728 x 90

دیدار مریم رجوی با گروهی از رهبران پیشین جهان

دیدار مریم رجوی با شماری از رهبران پیشین جهان...
دیدار مریم رجوی با شماری از رهبران پیشین جهان...

برگزاری جلسه ویژه ۲ رئیس‌جمهور و ۴ نخست‌وزیر پیشین با رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت ایران در پاریس یک تحول جدید در دنیای سیاست است؛ دنیایی که با کمال تأسف باید گفت با پارامترهایی نظیر منافع پراگماتیستی، پول، نفت و قراردادهای تجاری تنظیم و تعریف می‌شود و مناسبات آن مبتنی بر زدو‌بند و مماشات است. در این جلسه ـ که «ابتکار بین‌المللی برای سیاست در قبال ایران» نام گرفت ـ بیانیه تاریخی ۱۱۷تن رهبران پیشین جهان برای یک جمهوری دموکراتیک در ایران ارائه شد. به‌راستی مقاومت ایران چگونه می‌تواند به خلق چنین دست‌آوردهایی قادر شود؟

توجه داشته باشیم که این حمایت‌ها، یک‌جانبه و بدون چشمداشت صورت می‌گیرد؛ یعنی حمایت‌کننده در قبال حمایت از برنامهٔ ۱۰ماده‌ای خانم مریم رجوی، به منافع فردی یا کشوری خود چشم ندوخته است. حامیان مقاومت ایران برخلاف آنچه فاشیسم دینی و پروپاگاندای برون‌مرزی آن تبلیغ می‌کنند، از قبل شرکت در جلسات یا سخنرانی‌ها دریافت نمی‌کنند؛ وانگهی در اغلب موارد مورد فحاشی و حرمت‌شکنی نیز قرار می‌گیرند و ممکن است مغضوب بانیان و پیش‌برندگان سیاست مماشات یا دولتهای متبوع خود واقع شوند.

 

مقاومتی دارای ارزش‌های مدرن و جهان‌شمول

راز این حمایتها چیزی جز حقانیت و ارزش‌های ساطع شده از این مقاومت نیست؛ ارزش‌هایی که در دنیای سیاست رایج رنگ‌باخته‌اند. بشریت معاصر بدون این ارزش‌ها و دست‌آوردهای مدرن تاریخی نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد. برنامهٔ ۱۰ماده‌ای خانم مریم رجوی، مجموعه‌یی بدیع و چشم‌نواز از این ارزش‌های فراموش‌شده یا ترک‌گردیدهٔ بین‌المللی است. اعتقاد به جمهوری و رأی مردم در یک انتخابات آزاد، برابری زن و مرد، جدایی دین از دولت، حقوق اقلیت‌ها، مخالفت با سلاح اتمی، ممنوعیت اعدام و... ارزش‌هایی هستند که جهان آزاد با آنها مخرج مشترک دارد.

هنوز در دنیای معاصر، مقاومت در برابر اشکال مختلف فاشیسم، سلاح برداشتن و مانند پارتیزانها آوارهٔ کوه و دشت و جنگل‌شدن و جان باختن برای آزادی خلق خویش، ارزش‌هایی هستند که هر انسان با شرافت با آنها به وجد می‌آید و به اوج می‌رود.

 

«من از اوکراین آمده‌ام»

خانم یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر پیشین اوکراین در عداد این انسانهای شرافتمند است. او با وجود این‌که برای نخستین بار با خانم رجوی ملاقات می‌کرد اما گویی سالهاست که این مقاومت را می‌شناسد. این‌چنین ارزش‌ها و اصالتها جذب یکدیگر می‌شوند. در سخنان او دقت کنیم:

«من از اوکراین آمده‌ام که مردم آن قهرمانانه در برابر اشغال مبارزه می‌کنند.

من اینجا آمده‌ام که همبستگی خود را با مردم ایران ابراز کنم در مبارزه طولانی مدتشان با اشغالگران داخلی

من می‌دانم که پیروزی مردم ایران به‌همان اندازه برای جهان مهم است که پیروزی مردم اوکراین

اگر ما متحد نباشیم و جبهه‌های خود را با هم مشترک نکنیم نمی‌توانیم بر این شرارت پیروز شویم

دیکتاتورهای وحشی و دیکتاتورهای تروریستی در جهان وجود دارند که با قدرت سلاح و با شکنجهٔ مردم خودشان می‌خواهند نظم دلخواه خود را بر جهان حاکم کنند

من می‌خواهم به شما بگویم که برای ایران آزاد بجنگید و من می‌دانم که این جنگ چقدر دشوار است

هرگز گامی به عقب برندارید مردم ایران با شما هستند.

بدون مبارزه شما هیچ تغییری و هیچ پیروزی‌یی امکانپذیر نیست.

به مردم ایران می‌گویم ما باید بجنگیم لازم نیست مذاکره کنید. چون قدرت واقعی در دست شماست...

یک پیوند عالی بین مقاومت شما که توسط خانم مریم رجوی رهبری می‌شود با مردم اوکراین وجود دارد.

مقاومت شما نشان می‌دهد که رژیمهای دیکتاتوری ضعیف و شکست پذیر است.

شما الزامات پیروزی را دارید از جمله برنامه ۱۰ماده‌ای خانم رجوی...»

 

«جهان به شما نیاز دارد»

وقتی فرناندو گوییروگا، رئیس جمهور سابق بولیوی می‌پرسد: «چرا اینجا هستم؟»، خود بی‌درنگ به آن پاسخ می‌دهد:

«مارتین لوتر کینگ گفت بی‌عدالتی در یک نقطه جهان بی‌عدالتی برای همهٔ دنیاست.

دیکتاتورها تهدیدی برای همهٔ دنیا هستند. دنیا در انتظار ایران آزاد است. دیکتاتورها با هم متحدند ما هم باید با هم متحد باشیم».

او در این سؤال و جواب موجز، تعهدی را برای جنگ با دیکتاتورها بر دوش خود حس می‌کند و با حمایت از مقاومت ایران به این تعهد پاسخ می‌دهد. بنابراین موتور محرکهٔ او منافع مادی و حتی حزبی نیست؛ نیروی عظیم حقانیت و ارزش‌های مشترک انسانی و آزادیخواهانه است.

این ارزش‌های جهان‌شمول و مشترک است که ماتئو رنتسی، نخست‌وزیر پیشین ایتالیا را وامی‌دارد که خطاب به مقاومت ایران بگوید: «جهان به شما نیاز دارد برای تغییر رادیکال شرایط در یک جهان چند قطبی بسیار حیاتی است که با هم مشارکت داشته باشیم در بنای یک جهان جدید و ارادهٔ شما برای یک آینده بهتر برای ایران ما برای بنای دنیای جدید به نقش‌آفرینی فرهنگ ایران نیاز داریم و از این رو جهان نیاز به شما دارد به تجربهٔ شما نیاز دارد».

او به‌خوبی می‌داند که «جهان جدید» و تغییرات رادیکال تنها و تنها با جنبشی سازمان‌یافته و برخوردار از انسانهای دارای فرهنگ نوین خلق می‌شود. مقاومت ایران پیش‌برنده و پرچمدار این ارزش در دنیای کنونی است. این است قدرت مقاومت و حقانیت آلترناتیو.

آری در برابر قدرت برآمده از وسعت جغرافیا، پول‌های کلان، موقعیت‌های سوق‌الجیشی و سلاحهای کشتار جمعی ارتشهای رنگارنگ و زد‌و‌بند بین دولتها، قدرتی دیگر وجود دارد که از ارزش‌های مدرن انسانی، شرافت، وجدان و حقانیت سرچشمه می‌گیرد. مداقه در تاریخ نشان می‌دهد که قدرت دوم همیشه بر اولی غلبه کرده است.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/28dcaf29-f074-4ff3-8a3c-9e7a65be22b9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات