728 x 90

سرریز بحرانها در دعوای «اختیارات»

دعوای اختیارات
دعوای اختیارات

در حالی‌که بحران رأس نظام ولایت فقیه در مرداب سرنگونی بالا گرفته و به‌دنبال آن  آخوند روحانی بار دیگر در حالی که اوضاع نظام را بسیار سخت توصیف کرد، خواهان اختیارات شد، شکاف در رأس حاکمیت بار دیگر بارز شد، در حالی که پیش از آن شاهد بودیم آخوند روحانی ضمن یادآوری اوضاع بغرنج نظام در عرصه بین‌المللی، منطقه‌ای و داخلی مدام روضهٔ وحدت می‌خواند و در باند مقابل هم جمعه بازارهای خامنه‌ای مشغول روضه‌خوانی وحدت بودند.

به‌دنبال اختیار‌خواهی مجدد روحانی در روز شنبه ۴خرداد در دیدار با گردانندگان رسانه‌های حکومتی، مقامات و مهره‌های باند ولی‌فقیه، با واکنش تند خود شکاف در رأس نظام را به نمایش گذاشتند.

احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این نکته که خامنه‌ای اختیارات لازم برای فرماندهی جنگ اقتصادی را به روحانی داده است گفت: «روحانی هر چه می‌خواسته رهبر به او داده است و تنها اختیار نیروهای نظامی را ندارد که البته نیازی هم به آن ندارد». توکلی سپس با کنایه به بی‌برنامگی و ناکارآمدی روحانی، با اشاره به وضعیت نظام گفت: «چاره آن هم فقط در تمرکز محض در فرماندهی نیست هر چند این یک شرط لازم است اما کافی نیست. شرط کافی تعقل، موضع و برنامه درست داشتن و کادر فرماندهی مومن، عاقل، پاک و فداکار داشتن و مبارزه با فساد است. نقائص را این جاها پیدا و چاره کنید تا اثر حملات دشمن کم شود».

اسدالله بادامچیان از باند رقیب و سرکردهٔ گروه فاشیستی مؤتلفه هم ضمن تأیید ناکارآمدی روحانی و دولتش گفت: این‌گونه بازتاب شده که ایشان اختیارات ویژه می‌خواهد تا کناره‌گیری کند و به همین علت می‌گوید به من اختیارات بدهید و اگر ندهید کناره‌گیری می‌کنم؛ که این بحث دیگری است. البته این نیاز به چنین اظهاراتی ندارد و رئیس‌جمهور در این مسائل می‌تواند طبق قانون عمل کند و به رهبری هم بگوید؛ پس بهانه‌جویی کار خوبی نیست». وی افزودبه نظر برخی تحلیل‌گران هدف گرفتن اختیارات نیست؛ چون ایشان اختیارات‌ دارند.

اگر روحانی اختیارات می‌خواهد باید مشخص کند در چه چیزی دنبال اختیارات است و کلی گفتن این‌که من اختیارات ویژه می‌خواهم کافی نیست».

قاضی‌پور عضو مجلس ارتجاع هم در روز ۶خرداد گفت: «هیچ رئیس‌جمهوری به اندازه روحانی اختیارات نداشته است/ دولت نباید آه و ناله کند».

عبدالمجید شیخی یک کارشناس دیگر حکومتی نیز گفت: «رئیس‌جمهور به اندازه کافی اختیارات امور اقتصادی را در دست داشت و دارد اما بلد نبود از این اختیارات استفاده کند». این کارشناس حکومتی افزود:« حرف‌هایی که روحانی در رابطه با داشتن اختیارات بیشتر در حوزه اقتصادی می‌زند، تنها به این دلیل است که فرافکنی ایجاد کند، در این مدت دولت بی‌برنامه بوده است و برنامه‌هایی هم که داشته شکست‌خورده و به بن‌بست رسیده است. او مجبور است از این حرفها بزند».

شکاف در رأس نظام بر سر امتیاز خواهی روحانی از ولی‌فقیه ارتجاع، در باند خود روحانی بعضاً انعکاس منفی داشته و شرکای سابقش که سرشان در دولت روحانی بی‌کلاه مانده به او حمله کردند.

از جمله علی صوفی از باند مغلوب رژیم روز دوم خرداد گفت: «روحانی از اختیاراتی که قانون در اختیارش گذاشته استفاده نمی‌کند و اراده‌ای برای استفاده از همین اختیارات هم ندارد». وزیر تعاون دولت آخوند خاتمی، با انتقاد از عملکرد روحانی عنوان کرد: «کسی از افزایش اختیارات سخن می‌گوید که از اختیارات فعلی خود استفاده کرده باشد. این حرف‌ها از سوی کسی پذیرفته است که عملکرد قابل‌ قبولی در عرصه اختیارات موجود داشته باشد، بعد بگوید من در برخی موضوع‌ها به بن‌بست خوردم که اگر اختیارات بیشتری داشته باشم، می‌توانم خدمات بیشتری ارائه دهم».

صوفی افزود: «روحانی روزمرگی می‌کند تا این چهار سال را بگذراند. این در حالی است که کشور کاملاً دستخوش تهدیدات خارجی جدی، از تحریم‌ها گرفته تا حمله نظامی، است و از سوی دیگر معیشت مردم به‌شدت افت کرده و گرانی بیداد می‌کند، اما متأسفانه هیچ حرکتی از طرف دولت دیده نمی‌شود».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1a4bfc48-4a57-4433-8f1c-26a3e5dabd29"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات