728 x 90

تلاش خامنه‌ای برای سرپاکردن بسیجی‌ها

سوزاندن کارت بسیح توسط بسیجی‌های ریزشی
سوزاندن کارت بسیح توسط بسیجی‌های ریزشی

قبل از پرداختن به موضوع سخنرانی خامنه‌ای، ابتدا ببینیم چرا اصلاً خامنه‌ای بسیجی‌ها را امروز در استادیوم آزادی جمع کرد و برای آنها سخنرانی کرد؟

بحرانهای گریبان‌گیر رژیم، شرایط جوشان قیام و شورش در شهرهای میهن، بحران عمیق و فلج‌کننده اقتصادی و اجتماعی و انزوای خردکننده بین‌المللی که رژیم در آن فرورفته است اولین جایی که تأثیرات آشکار گذاشته و به‌صورت جریانی باعث ریزش نیروهای رژیم شده است، همین بسیجی‌ها هستند. و نمودهای مختلف آن‌ را در فضای مجازی به‌شکل عذرخواهی بسیجی‌ها از مردم یا به‌شکل سوزاندن کارتهای بسیج می‌توان دید. به همین دلیل رژیم از ترس فروریختن بیشتر همین بسیجی‌ها و برای روحیه‌دادن و دلگرم‌کردن آنها طرح نمایشهای مختلفی را در دستورکار شهریورماه قرار داده است. مخصوصاً پیش‌بینی حادتر شدن شرایط و بحرانها در ماه‌های آینده، دلهره بیشتری برای رژیم ایجاد می‌کند. غیب‌پرور، رئیس سازمان بسیج، صحبت از برگزاری رزمایش‌های مختلف در مراکز استانها کرد و آخرین حلقه این نمایشها جمع کردن بسیجی‌ها در استادیوم آزادی بود تا خامنه‌ای به‌ناچار خودش وارد شود.

 

اعتراف خامنه‌ای به شرایط بسیار حساس و انزوای اجتماعی

ولی‌فقیه رژیم اعتراف کرد که شرایط بسیار حساس است. او مدعی شد که رژیم در بن‌بست نیست. ولی در عین حال در مورد "دشمن" هشدار داد و تصریح کرد "دشمن به‌طور کامل در مقابل ما فعال است".

علی خامنه‌ای به شرایط خاصی که رژیم در آن گرفتار آمده اشاره کرد و گفت: «موقعیت کشور، موقعیت منطقه و جهان، موقعیت‌های حساسی است». خامنه‌ای به برخی از دلایل این حساسیت‌ها اعتراف کرد. از جمله به انزوای بین‌المللی و فشار آمریکا از یک طرف و بحران اقتصادی رژیم و خمودگی و بی‌عملی از طرف دیگر اشاره کرد. او به ناچار به رویگردانی جوانها از رژیم و کناره‌گیری و ریزش بخش زیادی از بسیجی‌ها اعتراف کرد و گفت: «بعضی‌ها می‌گویند فلانی از بخش جوانهای انحرافی اطلاعی ندارد؛ نه، بنده از آنها مطلع هستم. بالاخره جوانهایی هم هستند که ریزش‌های ما هستند».

خامنه‌ای در اعتراف به مشکلات رژیم گفت: «تصور نکنید راهی که پیش روی ماست یک اتوبان آسفالته‌ بی‌مانع است؛ راه، پرپیچ‌وخم است. موانعی وجود دارد».

خامنه‌ای تقصیر چنین وضعیتی را به گردن دشمن انداخت و گفت: «باید تهدید دشمن را درست فهم کنیم. باید بدانید دشمن از کجا حمله می‌کند. همه‌ باید درک درستی از عرصه‌ نبرد داشته باشند».

 

خامنه‌ای و تهدید به سرکوب

خامنه‌ای طبق معمول در کنار کلی‌گویی‌ها بی‌ماده به ابزار تهدید و سرکوب نیز متوصل شد و به‌طور خاص رو به جوانها و نیروهای شورشی که شعار می‌دهند «دشمن ما همین جاست دروغ میگند آمریکا است» گفت: «کسانی که دشمن را منکر می‌شوند عامل دشمن هستند».

خامنه‌ای که نمی‌توانست واقعیتهای بحران اقتصادی و معیشتی ناشی از این حاکمیت ارتجاعی رژیم را پنهان کند اقرار کرد: «ما مشکل اقتصادی داریم...» و بعد تلاش کرد وانمود کند که رژیم به بن‌بست نرسیده است. او بدون این‌که راه‌حلی برای خروج از این بن‌بست گریبان‌گیر رژیم ارائه کند به تهدید و ارعاب متوسل شد و گفت:

«بعضی سعی می‌کنند این را به جوانان ما القا کنند. دشمن این را می‌خواهد. دشمن می‌خواهد ملت ایران را به این نتیجه برساند که بن‌بست است، راه‌حلی وجود ندارد - من صریحاً اعلام می‌کنم کسانی که در داخل کشور، این فکر را ترویج می‌کنند، این‌ها خیانت می‌کنند. این خیانت به کشور است».

 

واکنش خامنه‌ای به فضای مجازی

بخش دیگری از حرفهای خامنه‌ای اقرار به سمپاتی جوانان میهن به فعالیتهای مجاهدین و مقاومت ایران در رسانه‌ها و فضای مجازی و تأثیرگذار بودن این فعالیتها بود. او گفت: «فعلاً دشمن از ابزار رسانه برای اثرگذاری بر افکار عمومی استفاده می‌کند. ابزار رسانه، ابزار مهم و اگر دست دشمن باشد، ابزار خطرناکی است. ابزار رسانه را تشبیه می‌کنند به سلاحهای شیمیایی در جنگ نظامی. سلاح شیمیایی را وقتی می‌زنند، تانک و تجهیزات از بین نمی‌رود، انسانها از بین می‌روند و از قدرت استفاده از ابزار می‌افتند. ابزار رسانه هم این‌جور است. امروز از تلویزیون، از اینترنت، از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی علیه افکار عمومی ما استفاده می‌شود».

خبرگزاری رویتر روی این نکته انگشت گذاشت که خامنه‌ای گفته است شرایط حساس است هم به‌دلیل مصائب اقتصادی هم به‌دلیل تهدیدهای آمریکا.

 

خامنه‌ای و بحران بی‌راه‌حلی

خامنه‌ای در ۷۰دقیقه‌ای که صحبت کرد، مطلقاً راه‌حلی هم برای این مشکلات و مصائب و شرایط حساس ارائه نداد. نه برای ارز، نه برای گرانی، نه برای برجام، نه برای انزوای بین‌المللی، نه برای اف.ای.تی.اف و....

یک مشت کلی‌گویی کرد و این‌که ما توی بن‌بست نیستیم. فشار هست. تحمل کنید. و تکرار ادعایی نظیر اقتدار جمهوری اسلامی و شکست‌ناپذیری و... و این ادعاها هم این‌قدر مسخره بود که خودش بهتر از هر کسی می‌داند که شعر و شعار است. به همین دلیل گفت: «اینها رجزخوانی نیست. اینها شعار محض نیست. سخن توخالی مثل بعضی از شعارها و حرفهایی که بعضی دیگر می‌زنند، نیست».

برای مردمی که واقعیتهای اقتصادی و اجتماعی را هر لحظه با گوشت و پوست خود لمس می‌کنند و تأثیر آن‌را در لحظه‌لحظه‌های زندگی خودشان و در سفره‌ها و نان شب خودشان حس می‌کنند، روشن است که از این حرفهای توخالی و بی‌ماده آبی برای رژیم گرم نخواهد شد و بدون تردید آتش قیام علیه این رژیم ضدمردمی به‌مراتب فروزان تر از قبل خواهد شد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c48a3ce4-3898-4621-828b-b81f319095c4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات