728 x 90

بن‌بست FATF یا بن‌بست نظام؟

بن‌بست رژیم آخوندی و FATF
بن‌بست رژیم آخوندی و FATF

تلویزیون رژیم خبر داد که باز هم مجمع تشخیص مصلحت قادر به تعیین‌تکلیف و تشخیص مصلحت نظام در رد یا قبول یک لایحه از لوایح ۴گانهٔ FATF نشد و آن را به بعد موکول کرد:

«توجه بیشتر به عزت ملی در بررسی لایحهٔ پالرمو؛ لایحهٔ الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی(پالرمو) امروز هم در مجمع تشخیص مصلحت نظام به بحث گذاشته شد. رئیس مجمع با یادآوری این‌که راهپیمایی عظیم ۲۲بهمن نشان داد که مردم برای عزتشان ارزش زیادی قائلند گفت: با تعویق و تعلیق‌های اروپا در جریان اینس‌تکس یا همان سازوکار مالی اروپا مشخص شد اروپا چیزی که طلب می‌کند فراتر از این حرفهاست. ما باید به این مطلب توجه داشته باشیم که در تأیید و تکذیب پالرمو اگر نظری بدهیم آیا واقعاً مصلحت است ج. ا. با این طلبهای قلدرمآبانه کشورهای غربی همراهی کند؟ در نهایت بحثها امروز بر سر این لایحه به پایان نرسید و تصمیم نهایی به جلسهٔ بعد موکول شد».(تلویزیون شبکه یک ۲۷بهمن ۹۷)

آخوند محمدی عراقی، از اعضای مجمع، با بیان این‌که موضع آخوند آملی لاریجانی رئیس مجمع تغییر کرده، درصدد توجیه پیچ و تاب خوردن نظام بر سر تصویب لوایح FATF برآمد و به‌طور مسخره‌ای گفت: «این نقطه قوت نظام ماست که نهادهای قانونی اختیارات خاص خود را دارند. اینجا جمهوری اسلامی است و مانند آمریکا نیست که ترامپ یک‌شبه از یک کنوانسیون خارج شود».

از سوی دیگر پرویز داوودی، معاون سابق رئیس‌جمهور در زمان ریاست احمدی‌نژاد، هم سعی کرد از این فلج و درماندگی برای منت گذاشتن بر سر مردم استفاده کند که گویا انگیزه هم موافقان و هم مخالفان تصویب لایحهٔ پالرمو در مجمع، وضعیت معیشت مردم بوده است: «یکی از دغدغه‌های اصلی مجمع، بحث اقتصاد کشور و معیشت کشور هست؛ لذا هم موافقین هم مخالفان استدلالهایی می‌کردند که مخالفان می‌گفتند پیوستن موجب می‌شود که معیشت مردم در مضیقه قرار بگیرد و موافقین استدلال می‌کردند که نپیوستن موجب می‌شود که معیشت مردم در مضیقه قرار بگیرد».

اما در همین حال احمد توکلی، از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، در نامهٔ سرگشاده‌ای خطاب به اعضای مجمع و اعضای مجلس ارتجاع، اینس‌تکس را «فرمول تحقیر کننده‌ای که حتی نفت در برابر غذا هم نیست» توصیف کرد و تصویب FATF را خواری و زبونی نامید.

این نامه با اشاره به دو موضع‌گیری رسمی اروپا در ارتباط با رژیم شروع شده و مواضع و واکنش وزارت‌خارجه رژیم در قبال آن نگران‌کننده و مغایر منافع ملی توصیف شده است.

احمد توکلی در نامهٔ خود روشن می‌کند که منظورش از دو موضع‌گیری رسمی اروپا یکی اعلام اینس‌تکس و دیگری انتشار جمعبندی شورای اروپاست که طی آن این شورا «نگرانی جدی خود را از فعالیت‌های موشکی بالستیک ابراز می‌دارد و (رژیم) ایران را به ترک این فعالیتها فرامی‌خواند...» در این جمع‌بندی (رژیم) ایران متهم به حمایت از عملیات تروریستی در کشورهای اروپایی می‌شود و از آن مؤکداً خواسته می‌شود که حقوق‌بشر را رعایت کند.

این عضو مجمع دربارهٔ اینس‌تکس می‌نویسد: «این فرمول تحقیر کننده حتی «نفت در برابر غذا» نیست که برای عراق زمان صدام حسین وضع کرده بودند. چون اروپایی‌ها نفت ما را نمی‌خرند فقط به‌عنوان یک منجی به ما اجازه می‌دهند با پول نفتی که آنها اجازه فروشش را داده‌اند، از آنها غذا و دارو را به قیمتی که فروشنده انحصارگر تعیین می‌کند بخریم تا از گرسنگی و بیماری نجاتمان بدهند! فقط به این تحقیر بسنده نشده است. بیانیه همچنین برای ایران تکلیف تعیین می‌کند که شرکتی شفاف تشکیل دهد که طرف معامله باشد. تازه این سازوکار که معلوم نیست چه وقت اعمال می‌شود مشروط است بر این‌که ایران به سرعت FATF را بپذیرد!».

احمد توکلی در قسمت پایانی نامهٔ خود می‌نویسد: «آقای رئیس‌جمهور! و آقایان وزرا! کسرشأنشان نیست این رفتار متکبرانه، مزورانه و عهدشکنانه را مثبت می‌نامند؟ خواری و زبونی در قبال اروپا جواب نمی‌دهد».(خبرگزاری فارس ۲۴بهمن ۹۷)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0aabb15d-2f5f-47a5-9c7e-5641f172e891"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات