728 x 90

رژیم و تنگناهای فزاینده پیش‌ رو

سخن روز
سخن روز

روز دوشنبه ۳۰ژوئن ۲۰۲۰برابر با ۱۰تیر ۱۳۹۹، روزی سخت برای رژیم در عرصهٔ بین‌المللی بود. در این روز شورای امنیت ملل متحد به درخواست آمریکا تشکیل جلسه داد تا به‌موضوع تمدید تحریم‌های تسلیحاتی که بر اساس قرارداد برجام در ۲۷مهر ماه آینده منقضی می‌شود، رسیدگی کند. رژیم بسیار نگران تصویب قطعنامه شورای امنیت بر وفق نظر آمریکاست. چرا که لغو تحریم‌های تسلیحاتی می‌تواند روزنهٔ امیدی باشد که بتواند تسلیحات مدرن مورد نظر خود را از روسیه و چین خریداری کند و برخی تسلیحات ساخت خود را به‌طور به‌اصطلاح مشروع در اختیار نیروهای نیابتی و تروریستی خود در منطقه قرار دهد.

متقابلاً آمریکا مصمم است مانع از دستیابی رژیم به‌تسلیحات شود، چرا که رژیم را خطرناکترین نیروی دولتی حامی تروریسم می‌نامد.

در جلسهٔ شورای امنیت چه گذشت؟

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی ویدیویی خود در اجلاس روز دوشنبهٔ شورای امنیت، به‌شورای امنیت هشدار داد: «اگر شورای امنیت دست به‌عمل نزند، رژیم ایران می‌تواند به‌یک دلال شرور تسلیحاتی تبدیل شود».

وی با اشاره به‌اجماع دو حزبی در کنگره آمریکا در حمایت از سیاست دولت آمریکا در مورد تمدید تحریم تسلیحاتی رژیم، گفت: «هیچ نشانی از کاهش اقدامات بی‌ثبات‌کننده اتمی رژیم ایران دیده نمی‌شود. این شورا باید رژیم ایران را مورد حسابرسی قرار دهد».

آمریکا که پیش از این کارزار گسترده‌یی را در مورد همراه کردن متحدان خود با این سیاست آغاز کرده، به‌نظر می‌رسد که توانسته است اروپایی‌ها را به‌رغم حمایتشان از برجام و تلاش برای حفظ آن با خود همراه و هماهنگ کند.

نمایندهٔ انگلستان در شورای امنیت نیز طی سخنانی گفت: «ما از تستهای موشکی رژیم ایران نگرانیم. این رژیم نباید سیستمهای پرتاب موشکی را پیش ببرد. این مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است. رژیم ایران این فعالیت‌ها را باید متوقف کند».

نماینده آلمان هم به‌موضوع نقض حقوق‌بشر توسط رژیم اشاره کرد و گفت: «متأسفانه رژیم ایران منشور حقوق‌بشر را نقض کرده است، وضعیت در ایران انزجار‌آور است، آزادی مطبوعات و تجمعات وجود ندارد و این رژیم در کشورهای منطقه مداخله می‌کند».

نمایندگان شماری از کشورها و هم‌چنین نمایندهٔ اتحادیه اروپا و نمایندهٔ دبیرکل ملل متحد نیز علیه رژیم و موشک‌پرانیهای آن به عربستان و ایجاد ناامنی در خلیج‌فارس سخن گفتند.

نمایندهٔ گوترز دبیرکل ملل متحد گفت: «ما از نقض برجام توسط رژیم ایران متأسفیم. وی هم‌چنین برخی اقدامات رژیم را ناقض قطعنامه۲۲۳۱ دانست».

نمایندهٔ جوسپ بورل سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جلسه شورای امنیت نیز تصریح کرد: «ما از این‌که رژیم ایران اورانیوم غنی شده را اضافه بر محدودیتها انبار کرده و سانتریفوژهای پیشرفته را فعال کرده است، نگران هستیم. فعالیت‌های رژیم ایران در تأسیسات فردو ناقض تعهدات این رژیم بوده است».

واکنش عجزآلود ظریف

سخنرانی ظریف وزیر خارجهٔ رژیم آخوندی در برابر این تهاجمات سنگین، یک لفاظی مطول ملال‌آور بود. وی از جمله با گلایه از کشورهای اروپایی گفت: «اعتراضهای من به‌اقدامات آمریکا برای اعمال تحریم‌ها، با بی‌تفاوتی کشورهای اروپایی روبه‌رو شد. ۳کشور اروپایی به‌سیاست فشار حداکثری آمریکا پایبند بوده‌اند».

ظریف افزود: «آمریکا به‌دبیرخانهٔ شورای امنیت فشار آورده تا علیه قطعنامهٔ ۲۲۳۱ بر ضدایران دست به‌کار شود».

هم در سخنرانی ظریف و هم در اظهارات سخنگوی او، آثار یأس و ناامیدی می‌توان دید. موسوی که یک روز پیش با قاطعیت شکست آمریکا و پیروزی رژیم را پیش‌بینی می‌کرد، در واکنش به‌جلسهٔ شورای امنیت، با اشاره به‌مواضع ۳کشور اروپایی گفت:

«آنها دور میز شورای امنیت نشستند تا برخلاف وعده ۵سال پیش خود تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کنند».

شایان ذکر است که اروپا که تلاش می‌کند تا آنجا که امکان دارد مانع دفن برجام شود و در عین‌حال نمی‌خواهد جلو آمریکا بایستد، یک راه‌حل بینابینی پیشنهاد کرده است؛ به‌این صورت که تحریم تسلیحاتی رژیم نه به‌طور نامحدود، بله به‌مدت ۳سال دیگر یعنی تا سال۲۰۲۳ تمدید شود.

اروپا در اقدام دیگری که بیش‌از‌پیش غیظ رژیم را برانگیخته، سندی را به‌شورای امنیت سازمان ملل ارائه داده‌است که بر اساس آن هر موشکی که قادر به‌حمل ۵۰۰ کیلو گرم کلاهک جنگی باشد و با این کلاهک بتواند ۳۰۰ کیلومتر حرکت کند، از آنجا که قادر است کلاهک اتمی نیز حمل کند، مشمول محدودیت قطعنامه ۲۲۳۱ قرار گیرد. شایان توجه است که اساس برنامه موشکی رژیم بر موشک‌هایی با برد بالای ۳۰۰ کیلومتر با کلاهک بالای ۵۰۰ کیلو گرم استوار است.

تلاش آمریکا برای یک اجماع منطقه‌یی و بین‌المللی

به موازات جلسهٔ شورای امنیت، آمریکا اقدامات سیاسی و دیپلماتیک دیگری را به‌منظور فراهم آوردن اجماعی علیه رژیم در منطقه نیز آغاز کرده و آن را از طریق برایان هوک نمایندهٔ وزارت‌خارجه آمریکا در امور ایران پیش برده است. برایان هوک در همین رابطه به عربستان و سپس بحرین سفر کرد و در هر دو کشور با استقبال از پیگیری یک سیاست قاطعانه در برابر رژیم ایران مواجه شد.

در پایان دیدار برایان هوک از بحرین، در بیانیهٔ مشترکی که صادر شد، دو کشور، به‌شورای امنیت برای تمدید تحریم تسلیحاتی رژیم فراخوان دادند و تأکید نمودند: «این رژیم به‌ناامنی در منطقه و تنشهای فرقه‌یی دامن می‌زند».

جدال پایان‌ناپذیر دو باند

برخورد رژیم با سیاست قاطعیت آمریکا و متحدانش در منطقه و اروپا و چشم‌انداز انزوای باز هم بیشتر که لزوماً خفگی بیش‌از‌پیش اقتصادی را به‌دنبال دارد؛ به‌جنگ و دعوای دو باند بر سر چند و چون سیاست خارجی و یافتن برون‌رفتی از این بن‌بست، دامن زده است.

به‌عنوان نمونه، تاجزاده از مهره‌های باند اصلاح‌طلبان حکومتی در یک یادداشت توئیتری با مورد سؤال قرار دادن خامنه‌ای نوشته بود: «پرسش من به‌عنوان یک شهروند از رهبر کشور این است؛ با این همه فشار اقتصادی بر گرده مردم، دلار چند هزار تومان بشود، نرمش قهرمانانه، موجه و مذاکره از موضع برابر با آمریکا مجاز می‌شود؟».

در پاسخ به‌وی، سایت حکومتی مشرق، تعدادی از توئیتهایی را که از طرف باند خامنه‌ای در واکنش به‌سخنان وی در فضای مجازی منتشر شده، منعکس نموده است. در یکی از این توئیتها آمده است: ««پرسش من به‌عنوان یک شهروند از تاجزاده و برجام‌زاده‌ها این است، در این ۷سال کدام مشکل را با مذاکره با آمریکا حل کردید که باز دنبال ادامه این مسیر غلط هستید؟ ۷سال منت‌کشی از اروپا و آمریکا جز تعطیلی توان هسته‌یی کشور و رساندن دلار ۳هزار تومان به‌۲۰هزار تومان چه دردی را دوا کرد؟».

این دعوای دامنه‌دار در رژیم، توسط مهره‌ها و رسانه‌های خود رژیم با عبارت «مرگ یا خودکشی از ترس مرگ» فرموله شده و بیانگر آن است که هر دو خط به‌یک سرانجام و یک مقصد میا‌نجامند: سرنگونی!

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cf3fd0a3-d824-4b4c-b86a-d31c12903101"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات