728 x 90

دفاعیه‌یی به قدمت ۵۰ سال در دادگاه نظامی شاه

مسعود رجوی در بیدادگاه نظامی شاه
مسعود رجوی در بیدادگاه نظامی شاه

گالیله از جمله مدافعان آزادی بیان، دانش جدید و جستجوی حقیقت در عالم بشری بود. نزدیک به چهار صد سال پیش در دادگاه تفتیش عقاید به دفاع از نظریه خورشید مرکزی کوپرنیک پرداخت؛ اما رئیس دادگاه این نظریه را نپذیرفت و گالیله را به ارتداد محکوم کرد.

تاریخ علم و مبارزه برای روشنایی و حقیقت و آزادی، شاهد صدها دادگاه و محاکمه‌ای است که متهم، حقیقت را بیان کرده است ولی مورد قبول نظام حاکم قرار نگرفته است. سال‌ها بعد و در بعضی موارد قرنها بعد ثابت شده است که متهم درست می‌گفته و برای دفاع از حقیقت بهای سنگینی پرداخته است؛ بهایی که ناشی از اعتقاد عمیق او به حقایق نهفته در طبیعت و جهان انسانی بوده است.

یکی از آن حقایقی که در تاریخ معاصر ایران، موجب صف‌بندی و مرزبندی مابین حاکمان و محکومان دادگاههایی نظیر محاکمه گالیله شد، ملی شدن صنعت نفت با کوششهای دکتر محمد مصدق و یارانش بود. دلیل اصلی کودتای ۱۳۳۲ بر علیه دولت دکتر مصدق از سوی آمریکا، انگلستان و عوامل دربار محمدرضا شاه هم، موضوع نفت و منافع حاصل از آن بود که منجر به شکست دولت ملی و دموکراتیکی شد که آرزوی ملتی را برآورده کرده بود.

سالها پس از کودتای ضدمردمی استعمارگران و سلطنت طلبان حامی منافع دولتهای خارجی، سازمانهای سیاسی آزادیخواه و میهن دوست، دست به مبارزه با رژیم حاکم زدند. و از جمله دلایل مبارزه خود را نامشروع بودن حکومتی می‌دانستند که با کودتا، مسبب به یغما بردن نفت و منابع زیر زمینی ملت ایران شده است. در سال۱۳۵۰ در بیدادگاه‌های نظامی شاه، بنیانگذاران و کادرهای اولیه سازمان مجاهدین خلق ایران به دفاع از چرایی مبارزه با حکومت شاه و استعمارگران پرداختند. مسعود رجوی در آن به‌اصطلاح دادگاه به مانند دادگاهی که چهار صد سال پیش در ایتالیا برگزار شد موضوع نفت و تاراج منابع و نامشروع بودن حکومت کودتایی را با مدارک و اسنادی که در آن زمان در اختیار داشت عرضه کرد. به مانند نظریه خورشید مرکزی کوپر نیک حقایق چنان روشن بود که می‌شد از پنجره دادگاه هم آن را دید! اما نظام سلطنتی آن را قبول نداشت... مسعود به اعدام و سپس به حبس ابد محکوم شد. سالها در زندان ماند اما برخلاف آن دانشمند بزرگ ایتالیایی از حقیقت دست نکشید و بر عقاید خود استوار ماند.

او در روز ۲۷بهمن ۱۳۵۰ در دفاعیات خود گفت: «دکتر مصدق فقید به یاری مردم برای گذراندن طرح ملی شدن نفت روی کار آمد. برای اجرا همین قانون بود که مردم حکومت را به مصدق سپردند و این تنها حکومت قانونی بود که در ایران به‌وجود آمد... بعد از کودتا دست چپاول برای غارت ایران باز می‌شود. عوائد نفت تا آخرین دلار صرف تهیه اسلحه و مهمات می‌شود. صدها ملیون دلار به جیب شرکتها می‌رود... آیا می‌شود ساکت نشست و دست به اسلحه نبرد؟... باور کنید که از ریختن خون یک نفر صدها نفر مثل او برمی‌خیزند... به امید روزی که ملت خیانتکاران را به دادگاه بکشاند... درود بر مردانی که رنج انقلاب را تحمل کردند. ». (مسعود رجوی در بیدادگاه نظامی شاه).

 

انتشار اسناد رسمی طراحی کودتای ۲۸مرداد ۱۳۳۲ توسط سیا

بر طبق رویه جاری دولت آمریکا، اسناد و مدارک ۳۰سال پیش هر واقعه مهمی قابل انتشار است. هر چند دولت انگلستان پس از این سالها هنوز برای انتشار اسناد دخالت هایش در کودتا و نقش عوامل داخلی‌اش اقدامی نکرده است. پژوهشگران و کارشناسان تاریخ ایران هم مشتاق و علاقه‌مند به بررسی علل و دلایل کودتای۱۳۳۲ با اسناد معتبر هستند.

در اسنادی که ۲۸مرداد ۱۳۹۲ توسط بایگانی امنیت ملی آمریکا و در شصت سالگی! کودتا منتشر شد، رسماً به مشارکت سازمان سیا در این واقعه اشاره شده است (رادیو فردا ـ ۲۸مرداد۱۳۹۲).

چهار سال بعد (۱۳۹۶) این بار وزارت‌خارجه آمریکا بود که بخش کوچک و پاکسازی شده‌ای از نقش عوامل داخلی کوتای ضدایرانی سال۱۳۳۲ را منتشر کرد. اسناد تازه بالغ بر ۱۰۰۰ صفحه بود! اما هم‌چنان نقطه چینهای فراوانی داشت! گرچه همان مقدار هم بازماندگان کاشانی را وادار کرد بگویند: «در مردادماه سال۱۳۳۲ هیچ کودتایی علیه دولت مصدق انجام نشده است». !

در عملیات آژاکس (اسم رمز کودتا) تلاش کودتاگران موفق گردید و دولت مصدق از پای درآمد. سال‌هاست که پژوهشگران تلاش کرده‌اند که اسناد و مدارک بیشتری به‌دست بیاورند (نیویورک تایمز ۲۸فروردین ۱۳۷۹).

فراتر از این، بیل کلینتون و باراک اوباما، دو رئیس جمهوری آمریکا هم به‌صورت علنی به نقش ایالات متحده در کودتا اعتراف کرده‌اند (دویچه وله ـ ۲۹خرداد۱۳۹۶).

 

تحقیقات جدید گواهی بر حقانیت آن دفاعیه

امروزه هم‌چنان موضوع کودتا، نفت، منافع استعمارگران، نقش دربار شاه و آخوندهای حامی بر زمین زدن دکتر مصدق و مسلمان ندانستن رهبر ملی شدن صنعت نفت و دیگر موضوعات نهفته در پیچ و خم این پروژه ضد ملی و ضددموکراتیک، مورد کنکاش و تحقیقات پردامنه است.

گفته می‌شود اسناد منتشر شده این سالها گامی در تکمیل جلد دهم (!) اسناد وزارت امور خارجه آمریکا درباره امور ایران در سال‌های ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۴ است. به تصریح خود این اسناد، بسیاری از بخش‌های حساس این سندها و نام‌ها و جزئیات افراد و عملیات، هم‌چنان پوشیده مانده است. بارها، به‌ویژه در گزارشهای اطلاعاتی و عملیاتی، اشاره شده است که این بخش‌ها، صفحه‌ها، سطرها، جمله‌ها یا نام‌ها از طبقه‌بندی خارج نشده است (شرق ـ ۲۷دی۱۴۰۱).

 

۳۰ دی آغاز دیگری در دفاع از حقوق مردم ایران

در تمامی آن سالها که مسعود رجوی در زندان بود. کودتاگران و ایادی داخلی‌شان «مدعی بودند که اصلاً کودتایی در کار نبوده و آنچه رخ داده «قیام مردم شاه‌دوست» علیه مصدق بوده است» اما آخرین تحقیقات و پژوهش‌ها مؤید آن است که همه این حق پوشیها به‌خاطر نفت و منافع بیشمار آن بوده است. «مسألهٔ اصلی بحران این بود که چه کسی کنترل صنعت نفت ایران را در دست می‌گیرد» (تاملی در نگرش سیاسی مصدق ـ ۱۳۹۴)

بهای این وطن‌فروشیها را بهترین و ارزنده‌ترین فرزندان خلق ستم دیده ایران در زندانها و جوخه‌های اعدام پرداختند. اما خلق قهرمان ایران دست از پیکار برای آزادی و استقلال برنداشت و همین موجب آزادی زندانیان سیاسی در زمستان ۱۳۵۷ گردید. در بین آنها مسعود از همان ۳۰دی، فصل دیگری برای تحقق آرمانهای مردم ایران گشود و تا امروز به همراه سایر رزمندگان مجاهد خلق دمی و لحظه‌ای از حقانیت آن دفاعیه پرشور فارغ نگردید.

در سال۱۳۴۸ پای نیل آرمسترانگ فضانورد آمریکایی به کره ماه رسید. مدتی بعد پاپ دستور بررسی مجدد پرونده محکومیت گالیله را داد. سالها بعد پذیرفته شد که گالیله سخن از حقیقت می‌گفت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ae8eb1ca-bdd4-4450-8b13-051b1ac5a858"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات