728 x 90

حسن روحانی؛ خالق طنزهای دست اول!

طنزهای خنده‌آور روحانی
طنزهای خنده‌آور روحانی

رصد کردن یک هنجارپریش‌گو

حرف زدن پروپاگاندی، ادعاهای حیرت‌انگیز، روده‌بر کردن آدم‌ها و فیل هوا کردن تا حدی که چشم مخاطبان را از حدقه درآورد جزو کاراکتر، شخصیت روانی، هنجارپریشی و روش جاری سخنوری حسن روحانی است. هر ایرانی می‌تواند با رصد کردن گفتارهای حسن روحانی طی صدارتش، انبوهی هنجارپریش‌گویی و فیل‌های معلق در هفت آسمان را آلبوم کند و در شب‌های جمعه با دوستانش، اعجاب‌انگیزترین طنزهای دست اول را زینت ضیافت‌شان نماید!

در این یادداشت، قبل از آوردن نمونه‌های روشنگر و افشاگر، لازم است سری به یک ضرب‌المثل معروف فارسی بزنیم و از آنجا به جلسات دولت روحانی و بازار گرم طنزپردازی وی برویم.

همهٔ ایرانیان ضرب‌المثل «آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت» را بارها و بارها شنیده و گفته‌اند و همواره سر زبان‌شان است. اما شاید همگان از پشت‌پرده و حکایت ساخته شدن و سر زبان افتادنش مطلع نباشند. این حکایت را می‌خوانیم و بعد ربط آن را به موضوع این یادداشت خواهیم دید.

اصل این حکایت پندآموز در کتاب معروف کلیله و دمنه است. داستان این ضرب‌المثل چنین است: «آورده‌اند مردی پارسا با بازرگانی ـ که روغن گوسفند و شهد می‌فروخت ـ همسایه بود. بازرگان هر روز از بضاعت خویش برای قوت روزانهٔ زاهد، چیزی می‌فرستاد. زاهد از قوت روزانه، مقداری را در سبویی می‌کرد و به کناری می‌گذاشت، تا این‌که سبو پر شد. روزی از روزها که زاهد به سبوی پر نگاه می‌کرد، با خود گفت: اگر این شهد و روغن را به ده درم بفروشم و با پولش پنج گوسفند بخرم، هر پنج گوسفند بزایند و از زایش آنها گله‌یی فراهم آید و مرا پشتیبان باشد. بعد زنی از خاندان اشراف بگیرم. بی‌شک پسری می‌آورد که نامی نیکش نهم و علم و ادبش آموزم؛ و اگر تمرد کند، بدین عصا ادبش کنم. زاهد این حرف آخر را چنان ادا نمود و منقلبش کرد که ناگاه عصا بر گرفت و از سر غفلت، بر سبوی آویخته بزد. در حال، سبو بشکست و شهد و روغن درون آن فرو ریخت».

سبوسازیهای مدینه‌یی فاضله!

حسن روحانی هم به همین مصداق، تا بخواهید کوزه و سبو ساخته و با یک تلنگر روشنگری و افشاگری، شهد پروپاگاندی و روغن داغ دروغش فرو ریخته است. اگر نگاهی در سبوسازیهای حسن روحانی بیاندازیم، می‌بینیم که تمام عالم و آدم در این دنیا پشت همهٔ کارها و پیشرفتها ــ مثلاً در مبارزه با کرونا و ارائهٔ خدمات دولتی ــ مانده و درجا می‌زنند. کشورها هیچ چشم‌اندازی ندارند، الا این‌که در تماس تلفنی یا حضوری با روحانی، استغاثه و ندبه کنند که جمهوری اسلامی ــ به‌خصوص در این ۷سال صدارت روحانی ــ چه کارهایی کرده که این‌قدر موفق بوده و چنین مدینهٔ فاضله‌یی را مثل نگینی بر کرهٔ زمین ساخته است؟!

حالا چوب‌پنبهٔ مدخل سبوهای حسن روحانی را یکی‌یکی برمی‌داریم تا ببینیم سوغاتی‌های تازه رئیس دولت چیست‌اند:

روزنامه اقتصاد سرآمد، ۶شهریور، حسن روحانی: «دولت دوازدهم برق را برای بیش از ۳۰میلیون نفر مجانی کرد» (سایت دنیای اقتصاد ۶شهریور ۹۹ نوشته است: برای ۳میلیون نفر).

این روزنامه به‌نقل از گفتار تلویزیونی جلسهٔ دولت نوشته است. یعنی خبر طوری است که انگار مجانی شدن برق برای میلیون‌ها ایرانی همین الآن دارد اجرا می‌شود! اما ببینیم واقعیت چیست که روحانی اول فیل آن را هوا می‌کند تا چشمان همه را خیره و بازار اخبار را پر کند و بعد حرف اصلی را می‌گوید:

سایت مشرق در ۲شهریور ۹۹ حرف اصلی روحانی را نوشته بود. روحانی: «شرط رایگان بودن هزینه برق منوط به مصرف پایین‌تر از میانگین مصرف خانوار است. خانوارهای میان مصرف نیز با کاهش مصرف خود می‌توانند از این امکان برخوردار شوند.

سبوی بعدی که روحانی در ۸ماه گذشته بسیار در آن «شهد و روغن» ریخته است، حکایت نقل و نبات‌گوییِ روزانهٔ وی است:

روزنامه اقتصاد سرآمد، ۶شهریور ۹۹، حسن روحانی: «در ماجرای کرونا یک نقطه را در دنیا پیدا کنید که درمان آن مجانی باشد. در کشور ما درمان و مقابله با کرونا برای مردم و مهاجرین و غیرایرانی‌ها مجانی است».

هیاهوی خدمات، پیش‌درآمد سرکیسه کردن نجومی مردم

چنین طنزهایی را روحانی مدام از بلندگوی رادیو و دوربین تلویزیون حکومتی در هوا می‌پراکند و بازار خبر گرم می‌کند. اما واقعیتها را ــ اگر چه طولانی‌اند ــ از چندین منبع می‌خوانیم تا ببینیم که این بازارگرمی روحانی شیاد هم برای چپاول بیشتر مردم محرومی است که برای درمانشان ناگزیز به پرداخت هزینه‌های سنگین می‌شوند. لیست این واقعیتها بلند است و ما فقط نمونه‌هایی را می‌آوریم. همین چند نمونه هم گلچینی از دروغهای اعجاب‌انگیز حسن روحانی را به خودش و دستگاه پروپاگاند جمهوری اسلامی برمی‌گردانند:

ــ روزنامه اقتصاد سرآمد، ۶شهریور ۹۹: «آقای روحانی! خبر ندارید درمان کرونا چقدر آب می‌خورد؟!

ــ سایت تجارت نیوز از قول روزنامه خراسان، ۱۱تیر ۹۹، هزینه کرونا و حرف‌های شهروندان: «بیمارستان دفترچه بیمه خدمات درمانی را قبول نکرد و ما یک میلیون و ۸۰۰هزار تومان هزینه بیمارستان دادیم» / «هزینه ۵روز بستری در بیمارستان ۵میلیون و ۳۰۰ شد. این فقط هزینه سرم و دارو است» / «۸ میلیون و ۷۰۰هزار تومان از خانواده ما دریافت کردند. مگر قرار نبود درمان رایگان باشد؟» / «بیمارستان... ۲۰میلیون تومان برای درمان کرونا گرفت».

ــ سایت تجارت نیوز، ۱۱تیر ۹۹: «بر خلاف وعده‌های مسئولان، نه درمان کرونا رایگان است و نه همه افراد می‌توانند تست رایگان کرونا بدهند. جز تعدادی که به تشخیص بیمارستان و پزشک می‌توانند تست رایگان بدهند، بقیه افراد باید بین ۴۵۰هزار تومان تا یک میلیون تومان هزینه تست بدهند».

ــ سایت همشهری، ۱۱تیر ۹۹، محسن جان‌بابایی معاونت درمان وزارت بهداشت: «هزینه برای مبتلایان کرونایی که در تخت عادی بستری شده باشند، ۱۵۰ تا ۴۵۰هزار تومان خواهد بود و اگر در بخش آی سیو بستری شده باشند به حدود یک میلیون تومان خواهد رسید».

ــ سایت همشهری، ۱۱تیر ۹۹: «هزینه ماسک هم به مخارج بسیاری از مردم که با گرانی‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، افزوده شده است. هر ماسک حداقل دو هزار تومان قیمت دارد. اگر هر نفر در روز فقط یک ماسک استفاده کند، حداقل باید ماهی ۶۰هزار تومان پول بپردازد. حالا این رقم را برای یک خانواده پنج نفره در نظر بگیرید که می‌شود ماهی ۳۰۰هزار تومان».

ــ سایت تی.آر.تی فارسی، ۲۲ جولای ۲۰۲۰: «ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران: خیلی از مردم پول خرید ماسک و الکل را ندارند و هزینه‌های درمان بالاست. بسیاری از شهروندان از هزینه‌های بالای درمان شکایت داشته و آن را در عدم درمان مبتلایان و در نتیجه مرگ آنها مؤثر می‌دانند».

ــ سایت دویچه وله فارسی، ۱۱اوت ۲۰۲۰: «هم دولت و هم شرکت‌های بیمه درمانی به مشتریان خود وعده داده بودند که آزمایش تشخیص کرونا، تصویربرداری از ریه و اقدامات پاراکلینیکی برای بیماران مبتلا به کرونا را پوشش می‌دهند؛ اما از پرداخت هزینه‌های درمان این بیماری شانه خالی می‌کنند».

ــ سایت دویچه وله فارسی، ۱۱اوت ۲۰۲۰: «ابوالفضل آفریده، مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین اجتماعی: معاونت درمان وزارت بهداشت باید پاسخ دهد که چرا دفترچه‌های تأمین اجتماعی در بیمارستانهای دولتی کارآیی ندارد؟ شرکت‌های بیمه خدمات درمانی حتی هزینه آزمایش خون و اسکن ریه را هم به‌طور کامل پرداخت نمی‌کنند، چه رسد به درمان کامل بیماری. آزمایشگاه بیمارستان مسیح دانشوری، شناخته‌شده‌ترین بیمارستان پایتخت برای درمان کرونا، با بسیاری از سازمانهای بیمه خدمات درمانی قرارداد ندارد».

ــ سایت دویچه وله فارسی، ۱۱اوت ۲۰۲۰: «بیمارانی که مجبور شده‌اند به بیمارستان خصوصی مراجعه کنند، شرح داده‌اند که چند ده میلیون هنگام پذیرش و هنگام ترخیص پرداخت کرده‌اند... هزینه بستری شدن در بیمارستانهای خصوصی برای هر بیمار مبتلا کرونا در تخت عادی از شبی دو میلیون تومان و در تخت خصوصی پنج میلیون تومان شروع می‌شود».

ــ سایت دویچه وله فارسی، ۱۱اوت ۲۰۲۰، از قول خبرگزاری خانه ملت: «رشد کمرشکن هزینه‌های سلامت از ۳.۷ درصد به حدود ۸درصد رسیده است. این شاخص در بین خانوارهای روستایی از ۴.۹ به ۱۲.۹ درصد و در خانوارهایی که دارای فرد بیشتر از ۶۰سال هستند، به ۱۲.۳ درصد افزایش می‌یابد».

آن روی ورم کردهٔ واقعیت

این‌ها نیم‌پرده‌یی از واقعیت‌های زیادت و ضیافت حاکمیت و دولت جمهوری اسلامی برای مردم ایران هستند. این‌ها رنج‌های جانکاه مردمانی هستند که حتی رنج و فقر و بی‌پناهی‌شان هم مایهٔ تجارت تبلیغاتی و گاوگندچاله‌دهانی‌های خامنه‌ای و روحانی می‌شود. طنزی که حسن روحانی و کارگزاران حکومتی دست‌مایهٔ گفتار رادیویی و تلویزیونی‌شان کرده‌اند، آن روی خون و فاقه و معیشت فروپاشیدهٔ مردم ایران است. همان روی ورم کرده و باروت انباشته‌یی که ناگزیریِ انفجار آن را از خلال نمونه‌های بالا و از تیک‌تاک زمان می‌شنویم...

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b8d409bf-b78f-41a4-8534-a15c09c900b6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات