728 x 90

«تحقیق» یا توجیه جنایت و فریب مردم؟

سخن روز
سخن روز

جنایت قتل سبعانهٔ محمد میرموسوی توسط دژخیمان نیروی انتظامی در لاهیجان و انتشار تصاویر دلخراش پیکرش در فضای مجازی، چنان تکانی در جامعه ایجاد کرد که برخی رسانه‌های حکومتی نیز ناگزیر آن را منعکس کردند. روزنامهٔ حکومتی شرق (۹شهریور) نوشت: «در دو روز گذشته تصاویر جسد شرحه‌شرحه سیدمحمد میرموسوی، جوان ساکن لنگرود، فضای مجازی را پر کرده است؛ ماجرایی تلخ و بهتی باور نکردنی که هم وجدان عمومی جامعه را جریحه‌دار کرده و هم صدای فعالان حقوق‌بشر را بلند. تصاویر و فیلم‌های کوتاهی از جسد او در غسالخانه به‌بیرون مخابره شد که از ضرب و جرح شدید پیش از مرگ حکایت داشت. حتی به نظر می‌رسد گلوله‌ای هم به‌سید محمد شلیک شده بود. فردی در این ویدئو قسمتی از کمر آش‌ولاش او را به‌دوربین نشان می‌داد و می‌گفت اینجاها سوراخ شده است».

پس از این جنایت، پزشکیان پاسدار اسکندر مؤمنی (وزیر کشور رژیم) را مأمور تحقیق در این باره کرد و تلویزیون رژیم (۸شهریور) گفت: «آقای پزشکیان امروز وزیر کشور را مأمور کرد همه جوانب این حادثه را بررسی و گزارش نهایی را در سریع‌ترین زمان به‌هیأت دولت اعلام کند».

شایان توجه است که پاسدار مؤمنی از سرکردگان جنایتکار نیروی سرکوبگر انتظامی است که مشاور رئیسی جلاد هم بوده است. مهمتر این‌که مؤمنی اکنون به‌عنوان وزیر کشور به نیابت از خامنه‌ای فرماندهی نیروی انتظامی را به‌عهده دارد. یعنی پزشکیان کسی را که خودش مسئول بالای این جنایت و قتل فجیح محمد میر موسوی است، مسئول تحقیق در این مورد کرده است!

نتیجه آن که در تحقیق و اطلاعیهٔ صادره توسط نیروی انتظامی تحت‌امر مؤمنی با وقاحتی نفرت‌انگیز چنین آمده است: «متوفی در پاسگاه انتظامی شروع به فحاشی و استنکاف از دستورات عوامل انتظامی و درگیری با مأموران نموده که این روند تا حضور در بازداشتگاه ادامه پیدا می‌کند. متأسفانه به‌دلیل هیجان ناشی از اصطکاک صورت‌گرفته میان مرحوم میرموسوی و عوامل انتظامی و عدم کنترل خشم و احساسات از طرف برخی کارکنان و بی‌اعتنایی به وضعیت متهم این اتفاق رخ می‌دهد. پیش از این، مرحوم چندین مورد سابقهٔ شرارت و درگیری داشته و در سال ۱۳۹۹ نیز در اجرای حکم جلب، با پلیس درگیر و به ۹ ماه حبس محکوم می‌شود» (تسنیم ۹شهریور).

اطلاعیهٔ دیگر نیروی انتظامی هم به ستایش جنایتکاران پرداخته و می‌نویسد: «خدمات شبانه‌روزی قاطبهٔ مأموران و کارکنان متعهد پلیس و ارائه خدمت صادقانه به مردم همواره مورد ستایش قرار گرفته و حادثهٔ اخیر، اتفاقی استثنایی است و خدشه‌ای به آن وارد نمی‌آورد».

آیا اینها تحقیق و گزارش به مردم است یا توجیه جنایت و توهین به مردم؟

آیا مقصر و شرور قلمداد کردن قربانی و دسته گل دادن به قاتلان، ادامه جنایت نیست؟

پزشکیان در شعبده‌بازی انتخابات می‌گفت در قتل مهسا -ژینا امینی شفاف‌سازی نشده است! آیا آن چه مأموران تحقیق او در مورد قتل محمد میر موسوی در اطلاعیه‌های خود نوشته‌اند، شفاف‌سازی است یا فریبکاری؟

آیا وقتی پزشکیان سرکرده جنایتکاران نیروی انتظامی را مأمور تحقیق در مورد جنایت لاهیجان می‌کند، نمی‌فهمد که نتیجه بهتر از این نمی‌شود؟

البته از پزشکیان انتظار دیگری نباید داشت، او همان وزیر بهداشت دولت آخوند خاتمی است که نظر دادنش در بارهٔ پیکر شکنجه شدهٔ زهرا کاظمی در سال۱۳۸۲ در رسانه‌ها ثبت است و می‌توان آن را با گزارش پزشک کشیک بیمارستان بقیه الله دربارهٔ وضعیت فجیع جسد این خبرنگار شکنجه شده و به‌قتل رسیده در اوین مقایسه کرد.

فقط یادآوری می‌کنیم که پس از اعتراض مادر زهرا کاظمی، خبرگزاری حکومتی ایسنا (۸مرداد ۸۲) نوشت: «مسعود پزشکیان، وزیر وقت بهداشت، دربارهٔ اظهارات مادر زهرا کاظمی مبنی بر وجود آثار جراحت بر بدن دخترش گفت: ”با توجه به آن چه ما از جسد دیدیم، چنین چیزی واقعیت ندارد. کبودی‌های بدن او به‌دلیل تزریق دارو بود”».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/686bb69d-4901-4204-b332-e70bc78d3755"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات