728 x 90

شب تلخ‌ترین واقعه

خانواده های کشته ‌های شدگان هواپیمای اوکراینی
خانواده های کشته ‌های شدگان هواپیمای اوکراینی

در سالگرد ۱۸دیماه ۱۳۹۸سرنگونی هواپیمای

مسافربری اوکراینیا موشک سپاه پاسداران

 

 

روز هیجده دی یکی از سیاهترین روزهای سال۹۸ بود.

یک هواپیمای بزرگ با ۱۷۶تن در آسمان تکه پاره شد و نه خلبان نه مهماندار و نه مسافران، هیچکس زنده نماند.

ساعت ۶ و دوازده دقیقه هواپیمای خطوط هوایی اوکراین از فرودگاه موسوم به خمینی بعد از یکساعت تأخیر به پرواز در می‌آید. ۴دقیقه بعد وقتی هواپیما به ارتفاع هشت هزار پا رسیده بود توسط دو موشک که از یک سامانهٔ تور ام یک TOR M۱شلیک می‌شوند سرنگون می‌شود. شلیک موشکها توسط حداقل دو دوربین مداربسته ثبت شده است. یکی از دوربینها که پرتاب هر دو موشک را ثبت کرده است نشان می‌دهد هواپیما بعد از انفجار موشک اول آتش نمی‌گیرد. و فقط باعث می‌شود که خلبان مسیر هواپیما را تغییر دهد و به سمت فرودگاه برگردد. اما بعد از اصابت موشک دوم که ۲۳ثانیه بعد شلیک می‌شود هواپیما از ناحیهٔ موتور دچار آتش‌سوزی می‌شود» .

هیچ کس باورش نمی‌شد که کسی به این هواپیما در آسمان تهران شلیک کرده باشد. آن هم دو موشک.

دیدن تکه‌های پاره شده، جانهای سوخته و قطعه قطعه شده و وسایل آنان در روی زمین هر کسی را به گریه می‌انداخت.

 

از گزارشهای شاهدان روی زمین

در گزارشهای مردم شاهد سقوط هواپیما آمده بود:

مرد جوانی که شیشه‌های خانه‌اش به‌خاطر سقوط هواپیما شکسته می‌گوید: از آسمان تکه‌های آتش به پایین ریخته می‌شد. حتی داخل خانه‌های ما هم تکه‌های آتش ریخته شد. وقتی هواپیما سقوط کرد ناگهان از آسمان اجسامی پایین می‌آمد، دقت که کردم تکه‌های هواپیما و وسایل مسافران بود که به زمین می‌ریخت. ۳۰ثانیه هم نشد ولی موجش آن‌قدر زیاد بود که شیشه‌های خانه ما شکسته شد».

بعد از سقوط بسیاری از خانواده‌های قربانیان در محل سقوط حاضر شدند. و گزارشهای دردناکی از حالات آنها منتشر شده از جمله: «صدای فریاد زن میانسال از پشت دیوارهای بتنی پارک و فضای محوطه ۵هکتاری به گوش می‌رسد: «پسرم ۲۷ساله بود، دکتر بود می‌خواست از اوکراین به کانادا برود. مرا بکشید نمی‌توانم این داغ را تحمل کنم».

زن جوان دیگری که پسر ۱۵ساله‌اش در این پرواز جان باخت، گفت: «همه‌شان سوختند، همه‌شان مردند. گریه امانش را بریده است. عکس پسرش را که داخل گوشی تلفن همراهش است نگاه می‌کند و ادامه می‌دهد: پارسا را می‌خواهم. بچه‌ام داشت می‌رفت درس بخواند و برگردد».
عموی زن جوانی که به همراه همسرش محمد، مسافر این پرواز بوده است. گریه می‌کند و می‌گوید: «دختر برادرم به همراه شوهرش برای ژانویه به ایران آمده بود. او دو سالی می‌شود برای این‌که دکترای مهندسی‌اش را بخواند به اوکراین رفته بود».

رضا، در دل خدا خدا می‌کند که برادرش زنده باشد و تمام آنچه می‌بیند کابوسی تلخ باشد. او می‌گوید: «از سه سال قبل برادرم در کانادا زندگی می‌کرد، خانه‌اش، زن و بچه‌اش آنجا بودند. او هر چند وقت یک بار به تهران می‌آمد تا بیمارانش را درمان کند».

برادر راحله می‌گوید: «خواهرم، خواهرزاده‌هایمان و دامادمان در هواپیما بودند. راحله دو پسر کوچک داشت که مثل دسته گل بودند».

 

دروغ‌های ناهمساز حکومت آخوندی

اما رژیم آخوندی در مورد علت شلیک به هواپیمای مسافری انبوهی دروغ و تناقض بافت: ابتدا خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه در۲۰ دی نقص فنی هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ را (با تأکید بر ضعف فناوری آمریکایی آن!) علت سقوط اعلام کرد.

خبرگزاری حکومتی ایرنا هم در ۲۱دی گزارش داد «رئیس سازمان هواپیمایی کشور اساساً احتمال انفجار از طریق شلیک موشک را به‌دلیل پروتکل‌های موجود و مسیر پرواز منتفی دانست»

اماپس از آن‌که امکان حاشا کردن شلیک موشک به هواپیما از بین رفت گفتند: موشکهای کروزی به کشور شلیک شده و سامانهٔ پدافندی تور ام یک به موشک شلیک کرده است.

حاجی‌زاده گفت: «یعنی اولین سامانه‌ای که در محدودهٔ غرب تهران مستقر می‌شه که همین حادثه‌ای که توسط اون رقم خورده در اطراف بیدگنه مستقر میشه... ... در مراحل مختلف چندین بار به این سامانه‌ها از جمله همین سامانه‌ای که درگیر شده توسط شبکهٔ یکپارچه اعلام میشه که موشکهای کروزی شلیک شده به سمت کشور. و در یکی دو مرحله هم باز تأیید میشه گزارشهای واصله مبنی بر این هست که این کروز ها در مسیرند آمادگی داشته باشید».

آنها البته نگفتند که چه کسی در شبکه به این پدافند رژیم گزارش شلیک کروز داده است. و این یک دروغ بود. سلامی هم آن را بی‌پاسخ گذاشت و گفت: «به سامانه‌ها خبر پرواز تعدادی کروز داده بودند. و این بچه‌های ما که کنار سامانه بودند همه خود را آماده کرده بودند برای انهدام موشکها یا هواپیماهای دشمن» .

این دروغها در حالی بود که در همان شب پروازهای بسیار دیگر از همان فرودگاه خمینی صورت گرفته. و آنها به این پاسخ ندادند که چرا هیچ‌کدام از پروازهای دیگر آن شب با کروز اشتباه گرفته نشد؟

این ادعاهای دروغ حاجی‌زاده و سلامی حتی توسط کارشناسهای امور نظامی خود رژیم رد شد:

عابد زاده رئیس هواپیمایی رژیم گفت: «هماهنگی کاملی بین پدافند و سیستمهای غیرنظامی هست. بر اساس مقررات اصلاً هماهنگی وجود داره. یعنی جاهایی که پرسنل کشوری نشسته‌اند در کنارشون پرسنل پدافندی هستند اصلاً امکان نداره همچین اتفاقی بیفته... . . لیست پروازهای روتین که این پرواز هم مشخص بوده چند روز در هفته مثل سایر پروازهایی که در اون ساعتها پرواز داره. . لیست پروازها به مرکز کنترل فضای کشور که فرماندهان پدافندی هستند متخصص. . هستند به‌صورت روتین اعلام می‌شه. اینم یه پرواز روتین بوده طبیعتاً هیچ فرمانده‌ٔ با دیدن این ارتفاع او نهم با داشتن لیست پروازهای چنین تصوری نخواهد داشت که این هواپیما یک هواپیمای بیگانه است».

همزمان در رسانه‌های حکومتی، از جمله خبرگزاری ایرنا در ۲۴دیماه احتمال دیگری مبنی بر حملهٔ سایبری به سامانهٔ پدافندی و دستکاری آنها به‌منظور فریب افکار عمومی طرح شد.

 

اعتراف به شلیک

سر انجام بعد از سه روز، رژیم آخوندی اعلام کرد که خود رژیم به این هواپیما شلیک و آن را سرنگون کرده است. اما در همان خبر سخنگوی دولت روحانی به دروغ گفت که مقامات دولت از این جنایت مطلع نبوده‌اند.

ربیعی در نشست خبری به دروغ گفت: «بعد از تقریباً سه روز با خبر شدیم که این هواپیما با آتش پدافند خودی ساقط شده است... . . هیچ‌یک از مقامات دولت از جمله شخص رئیس‌جمهور تا عصر روز جمعه از علت اصلی سقوط هواپیما که همان آتش پدافند غیرعمدی خود ما بوده، مطلع نبودند».

ولی کسی این دروغها را باور نکرد. رئیس‌جمهور اوکراین هم از دروغ بودن آن خبر داد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس ۲فوریه ۲۰۲۰ نوشت: «ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین گفت: نوار صوتی مکالمات برج مراقبت فرودگاه تهران موثق و معتبر است و مقام‌های رژیم ایران از آغاز از شلیک موشک اطلاع داشته‌اند».

 

سردواندن یکساله

اکنون بببینیم پس از آن حمله‌ٔ موشکی و کشتار انبوه، آیا رژیم آخوندی به کسی حساب پس داده است. اولین بازی رژیم بر سر جعبهٔ سیاه هواپیما بود. رژیم یک بار گفت جعبه سیاه را به کسی نمی‌دهد، بعد از فشار‌های بین‌المللی از این موضع پایین آمد، اما دوباره اعلام کرد که به هیچ طرفی جعبه سیاه را نمی‌دهد.

خبرگزاری حکومتی ایرنا ۲۹دی۱۳۹۸ از قول حسن‌ رضایی‌فر نوشت:

«جعبه سیاه بویینگ ۷۳۷ اوکراینی در دست ایران است و فعلاً هیچ برنامه‌ای برای ارسال آن نداریم».

برای هر کسی این فرض مطرح بود که اگر عمدی در شلیک نبوده، رژیم باید جعبه سیاه هواپیما را در اختیار شرکت سازنده قرار دهد. اما رژیم پیاپی به این بازی وقت‌کشی ادامه داد.

همهٔ سؤالات تا مدتها بی‌پاسخ ماند. تا این که نزدیک به ۶ماه پس از شلیک موشکی سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری اوکراینی و کشتار ۱۷۶سرنشین آن حکومت آخوندی گزارشی از سوی دادستان نظامی رژیم درباره چگونگی ساقط کردن هواپیمای مسافربری اوکراینی منتشر کرد و تقصیر این جنایت بزرگ را به گردن یک اپراتور انداخت که «کسب مجوز نکرده است».

دادستان آخوندها در ادعای مسخره دیگری گفت: «خطای ۱۰۵درجه‌ای در سیستم جهت‌یابی رادار باعث تشخیص اشتباه در جهت حرکت هواپیما شده است».

به‌گزارش خبرگزاری رسمی رژیم (ایرنا-۹تیر۹۹)، غلامعباس ترکی، دادستان نظامی رژیم در استان تهران گفت: «خطای فاحشی که اینجا اتفاق افتاد این بود که سامانه بدون اخذ اجازه از شبکه، اقدام به شلیک کرد».

 

اما برخی کارشناسان در بیان چرایی شلیک به هواپیمای اوکراین و کشتار ۱۷۶نفر، این حمله را با وعدهٔ «انتقام سخت» که رژیم آخوندی به آمریکا در پاسخ هلاکت قاسم سلیمانی به آمریکا داده بود مربوط می دانند.

به این ترتیب حکومت آخوندی در گزارش تیرماه خود ضمن تلاش رسوای دیگری برای دربردن سران رژیم و سپاه پاسداران خامنه‌ای از مسئولیت این جنایت بزرگ، تأخیر عمدی در پذیرفتن مسئولیت شلیک موشک به هواپیمایی مسافربری را ماستمالی کرد، همهٔ تقصیرها را ناشی از کاربر سامانه موشکی، دانست تا مسئولیت را از دوش فرماندهان سپاه برداشته و در سطح خطای اپراتور بکاهد.

وقت کشی و بی‌اعتنایی رژیم آخوندی به این جنایت بزرگ و جانهای قربانیان و سوز و آه و داغ بستگان آنان در حالی بود که خانواده‌ها و بستگان پیگیرانه دنبال رسیدگی به‌قتل عزیزانشان بودند. گروهی از خانواده کشته‌شدگان سقوط هواپیمای اوکراینی با پدافند سپاه، پنجشنبه ۲۷شهریور با تجمع در محل سقوط هواپیما، یاد عزیزانشان را گرامی داشتند. و با خشم و خروش سران رژیم آخوندی را نفرین کردند و شعار "مرگ بر دیکتاتور" سر دادند.

سخنگوی خانواده‌های جان‌باختگان نیز گزارش سازمان هواپیمایی کشوری را نمایشی مضحک دانست که هیچ اطلاعاتی به خانواده‌ها نداده است.

 

دادخواهی بستگان قربانیان

بی‌اعتنایی و پاسخ ندادن و سردواندن رژیم آخوندی هم‌چنان ادامه یافت. تا ماجرای جنایت بزرگ سپاه پاسداران به اولین سالگرد خود نزدیک شد. خانواده‌ها و بستگان قربانیان این واقعه دلخراش باز هم به دادخواهی برخاستند. روز دوشنبه ۲۴آذر جمعی از خانواده برخی از جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی با حضور در دادسرای نظامی در تهران به روند رسیدگی به پرونده شکایت اعتراض کردند.

در به‌اصطلاح دادسرای رژیم آخوندی پدر یکی از قربانیان فریاد زنان از این‌که اولیای دم در روند تحقیق مشارکت داده نشدند، سخنانی ایراد کرد. و از جمله گفت: «بر خلاف درخواست مطرح شده از سوی دادستانی نظامی، چرا در این مدت فرمانده هوافضای سپاه پاسداران، رئیس هواپیمایی کشوری، فرماندهی سپاه و مخصوصاً جنایتکاری که به‌عنوان وزیر خارجه است، برکنار نشدند؟... فرمانده هوا فضایی که خودش دستش به خون فرزندان ما آلوده است چطور اجازه می‌دهد که تحقیق به درستی انجام شود؟ چطور چاقو دسته خودش را ببرد. بنده سینه‌ام را باز می‌کنم و استدعا می‌کنم همینجا دستور دهید من را بازداشت کنند، همینجا من را اعدام کنند. من بعد از بچه‌ام زندگی نمی‌خواهم. هیچ چیز نمی‌خواهم. ما از جان گذشته هستیم.

برای غارت وسایل بچه‌های ما چه کردید؟ پاسگاه انتظامی تا محل سقوط هواپیما کمتر از ۵دقیقه فاصله داشته است چطور اجازه دادند وسایل بچه‌های ما غارت شود؟ کار خودشان است.

وسایل بچه‌های ما که تحت تصرف نیروی انتظامی و کلانتری بوده، کجاست؟ اشیاء و یادگاریهای بچه‌های ما کجاست؟».

 

باز هم سردواندن

رژیم آخوندی در این بازی سردواندن چند دور مذاکره با مقامات اوکراین بر سر مسائل مربوط به سرنگونی این هواپیما برگزار کرده‌، اما هنوز این پرونده سرانجامی نیافته است.

اما رژیم آخوندی اقداماتی هم در مورد این جنایت خود انجام داده. و آن این‌که چند نفر از معترضان و سوگواران سقوط هواپیما در ایران را به زندان محکوم کرده، یا تحت فشارهای امنیتی قرار داده است.

 

حکم دادگاههای مربوط به این کشتار

در آستانهٔ سالگرد کشتار مسافران هواپیمای اوکراینی روز ۲۲دسامبر۲۰۲۰ (۲دی)، دادگاه عالی انتاریو در تورنتو کانادا، شکایت خانواده‌های قربانیان فاجعه را که متهمان آن شامل ولی‌فقیه ارتجاع و چند تن دیگر از سرکردگان رژیم آخوندی هستند، پذیرفت.

 

بر اساس این شکایت، حکومت آخوندی «با سرنگون ساختن هواپیمای (اوکراینی)، طبق قانون ضدتروریسم کانادا، مرتکب یک اقدام تروریستی شده است».

مارک آرنولد وکیل شاکیان این پرونده با صدور بیانیه‌یی، ضمن اعلام این خبر گفت که حکم اولیهٔ دادگاه عالی انتاریو به این معنی است که همه متهمان شامل ولی‌فقیه (رژیم) ایران در موعد مقرر به‌دفاع از خود نپرداخته‌اند و این به‌معنی پذیرش کلیه اتهامات مطرح‌شده علیه آنها در این شکایت است. متهمان این پرونده علاوه بر خامنه‌ای، عبارتند از: سپاه پاسداران، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، پاسدار سلامی سرکرده سپاه خامنه‌ای، باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح رژیم، سلامی سرکرده سپاه خامنه‌ای، موسوی سرلشکر بسیجی و سرکرده ارتش تحت‌امر ولی‌فقیه ارتجاع و حاجی‌زاده سرکرده هوافضای سپاه پاسداران.

روز چهارشنبه ۳دی۹۹، نخست‌وزیر کانادا با صدور بیانیه‌یی به‌صورت مشترک با وزرای خارجه و ترابری این کشور، روز ساقط‌ شدن هواپیمای اوکراینی توسط رژیم آخوندی را روز ملی یادبود قربانیان فجایع هواپیمایی اعلام کرد.

در این بیانیه، آمده «این اقدام منجر به‌جان‌باختن فاجعه‌بار ۱۷۶تن شامل ۵۵شهروند کانادا، ۳۰ساکن دائم و بسیاری دیگر از افراد مرتبط با کانادا شد. این فاجعهٔ ملی یکی از بدترین تلفات انسانی کانادا در پروازهای تجاری در تاریخ به‌شمار می‌رود».

رالف گودیل GODEYL مشاور ویژهٔ دولت کانادا هم با ارائهٔ گزارش تحقیقات خود اعلام کرد که

«طرفی که مسؤل به‌وجود آمدن این وضعیت است، دارد دربارهٔ خودش تحقیق می‌کند و این کار، عمدتاً در خفا صورت می‌گیرد... . هم‌چنین هیچ توضیحی برای این وجود ندارد که چرا اطلاعات به‌مدت ۳روز منتشر نشد، چرا که فرماندهان سپاه پاسداران از همان صبح فاجعه از آن اطلاع داشتند».

 

اما آنچه روشن است خون به‌ناحق ریخته شدهٔ قربانیان هواپیمای اوکراینی هم‌چنان می‌جوشد و بر خشم مردم ایران برای رهایی از این حاکمیت می‌افزاید.

یاد قربانیان بیگناه هواپیمای اوکراین را هر ایرانی گرامی خواهد داشت.

 

از دست شما در آسمان جان دادیم

از اوج به کام مرگ خود افتادیم

گر زمزمه بودیم در این چاردهه

اینگاه به نفرین شما فریادیم

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/13cf508e-5e73-4ac2-9f4f-fc853dabec65"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات