728 x 90

جهش قیمت ارز برخلاف اوامر حاکمیت!

وضعیت بحرانی ارز
وضعیت بحرانی ارز

همزمان با افزایش ۳۰۰درصدی قیمت بنزین، بهای دلار در بازار آزاد ارز، بار دیگر شتاب بی‌سابقه‌یی به خود گرفت به‌طوریکه قیمت دلار ظرف دو روز نزدیک به هزار‌و‌پانصد تومان افرایش یافت.

قیمت دلار در ۲۵آبانماه ۹۸یعنی یک روز بعد از شروع قیام دلاورانه جوانان میهن که حاکمیت ولایت فقیه را تا لبه پرتگاه سرنگونی پیش برد در صرافی‌های دولتی تا ۱۱هزار و ۶۳۰تومان بالا رفت اما در روز ۲۷آبان به بالای ۱۲۱۰۰تومان صعود کرد و از آن به بعد روزانه و حتی ساعت به ساعت در حال افزایش است.

سایت حکومتی تجارت نیوز ۱۹آذر ۹۸در این باره نوشت: «نرخ ارز در صرافی‌ ملی امروز برای چهارمین بار اعلام شد که سه مرتبه افزایش یافت و بر این اساس قیمت دلار به ۱۳هزار و ۹۰۰تومان رسید».

افرایش سرسام‌آور قیمت ارز در کمتر از یک‌ماه در حالی است که آخوند روحانی شیاد به همراه سایر کارگزاران باندهای مافیایی بعد از افزایش قیمت بنزین داد سخن می‌دادند که افزایش قیمت بنزین هیچ تاثیری بر گرانی ارز و سایر کالاهای اساسی مردم ندارد. اما اکنون رئیس کل بانک مرکزی رژیم ادعای قبلی دولت مبنی بر بی‌تأثیر بودن افزایش قیمت بنزین را پس گرفته و ضمن تأیید تاثیر شوک گرانی بنزین بر قیمت دلار با وقاحت می‌گوید: «طبیعتاًًً شوک قیمت بنزین و نیز انتظارات تورمی ناشی از آن بازارهای مختلف از جمله بازار ارز و ثبات نسبی چندین ماهه آن را موقتاًً متأثر می‌سازد». (سایت حکومتی بورس ۱۶آذر ۹۸)

به‌دنبال این اعتراف بود که روزنامه جهان صنعت ۱۷آذر ۹۸به صراحت افزایش جهش‌وار و بی‌سابقه دلار در روزهای اخیر را در راستای سیاست‌های غارتگرانه رژیم و باندهای رانت خوار آن اعلام کرد و از ناتوانی دولت در پایین آوردن نرخ ارز در روزهای آینده این‌چنین پرده برداشت:

«به‌دنبال سه برابر شدن قیمت بنزین، دلار نیز جهش‌های قیمتی‌اش را آغاز کرد و به ثبت رکوردهای تازه‌یی در بازار ارز دست زد و زمینه‌های مساعدی برای موج‌گیری قیمتها فراهم آورده است. بازار ارز دیگر مطیع اوامر و سیاست‌گذاریهای دستوری دولت نخواهد شد...ادامه سیاست‌های مبتنی بر دستور در هفته‌های آینده گمانه‌زنی‌ها را به سمت رشد مجدد قیمتها هدایت خواهد کرد و سیاست‌گذاری بانک مرکزی در جهت بازگرداندن ثبات به بازار را بی‌نتیجه باقی خواهد گذاشت».

کارشنان اقتصادی با تأکید به این‌که رشد قیمت بنزین در کنار افزایش قیمت ارز قیمت تمامی کالاها را به‌سرعت افزایش خواهد داد، افزایش حیرت‌آور نرخ دلار در بازار ارز را گام دیگری در راستای سیاست‌های غارتگرانه رژیم فاسد آخوندی برای تأمین کسری بودجه و افزایش درآمدهای دولت ارزیابی می‌کنند.

علاوه بر این هزینه‌های جنگ‌افروزی و تأمین مزدوران نیابتی در عراق و سوریه و لبنان جهت حفظ عمود خیمهٔ ولایت هم قرار است از محل مالیات و افزایش قیمت بنزین جبران گردد.

 

اعترافات رسانه‌های حکومتی

-سایت حکومتی خبر آنلاین ۱۶آذر ۹۸: «بازارساز (بخوانید نظام غارتگر آخوندی) به‌منظور فروش ارز خود در قیمت‌های بالا از ادامه روند صعودی انواع ارز حمایت خواهد کرد و به‌محض دستیابی به این هدف جهت قیمتها تغییر خواهد کرد و نوسان‌گیران دچار ضرر زیادی می‌شوند. علاوه بر این، به اعتقاد تحلیلگران در صورت تداوم روند صعودی نرخ ارز داخلی و از سوی دیگر افزایش نااطمینانی‌ها از اقتصاد جهانی و رشد بیشتر قیمت طلا، افزایش بیشتر قیمت سکه در روزهای پیش‌رو دور از انتظار نخواهد بود».

- سایت حکومتی جهان صنعت ۱۹آذر ۹۸ضمن تأکید به ورشکستگی دولت از افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر این‌چنین رونمایی می‌کند: «اگر افزایش قیمت بنزین نیرو محرکه افزایش دوباره قیمتها شود و به تورم‌های جدیدی در اقتصاد دامن بزند، زمینه‌های جدید رشد قیمت ارز نیز فراهم می‌شود. از آنجا که سیاست‌گذار به ابزارهای متنوعی برای جبران کسری بودجه متوسل شده است، می‌توان افزایش قیمت ارز را در کنار ابزارهای موجود در جهت پوشش کسری بودجه معرفی کرد».

-سایت حکومتی تجارت نیوز ۹آذر ۹۸: «از آن جایی که خود دولت به ثبات اعتقادی ندارد و همواره به تورم پایبند بوده و با تورم برخی مشکلات خود را حل کرده، طی دو هفته گذشته با افزایش نرخ بنزین زنگ بی‌ثباتی را بار دیگر به صدا درآورد».

سایت حکومتی ایرنا ۱۵آذر ۹۸: «برخی کارشناسان معتقدند که کوتاهی برخی صادر کنندگان در بازگرداندن ارز صادراتی به‌عنوان یک از مهم‌ترین عوامل رشد نرخ ارز در روزهای اخیر به‌شمار می‌رود.... آنها انتظار دارند که بهای دلار و سایر ارزها در آینده نزدیک بیشتر شود تا آنها بتوانند ارز خود را با نرخ بالاتری بفروشند».

این در حالی است که بر کسی پوشیده نیست که ارزهای صادراتی صرفاً به «خودی»های رژیم فروخته می‌شد و هر کدام از سرکردگان و ایادی رژیم طی سالهای گذشته از این طریق توانسته‌اند میلیونها دلار سود به دست بیاورند.

در راستای همین سیاست غارتگرانه است که در این ایام شاهد هستیم بانک مرکزی رژیم ارز کمتری از طریق عواملش در بازارهای ارزی توزیع کرده است تا در نتیجه آن قیمت ارز هر چه بیشتر افزایش یابد.آثار زیانبار این اقدام ضد‌مردمی آن هم در شرایطی که بنا‌ به اعتراف آخوند شیاد بیش از دو ‌سوم جمعیت میهن اسیر در زیر خط فقر مطلق روزگار خود را با درد و رنج توصیف ناپذیری سپری می‌نمایند را می‌توان از هم‌اکنون در افزایش تورم و گرانی مایحتاج عمومی، در رکود هر چه بیشتر کسب و کار، و آسیب‌های شدید ساختاری اقتصادی در حاکمیت قرون‌وسطایی آخوندی به‌خوبی مشاهده کرد.

مروری کوتاه و گذرا به اعترافات رسانه‌های حکومتی برگ تأیید دیگری بر بن‌بست، بی‌آیندگی و فروپاشی اقتصادی این رژیم است چرا که همگان به‌وضوح شاهد خارج شدن کنترل و هدایت بازار ارز از گستره بانک مرکزی و بانک‌های ورشکسته و غارتگر رژیم آخوندی می‌باشند. که بدون تردید راه به اوجگیری مجدد اعتراضات اجتماعی و سیاسی جوانان قیام در میهن اسیر خواهد برد.

-سایت حکومتی خبر آنلاین ۱۶آذر ۹۸: «از جمله دلایل ادامه رشد قیمت دلار و سکه در این هفته به تخلیه نشدن هیجانات مربوط به اصلاح قیمت بنزین، کاهش سطح عرضه، افزایش ورود تقاضای احتیاطی به بازار به‌دلیل افزایش نااطمینانی در بازار و به‌طور کلی بالا بودن تقاضای سنتی ارز در آذرماه، رشد نرخ حواله درهم پس از اتمام چند روز تعطیلی در امارات و ناآرامی‌های عراق می‌باشد».

سایت حکومتی بورس نیوز ۱۳آذر ماه ۱۳۹۸: «درست ۲۰روز پس از شوک قیمت بنزین، قیمت دلار با ۱۵درصد افزایش نسبت به یک ماهه قبل از آن به ۱۳۰۰۰تومان صعود کرد. برخلاف ادعاها و شعارهای مسئولان دولتی، افزایش ۳برابری بهای بنزین شروعی شده است برای «بی‌ثباتی اقتصاد کلان کشور» و دور جدید افزایش قیمت ها و اخذ مالیات تورمی از عامه مردم. افزایش قیمت ارز به‌دنبال خود افزایش بهای کالاها و پس از آن خدمات را به‌همراه دارد و توجیهی می‌شود برای دولت تا همه چیز را گران و گرانتر کند. مردم سه دهه است که با اجرای نسخه‌های نئولیبرال آزادسازی قیمت ها در چنبره مارپیچ فلاکت ساز «افزایش نرخ ارز افزایش نرخ تورم افزایش نرخ ارز» گرفتار آمده‌اند، آن هم در اقتصادی که هیچ چیز آن درست کار نمی‌کند، در دستان اقلیتی خاص اداره می‌شود، دستمزدها به‌شدت سرکوب می‌گردد، بخش خصوصی واقعی جایگاهی در آن ندارد و میدان بازی به‌شدت ناعادلانه و ناترازی بین عامه مردم و اقلیت «رانتی-رفاقتی-غارتی» شکل گرفته است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cd709d35-a985-4b55-bee2-b86d6cf44c88"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات