728 x 90

جنبش دادخواهی ـ علت و تاریخ قتل‌عام در سال ۱۳۶۷؟

آیا قتل‌عام زندانیان سیاسی عملی خلق‌الساعه یا واکنشی جنون‌آمیز از جانب خمینی بود؟

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا، روز بعد از گردهمایی جهانی ایران آزاد گفت:

«نوزدهم ژوئیه(۲۸تیر) سالگرد شروع به‌اصطلاح کمیسیونهای مرگ در ایران است و هزاران مخالف سیاسی زندانی را به‌طور غیرقانونی اعدام کردند».

به گواه شاهدان قتل‌عام، مقدمات جنایت از زمستان ۶۶ در سراسر زندانها انجام شد و تا خرداد ۶۷ بسیاری از زندانیان شهرستانها را به شهرهای مختلف تبعید کردند تا مانع واکنش جمعی خانواده‌ها در شهرهای کوچک شوند.

۲۷تیر۶۷: یک ماه پس از فتح مهران توسط مجاهدین و روشن شدن چشم‌انداز فتح تهران، خمینی با عقب‌نشینی از ادعای جنگ تا رفع فتنه از عالم، آتش‌بس با عراق را پذیرفت.

۲۸تیر۶۷: بسیاری از زندانیان اوین را به سلولهای انفرادی منتقل کرده و با دادن فرمهای جدیدی به زندانیان، نخستین قربانیان را انتخاب کردند.

مسعود ابویی ـ از شاهدان قتل‌عام(زندانی سالهای ۶۰ تا ۶۸):

«درست روز ۲۸تیرماه یعنی یک روز بعد از پذیرش قطعنامه از طرف خمینی، ماها را به انفرادیها منتقل کردند».

۲۸تیر۶۷: غلامرضا کاشانی اقدم و تعدادی از زندانیان زیرحکم را اعدام کردند.

۲۹تیر۶۷: فرح اسلامی، حکیمه ریزوندی، مرضیه رحمتی، نسرین رجبی و جسومه حیدری را به بهانه امن نبودن زندان ایلام خارج کرده و روز بعد آنان را در اطراف صالح‌آباد تیرباران کردند.

محمود رویایی ـ از شاهدان قتل‌عام(زندانی سالهای ۶۰ تا ۷۰):

«این کشتار مطلقاً بی‌حساب و کتاب و خلق‌الساعه نبود. تمام آماده‌سازیها از چند ماه قبل انجام شده بود هیأتهای مرگ مشخص شده بودند. محل و شیوهٔ اعدامها روشن بود فقط منتظر فرمان از طرف خمینی بودند فرمانی که روز ۲۸تیر یعنی درست یک روز بعد از پذیرش آتش‌بس توسط خمینی صادر شد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/46e4a74d-522c-417d-bc8a-ff836fd04128"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات