728 x 90

جلسه سؤال از روحانی و اعتراف‌ها و ذخیره بحران

سخن روز
سخن روز

روز سه‌شنبه(۶شهریور ۹۷) روحانی در مجلس ارتجاع حاضر شد تا به سؤالات نمایندگان پاسخ بدهد. اگر‌ چه نشانه‌ها و همچنین اشاره صریح روحانی حاکی از این بود که ولی‌فقیه نظام به طرفین سفارش کرده که ملاحظه وضعیت حساس و شکننده نظام را بکنند و تند نرانند، با این همه بعضی سؤال‌کنندگان روی تناقضات ادعاهای شیادانه روحانی دست گذاشتند و به‌خصوص اعتراف مهمی به منشأ بحران کنونی رژیم صورت گرفت.

جلسه سؤال از روحانی ظاهراً جلسه آرامی بود اما در رأی‌گیری‌ای که به‌عمل آمد، اعضای مجلس ارتجاع رأی دادند که در مورد ۴سؤال از سؤالهای مطرح شده قانع نشده‌اند. بنابراین موضوع به قوه قضاییه ارجاع می‌شود. یکی از اعضای باند دلواپسان مجلس به نام حاجی دلیگانی گفت که جریان استیضاح سایر وزیران دولت روحانی را دنبال می‌کند.

 

تهدیدهای روحانی پیش از جلسه پاسخ به سؤالات مجلس

روحانی در ۲نوبت صحبت کرد و به ۵سؤالی که اعضای مجلس رژیم مطرح کرده بودند پاسخ داد. بعضی اعضای مجلس رژیم هم صحبتهایی کردند و روی بعضی از ضدونقیض‌ گویی‌های روحانی دست گذاشتند.

ابتدا روحانی با این حرف شروع کرد که «امیدوارم توصیه‌هایی که رهبری قبل از این جلسه به من فرمودند، مراعات کنم». که خود این حرف معنا داشت. خامنه‌ای ۲۲مرداد گفته بود هیچ‌کس حق ندارد بر ضد دولت اقدامی انجام بدهد و این کار خیانت است. اشاره روحانی هم به همین موضوع بود که می‌خواست باند مقابل را تهدید کند که حواسشان باشد که با ولی‌فقیه نظام طرفند.

چندی پیش هم در یک گفتگوی تلویزیونی روحانی تهدید کرده بود که احضار من به مجلس اشکالی ندارد و من هم حرفهایی برای گفتن دارم. یعنی به این شکل باند رقیب را تهدید کرده بود اگر شما مواردی را افشا کنید، من هم خواهم کرد.

زمینه‌چینی برای حضور در این جلسه از طریق تهدید رقیبان، نشان می‌دهد بحران درون رژیم آن‌قدر جدی است که یکی تهدید به حذف بیشتر وزیران می‌کند و دیگری با شمشیر تهدید رو کردن افتضاحات و پرونده‌های رقیب وارد می‌شود.

لاریجانی هم در ابتدای جلسه گفت: «طوری صحبت نکنید که مجبور بشیم قطع کنیم».

 

ادعاهای روحانی در جلسه پاسخ به سؤالات مجلس

تهاجم باند رقیب به روحانی بر پایه ۵سؤال بود که اساساً درباره بحران وضعیت وخیم اقتصادی بود:‌ قاچاق - بیکاری - رکود اقتصادی - افزایش نرخ ارز - استمرار تحریم بانکی

جوابهای روحانی در اساس بر ۲پایه «آمار درمانی» و شانتاژ بود.

مثلاً در عین‌ حالی‌که به قاچاق ۲۵میلیارد دلاری اعتراف می‌کرد، می‌گفت: «مبارزه با قاچاق کالا و ارز در انحصار قوه مجریه نیست و تنها کار دولت نیست»!

این اشاره تلویحی به سپاه پاسداران بود. کما این‌که یک جا هم گفت ما سواحل جنوب را سپردیم به سپاه. این اظهارات یادآور جمله معروف احمدی‌نژاد است که یکبار از پاسداران با عنوان «برادران قاچاقچی» نام برد و به بنادری که در دست سپاه است اشاره کرد.

در رابطه با برجام روحانی به جای این‌که به شکست‌ آن پاسخ بدهد، اول اعتراف ‌کرد که الآن شرکتها به‌صورت زنجیره‌یی در حال خروج هستند؛ اما افزود: «پس معلومه یک زمانی وارد شدن که الآن دارن خارج می‌شن!» و این حرف را به‌عنوان سند موفقیت برجام طرح می‌کرد.

یک اعتراف دیگر روحانی هم این بود که تاکنون با دود و دم می‌گفت اگر اروپا به تعهداتش در رابطه با برجام عمل نکند ما از برجام خارج می‌شویم. حتی وقتی که آمریکا از برجام خارج شد روحانی یک زمان ۲هفته‌یی به اروپا داد و بعد هم ظریف یک زمان ۲ماهه. اما امروز روحانی گفت این‌طور نیست که فقط ۲راه ماندن یا خروج از برجام داشته باشیم! یک راه سومی هم داریم. که البته هیچ اشاره‌یی به این راه سوم موهوم نکرد و آن را به زمانی مجهول احاله داد! و گفت من در تماس تلفنی دیشب با ماکرون این را به رئیس‌جمهور فرانسه گفتم. جالب است که ۲روز پیش ماکرون گفته بود در رابطه با برجام ما هم‌چنان روی همان ۴اصل که گفته بودیم هستیم. یعنی کوتاه‌آمدن رژیم از موشکی و دخالت منطقه‌یی و... در هر صورت این اظهارات با سؤال نمایندگان مجلس ارتجاع که پرسیده بودند شرکتهای اروپایی چرا اکنون خارج می‌شوند هم‌خوان نبود.

 

نکات قابل‌توجه در اظهارات نمایندگان مجلس ارتجاع 

اعضای باند رقیب هم نکاتی را در جلسه سؤال از روحانی مطرح کردند.

برای نمونه ذوالنور با حمله به آمارهایی که روحانی داد گفت اگر قاچاق کم شده باید نمودهایش را در کاهش واردات خارجی، کاهش درخواست ارز و... ببینیم، اما این‌طور نیست.

یا در رابطه با بانکها که روحانی ادعا کرده بود با ۳۰۰بانک رابطه داریم گفت: :چرا مشخص نمی‌کنید این بانکها همه بانکهای کوچک و جزیره‌ای هستند و بانکهای بزرگ حاضر به رابطه با ما نیستند»؟

روحانی هم مشکل رابطه با بانکها را روی میز مجلس انداخته بود و گفته بود که شما باید تمامی لوایح اف.ای.تی.اف را تصویب کنید تا حل بشود. ذوالنور پاسخ داد: «تو این ۲سال که مشکل اف.ای.تی.اف نداشتیم، پس چرا باز هم هیچ بانک بزرگی حاضر به همکاری با ما نبود»؟

اشاره ذوالنور به این بود که در سال ۲۰۱۵ زیر سایه سیاست مماشات اوباما و امضای برجام، اف.ای.تی.اف اقدامات عملی بر ضد رژیم را برای یک سال و اندی لغو کرد و یکبار هم تمدید کرد.

بعد هم با کنایه گفت: «تو رئیس‌جمهور نظام هستی یا رئیس‌جمهور سوئیس»؟!

و افزود:‌ «خودت این را شروع کردی. چون از روز اول «یک کاخ آرزو» به نام برجام درست کردی و گفتی همه چیز با این حل می‌شود، اما وقتی ترامپ یک لگد زد و این کاخ فروریخت، هیچ سناریوی جایگزینی نداشتی».

 

اشاره روحانی به ریشه بحران رژیم 

نکته مهمی که روحانی به آن اعتراف کرد آنجا بود که گفت وضعیت این‌قدر بد نبود،‌ اما طی این ۷-۸ماه گذشته یکباره بحران شروع شد و با شرایط جدیدی روبه‌رو شدیم.

و در توضیح گفت: «تاریخ این تغییر ۵دیماه سال ۹۶ است. هر شخصی آدرس دیگری دهد آدرس غلط به مردم داده است، چرا که ۵دیماه ۹۶ بود که مردم ناگهان دیدند که عده‌یی به خیابانها آمده و شعار می‌دهند و کم‌کم شعارها به شعارهای هنجارشکنانه و غیرقابل قبول برای مردم تبدیل شد»!

بعد در ادامه گفت: «ترامپ هم با دیدن این وضعیت طمع کرد و از برجام خارج شد».

یعنی به‌روشنی اعتراف کرد ریشه تمامی بحرانهای رژیم، از جمله بحران برجام و بازگشت تحریمها قیامی است که از دیماه شعله‌ور شده است.

البته اینها با وجود این بود که روحانی تلاش می‌کرد جلسه کنترل‌شده باشد تا نکات بیشتری رو نشود.

روند جلسه و این اعتراف روحانی به ریشه بحران نتایج مشخصی را به دست می‌دهد:‌

اول: تلاش برای کنترل جلسه. حتی حسام‌الدین آشنا، مشاور روحانی، بعد از جلسه توئیت کرد: «روحانی یکبار دیگر هزینه حفظ آرامش و عدم ایجاد تنش را پرداخت»!

با این همه خیلی چیزها بیرون زد. اما آنهایی هم که بیرون نزد ذخیره شد تا در جایی دیگر با شدت بیشتر بیرون بزند. کما این‌که بلافاصله بعد از این جلسه، رسانه‌های رژیم از حملات باندی پر شد.

تاج‌زاده از باند روحانی هم گفت چرا بر ضد باند رقیب افشاگری نکردی و «نگفتن حقایق رقیب را جری می‌کند»!

پژمانفر، عضو مجلس ارتجاع، گفت: «روحانی از کاخش بیرون بیاید و مستبدانه تصمیم نگیرد».

حاجی دلیگانی هم روحانی را به استیضاح تهدید کرد. البته بلافاصله بعد از جلسه هم ۵۱امضا برای استیضاح وزیر صنعت و معدن روحانی جمع کرد.

زیباکلام هم مهره دیگه باند خودش گفت صحبتهای روحانی مثل یک سطل آب سرد بود که بر سر مردم ریخت.

اما اینها تازه اول ماجراست. حتماً به‌زودی حرفهای زده نشده در جایی دیگر با شدت بسیار زیاد بیرون می‌زند.

علت هم این است که رژیم توان حل‌وفصل ریشه مسأله را ندارد. همان ریشه‌یی که روحانی به آن اعتراف کرد: قیامی که از دیماه ۹۶ آغاز شده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a17f5ac9-22ae-4ec4-badf-1fd4e0b1c742"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات