728 x 90

بودجه؛ اسباب دست نظام برای غارت و سرکوب

بودجه+۱۴۰۱
بودجه+۱۴۰۱

بودجه سال۱۴۰۱ از همان روز ۲۱آذر که رئیسی تحویل مجلس داد موضوع کشمکشهای باندی و اعترافات و هشدارها شده است. از دل این کشمکش‌ها و اعترافات ساختار و ماهیت ضدمردمی این بودجه هر روز بیشتر بیرون می‌زند. هر چند ناظران همان روز اول گفتند این یک اعلام جنگ به مردم ایران و نادیده گرفتن مطالبات آنها از یک‌سو و نقشهٔ مسیر نظام برای چپاول بیشتر است، اما هر روز ابعاد جدیدی از این نقشه‌مسیر روشن می‌شود.

هر چقدر رژیم بوقهای تبلیغاتی و مهره‌هایش در ارگانهای مختلف را به صحنه فرستاده تا بر قامت «شترگاوپلنگ» بودجه دست پخت آخوند رئیسی قبای «توسعه، ضد رکود و ضدتورم» بپوشانند اما ا ز میان دود و دم‌های همین مهره‌ها ناخواسته رد غارت محتاج‌ترین اقشار بیرون می‌زند. از جمله مجری تلویزیون رژیم روز۲۳آذر در میان دود و دم‌های مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع مجلس آخوندی خواست به‌اصطلاح سؤال چالشی مطرح کند و پرسید: «من الآن همه نگرانیم برای بیمارهای خاص بیمارهایی که بالاخره دارو لازم دارند بودجه چه جوری کاور کرده پوشش داده خلأ ارز ترجیحی را؟»

 

و پاسخ یا بهتر است بی‌پاسخی عضو مجلس ارتجاع به این موضوع نشان داد که بودجه رئیسی نه تنها نان را از گلوی مردم ربوده، بلکه دارو را هم از دست بیماران گرفته تا پول بیشتری اخاذی کند. مصطفی طاهری گفت: «ببینید این‌که ارز ترجیحی به هدف ن‍میرسید بدون استثنا حتی یک مورد هم نداریم که بگویند که نه».

در ادامه هم ضمن دادن وعدهٔ سرخرمن به ۵برابر شدن قیمت دارو در بودجه سال آینده اذعان کرد و گفت:

«یعنی شما وقتی که یک شربتی را می‌گرفتید مثلاً ۱۰۰۰تومان بود الآن اگر شده ۵هزار تومان ان ۴هزار تومان را باید بیمه جبران کند».

مجری تلویزیون رژیم پرسید: «این الزام را برای بیمه کی مشخص می‌کند؟»

طاهری: «قانون دیگه»

 

همان قانونی که طرح رتبه‌بندی معلمان را یک دهه پشت وعده و سرکوب و پس از آن بیش از یک دهه در کمیسیونهای مجلس ارتجاع معلق گذاشت و بالاخره وقتی در روز ۲۴آذر چیزی تحت این عنوان را از تصویب گذارند معلمان آزاده بیانیه دادند که مصوبه مجلس «تیر خلاص» به رتبه‌بندی بود.

این واقعیت که بودجه در نظام آخوندی دستورالعمل تقسیم سهم غارت بین باندها و محافل حاکم است به بیانهای مختلف در همین روزها اذعان شده است.

از جمله فاطمه محمدبیگی عضو مجلس ارتجاع روز ۲۴آذر در مجلس گفت: «از سازمان برنامه و بودجه بنده سؤال دارم که آیا پیشنهادات تبصره‌ها از طرف دستگاهها به اونها رسیده یا خودشان تنظیم کردند؟ به‌نظر میرسه بسیاری از نظرات کارشناسی دستگاهها در لایحه بودجه دیده نشده».

پاسخ به این سؤال که بودجهٔ دست پخت رئیسی در خدمت چه کسانی و علیه منافع کیست در دعواهای باندی درون نظام خیلی زود روشن می‌شود.

 

روزنامه حکومتی جهان صنعت ۲۴آذر «زوال طبقهٔ متوسط» را عملکرد بودجه رئیسی خواند و با دست گذاشتن بر ماهیت چپاول محرومان در طراحی بودجه افزود «پیش‌بینی می‌شود دهک‌های درآمدی در سال آینده از دو مسیر پرداخت مالیات پنهان (تورم) و پرداخت مالیات رسمی در چالش تأمین مالی دولت مشارکت داشته باشند؛ مسأله‌یی که فروپاشی طبقه متوسط درآمدی را حتمی خواهد کرد».

فرشاد مومنی اقتصاددان حکومتی هم در روز ۲۴آبان بدون اشاره مستقیم به سپاه پاسداران و نهادهای تحت‌امر ولی‌فقیه، به تأمین منافع بانکداران و رانت‌خواران در بودجه اذعان کرد و نوشت: «همه آن مسیرهایی که برای جلوگیری از انتشار پول پرقدرت دنبال می‌شود به انتشار همان پول پرقدرت ختم می‌شود». این کارگزار حکومتی در ادامه با اشاره به افزایش ده درصدی حقوق کارمندان در شرایط تورم ۴۸درصدی، افزود «همانها که به‌صورت ناروا می‌خواهند از طریق اوراق کسری خود را جبران کنند و بهره و کارمزد ۳۰درصدی به غیر مولدها بدهند وقتی به حقوق کارمندان دولت که می‌رسند نگران تورم می‌شوند» (روزنامه حکومتی ستارهٔ صبح ۲۴آذر ۱۴۰۰).

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d19fe394-2380-4efc-8673-4918234fdc2b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات