728 x 90

دور هشتم مذاکرات وین و دشواری شرایط برای رژیم

مذاکرات وین
مذاکرات وین

روز۶ دی۱۴۰۰ اولین روز گفتگوها از دور هشتم مذاکرات برجام در وین پایان یافت بدون این‌که خبری از نتیجه مثبت مذاکرات منتشر شود.

انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات احیای برجام پس از جلسه اعلام کرد فرصت برای احیای برجام کم است و «این مذاکره باید در یک بازه زمانی نسبتاً معقول به پایان برسد ما در مورد هفته‌ها صحبت می‌کنیم، نه در مورد ماه‌ها» (سایت دویچه وله انگلیسی ۶ دی۱۴۰۰).

خبرها و مطالب رسانه‌های دو باند نظام در روز ۷ دی نیز بیانگر این واقعیت است که فشار روی رژیم از جانب کشورهای غربی هنوز ادامه دارد

رسانه‌های باند خامنه‌ای بر موضع سخت کشورهای اروپایی طرف مذاکره خصوصاً فرانسه تأکید دارند.

روزنامه فرهیختگان تیم فرانسوی شرکت‌کننده در مذاکرات را به «ایجاد تشنج در گفتگوها و کاستن از سرعت تفاهمات» متهم کرد و در رابطه با موضع سخت کشورهای غربی شرکت‌کننده در مذاکرات نوشت: «ایران در مذاکرات وین با طیفی از قدرتهای غربی روبه‌رو است که دارای دشمنی آشکاری هستند. . منابع آگاه می‌گویند پاریس در دور جدید گفت و گوهای وین نیز به‌دنبال اخذ امتیاز از ایران است» (فرهیختگان ۷ دی۱۴۰۰).

 

این روزنامه وابسته به باند خامنه‌ای در مقاله دیگری به‌نقل از یک کارشناس حکومتی فرانسه را «پلیس بد» و نقش آمریکا را نیز منفی نامید: «درباره فرانسه باید گفت آنها در دور قبلی و در روزهای آخر، مانع‌تراشی‌های ویژه‌یی انجام دادند که بخشی از آن به‌دلیل نقش پلیس بدی است که فرانسه در مذاکرات ایفا می‌کند. با ورود به مذاکرات محتوایی و با توجه به این‌که هدف اصلی تیم مذاکره‌کننده کشورمان، برداشتن تحریم‌هاست، نقش منفی اصلی را خود آمریکا بازی خواهد کرد» (فرهیختگان ۷ دی۱۴۰۰).

روزنامه وطن امروز نیز در مورد رویکرد سخت کشورهای غربی به‌ویژه آلمان و فرانسه در مذاکرات وین نوشت: «گرفتن امتیازات یکطرفه از ایران و در عین‌حال عدم رفع واقعی تحریم‌های یکجانبه علیه کشورمان، مهم‌ترین خواسته مشترک آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس در مذاکرات جاری است» (وطن امروز ۷ دی۱۴۰۰).

 

روزنامه شرق وابسته به باند مغلوب نیز در مورد موضع اروپایی‌ها در مذاکرات وین نوشت: «در دور اخیر مذاکرات، دو ویژگی موجب شده است تا اروپایی‌ها و سردمدار آنها یعنی فرانسه از قدرت اهرم فشار بیشتری نسبت به گذشته برخوردار باشند: نخست، پتانسیل عضویت در برجام و امکان استفاده از مکانیسم ماشه در صورت شکست مذاکرات و دوم، وظیفه پر‌ کردن خلأ حضور آمریکا در میز اصلی مذاکرات» (شرق ۷ دی۱۴۰۰).

واقعیت این است در شرایط کنونی وضعیت مذاکرات پیچیده و بغرنج است، چنانکه رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران نیز در مورد پیچیدگی شرایط در مصاحبه با نشریه نیویورکر گفت: «احیای برجام مانند احیای یک جسد است» (نشریه نیویورکر۵ دی۱۴۰۰).

 

چنان‌چه نظام آخوندی بخواهد به‌طور جدی گفتگوها را ادامه بدهد و به نتیجه مورد نظرش یعنی لغو تحریم‌های هسته‌یی برسد باید به شرایط طرف مقابل گردن بگذارد.

اخیراً امیر عبداللهیان وزیر خارجه دولت رئیسی مهمترین مسأله را لغو تحریم‌ها دانست و در این رابطه گفت: «برای ما مهمترین مسأله این است که باید در ذیل واژه‌ها و موضوعات به نقطه‌ای برسیم که اولاً نفت ایران به آسانی و بدون هیچ منعی فروخته شود و پول نفت به‌صورت ارزی در حساب‌های بانکی ایران وارد شود و ما از همه مزایای اقتصادی در برجام پیش‌بینی شده بتوانیم استفاده کنیم» (خبرگزاری ایرنا ۶ دی۱۴۰۰).

این خواست نظام بیانگر شرایط وخیم اقتصادی و نیاز عاجل برای لغو تحریم‌ها است، تا اقتصاد به گل نشسته بتواند نفسی بکشد.

اهمیت لغو تحریم‌ها آنجا ضریب می‌خورد که اعتراضات مردمی نسبت به شرایط بد معیشتی ادامه دارد طوری که باعث هراس کارشناسان و رسانه‌های حکومتی شده است.

 

اکنون سؤال این است چنان‌چه حاکمیت آخوندی بخواهد به‌طور جدی وارد مذاکره شود و تحریم‌ها لغو شود راه‌کار برای آن چیست؟

جواب روشن این است که حکومت آخوندی برای خروج از بن‌بست تحریم‌ها هیچ راهی ندارد جز این‌که به شروط کشورهای غربی طرف مذاکره تن بدهد و یک بار دیگر زهر بخورد.

در غیراین صورت نه تنها از مخمصه تحریم‌های هسته‌یی خارج نمی‌شود بلکه باید شرایط سخت‌تری را متحمل شود.

در صورت شکست مذاکرات، پرونده از شورای حکام آژانس بین‌المللی اتمی به شورای امنیت می‌رود و رژیم ذیل فصل ۷ منشور ملل رفته و مکانیسم ماشه فعال می‌شود.

پیش از این روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران در مورد هشدار کشورهای غربی نوشت: «غرب به طرف ایرانی این هشدار ضمنی را می‌دهد که کشور‌های غربی بر اساس مواد ۳۶ و ۳۷ و پیوست چهارم توافقنامه هسته‌یی مکانیسم ماشه را فعال و شش قطعنامه تعلیق شده سابق را احیا خواهند کرد» (جوان ۲۵ آذر۱۴۰۰).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/53094b8e-64cf-4756-b9dd-b0fb61760362"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات