728 x 90

دویدن در پی سراب اروپا، در بیابان پرترس سرنگونی

سراب برجام
سراب برجام

وحشت زنجیره‌یی نسبت به خروج آمریکا از برجام در میان مهر‌ه‌ها و رسانه‌های رژیم هم‌چنان ادامه دارد. وحشت آنها در شرایطی است که وضعیت انفجاری جامعه و اثرات فروپاشی اقتصادی گلوی حاکمیت آخوندها را هم می‌فشارد. اظهارات و مطالب مهر‌ه‌ها و سردمداران رژیم، این روزها پر از ابراز وحشت از چشم‌انداز سرنگونی حاکمیت است.

تلویزیون حکومتی ۲۰اردیبهشت هدف اقدامات آمریکا و برقراری تحریم‌ها توسط این کشور را براندازی می‌داند و در این رابطه خطاب به یکی از مهر‌های حکومتی به نام امیر محبیان می‌گوید: «بسیاری بر این تحلیل هستند که هدف نهایی آنها(آمریکایی‌ها) براندازی نظام هست آیا شما هم بر همین تحلیل‌اید»؟

در پاسخ به این پرسش، محبیان پاسخ می‌دهد: «ایالات متحد آمریکا به‌عنوان یک کشوری که خودش را متولی خیلی از جاها می‌داند و نه تنها رئیس هیأت‌مدیره عالم بلکه مدیرعامل جهان می‌داند، تمام تلاشش این است که نظام ایران که از منظر او نظام مخل است را حذف کند این تحت عنوان رژیم چنج مدتها مطرح شد».

حسین موسویان، دیپلومات سابق و از مهره‌های حامی دولت آخوند حسن روحانی نیز سخنرانی دونالد ترامپ در مورد اعلام خروج از برجام را «در حقیقت یک اعلان آشکار در مورد سیاست تغییر رژیم در ایران» می‌داند.(خبرگزاری ایسنا ۲۱اردیبهشت ۹۷)

به‌خاطر گریز از چنین وضعیتی است که پس از خروج آمریکا از برجام روحانی و لاریجانی به‌طور مشخص گفتند که باید با اروپا مذاکره شود تا شاید بتوان برجام را از شکست نجات داد.

خامنه‌ای نیز اگر چه با اتخاذ سیاست همیشگی و با زدن یکی به نعل و یکی به میخ، نخواست موضع قاطع خودش را در این زمینه اعلام کند و گفت به اروپا اعتمادی ندارد، اما اجازه باقی‌ماندن در برجام و مذاکره با اروپا برای نجات برجام را به دولت روحانی داد.

با وجود چشم امیدی که باند روحانی و حتی شخص خامنه‌ای به اروپا دوخته‌اند، برخی می‌گویند نه تنها اروپا، بلکه چین و روسیه هم نمی‌توانند کاری برای حفظ برجام به‌صورت کنونی بکنند و باید انتظار آن را داشته باشیم که آنها خواستار بازبینی برجام به نفع خود باشند که در چنین وضعیتی اصل برجام روی هوا است.

در رابطه با حمایت اروپایی‌ها از برجام محمدجواد لاریجانی از باند خامنه‌ای در جواب این سؤال مجری تلویزیون که «فکر می‌کنید اروپایی‌ها چقدر تن می‌دهند به این مسأله؟»، پاسخ می‌دهد: «بسیار ضعیف است احتمالش، اروپایی‌ها علاقه‌یی که دارند این هست که ما کارهای هسته‌یی خودمان را تعهداتمون را ادامه بدهیم و آنها شروع کنند به‌تدریج بگویند خیلی خوب اگر می‌خواهید من یک دو تا محموله دیگری نفت از شما بخریم دو تا کار کوچیکی بکنیم شما باید پنج تا کار دیگه در موشکی و منطقه‌یی انجام بدهید».

مجری از لاریجانی می‌پرسد در واقع اروپا «‌به‌دنبال برجام ۲ و ۳ است؟»، لاریجانی جواب می‌دهد « فراتر از آن و به‌دنبال کشاندن ایران به صحنه‌های مختلفی است که از برجام بدتراست».(تلویزیون رژیم ۲۰اردیبهشت ۹۷)

واقعیت هم این است که با خروج آمریکا از برجام بخش زیادی از تعهدات این معاهده معنای وجودی خود را برای حکومت آخوندی از دست داده است.

معنای وجودی برجام برای آخوندها این بود که بسیاری از تحریم‌های آمریکا و تحریم‌های اروپا علیه آن لغو شد، اکنون با خروج آمریکا از آن بیشتر تحریم‌های این کشور مجددا برقرار می‌شود. ضمن این‌که مقامات ۳کشور بزرگ اروپایی(فرانسه، آلمان و انگلستان) هم بارها اعلام کرده‌اند که برای مهار حکومت ایران قرارداد برجام کافی نیست و باید حاکمیت آخوندی از سیاست منطقه‌یی و برنامه موشکی عقب‌نشینی کند.

این خواسته‌های اروپا که سران ۳قدرت اروپایی زیاد هم روی اجرای آن توسط رژیم اصرار دارند، به منزله این است که پابرجا ماندن برجام مشروط به قبول چنین شرایطی از طرف حکومت آخوندی است. اذعان جواد لاریجانی به این‌که اروپا به‌دنبال کشاندن نظام «به صحنه‌های مختلفی است که از برجام بدتر است»، ناظر بر این واقعیت است.

یعنی این‌که این حاکمیت از چاله برجام، به چاه برجام‌های دیگر و به‌قول جواد لاریجانی به «صحنه‌های» بدتر از آن خواهد افتاد.

بر این اساس است که دویدن دولت روحانی و حاکمیت آخوندی به‌دنبال اروپا برای نجات برجام آن‌طور که مطلوب آن است، به‌مثابه دویدن در پی سراب است.

این در شرایطی است که اعتراض‌های گسترش‌یابنده اقشار مختلف مردم نیز علیه حاکمیت پلید آخوندی در جریان است و در داخل کشور نیز این نظام با بحران سرنگونی و خطر قیام دیگری مواجه است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f19256cb-dff2-4a7e-bf08-1768bbe7e0bb"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات