728 x 90

خسارت‌های سیل نقد نمی‌شوند مگر....

خسارات سیل
خسارات سیل

سیل ۹۸محصول ۴۰سال دیکتاتوری وحشی آخوندها و پاسداران جنایتکار است.

آنها تعمداً میزان خسارتها را اعلام نمی‌کنند تا ناگزیر از جبران خسارتها نباشند.

اعداد و ارقام متفاوت و گاه متناقض خسارتها را تعمداً اعلام می‌کنند تا مردم را سردرگم کنند.

امکانات ملی را باید از چنگ پاسداران خارج نمود.

باید در شوراهای مردمی دست به دست یکدیگر داد و مقدمات رهایی میهن را فراهم نمود.

هیچ راه دیگری برای رهایی از چنگ فاشیسم مذهبی حاکم بر ایران وجود ندارد.

یک‌ ماه و چند روز پس از آغاز سیل ویرانگری که حدود ۲۷استان کشور را درنوردید، هنوز میزان خسارت‌های وارده روشن نیست، هیچ‌یک از دوایر مسئول حکومتی عدد و رقمی که بتوان به آن تکیه کرد منتشر نکرد‌ه‌اند اما متقابلاً اعداد و ارقام گوناگونی که مقامات ریز و درشت نظام اعلام می‌کنند آن‌چنان زیاد و متفاوت است که هر ناظری را دچار سردرگمی می‌کند.

از این بدتر، اقداماتی است که باید برای بازسازی مناطق آسیب‌دیده و رسیدگی سیستماتیک به هموطنان سیل‌زده آغاز شود اما از این قبیل اقدامات هم هیچ خبری نیست.

 

خسارتها ارزیابی نشده‌اند، بازسازی در دستور کار نیست

شمار جان‌ باختگان سیل مهم‌ترین ضایعه‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد اما در این مورد رژیم به انتشار اخبار پراکنده و ضدو نقیضی می‌پردازد که از ۵۱نفر آغاز می‌گردد و تا حداکثر ۸۱نفر پیش می‌رود در حالی‌که آمار سرجمع خبرهای پراکنده به‌روشنی، آماری بیش از ۱۵۰نفر و حتی گاه تا بیش از ۲۰۰نفر را نشان می‌دهند.

به همین علت منطقاً باید نتیجه گرفت که هیچ اقدام منظمی برای احاطه و اشراف بر گستره سیل و جمع‌آوری اطلاعات مربوط به خسارت‌های آن در جریان نیست،

و از همین نکته می‌توان نتیجه‌گیری بعدی را به‌دست آورد که هیچ ارزیابی‌ سیستماتیکی برای جبران منظم خسارت‌های وارده بر مردم نیز وجود ندارد،گرچه که برخی مقامات دولتی و حتی وزرا جسته‌وگریخته نکاتی در این باب اعلام می‌کنند.

 

آمارهای متفاوت

آمار منتشر شده از سوی رسانه‌ها و ارگانهای حکومتی و غیرحکومتی متعدد و متفاوت است، به‌عنوان مثال:

  • وزارت کشور رژیم روز ۲۰فروردین ۹۸ اعلام کرد حدود ۴۰۰شهر و روستا در ۱۵استان ایران با مشکلات مواجه شده‌اند در حالی‌که اسامی استانهایی که خبر سیلاب آنها تا همان روز از رسانه‌های همین نظام پخش شده بود، بالغ بر ۲۹استان بود!(ایرنا ۲۳۵شهر و ۴۳۰۴روستا)
  • ایرنا ۲اردیبهشت نوشت ۴۰هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیاز به بازسازی کامل دارند و ۴۱هزار واحد دیگر نیازمند تعمیر هستند.
  • آمار حکومتی می‌گویند حداکثر ۸۱نفر جان خود را از دست داده و ۱۲۳نفر نیز مفقود شده‌اند. در حالی‌که آمار سرجمع شده گزارشهای پراکنده، عدد ۱۸۵کشته و نزدیک به همین تعداد ناپدید شده را نشان می‌دهند که یک تفاوت دو سه برابری با آمار رسمی دارد.
  •  

برآوردهای اولیه خسارت‌های موردی سیل

(منظور از خسارت‌های موردی» خسارت‌های طبقه‌بندی شده است مانند خسارت به کشاورزی، خسارت به صنایع، خسارت به منازل و...)

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی رژیم در گفتگویی با «ایرنا» خسارت سیلاب اخیر به زیرساختهای کشور را حدود ۳۰هزار میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: « این خسارت ها مربوط به تخریب کامل جاده‌ها، از بین رفتن پل ها، رانش سطح راه‌ها و بخشهای مختلف زیرساختی است. برخی از این آسیبها به فوریت برطرف می‌شود و برخی‌ها نیز تا یک‌سال زمان می‌برد».

همین وزیر رژیم در مصاحبه با خبرگزاری حکومتی ایرنا در خصوص سیلابهای اخیر گفت: «این سیل به بیش از ۱۲هزار کیلومتر از راه‌های کشور خسارت‌زده که این میزان راه‌های خسارت دیده حدود ۶هزار و ۸۰۰نقطه از کشور به‌ویژه شهرهای سیل‌زده را شامل می‌شود».

 

یک نمونه آمار اولیه خسارتها (مازندران و گلستان)

بر اساس اعلام «فرشاد مقیمی» معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت سیل در استان مازندران به ۳۸۰واحد صنفی و صنعتی آسیب رسانده و میزان خسارات این استان ۳۵۰میلیارد ریال است.

خسارت‌های وارده به شهرک صنعتی آق‌قلا در استان گلستان هم بسیار سنگین بوده است. مقیمی در این مورد گفته است: شهرک صنعتی آق‌قلا در استان گلستان با خسارت نسبتاً سنگینی مواجه شده است.

طبق برآوردهای اولیه، ۲اردیبهشت خسارت سیلاب و آبگرفتگی در شهرک‌های صنعتی استان گلستان به‌ویژه در شهرستان آق‌قلا بیش از ۱۶۰میلیارد تومان است.

بر اساس ارزیابی وزارت صنعت، معدن و تجارت ۱۱هزار واحد قالیبافی در دو استان مازندران و گلستان از سیل متأثر شده‌اند که از این تعداد ۱۰هزار واحد در استان گلستان قرار دارد. اگر هر کارگاه قالیبافی به‌طور متوسط ۳کارگر داشته باشد، می‌توان این‌گونه حساب کر د که اشتغال ۳۳هزار کارگر در هر دو استان (حدود ۳۰هزار خانوار) تحت تاثیر قرار گرفته است.
سیل در مجموع حدود ۴۴میلیارد تومان به زیرساخت‌های صنعتی استانهای مازندران و گیلان خسارت وارد کرده است.
اسحاق جهانگیری روز دوشنبه ۲اردیبهشت گفت بارش شدید باران در ۲۷استان بیش از ۴۰میلیارد تومان خسارت به جای گذاشت. این عدد از آمار خسارت‌های فقط یک استان گلستان هم (که توسط وزارت‌خانه صنعت و معدن همین دولتی که جهانگیری معاون اولش است، اعلام شد) کمتر است و نشان می‌دهد هیچ حساب و کتابی در کار نیست و عدد و رقم‌ها تنها برای اعلام در برابر دوربینهای خبری استفاده می‌شوند.

همین خبر را کمی بعد سایت رادیو فرانسه از قول مقامات رژیم بازنشر داد و نوشت: اسحاق جهانگیری روز دوشنبه ۲اردیبهشت گفت بارش شدید باران در ۲۷استان بیش از ۴۰میلیارد تومان خسارت به جای گذاشت.

 

اختلاف ۵۰۰برابری آمارها!

دویچه وله ۶اردیبهشت ۹۸ از قول دیگر مقامات رژیم نوشت: «از آماری که مقامهای مسئول در مجلس ایران ارائه داده و در خبرگزاریها انعکاس یافته است، چنین بر می‌آید که سیل ایران تاکنون حدود ۲۰هزار میلیارد تومان خسارت‌بار آورده است».

این عدد ۵۰۰بار بیشتر از عددی است که جهانگیری ۴روز قبل اعلام کرده بود. و خبرها می‌گویند در این ۴روز اتفاق ویژه یا سیل جدیدی هم که چنین تفاوتی را منطقی جلوه دهد، نیفتاده بود.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی گفت در جریان سیلاب اخیر به حدود ۱۱هزار ابنیه فنی (از جمله پل‌ها و آب‌رو‌ها) آسیب وارد شده و ۷۲۵پل به‌طور کامل تخریب شده است.

او زیان مالی سیل را ۳هزار و ۲۵۰میلیارد تومان خسارت به راه‌ها، مسیرهای ریلی، ابنیه فنی و تأسیسات راه و شهرسازی ارزیابی کرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در سیلاب اخیر حدود ۱۵۰هزار واحد مسکونی در شهر و روستا دچار آسیب شد که ۵۰هزار واحد نیازمند ساخت مجدد است و ۱۰۰هزار واحد نیز باید تعمیر و بازسازی شود.

این آمار هم مشابه مورد قبلی، با آماری که خبرگزاری حکومتی ایرنا روز ۲اردیبهشت (یعنی۴روز پیش منتشر کرده بود) تفاوت کیفی دارد. ایرنا نوشت: سیلاب ۲۵هزار خانه را در کشور تخریب کرد و بیش از ۶۰هزار واحد مسکونی در استانهایی که درگیر سیلاب بوده‌اند، نیازمند تعمیرات است.

اما نماینده رژیم در ایذه و باغملک به ایلنا گفت۳۰۰هزار واحد مسکونی تنها در خوزستان غیرقابل استفاده شده‌اند.

این آمارهای سراپا متناقض و متفاوت نشان می‌دهند که نه برآورد دقیقی در کار است و نه عزمی برای بازسازی.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور آخوندها نیز میزان خسارت‌های ناشی از سیل را به مقدار ۷میلیارد و ۶۱۹میلیون دلار اعلام کرد. این عدد بر اساس دلاری ۱۴هزار تومان بیش از یکصد تریلیون تومان می‌شود!

 

آمار اولیه خسارت‌های چند استان دیگر

به‌گفته استاندار خراسان شمالی سیل حدود ۴۰۰میلیارد تومان به زیرساخت‌ها، منازل مسکونی و حوزه کشاورزی این استان خسارت وارد کرده است.

وزیر جهاد کشاورزی خسارت سیل به بخش کشاورزی استان مازندران را بیش از ۵۰۰میلیارد تومان اعلام کرده است.

وزیر راه و شهرسازی میزان برآورد اولیه خسارات سیل در استانهای مازندران و گلستان را ۳۵۰میلیارد تومان اعلام کرده است.

منصور شیشه فروش مدیر کل ستاد مدیریت بحران استان اصفهان گفت کل خسارت وارد شده توسط سیل ناشی از بارش باران و برف و وزش باد در هفته گذشته ۲۶۴میلیارد تومان ارزیابی شده است.

کشاورزی همدان ۸۰۷میلیارد تومان خسارت دید

۷۵۰پل بزرگ و کوچک در ایلام بر اثر سیلاب آسیب دیده است

خسارت سیل برابر با خسارت جنگ ضدمیهنی است

خسارت سیل برابر با خسارت جنگ ضدمیهنی است

 

از سوی دیگر یک آمار سرجمع شده توسط برخی رسانه‌های خارجی، خسارت‌های عمومی سیل تا روز ۱۸فروردین را ۱۵هزار میلیارد تومان برآورد کرده و مورد به مورد خسارتها را از همدیگر تفکیک نموده است.

بر اساس این آمار،

خسارت‌های وارده به بخش حمل و نقل، دوهزار میلیارد تومان

خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی، شش هزار و هفتصد میلیارد تومان

خسارت‌های وارده به بخش مخابرات، یکهزار‌ و‌ پانصد میلیارد تومان

خسارت‌های وارده به بناهای تاریخی، حدود دویست میلیارد تومان است

جمع این خسارتها حدود پانزده‌هزار میلیارد تومان می‌شود.

از سوی دیگر آمار سرجمع شده رسانه‌های حکومتی توسط مردم تا هفته اول اردیبهشت ۹۸ اساساً ارقام دیگری را نشان می‌دهند که برخی از آنها به این شرح‌اند:

بیش از ۱۱هزار سازه فنی از قبیل پل‌ها و زه‌کشی‌های مصنوعی و کانال‌ها و آب‌روها از بین رفته‌اند که در این میان

۷۲۵پل به‌طور کامل تخریب شده است.

۱۵۰تا ۱۵۵هزار واحد مسکونی در شهرها و روستاها آسیب کامل دیده‌اند که بیش از ۵۰هزار واحد آن به‌طور کامل از بین رفته‌اند.

۱۳هزار میلیارد تومان به بنیادهای کشاورزی و دامداری ایران آسیب وارد شد.

۲هزار و ۱۰۰میلیارد تومان به تأسیسات آب و برق خسارت وارد شد.

شبکه برق‌رسانی ۳۸۰روستای ایران به‌طور کامل از بین رفت.

در کل ۲۱۰۰میلیارد تومان مجموع خسارات آب و برق است.

 

آمار نهایی تاکنون

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور آخوندها نیز میزان خسارت‌های ناشی از سیل را به مقدار ۷میلیارد و ۶۱۹میلیون دلار اعلام کرد. این عدد بر اساس دلار ۱۴هزار تومانی بیش از یکصد تریلیون تومان می‌شود!

 

چشم انداز جبران خسارت‌ها

وضعیت کنونی سیل‌زدگان در حداقل ۵استان به‌شدت وخیم است. این استانها عبارتند از:

استان خوزستان

استان گلستان

استان لرستان

استان خراسان شمالی

استان فارس (شیراز)

هنوز هیچ عدد و رقم حقیقتاً کارشناسی شده‌ای درباره خسارت‌های مورد به مورد مناطق سیل‌زده منتشر نشده است و به آماری هم که رژیم منتشر می‌کند نمی‌توان اعتماد کرد چرا که تنها در یک مورد که روی میزان خسارتها دقت شود می‌توان دریافت مردم‌مان با چه مصیبتی دست به گریبان هستند.

مردمی که اینک نه سرپناهی دارند و نه شغلی و نه مستمری و ممر معاشی. در حالی‌که از هر گونه حمایت دولتی هم محروم بوده و به‌علت ۴۰سال سرکوب سنگین و سیستماتیکی که آخوندها و پاسداران اعمال کرده‌اند، هیچ نهاد اجتماعی‌ای هم وجود ندارد که بتواند به مردم کمک کند،

برخی کمکهای مردمی هم که از طرف شوراهای مردمی متصور و مطرح اند، با سرکوب شدید از سوی نیروهای رژیم مواجه هستند. در جریان سیل اخیر شماری از شوراهای مردمی توسط پاسداران بازداشت و زندانی شدند!

با تمامی این اوصاف ضروری است مردم و شوراهای مردمی یک برآورد اولیه از خسارت‌های موجود داشته باشند تا بتوانند با اشراف بیشتری وارد کار کمک‌رسانی شوند.

اینجا تنها به معضل مسکن سیل‌زدگان پرداخته می‌شود که مقدماتی‌ترین مشکل آنان است و به قیاس آن می‌توان پی برد سایر مشکلات آنان چیست و ابعاد آن تا کجاست!؟

نماینده ایذه و باغملک تعداد منازل ویران شده را ۳۰۰هزار باب اعلام کرده است

قیمت این تعداد خانه اگر همگی کلنگی و روستایی و تک اتاقه در دورافتاده‌ترین مناطق خوزستان باشد بیش از ۴تریلیون تومان است!

 

چرا آخوندها میزان واقعی خسارتها را اعلام نمی‌کنند؟

علت این امر را رحمانی فضلی وزیر کشور مزدور رژیم به‌روشنی بیان کرده است. خبرگزاری حکومتی ایلنا روز ۳اردیبهشت ۹۸ از قول وی نوشت: «باید تلاش شود خسارتها واقع‌بینانه باشد و در اعلام خسارتها بزرگنمایی نشود شرایط کشور به گونه‌ای نیست که با دست و دلبازی هزینه کنیم..... نباید پول برای خرید به خانوار پرداخت شود..... ما درباره اسکان موقت کانکس را توصیه نمی‌کنیم.... توصیه می‌کنیم مردم منزل را اجاره کنند، برخی روستاها نیز ساختمانی برای اجاره نیست».

یادآوری می‌شود که طبق برآورد اولیه تنها در خوزستان به ۲۵۰۰کانکس نیاز است اما آخوندها از تأمین آن خودداری می‌کنند.

در واقع می‌توان دریافت که علت اعلام نکردن میزان واقعی خسارتها از طرف رژیم، عزم ضدمردمی آخوندها به پرداخت نکردن خسارت مردم است.

خانه کلنگی روستایی تک اتاقه از ۱۵میلیون تا ۶۰میلیون تومان

خانه کلنگی روستایی تک اتاقه از ۱۵میلیون تا ۶۰میلیون تومان

 

تدقیق یک قلم خسارت سیل اخیر

نماینده رژیم در ایذه و باغملک اعلام کرد تنها در خوزستان ۳۰۰هزار واحد مسکونی غیرقابل استفاده شده‌اند و خسارت سیل اخیر برابر با خسارت‌های ناشی از جنگ ۸ساله است.

عدد ۳۰۰هزار واحد مسکونی نماینده باغملک تقریباً نزدیک به واقعیت است چرا که بنا‌ به آمار حاصل از آخرین سر شماریها،‌ از جمعیت نزدیک به ۵میلیونی خوزستان نزدیک به ۳۶درصدشان در بافت روستایی زندگی می‌کنند که در سیل اخیر تقریباً اکثریت قریب به اتفاقشان بی‌خانمان شدند. و این همان عدد ۳۰۰هزار واحد مسکونی را تأیید می‌کند.

قیمت منازل روستایی کلنگی تک اتاقه در برخی مناطق روستایی و سیل‌زده خوزستان به این شرح است:

خانه کلنگی تک اتاقه حومه شوشتر ۱۵میلیون تومان= ضربدر ۳۰۰۰۰۰واحد مسکونی= ۴و نیم تریلیون تومان.

خانه روستایی کلنگی تک اتاقه ۶۰میلیون تومان= ضربدر ۳۰۰۰۰۰واحد مسکونی =۱۸تریلیون تومان.

خانه کلنگی تک اتاقه امیدیه ۱۰۵میلیون تومان= ضربدر ۳۰۰۰۰۰واحد مسکونی = ۳۱و نیم تریلیون تومان!

یعنی در پایین‌ترین ارزیابی چهار و نیم تریلیون تومان فقط خسارت منازلی است که نابود شده‌اند و در صورتی‌که قیمت منازل کلنگی روستایی را با نمونه‌های دیگر مقایسه کنیم، خسارت فعلی منازل ویران شده به بالای ۱۸تریلیون و ۳۰تریلیون تومان کشیده می‌شود

اگر حتی این اعداد را نصف هم کنیم باز خسارت‌های تنها منازل آسیب دیده یک استان خوزستان بالای ۲تریلیون تومان است که با میزان خسارت‌های اعلام شده حکومتی زمین تا آسمان تفاوت دارد.

در همین روزهای سخت سیل و ویرانی سازندگی آخوندها ادامه دارد

آنها در حال ساختن یک راه‌آهن برای مقاصد تروریستی در عراق و سوریه هستند

پول آن از جیب مردم ایران تأمین می‌شود اما مالکیتش به عراقی‌ها هدیه شده است!‌

 

سازندگی‌ ادامه دارد (البته آنجایی که پاسداران بخواهند)

اکنون در شرایطی هستیم که آخوندها پیوسته از سازندگی یا حتی نزدیک شدن به مسأله سازندگی طفره می‌روند و صرفاً با اعلام عدد و رقم‌های متفاوت تلاش می‌کنند سردرگمی ایجاد کنند در حالی‌که در همین روزها همین پاسداران در حال مذاکره با عراقی‌ها و چینی‌ها و... برای ساختن یک خط آهن از شلمچه به لاذقیه در سوریه هستند. راه‌آهنی که به‌گفته مقامات دولتی آخوندها گرچه از جیب مردم ایران ساخته می‌شود اما پیشاپیش با پل تاشوی بی‌نظیر و عظیم اروندرود و تمامی خطوطش به عراقی‌ها هدیه شده است!

ساخت راه‌آهن در یک پروژ‌ه تروریستی توسط پاسداران و هدیه به عراق

ساخت راه‌آهن در یک پروژ‌ه تروریستی توسط پاسداران و هدیه به عراق

 

به‌نوشته «الوقت» یک رسانه پوششی نیروی تروریستی قدس، روز ۲۸فروردین ۹۸« شرکت خط آهن عراق اعلام کرد مذاکراتی با سوریه و ایران در مورد توسعه یک خط ریلی برای اتصال منطقه شلمچه ایران و بصره عراق به سوریه خواهد داشت. پیش از این یزدانی معاون فنی و زیربنایی وقت راه‌آهن رژیم به خبرگزاری فارس پاسداران گفته بود: «ایران خط و پل راه‌آهن شلمچه را‌ می‌سازد.. ما هزینه ساخت خط آهن ۳۲کیلومتری بصره – شلمچه و هزینه پل بازشوی مسیر (بر روی اروند رود) را هم تقبل کردیم و پذیرفتیم پل را هم پس از ساخت به عراق «هبه» (یعنی هدیه! کنیم)».

روشن است که پاسداران و آخوندها به سختی درگیر سازندگی بوده و در این زمینه مشکل دارند اما نه سازندگی برای مردم ایران بلکه برای طرح‌ها و پروژه‌های تروریستی خودشان».

تمام این‌ها در حالی است که در همان خوزستان و در همان شلمچه هنوز خسارت‌ سیل ۱۳۹۵پرداخت نشده است!

حتی یک ریال خسارت‌های سیل ۹۵ خوزستان پرداخت نشده است!

حتی یک ریال خسارت‌های سیل ۹۵خوزستان پرداخت نشده است!

 

 

چشم‌اندازها

به استناد همین داده‌ها می‌توان دریافت که نه ارزیابی‌ای از خسارت‌های سیل اخیر در دست است و نه برآوردی برای جبران خسارت‌های مردم وجود دارد. سخنان رحمانی فضلی که در فراز پیشین همین نوشته نقل شد روشن می‌کند که آخوندها تصمیم گرفته‌اند خسارت مردم را پرداخت نکنند.

نگاهی به کارنامه آخوندها در مورد جبران سیل‌های پیشین همین استان خوزستان هم نشان می‌دهد آخوندها نه تنها عزمی برای جبران خسارت‌های مردم ندارند بلکه باید گفت رژیم تعمد دارد مردم را با خسارتها و مصیبت‌هایشان تنها بگذارد، حکومت می‌خواهد مردم راحت نباشند، خسارت دیده باشند، مصیبت‌زده باشند تا نتوانند به قیام برخیزند.

البته این‌چنین برآوردی از مردم ایران به‌شدت اشتباه است. خشم رو به گسترش مردم مناطق سیل‌زده که روزبه‌روز و بیش‌از‌پیش خشمشان یه سوی پاسداران و آخوندها کانالیزه می‌گردد، آنها می‌پرسند مگر امکانات مصادره شده ملت که در دست پاسداران و آخوندهاست، نباید به ملت بازگردد.

مگر ماشین‌آلات مهندسی سپاه و جهاد که باید در این فاجعه به یاری مردم می‌آمدند از آن ملت نیست؟

مگر سدهای مخرب به دکانهای آب‌فروشی پاسداران تبدیل نشده است؟

این غارتگری و بی‌تفاوتی خامنه‌ای و نظامش نسبت به جبران خسارت‌های سیل‌زدگان خود می‌تواند چاشنی به‌شدت انفجاری یک قیام بزرگ باشد که هر آن ممکن است از چهارگوشه ایران شعله کشیده و دودمان دیکتاتوری آخوندها و پاسداران جنایتکارشان را به آتش بکشد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e12bb976-8ab3-453c-8c82-2abbd0e36094"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات