معترضان بازتاب تلخی خواهد داشت

در روزنامه‌های امروز اذعان به این‌که سرکوب قیام دیگر جواب ندارد و به ضد خودش تبدیل می‌شود و هم‌چنین اعتراف به شلیک به تظاهر کنندگان با گلوله‌های ساچمه‌ای و ابراز وحشت از مجاهدین و هشدار مجدد به نظام که نباید تظاهرات را به بیرون کشور (یعنی مجاهدین) نسبت بدهد چون نگاه‌ها به بیرون و راه‌حل بیرونی خواهد رفت.

«شیوهٔ برخورد با معترضان اصفهانی اشتباه بسیار بزرگی بود» تیتر روزنامهٔ همدلی است که به‌نقل از استاندار اسبق اصفهان که از مهره‌های باند مغلوب است نوشته: «کلاً برخورد خشن برای آرام کردن تظاهرات یا ناآرامی‌ها، معمولاً نتیجه معکوس به‌دنبال دارد. به‌شخصه برای همین برخوردی که با معترضان در اصفهان صورت گرفت، نگران هستم. این اقدامات، تبعات ناگواری را به‌دنبال خواهد داشت». حسینی در ادامه خطاب به نیروهای سرکوبگر سؤال کرده «برای برخورد با ناآرامی‌ها غیر از شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای راه دیگری وجود نداشت؟» بعد هم به نیروهای سرکوبگر، بازگشت قیام و آتش زیر خاکستر را گوشزد کرده و گفته «این برخورد با معترضان، اشتباه بسیار بزرگی بود که برای اصفهان، گران تمام خواهد شد. شاید تصورشان بر این بود که با این کار، دامنه اعتراضات به دیگر استانها کشیده نشده یا اجتماعات استمرار پیدا نکند».

«داخلی یا خارجی» عنوان مطلب عباس عبدی مهره باند مغلوب و گروگانگیر سابق است که در روزنامه اعتماد درج شده. ضمن یادآوری بی‌ثمری سرکوب قیام‌آفرینان در مورد انتساب قیام به خارج نوشته است: «اصرار سیاست‌های رسمی در پیوند دادن اعتراضات مشابه به دست‌های خارجی، شاید برای اقناع عده‌یی یا توجیه برخی رفتارها اثرگذاری موقت داشته باشد، ولی در عین‌حال نگاه مردم را به خارج سوق می‌دهد، زیرا معترضان را هم به این نتیجه خواهد رساند که راه‌حل در خارج است، چون سیاست رسمی نیز دارد آنها را به آن سوی آب منتسب می‌کند».

«جدایی معترضان از آشوبگران» عنوان مطلبی در روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران است که مقصود نظام از «آن سوی آب» را صریح‌تر به زبان آورده و با ابراز وحشت از انزوای رژیم در اثر سرکوب قیام نوشته است: «اقدامات آنان به‌سرعت مورد توجه رسانه‌های ضد انقلاب قرار گرفت و فراخوان به آشوب از سوی این رسانه‌ها تشدید می‌شود. نه تنها (مجاهدین» بلکه وزیر خارجه ترامپ هم به حمایت از این آشوب طلبیها برآمدند».

شکافهای فروبرنده در درون و بیرون نظام

روزنامه‌های حکومتی در بررسی سایر بحرانها وجه بن‌بست و بی‌راه‌حلی را برجسته کرده و پیامد آن در داخل کشور را تعمیق شکاف طبقاتی و در خارج کشور تشدید انزوای رژیم دانسته‌اند. «سرخوردگی طبقه متوسط» عنوان مطلب آفتاب یزد است که از جمله و نوشته: «مهمترین مشکلی که طبقه متوسط ما امروز پیدا کرده است این است که آدم‌هایی که به‌لحاظ فکری و فرهنگی هنوز طبقه متوسط هستند ولی به‌لحاظ اقتصادی به طبقه فرودست جامعه تعلق دارند» در ادامه هم افزوده است: «این تناقض این گروه را دچار خطر کرده است».

بحران بعدی گشودن بن‌بست مذاکرات وین با تسلیم نظام است. همدلی در مطلبی با عنوان «همه افتخارش برای خودتان» خطاب به باند حاکم نوشته است: «ژست‌های تبلیغاتی و تأکید بر ممنوعیت مذاکره و تابو کردن آن، این روزها آنها را در شرایط سختی قرار داده» در ادامه هم با طعنه خطاب به باند رقیب نوشته است: «از موضع مصلحت توافق کنید؛ در نماز جمعه توجیه کنید و برای آن حدیث و آیه دست‌وپا کنید و در رسانه ملی ژست قهرمان بگیرید. همه افتخارش برای خودتان. مطمئن باشید ما هم برای شما دست می‌زنیم و هورا می‌کشیم».

«هم گرایی واگریی قدرتها در وین» عنوان مطلب مستقل است که چشم‌انداز وضعیت نظام را مذاکرات وین را در این دو تابلو خلاصه کرده: «دو آیتم می‌توانند به‌عنوان اهرم‌هایی بر ناکامی در مذاکرات عمل کنند؛ یکی اصرار بر مطالبات حداکثری از سوی طرفین و دیگری نزدیک شدن نظرات بلوک‌های مذاکرات طرفِ (نظام)». به یکدیگر. اولی به شکست مذاکرات منتهی می‌شود و دومی به ذبح شدن (نظام)».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/94e42232-55c2-4a80-b352-d8f681646550"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات