728 x 90

روایتی دیگر از اوضاع دردناک مردم خوزستان بعد از سیل

سیل در خوزستان
سیل در خوزستان

نزدیک به یک ماه پیش بخشهای وسیعی از میهن اسیرمان ایران زیر پوشش سیل شدید و ویرانگری قرار گرفت که علاوه بر خسارات هنگفت به کشاورزان محروم و زحمتکش، به‌دلیل تخریب زیر بناهای شهری و روستایی و شکستن آب‌بندها، و سدها، میلیون‌ها تن از هموطنان ستم‌دیده این مناطق را در ماتم فرو برده است.

«تا با دیدگان خود شرایط بحرانی را به نظاره ننشینید، وضعیت سیل و بارندگیهای اخیر را به‌خوبی درک نخواهید کرد حتی اگر فراوان در تصاویر، فیلمها و روایتها به اطلاعتان رسیده باشد. تصور کنید تردد فقط با تراکتور و جرثقیل و کامیون میسر است. تصویر کنید محل زندگی‌تان در محاصره آب است، تصور کنید غیر از محدوده‌ای که در باران بسیاری از روستاهای استان خوزستان تحت تاثیر آن قرار گرفته‌اند هستید و در حالت عادی امکان خروج ندارید...».

این‌ها بخشی از اعترافات رسانه‌های حکومتی از وضعیت روستاهای سیل‌زده مردم خوزستان است که در ۱۴بهمن ۹۷ در خبرگزاری حکومتی ایرنا منعکس گردیده است.

در میان تمامی استانهای سیل‌زده، شهرها و شهرک‌های خوزستان بیشترین خسارت را دیدند و بسیاری از کشاورزان تمامی حاصل کشت و زرعشان را از دست دادند. ابعاد عظیم این بحران تا آنجا فراگیر شد که ارگان تروریستی قدس ۱۸بهمن ۹۷ بعد از اعتراف به این‌که خسارات سیل در خوزستان قیمت صیفی‌جات را در سراسر کشور افزایش داده است اضافه کرد: «بعد از بارندگی‌های شدید و سیل‌آسا در استان خوزستان، بسیاری از محصولات مزارع صیفی‌جات از بین رفته و با کمبود محصول مواجه شده‌ایم».

 

عدم پیشگیری و امدادرسانی یا جنایت 

زندگی تلخ بازماندگان سیل خوزستان در سوز و سرمای جانسوز زمستان به‌خوبی طینت ضدمردمی رژیمی را برملا می‌کند که نه تنها در زمینه پیشگیری از ویرانگریهای سیل و لایروبی رودخانه‌ها(با توجه به سیل‌خیز بودن استان خوزستان) کوچکترین اقدامی نکرده بلکه بعد از سیل و تخریب هم، کارنامه‌ای جز چپاول حقوق مردم زندگی‌باخته از خود باقی نگذاشته است. به همین علت تمام افرادی که در این فاجعه آسیب دیدند قربانیان حاکمان جنایتکاری هستند که هرگز دغدغهٔ مردم و مشکلات شهر و استان را نداشتند.

در تأیید این نکته خبرگزاری حکومتی مهر ۱۴بهمن ۹۷ با عنوان هزینه مالی مهار سیل باید قبلاً خرج لایروبی رودخانه می‌شد به صراحت این‌چنین اعتراف می‌کند:

«بی‌شک در صورتی که رودخانه‌های این شهرستان در این چند سال اخیر لایروبی می‌شدند، در این زمان با معضلی به نام سیل دست و پنجه نرم نمی‌کردیم».

این در حالی است که استان خوزستان جزء مناطق سیل‌خیز کشور به‌شمار می‌آید و هر ساله سیل بیشترین زیانها و خسارات را به زیر بنای این استان وارد می‌نماید. خبرگزاری حکومتی مهر ۱۰بهمن ۹۷ به‌ نقل از به‌اصطلاح مدیرکل بحران خوزستان می‌نویسد: «سال ۹۵ میزان خسارت ۹۰۰میلیارد تومان و امسال نیز تاکنون ۸۰۰میلیارد تومان خسارت به این استان وارد شده است».

 

پیش‌بینی سیل ۲۴ساعت قبل از فاجعه

عمق طینت ضدمردمی حاکمیت تبهکار و فاسد آخوندی آن زمان روشن‌تر خواهد شد که بدانیم ۲۴ساعت قبل از شروع بارش برف و باران در کشور سازمانهای هواشناسی تغییر وضعیت هوا را پیش‌بینی و تهدید طغیان آب و خرابی در منطقه را گزارش کرده بودند اما رژیم آخوندی هیچ اقدام پیشگیرانه‌ای جهت جلوگیری از سیل و آب‌گرفتگی ناشی از آن نکرد و در تمام موارد مردم خود با دست خالی و ابتدایی‌ترین وسایل اقدام به ترمیم سیل‌بندها و دفاع از حریم هستی خود کرده‌اند.

 

ترمیم سیل‌بندها و دفاع از حریم خود با دست خالی

ترمیم سیل‌بندها و دفاع از حریم خود با دست خالی

 

در مواردی با وجود این‌که سیل ۲۴ساعت یا بیشتر ادامه داشته حتی یک دستگاه ماشین‌آلات یا سایر امکانات ضروری به این مناطق ارسال نشده است.

در این زمینه هم خبرگزاری حکومتی مهر ۱۰بهمن ۹۷ به‌ نقل از یکی از اعضای مجلس ارتجاع این‌چنین اعتراف می‌کند: «هزار هکتار از اراضی حاشیه رودخانه دز تخریب نشده اما اکثر لودر و بولدوزرهای اعزامی به مناطق خراب هستند؛ مدیران باید همت بیشتری داشته باشند که یا وسایل سالم اعزام کنند و یا این‌که اعتبار پرداخت کنند که ما از بخش خصوصی تجهیزات بگیریم».

 

گسترش خسارات و اعتراضات مردمی 

از سوی دیگر خسارات این سیل خانمان‌سوز که تماماً محصول ۴دهه حاکمیت غارت و چپاول آخوندی بر میهن اسیر می‌باشد به این حد محدود نماند و زندگی هموطنان خوزستانی را در تمامی پهنه‌ها تحت تاثیر قرار داد به‌صورتی‌که رسانه‌های رژیم در وحشت از گسترش اعتراضات اجتماعی مردم مجبور شدند گوشه‌هایی از آن را بازتاب دهند:

«در حال حاضر مناطقی از شهرستانهای شوش، دزفول، دشت آزادگان و شوشتر از سیلاب و آب‌گرفتگی متأثر شده‌اند. در شهرستان شوش، روستا‌های شیخ مندی، بیت یدی، کاظم حیدر، خلیفه حیدر، مزرعه شبلی، زلید دبات، بیت یباره، بیت سیدخلف، بیت نور، بیت غایب و بیت محارب درگیر سیلاب اولیه هستند. در شهرستان دزفول، روستای بنه عاطی در بخش چغامیش و مناطق زاویه مشعلی، زاویه حمودی، زاویه عزیب و روستا‌های شهید بهشتی و ده نور نیز متأثر از سیلاب اولیه هستند. در شهرستان دشت آزادگان روستا‌ها و مناطق حاشیه رودخانه کرخه از جمله آلبوعفری، حجیه، چولانه، سمومیه، بنی نعامه، بیت کوار، رمیم، میهن‌آباد، دفار، مچریه، کصر و شهر‌های بستان و رفیع متأثر از سیلاب اولیه هستند. همچنین سیل‌بند روستا‌های آلبوعفری و رفیع شکسته شده‌اند و آب وارد روستا‌ها شده است. در شهرستان شوشتر، روستاهای چم کنار(تخلیه)، یذاب، دوهول، یباله رحمان، یریح و عبدالنبی درگیر سیلاب اولیه شده‌اند».(ارگان تروریستی قدس ۸بهمن ۹۷)

تخریب و ویرانی تأسیسات راه خوزستان، خسارات هنگفت و بی‌سابقه به تأسیسات کشاورزی، شکستن سدها و آب‌بندها، تعطیلی مدارس و کلاسهای درس، گوشه دیگری از خسارات این سیل ویران‌کننده بود که بر اساس اعترافات رسانه‌های حکومتی به‌قرار زیر است:

- خانه و کاشانه بسیاری از مردم محروم خوزستان نابود شد به‌صورتی‌که تعداد زیادی از روستاهای این استان باید به‌صورت کامل جابه‌جا شوند.

خبرگزاری حکومتی مهر ۲۳بهمن به‌ نقل از یکی از کارگزاران رژیم نوشت: «نامه‌ای اخیراً به استاندار دادیم که ۵۴روستا در سطح استان خوزستان در حریم بستر رودخانه قرار دارند که یا باید جابه‌جا شوند و یا استحکام‌های لازم برای آنها تهیه شود؛ یکی از آنها دراویزه در شهرستان باوی هست که وضعیت فوق‌العاده خطرناک دارد و تعدادی از واحدها تخلیه شده است».

- محصولات کشاورزی‌ بسیاری از روستاها و شهرها و شهرک‌های خوزستان از دست رفت و وزارت به‌اصطلاح جهاد کشاورزی رژیم برآورد اولیه خسارت سیل اخیر به زمینهای کشاورزی خوزستان را ۲هزار و ۵۴۰میلیارد ریال اعلام کرد.(سایت حکومتی اقتصاد آنلاین ۱۴بهمن ۹۷)

- آب شرب تعدادی از روستاهای شهرستانهای استان خوزستان قطع شد در این باره هم خبرگزاری حکومتی ایسنا ۱۴بهمن ۹۷ ضمن اذعان به خسارت ۷میلیارد تومانی سیل به تأسیسات آبرسانی استان خوزستان اعلام کرد:

«با توجه به‌وقوع این سیلاب تعداد ۲۰۰روستا با جمعیتی بالغ بر ۱۲۰هزار نفر با مشکل بی‌آبی مواجه شدند و تعدادی از روستاها نیز در محاصره سیلاب قرار گرفتند».

 

سیل خوزستان ـ زندگی در محاصره

سیل خوزستان ـ زندگی در محاصره

 

- «پارک‌های ساحلی دووه، رعنا و علی مالک و همچنین موزه آب و رستوران ساحلی دزفول زیر آب رفت و خسارتهایی به زیرساخت‌های آن وارد شد».(خبرگزاری حکومتی مهر ۲۹دیماه ۹۷)

- تأسیسات راه خوزستان در معرض خسارت جدی قرار گرفت و معاون وزیر راه و شهرسازی دولت آخوند روحانی اعلام کرد: «خسارت سیل به تأسیسات راه خوزستان بررسی و در این مرحله حدود ۸میلیارد تومان برآورد شده است».(خبرگزاری حکومتی مهر ۱۷بهمن ۹۷)

- بهداشت و سلامت محیط و مردم خوزستان در معرض خطرات جدی قرار گرفت تا آنجا که متولیان حکومتی ضمن اذعان به این‌که پس از سیلاب بیماریهای ناشی از آلودگیهای آب و فاضلاب ایجاد می‌شود اعلام کردند:

- «بالا آمدن سطح آب موجب بیرون زدگی فاضلاب می‌شود، به‌عنوان مثال در بسیاری از شهرها به‌ویژه در اهواز و شهرهایی مانند رفیع، بوستان و غیره به‌دلیل بالا بودن سطح آب، آب به خیابان‌ها رسیده که مستلزم حضور تیم‌های امداد نجات و شرکت‌های آب و فاضلاب است تا دستگاههای مکنده را به‌طور مستمر در منطقه به‌صورت آماده‌باش مستقر کنند و اگر جایی نیاز به لایروبی و یا هدایت فاضلاب دارد کار لایروبی را انجام دهند».(خبرگزاری مهر ۲۳بهمن ۹۷)

و در نهایت مدیرکل مدیریت بحران خوزستان این‌چنین اعتراف کرد:

«از ابتدای سال جاری تاکنون ۸۰۰میلیارد تومان خسارت ناشی از سیل به استان وارد شده است».(خبرگزاری مهر ۱۰بهمن ۹۷)

به‌رغم تمامی این خسارات که تماماً محصول نظام غارتگر آخوندی در ۴دهه گذشته می‌باشد حاکمیت آخوندها در تبلیغات سراسر دروغ خود تلاش می‌کند با پرده‌پوشی واقعیت، خود را حامی بازماندگان این فاجعه ملی نشان دهد تا به‌خیال باطل خویش پتانسیل انفجاری در این مناطق کاسته شود اما به یمن اعتراضات گسترده و روزافزون مردم و فعالیت‌های افشاگرانه در شبکه‌های مجازی، دست رژیم رو شده است تا آنجا که رسانه‌های حکومتی ضمن اذعان به شرایط اسفبار و دردناک مناطق سیل‌زده مجبور شدند پرده‌های فریب را کنار زده و این‌چنین اعتراف کنند:

«محاصره منطقه رُفیع، سیل اعتراضات اهالی آن را به سمت «غلامرضا شریعتی» استاندار خوزستان که به رُفیع در دشت آزادگان آمده بود، برد. آنها بیش از هر چیزی معترضند چرا برای حفاظت از «بند»‌ها تجهیزات لازم وجود ندارد. در نهایت هم مردم دشت آزادگان جمع شدند تا با مرمت بند از خسارت بیشتر جلوگیری کنند. بارندگی در دشت آزادگان به تخریب ۲سیل بند منجر شد».(روزنامه حکومتی ایران ۱۰بهمن ۹۷)

در یک نمونه دیگر خبرگزاری مهر ۳بهمن ۹۷ این‌چنین اعتراف می‌کند:

«متأسفانه این مدیران نه توان پیشگیری از خسارتها را دارند و نه جسارت پیگیریهای دریافت مطالبات کشاورزان حادثه‌دیده را. بود و نبود آنها فرقی نمی‌کند و فقط مناصب دولتی را اشغال کرده‌اند».

 

ریشه‌ها و عوامل مؤثر در سیل خوزستان

ریشه اصلی همه نابسامانیها البته در اندیشهٔ ویرانگر و حاکمیت غارتگری است که جز منافع و مصلحت نظام دغدغه‌یی ندارد اما بر اساس این اعترافات رسانه‌های حکومتی که نوک کوه فساد در حاکمیت فاسد آخوندی را نشان می‌دهد می‌توان مهمترین مؤلفه‌های تاثیر‌گذار در سیل خوزستان را به این صورت دسته‌بندی نمود:

۱- زمین‌خواری باندهای غارتگر حکومتی و ساخت و سازهای غیرقانونی در اطراف رودخانه که مانع پخش طبیعی سیلابهای رودخانه‌های خوزستان شد.

۲- مدیریت دزد، فاسد و نالایق حکومتی

۳- عدم لایروبی رودخانه‌های خوزستان

۴- عدم اختصاص بودجه توسط دولت ضدمردمی جهت اجرای طرح‌های آبخیزداری و طرح‌های زیست‌محیطی استان.

۵- بی‌توجهی به هشدارهای سازمان هواشناسی کشور

۶- عدم رسیدگیهای لازم به سدها و سیل‌بندها و شکستن آنها پیش از وقوع سیل

علاوه بر این‌ها، رهاسازی دیرهنگام آب سدها، زمینه‌ساز سیل بود. در این باره خبرگزاری ایرنا به‌ نقل از یک کارشناس حکومتی که خواستار «شفاف سازی» نسبت به مدیریت سیلاب اخیر در حوزه رودخانه‌های دز و کرخه شده بود می‌نویسد: «۲پرسش اساسی درباره سیلاب اخیر مطرح است: نخست آن که دلیل تداوم سوءمدیریت بر سد دز و عدم رعایت الزامات محیط‌زیستی در فرآیند رسوب‌زدایی و باز کردن بی‌برنامه دریچه‌های آن چیست؟ پرسش دوم این است که چرا آب مخزن سد کرخه به‌رغم خالی بودن نیمی از ظرفیت این سد، با این حجم رهاسازی شده است؟».

در پایان به یکی از اعترافات رسانه‌های حکومتی اشاره می‌کنیم که به‌خوبی نشان می‌دهد که خوزستان این استان زرخیز ایران در سایه حاکمیت غارت و چپاول آخوندها ۴دهه بعد از سرقت انقلاب ضدسلطنتی مردم توسط خمینی ضدبشر تا کجا در آستانه مرگ فرو غلطیده است:

- سایت حکومتی سلامت نیوز ۱۰بهمن ۹۷ با عنوان خوزستان در محاصره سیلاب این‌چنین اعتراف می‌کند:

«۳۰سال از جنگ تحمیلی می‌گذرد، اما خوزستان هر روز زخمی تازه بر‌می‌دارد. یک روز گرد و غبار نفس‌ مردمانش را بند می‌آورد، روزی دیگر خشکسالی و بی‌آبی بر سرشان نازل می‌شود. اکنون نیز سیل به زندگی‌شان افتاده و جان و مال‌شان را تهدید می‌کند... بی‌تدبیری و تعلل برخی از مسئولان استانی سخاوت آسمان را تبدیل به خسارت کرده و پایتخت نفتی ایران را که مشکلات‌اش سال، ماه و روز نمی‌شناسد و رنجش به تناسب و توالی اتفاقات تمدید می‌شود، با بحران جدیدی مواجه کرده است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e23e5807-0d25-492f-ae34-eaad878de1a1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات