728 x 90

«بزرگترین کلاه‌برداری دولتی» و خروش غارت‌شدگان

تجمع اعتراضی در برابر سازمان بورس رژیم
تجمع اعتراضی در برابر سازمان بورس رژیم

مدتی است هموطنانی که به‌خاطر سرمایه‌گذاری در بازار بورس اموالشان را از دست داده تجمع کرده و نسبت به سیاست دولت روحانی در ربودن اموالشان اعتراض می‌کنند.

غارت سرمایه آنها توسط ضدمردمی در شرایطی است که سال گذشته خامنه‌ای، آخوند روحانی و سران دولتش بر بادکنک بازار بورس دمیدند و مردم را تشویق به خرید سهام کردند.

خامنه‌ای در ۲تیر ۹۹ به مردم توصیه کرد در بورس سرمایه‌گذاری کنند و روحانی هم سرمایه‌گذاری در سایر بازارهای مالی نادرست دانست و گفت سکه جای سرمایه‌گذاری نیست، دلار جای سرمایه‌گذاری نیست اما بورس جای سرمایه‌گذاری است.

 

همان زمان مشخص بود که قصد روحانی و دولتش که حمایت خامنه‌ای را هم داشتند، از این کار، بالا کشیدن اموال مردم است، ضمن این‌که مشخص بود پس از مدتی حباب بورس می‌ترکد و مردم متحمل خسارت‌های سنگینی می‌شوند.

امری که پس از یک سال درستی آن به اثبات رسید و مردم سرمایه غارت شده ناگزیرند روزانه به خیابان بیایند و اعتراض کنند و دست آخر هم چیز زیادی نصیب آنها نخواهد شد.

فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی و یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری رژیم در بستر جنگ گرگها در زمینه فاجعه‌یی که بورس برای مردم به‌وجود آورده گفت: «کاری که در بورس شد فاجعه و برای مردم فریب بود. برای سرمایه‌گذاری مردم در بورس تبلیغ کردند دولت که نباید با مردم خود این کار را انجام دهد تا شماری به میدان بیایند و از رانت استفاده کنند و اطلاعات را بگیرند و حقوق‌های بزرگ ناگهان سهام خود را در معرض فروش بگذارند و نیم ساعت پیش از آن از فروش خارج شوند و به کار دیگری مشغول شوند. رخدادی که در بورس رخ داده است چیزی نزدیک به ۴۰ تا ۵۰میلیون از مردم جامعه درگیر مسائل آن شدند. چرا دولت نباید با مردم صادق باشد؟ چرا باید کسری بودجه داشته باشد و بخواهد آن را با جیب مردم پر کند؟» (سایت خبر فوری ۱۷اردیبهشت ۱۴۰۰).

 

علی نیکزاد نایب‌رئیس مجلس ارتجاع هم با اشاره به مشکلاتی که برای مردم سرمایه‌گذار در بورس به‌وجود آمده اعتراف کرد: «در مسأله بورس اتفاق ناجوری افتاد ۴۵میلیون ایرانی ۴۰درصد سرمایه خودشان را از دست دادند و در آن مقطع زمانی وزرای اقتصادی شخص آقای رئیس‌جمهور مردم را به بورس دعوت کرد و تشکیلات حقوقی آمدند و در یک مقطع زمانی از بورس خارج شدند ۸۰هزار میلیارد تومان سرمایه مردم از بین رفت.

این ۴۵میلیون عمده هم کسانی بودند که بالاخره سرمایه خرد داشتند اینها سرمایه کلان نداشتند و ۴۰درصد سرمایه خودشان را از دست دادند و مشکلات عدیده‌ای را برای خانواده‌ها و برای خانوارهای ایرانی و ۴۵میلیون نفر از ۸۵میلیون نفر آمار بسیار بالایی است» (تلویزیون شبکه پنج ۱۶اردیبهشت ۱۴۰۰).

 

واقعیت این است که هدف دولت روحانی تأمین کسری بودجه و درآمد زایی برای تأمین مخارج دولت در گل‌مانده‌اش بود.

در این رابطه سایت حکومتی «اقتصاد نود» سه‌شنبه ۳۱فروردین، در گزارشی آمار منتشر شده درآمدهای مالیاتی آخوند روحانی از سوی بازار بورس را با رشدی ۴۰۰درصدی نزدیک به ۱۸هزار میلیارد تومان اعلام کرد. این در حالی است که این رقم در سال۹۸ در حدود ۳۳۰۰میلیارد تومان بوده است و یک رشدی ۴۴۳درصدی داشته است

روزنامه آرمان وابسته به باند روحانی ۲اردیبهشت ۱۴۰۰ در مطلبی با عنوان «دست در جیب مردم چرا؟» نوشت: «دولت عملاً با ایجاد بازار و قیمت‌های کاذب خصوصاً در مورد شرکتهایی که دولتی هستند مثل شرکت‌های زیرمجموعه شستا، بانکها، صنایع مادر مثل فولاد و پتروشیمی در یک بازه زمانی اقدامی روی کاغذ انجام داد و قیمتها را به بالاترین مرحله و اعداد رساند و سهام‌شان را هم عرضه کردند. رادیو و تلویزیون هم در اختیارشان و مردم که خوب فریب خوردند و سرمایه‌هایشان را گذاشتند، یکباره بهانه کردند که حباب بورس شکست! حبابی که بشکند و بورسی که ۷۰درصد ضرردهی داشته باشد، حباب نیست بلکه نوعی خاصی از شیوه‌ای است که دولت آگاهانه انجام داد و با این عمل برای دومین‌بار به نوعی دست در جیب مردم کرد».

 

روزنامه مستقل از دیگر رسانه‌های وابسته به باند روحانی در زمینه اقدام دولت روحانی در زمینه دعوت مردم به سرمایه‌گذاری در بازار بورس نوشت: «این روحانی بود که لعن و نفرین مردم را به جان خرید و با دعوت مداوم مردم به بورس بزرگترین کلاه‌برداری دولتی تاریخ کشور را برای جبران کسری بودجه و جلوگیری از فروپاشی کامل اقتصاد کشور انجام داد» (مستقل ۸اردیبهشت ۱۴۰۰).

ملاحظه می‌شود که دولت ضدمردمی با طرح و برنامه مشخص مردم را تشویق به سرمایه‌گذاری در بورس کرده تا این سرمایه را غارت کند. در صورتی که در همان زمان کارشناسان اقتصادی حکومتی مستمراً به دولت هشدار می‌دادند و از پیچیدگی‌ها و ریسک‌های بازار بورس خبرمی‌دادند.

اما دولت روحانی بدون اعتنا به این هشدار، مردم را به سوی بازار بورس کشاند تا بتواند کسری بودجه را تأمین کند و سهام را هم مدیریت کند.

نتیجه این‌که وضعیت نابسامان فعلی برای سرمایه‌گذاران سرمایه باخته به‌وجود آمده، و به اعتراف موسوی لارگانی عضو مجلس ارتجاع پول‌هایشان مثل برف در برابر آفتاب آب شد.

زیان مردم سرمایه باخته در بازار بورس و نفرت آنها نسبت به‌عملکرد چپاولگرانه دولت آخوندی، طوری است که مهره‌ها و کارشناسان حکومتی را به وحشت انداخته و مجبور به اعتراف به واقعیت کرده است.

 

پاسدار جلیلی دبیر سابق شورای امنیت رژیم اعتراف کرد: «موضوعی که امروز مردم در بورس با آن مشکل دارند و مسائلی که در بورس هست که بخش زیادی از مردم از آن متأثر و ناراحت هستند» (خبرگزاری تسنیم ۱۴اردیبهشت ۱۴۰۰).

واقعیت این است که مدتهاست مردم غارت شده در بورس تنفر خودشان را در اعتراضات سراسری در شهرهای مختلف ایران علیه نظام غارتگر نشان داده‌اند. آنها در اعتراضاتشان سردمداران رژیم و به‌طور مشخص خامنه‌ای و روحانی را نشانه گرفته و شعار می‌دهند: «دولت خیانت می‌کند رهبر حمایت می‌کند» و «دزدی از جیب ملت سکوت از بیت رهبر»، «روحانی دزدی می‌کنه مجلس حمایت می‌کنه».

شعارهای مردم مال غارت شده علیه روحانی و خامنه‌ای مبین این واقعیت است که آنها به همراه سایر سرکوب کنندگان و چپاولگران نظام در این سالیان تسمه از کرده مردم کشیده‌اند. ، و اکنون در هر اعتراض اجتماعی لبه تیز شعارهای اعتراض کننده‌ها متوجه آنها است.

خشم و خروش و نفرت این روزهای سرمایه غارت‌شدگان بازار سرمایه گوشه‌یی از دریای عمومی نفرت مردم ایران به حاکمیت خصوصاً سردمداران آن است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/316336c1-6357-4ce7-84d3-a9e93281e1e8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات