728 x 90

جمعه‌بازار بحرانهای نظام

بحران اقتصادی و خطر سرنگونی
بحران اقتصادی و خطر سرنگونی

این روزها شاهد واکنش وحشت‌آلود نهادهای مختلف نظام نسبت به بحرانهای داخلی یا بین‌المللی رژیم هستیم. از جمله در مجلس ارتجاع و نمایشهای جمعه این موضوع نمود بیشتری دارد. در نمایش‌های جمعهٔ این هفته تهران و سایر شهرهای کشور، ارائه نسبتاً کاملی از بحرانهای نظام را می‌توان مشاهده کرد. اهمیت این اعتراف‌ها این است که امام‌جمعه‌ها گماشتگان ولی‌فقیه هستند و مواضع یا بهتر است گفته شود بی‌راه‌حلی شخص خامنه‌ای را بیان می‌کنند.

تشتت در رأس حاکمیت و نخواندن خط ولی‌فقیه در رژیم، بحرانی است که آخوند احمدخاتمی در نمایش جمعهٔ ۲آذر ۹۷ تهران به آن اذعان می‌کند: «در عرصهٔ داخلی هم به‌شدت نیاز به وحدت داریم. وحدت زیر پرچم ولایت... جریانی را می‌بینم که می‌خواد اسلام‌زدایی را تئوریزه کنه».

آخوند علم‌الهدی هم در نمایش جمعهٔ مشهد وجه دیگری از بحران درونی نظام، یعنی سهم‌خواهی و حق چپاول را گفت: «عده‌یی آمدند آنور میز وایسادن با نظام بد شدند با رهبری بد شدند در مقابل نظام و امام و رهبری امت اینها مقاومت کردند مقابله کردند و به‌خاطر مطالبه فعالیتها و مزدهای گذشته‌شون در انقلاب و در اسلام، بدانید این جریان جریان شیطانیه... و امروز در کشور و جامعه ما بعضی از جریانهای سیاسی رو همین این عده آدما دارن رهبری می‌کنند».

اذعان به مشکلات معیشتی مردم و انداختن تقصیر به گردن باند رقیب بحران دیگری است که در نمایشهای جمعه نمود داشت. آخوند خاتمی گفت: «مردم از گرانیها در رنجند». وی هشدار داد: «جلوی گران‌فروشی‌های خودساخته را بگیرند».

آخوند رسول فلاحتی هم در جمعه‌بازار رشت گفت: «برخی از مسولان گلایه‌های مردم از گرانی را انکار می‌کنند که نشان‌دهندهٔ عدم شناخت آنهاست. عده‌ای از مردم کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند مسئولان نباید چشمان خود را بر روی این مشکلات ببندند».

در ادامهٔ دعوای پولشویی، اذعان به گستردگی فساد مالی و پولشویی هم موضوعی بود که همزمان با وحشت از واکنشهای جامعهٔ جهانی به رد لوایح مربوط به کنوانسیون FATF از خلال اظهارات آخوند علم‌الهدی در نمایش جمعه مشهد بیرون زد: «خب در امروز دیگه شما بیایید بگید در کشور ما پولشوییه و بعد هم این تصویب نشه فردا هم دشمنان بخواهند یک تصمیم‌گیری کنند، به همین حرف استناد می‌کنند. کسی نگفته آقا دروغ گفته نخیر نیست. نخیر هست».

آخوند علم‌الهدی با اشاره به شکاف درونی نظام بر سر لوایح چهارگانهٔ FATF تلاش کرد پای خامنه‌ای را هم در حمایت از دلواپسان به میان بکشد. وی با اشاره به اظهارات ظریف که گفته بود مخالفان FATF پولشویی می‌کنند گفت: «اول‌مخالفش مقام معظم‌اند که یک مخالفت جامع با همهٔ کنوانسیونهای بین‌المللی اعلام کردند».

در نمایش جمعه رشت هم آخوند فلاحتی گفت: «عده‌ای از سیاستمداران ترسو هنوز از قدرت آمریکا و متحدانش در هراس بوده و حل مشکلات کشور را منوط به تصویب CFT دانسته‌اند». وی در ادامه با بیان این‌که «این افراد نزد ملت همانند شیر و در برابر دشمن از روباه هم کمتر هستند» تعمیق شکاف در نظام بر سر این لایحه را به نمایش گذاشت.

آخوند نبی موسوی هم در نمایش جمعه خرمشهر گفت: «هر زمانی که مسأله معاهده بین‌المللی به میان آمد، ما باید نگران باشیم، برای امضاء برجام گفتند که تمام مشکلات در سایه این قرارداد حل خواهد شد، اما هیچ منفعتی از آن ندیدیم».

بحران دیگری که در نمایشهای جمعه بیرون زد بن‌بست نظام در برجام و بستهٔ حمایتی اروپا بود.

آخوند علم‌الهدی در نمایش جمعه مشهد در این رابطه گفت: «الآن قریب چندماهه آمریکا از برجام خارج شده و هی اروپا داره شما را بازی میده. تا امروز یه قرون اروپا پول نداده، یه قدم هم برنداشته».

در قم هم آخوند اعرافی گفت: «ایران در برجام باقی ماند و اروپایی‌ها ماه‌ها رفت و آمد کردند ولی تاکنون تحریم‌ها برداشته نشده».

واقعیت این است که صحبتهای نمایندگان خامنه‌ای در نمایشهای جمعه به‌روشنی بن‌بست و بی‌راه‌حلی رژیم ولایت در زمینه‌های مختلف را بازتاب می‌کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/025c05fd-1899-4480-8954-fb5acab4ceae"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات