728 x 90

افزایش قیمت دلار توطئه مشترک دولت و مجلس ارتجاع

افزایش قیمت دلار
افزایش قیمت دلار

با افزایش قیمت دلار به ۱۴هزار تومان مجدداً بحث بر سر منشأء و علل افزایش قیمت دلار در رژیم بالا گرفته است. دولت ورشکسته حسن روحانی مدعی است که علل افزایش قیمت ارز، گرانی سرسام‌آور کالاهای ضروری و پایین آمدن قدرت خرید مردم به‌دلیل افزایش قیمت دلار، محصول تحریم هاست.

این در حالی است که کارشناسان رژیم، عوامل دیگری مانند تبانی دولت و مجلس برای چپاول مردم را مطرح می‌کنند.

روز ۵اسفند ۹۷ تلویزیون رژیم طی گفتگو با یک اقتصاددان حکومتی به نام راغفر علت جهش جدید نرخ ارز را مورد بحث قرار داد. راغفر در پاسخ به سؤالی در مورد افزایش جهش‌وار و غیرقابل پیش‌بینی نرخ ارز گفت: «متأسفانه بانک‌های به‌اصطلاح خصوصی در کشور عملاً با مشکلات جدی مالی روبه‌رو هستند و دولت و مجلس تصورش بر این است که با افزایش قیمت ارز بتوانند منابع کافی برای جبران خطاهای بانکداری خصوصی را تأمین کند. بخش قابل توجهی از سپرده‌های مردم از این بانکها، مشخص نیست کجاست.

دولت و مجلس با هم تصمیم گرفتند که این را از جیب مردم تأمین کنند یعنی با افزایش قیمت ارز عملاً این اتفاق خواهد افتاد. به همین دلیل مردم شب می‌خوابند صبح پا می‌شوند می‌بینند که ۳۰درصد ۲۰درصد از پس‌اندازشان در بانکها ارزش‌اش را از دست داده و این‌که قدرت خریدشان به‌شدت کاهش پیدا کرده».

راغفر آثار فاجعه‌بار تبانی بین دولت و مجلس ارتجاع در افزایش اخیر قیمت دلار در بدنه اقتصاد کشور را این‌گونه بیان می‌کند: «شوک ارزی آخر کل اقتصاد را مختل خواهد کرد، تولید قطعاً متوقف خواهد شد، تعداد محاسبات خیلی ساده نشان خواهد داد که حداقل یک میلیون شغل رسمی از بین خواهد رفت».

خبرگزاری ایسنا ۵اسفند ۹۷ با تیتر «مقصر افزایش نرخ دلار کیست» می‌نویسد: «با توجه به این‌که اتفاق منفی جدیدی در حوزه سیاست خارجی نیفتاده است، به‌نظر می‌رسد که عامل افزایش نرخ ارز داخلی است و در این شرایط بانک مرکزی دولت را عامل این گرانی می‌داند».

روزنامه جهان صنعت وابسته به باند روحانی به بازی دولت با قیمت خودرو برای چپاول مردم که اسم آن را «جمع‌آوری نقدینگی» گذاشته به یک شگرد دیگر از سیاست‌های غارتگرانه این رژیم پرداخته است: «دیگر نمی‌توان به وعده‌های دولتی اعتماد کرد که با در دست گرفتن نبض بازار هر روز با یک تصمیم و یک دیدگاه شرایط را برای مردمش سخت‌تر می‌کند. تا زمانی که جبران کسریها از جیب مردم خرج شود شرایط از اینی که هست بدتر خواهد شد».(جهان صنعت ۳اسفند ۹۷)

خبرگزاری نیروی تروریستی قدس در گفتگو با یک کارشناس اقتصادی به نام آرمان حاجیان فرد، نتیجه ۴۰سال حاکمیت آخوندهای چپاولگر و تاثیر آن بر سرنوشت میلیونها مردم زیر خط فقر را این‌طور بیان می‌کند: حقوق کارگران ایرانی، جزء پایین‌ترین حقوق‌های پرداختی به قشر کارگر در دنیاست... خط فقر به ۶میلیون تومان و هزینه معیشت خانوار با افزایشی ۸۰درصدی نسبت به دیماه سال قبل به حدود ۵میلیون تومان رسیده و قشر زیر خط فقر جامعه از ۱۲درصد به حدود ۵۰درصد در تابستان ۹۷ رسیده است».(تسنیم ۳اسفند ۹۷)

دود این اقدام چپاولگرانه دولت روحانی به چشم مردم خصوصاً اکثریت مردم که به زیر خط فقر کشیده شده‌اند می‌رود.

با افزایش نرخ دلار قدرت خرید بسیاری از مردم پایین آمده است به حدی که بسیاری از خانواده‌ها توان تهیه بسیاری از مواد غذایی مانند گوشت، مرغ و لبنیات را ندارند.

رد پای گرانی دلار در مواد مورد نیاز مردم آن‌چنان بارز است که حتی روی آب خوردن مردم هم تاثیر گذاشته است.

 

دولت ورشکسته روحانی برای جبران کسری بودجه و مجلس ارتجاع هم به‌خاطر رفع «خطاهای بانکداری»! قیمت ارز را بالا می‌برند و مردم را بیش‌از‌پیش در تنگنای معیشت قرار می‌دهد.

اقدام دولت در زمینه گران کردن قیمت ارز آن‌چنان رسوا است که پیش از این نیز هر بار که قیمت دلار بالا می‌رفت این رسانه‌ها و مهره‌های حکومتی بودند که پته رسوایی دولت در این زمینه را روی آب می‌انداختند.

حسن بیگلری، نماینده مجلس ارتجاع از سقز و بانه، روز جمعه ۲۰مهرماه ۹۷ اعتراف کرد دولت با افزایش و کاهش نرخ دلار به مردم آسیب جدی زده و باعث شده که برخی از مردم ورشکست شوند.

بیگلری با اشاره به نقش دولت آخوند روحانی در نوسانات قیمت دلار اضافه کرد: «دولت به‌دنبال فروش ارزهای خود و واریز سرمایه به خزانه کشور است، این کار را به قیمت آشفته کردن بازار و ورشکسته شدن برخی از مردم انجام داده است».

وی افزود: «دولت آخوند روحانی با این کار با سرنوشت مردم بازی کرده و عده‌ای ورشکسته و عده‌ای دیگر میلیاردر شده‌اند».(خبرگزاری مجلس ۲۰مهر ۹۷)

در خردادماه گذشته و پس از این‌که قیمت دلار بالا رفت نبی هزارجریبی، عضو مجلس ارتجاع، اذعان کرد: «دولت عامل اصلی دلار است».(سایت بورس پرس ۱۵خرداد ۹۷)

در سال ۹۵ هم اسدالله عسگراولادی، عضو اتاق بازرگانی رژیم، گفت: «خود دولت صاحب دلارهای نفتی و پتروشیمی است و با نرخ بالا می‌فروشد تا کسری را جبران کند اما مجلس باید برنامه‌ریزی کند و دولت رضایت دهد تا دلار به نرخ ۳۵۰۰ تا ۳۶۰۰ برسد و بتواند از عهده پرداخت بدهیها و یارانه براید».(سایت تیتر شهر ۱۹آذر ۹۷)

و...

در این رابطه روزنامه‌ ایران وابسته به دولت روحانی می‌نویسد: «بعد از افزایش قیمت دلار، قیمت پت که مواد اولیه تولید بطریهای پلاستیکی است، از کیلویی ۴هزار به کیلویی ۱۶هزار تومان طی یک سال افزایش یافت. بعد از آن نیز قیمت بطریهای آب معدنی گران شد که به روایت دبیر انجمن تولیدکنندگان آبهای معدنی و آشامیدنی ۳۶۰درصد بوده است».(ایران ۲۸تیر ۹۷)

این‌چنین است افزایش نرخ ارز باعث پایین آمدن ارزش پول ملی و بالارفتن تورم می‌شود و تاثیر سوء آن مستقیم بر روی زندگی مردم گذاشته می‌شود و نان سفره آنها را می‌بلعد.

تاثیر سوء آن در تولید نیز امری بارز و قطعی است چون افزایش نرخ ارز بیشتر حوزه‌های اقتصادی و سطوح تولید خصوصاً بنگاهها و کارگاهای تولیدی را تحت تاثیر اثرات منفی خود می‌گذارد و هم تولید را فلج می‌کند و هم هزینه تولید را بالا می‌برد و مردم از این بابت نیز به‌طور مضاعف متضرر خواهند شد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/14572a4b-34b1-48bf-883a-d3964ee1ae4d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات