728 x 90

تورم؛ رقابت بنگاههای حکومتی برای چپاول بیشتر

افزایش تورم
افزایش تورم

روزنامه حکومتی همدلی ۱۸مهر ۱۴۰۰ نوشت: «آمارهای اقتصادی مرزهای فاجعه را درنوردیده» (همدلی ۱۸مهر ۱۴۰۰).

در زمینه رشد سرسام‌آور نقدینگی و سرمایه‌های سرگردان هم روزنامه حکومتی وطن امروز وابسته به باند خامنه‌ای نوشت: «طبق آخرین گزارش بانک مرکزی - که روز گذشته منتشر شد - حجم نقدینگی از عدد ۳هزار و ۹۰۰هزار میلیارد تومانی عبور کرد. این عدد حاکی از رشد ۴۰درصدی حجم نقدینگی در طول یک سال اخیر است؛ . بر اساس این گزارش، حجم نقدینگی در مرداد سال گذشته ۲هزار و ۸۱۹هزار میلیارد تومان و در اسفند ۳هزار و ۴۷۶هزار میلیارد تومان بود. حجم نقدینگی در مرداد امسال اما برابر ۳هزار و ۹۲۱هزار میلیارد تومان شد که در مقایسه با مرداد سال گذشته ۳۹.۱ درصد رشد داشته است. هم‌چنین نقدینگی در مرداد امسال در مقایسه با اسفند سال گذشته ۱۲.۸ درصد افزایش یافته است» (وطن امروز ۱۸مهر ۱۴۰۰).

روشن است که این حجم از نقدینگی و سرمایه سرگردان باعث افزایش تورم و قیمتها شده، تا جایی که قیمت ساده‌ترین مواد مورد نیاز معیشت و سفره‌های مردم نیز به‌طور سرسام آوری افزایش پیدا کرده، و بسیاری از مواد غذایی مانند گوشت قرمز، گوشت مرغ و انواع گوشت سفید و حتی تخم‌مرغ و شیر و سایر لبنیات از سفره‌های مردم محروم پرکشیده است.

در زمینه نقش دولت آخوندی در افزایش تورم روزنامه حکومتی دنیای اقتصاد نوشت: «رشد قابل توجه و شدید پایه پولی در ۱۲ماه منتهی به میانه تابستان سال جاری ریشه در تأمین مالی ناسالم و تورم‌زای دولت دارد. این اقدام هزینه‌هایش را به شکل تورم‌های بالا بر کل جامعه تحمیل می‌کند موضوعی که خود را در تورم بالای ۴۰درصد ماه‌های اخیر منعکس کرده است».

روزنامه همدلی ۱۸مهر ۱۴۰۰ در رابطه با تاثیر این تورم افسارگسیخته بر سفره مردم نوشت: «رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در این باره به‌تازگی گفته: «در حال حاضر حداقل مبلغ مورد نیاز برای خرید یخچال و فریزر ایرانی ۲۴ تا ۲۵میلیون تومان است و اجاق‌های ایرانی موجود در بازار نیز بالای هفت میلیون تومان قیمت دارند و در چنین شرایطی وسع مردم به خرید لوازم خانگی ایرانی نیز نمی‌رسد». از قیمت نان، برنج، مرغ، تخم‌مرغ و دیگر کالاهای پروتئینی هم هر چه بگوییم، باز هم کم است؛ به‌عنوان مثال مشاهدات میدانی حاکی از آن است که قیمت هر شانه تخم‌مرغ ۳۰عددی در بازار به ۵۵ تا ۶۵هزار تومان رسیده. حتی رسانه‌ها از املت به‌عنوان غذای لاکچری این‌روزها یاد می‌کنند؛ همان غذایی که بر اساس برآوردها برای چهار نفر، ۴۰هزار تومان هزینه‌بر شده».

از طرف دیگر افزایش تورم، قیمت اجاره‌خانه را برای همین مردم فقیر که فاقد مسکن و اجاره‌نشین و حتی پشت‌بام نشین هستند، غیرممکن کرده است.

روزنامه حکومتی همدلی در مطلبی با عنوان «اجاره‌خانه چقدر گران شده است؟». نوشت: «بر اساس آمارها، اجاره‌بهای خانه در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۴.۷ درصد گران شده است و خانوارهایی که اجاره را تمدید کرده‌اند حدود ۴۶.۹ درصد افزایش هزینه داشته‌اند».

در چنین شرایط بحرانی بنگاههای اقتصادی حکومتی که ۸۰درصد آنها متعلق به دولت و نهادهای وابسته به بیت خامنه‌ای است، بر سر افزایش قیمتها در مسابقه و رقابت هستند.

یعنی اضافه بر نقش نقدینگی و سایر مشکلات اقتصادی در افزایش رشد تورم و افزایش قیمت‌ها، چپاول بنگاههای غارت وابسته به حاکمیت نیز مزید بر علت شده و نقش عمده‌یی در افزایش قیمت قوت لایموت دارد.

روزنامه حکومتی ستاره صبح با عنوان «رقابت بنگاههای اقتصادی بر سرافزایش قیمت‌ها» نوشت: «: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران از سال گذشته تاکنون قیمت۴۰ قلم از کالای اساسی مورد نیاز مردم ۱۰۰درصد افزایش داشته است. در بین اقلام سفره خانوار، روغن نباتی با ۱۴۱درصد رکورددار است. پس از آن هویج با ۱۴۰درصد، نوشابه با ۱۳۲درصد، کره پاستوریزه با ۱۲۱درصد، خامه با ۱۲۰درصد، مرغ با ۱۱۹درصد و نخود با ۱۱۲درصد در رتبه‌های دوم تا هفتم قرار دارند. طبق جدول منتشر شده، «شیر با ۸۳درصد، شیرینی با ۸۲درصد، شکر ۸۱درصد، برنج خارجی و کنسرو ماهی با ۷۹درصد، ماهی قزل‌آلا، دوغ و تخم‌مرغ هر کدام با ۷۷درصد» در رتبه‌های بعدی قرار دارند. «پنیر ۷۴درصد، قارچ ۷۱درصد، چای خارجی ۶۹درصد و لپه با ۶۷درصد» از جمله دیگر اقلام مهمی هستند که در یک‌سال اخیر بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند».

این روزنامه وابسته به باند مغلوب از قول یک کارشناس حکومتی به نام علی قنبری «مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت کالاهای اساسی مورد نیاز مردم» را «تورم عمومی» و «رقابت بنگاههای اقتصادی بر سر قیمتها، نوسان قیمت ارز و کم ارزش شدن پول ملی در مقابل ارز خارجی» ذکر کرده است (ستاره صبح ۱۸مهر ۱۴۰۰).

بر پایه اعتراف همین روزنامه وابسته به باند مغلوب «نیمی از بازارهای ایران به‌صورت انحصاری در اختیار یک یا چند شرکت است و این شرکتها با ایجاد رانت کسب‌وکارهای کوچک را تحت تأثیر قرار داده‌اند» (ستاره صبح ۱۲ مهر۱۴۰۰).

واقعیت این است حاکمیت آخوندی برای مقابله با این وضعیت بحرانی می‌بایست قبل از هر چیز چاپ اسکناس بدون پشتوانه را متوقف کند، سرمایه‌های سرگردان را به سمت تولید بکشاند که انجام این کارها بسیار دشوار و حتی محال است.

زیرا در شرایط کنونی تولید کشور نابود شده، و بخشی از دلایل این همه سرمایه سرگردان در کشور این است که زمینه بکارگیری آن در تولید وجود ندارد.

به ثبات رساندن بازار ارز هم یکی از راه‌حل‌های جلوگیری از رشد تورم است، این در شرایطی است که دولتهای ضدمردمی خود عامدانه قیمت ارز را بالا می‌برند تا بتوانند جبران کسری را بودجه بکنند.

پیش از این محمود واعظی رئیس دفتر آخوند حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق نظام آشکارا اعتراف کرد که دولت به‌خاطرتامین مخارج دولت و کسری بودجه نرخ آنرا به‌طور سرسام‌آور بالا می‌برد: «از نظر اقتصادی نرخ ارز ایران ۲۵ یا ۲۷هزار تومان نیست ما این کار را کردیم تا بتوانیم اقتصاد کشور را اداره کنیم تا امروز دشمنان بگویند که فشار حداکثری شکست‌خورده»! (خبرگزاری ایسنا ۸اسفند ۱۳۹۹)

در ورای همه آنچه آمد از آنجا که عامل این وضعیت اسفناک و بحرانی همین رژیم فاسد است لذا نه می‌خواهد و نه می‌تواند دست به اصلاح این وضعیت بزند. به عبارت دیگر خانه از پای بست ویران است. خانه‌ای که باید آن را کامل تخریب کرد و از نو بنیاد نهاد. این همان وظیفه و هدف مقدسی است که مردم و مقاومت مردم ایران در پی تحقق آن هستند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/793ccc72-fe13-4e9e-b083-ccf974ad8251"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات