728 x 90

حتمیت انفجار خشم مردم - مروری بر رسانه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی پنجشنبه دهم مهر حرف اول هم‌چنان هشدار باندها به یکدیگر نسبت به حتمیت انفجار خشم مردم است. جهان صنعت از باند مغلوب در مطلبی به قلم یکی از مهره‌های باند رقیب در واکنش به ادعاهای اخیر روحانی نوشته است: «انتظار می‌رود روحانی

به‌نحوی صحبت کنند که افکار عمومی بپذیرد. به عبارت دیگر باید از خود بپرسند که آیا مردم وقتی این حرف‌ها را می‌شنوند، قبول می‌کنند یا خیر؟

اگر عامه مردم بخواهند انگشت اتهام خود را به سوی بخشی از حکومت که بیشترین نقش را در وضعیت موجود دارد، بگیرند، به دولت نظر خواهند کرد». این روزنامه در ادامه نوشته است: «علنی نشدن اعتراضات مردم اصلاً نباید برای مسئولان ذی‌ربط کج‌فهمی ایجاد کند زیرا این نارضایتی‌ها به‌هرحال انباشت شده و در جایی خود را نشان خواهد داد.

اگر این اتفاق بیفتد قطعاً مردم با پروژه‌های کشور همراهی نمی‌کنند و این بزرگ‌ترین آسیب را به کشور خواهد زد. در واقع ممکن است اثرات تخریبی این رویه از اثرات تخریبی اعتراضات فیزیکی بسیار بیشتر باشد».

کیهان خامنه‌ای هم ضمن حمله به باند مغلوب یعنی همدستان سابق روحانی نسبت به پیآمد مواضع آنان هشدار داده و در حالی که نظام آخوندی را «انقلاب و اسلام» نامیده، نوشته است: «هم‌پوشانی و مکمل بودن «جریان تحریف» برای «جریان تحریم» و نوع مواجهه دولت با این جریان اغواگر نفوذی، خسارات متعددی به کشور وارد کرد که به‌عنوان نمونه افزایش نابسامانی‌های اقتصادی، رقم خوردن واردات بی‌رویه، افزایش رکود و به تعطیلی کشیده شدن صنایع تولیدی کشور، کاهش ارزش پول ملی، کوچک شدن سفره مردم، افزایش فقر و تبعیض و فاصله‌های طبقاتی، دلسرد شدن مردم از انقلاب و اسلام، تنها بخشی از نتایج خسارت‌بار این هم‌پوشانی است».

روزنامه‌های حکومتی به‌رغم این‌که در مورد شیوع کرونا به تکرار دعاوی دولت روحانی پرداخته و مردم را مقصر خوانده‌اند اما ناگزیر به پاره‌یی از واقعیتها اذعان کرده‌اند.

آرمان به‌نقل از «مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت» نوشته است: «۱۵ تا ۳۵درصد خانوارها به‌دلیل تبعات اقتصادی کرونا، مصرف اقلام غذایی را حذف کرده یا کاهش دادند» و در ادامه افزوده است: «افزایش بی‌سابقه نرخ اقلام خوراکی در سه ماه گذشته، باعث حذف بسیاری از مواد و اقلام خوراکی معمول از سبد خانوار شده و متخصصان تغذیه، نسبت به کمبود ویتامین و پروتئین‌ها در سلامت جامعه ابراز نگرانی جدی می‌کنند».

جهان صنعت هم با اشاره به اهمیت پیشگیری از آنفلوانزا در حین پیک کرونا نوشته است: «تا زمان نگارش این گزارش هیچ داروخانه و مرکز بهداشتی واکسن آنفلوآنزا را ندارد... قریب به اتفاق پزشکان زمان طلایی واکسیناسیون از بین رفته است؛ . ». . . این روزنامه همچین در جریان جنگ باندهای حکومتی به یک فقره چپاول اذعان کرده و به‌نقل از سلیمی عضو مجلس آخوندی افزوده است: ««حدود ۵۸میلیون دلار به یک شرکت خاص اعطا شده که واکسن آنفلوآنزا خریداری کند که البته این پول به کشور ترکیه رفته و هنوز نتوانسته‌اند واکسن را وارد کشورمان کنند. این در حالی است که ارز اعطایی به این شرکت با نرخ ۴۲۰۰تومانی بوده. باید درباره اعطای این حجم ارز از کشور به یک شرکت خصوصی و نورچشمی شفافیت لازم از سوی سازمان غذا و دارو و واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور و نوبخت رئیس سازمان برنامه‌وبودجه صورت گیرد و آنها پاسخ دهند چرا تاکنون این واکسن به کشور وارد نشده است».

روزنامه‌های هر دو باند حاکم نگرانی خود از نتایج انتخابات آمریکا به شکلی بروز داده‌اند.

آرمان نوشته است: «در صورتی که ترامپ پیروز شود، کنار آمدن با دولت ایالات‌متحده سخت‌تر خواهد بود و نیاز به سیاست‌های هوشمندانه‌ای دارد. نباید از دموکراتها انتظار زیادی داشت به این علت که دموکراتها و جمهوریخواه‌ها بر سر یک مسأله نمی‌توانند دست به قمار بزنند و آن منافع ملی و ارزش‌های حاکم بر آمریکاست».

سیاست روز از باند خامنه‌ای هم نوشته است: «این مناظره نشان داد که تفاوتی میان ترامپ و بایدن وجود ندارد... از هم‌اکنون می‌توان گفت که چه ترامپ و چه بایدن بر مسند قدرت بیاید برای ایران تفاوتی نمی‌کند و مذاکره با هیچ‌کدام از آنها قابل اجرا نیست».

ابتکار از باند مغلوب نوشته است: «نکته مهم این است که در صورت رأی‌آوری هر یک از این دو چهره، قرار بر برداشته شدن فوری تحریم‌ها نیست و این نگاه، تحلیلی بیش از حد ساده‌لوحانه است».

جنگ باندهای حاکم در روزنامه‌های دهم مهر در عرصه‌های مختلف دیده می‌شود:

شرق در مطلبی با عنوان «درد سرهای ادامه‌دار بالا رفتن از دیوار سفارت» ضمن حمله به باند خامنه‌ای از جمله نوشته است: «(نظام) و عربستان در حالی وارد ششمین سال قطع روابط دیپلماتیک خود می‌شوند که رقابتهای ورزشی دو کشور در میادین بین‌المللی هم‌چنان متأثر از این قضیه است. البته از آنجا که در محافل ورزشی به‌دلیل نفوذ عربستانی‌ها و چربش لابی‌شان بیشتر اتفاقات به سود آنها رقم خورده، تیم‌های ما بیشترین ضرر را در این مدت متحمل شده‌اند. ضرر و زیانی که البته به‌نظر می‌رسد هنوز نمی‌توان پایانی برایش تصور کرد».

رسالت از باند مؤتلفه هم در حمله به دولت روحانی نوشته است: «با جرأت می‌توان گفت که دولت یازدهم و دوازدهم بیشترین عملکرد منفی در حد فاجعه ملی را داشته است... به‌عنوان مثال؛ ناهنجاریهای اداری اجتماعی مثل؛ اختلاس، رانت‌خواری، کم‌کاری، نفوذ بیگانگان و خیانت، ناهنجاریها فرهنگی نظیر بدحجابی، مشکلات اجتماعی مثل؛ بیکاری، تغییر سبک زندگی و مصرف‌گرایی، معضلات سیاسی از جمله؛ سوءاستفاده کشورها از شرایط ایران و یا کاهش ارزش پاسپورت و نیز معضلات اقتصادی مانند؛ تورم و گرانی به‌شدت افزایش یافته است».

در ادامه جنگ باندها در مورد جنگ ضدمیهنی هم روزنامه حکومتی آرمان به‌نقل از رفسنجانی و از قول مشاور وی نکاتی را اعتراف کرده و از جمله در مورد منحل کردن سپاه و ادغام آن در ارتش نوشته است: «هاشمی رفسنجانی در این زمینه با چند چالش مواجه بود که اختلاف میان سپاه و ارتش از جمله مهم‌ترین آنها بود... مشکل عدم هماهنگی تا آخر بین نیروهای مسلح ما بود که واقعاً بن‌بست ایجاد کرده بود... سال۶۷ هاشمی یک چیزی در خاطراتش می‌آورد ولی بعد ابتر می‌ماند. یعنی نه اجرا و نه پیگیری می‌شود. ظاهراً بحث ادغام را با امام مطرح کرده‌اند و امام موافقت کرده بود. امام موافقت کرده ولی می‌گوید الآن مصلحت نیست و موکول به زمان می‌کند و بعد هم بیماری امام پیش می‌آید».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b6282476-b04b-4a8d-930a-349ba5d3369c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات