728 x 90

سناتور لیبرمن؛ «شورش بر ظالمان» در کنار مقاومت ایران

سخن روز
سخن روز

«در نگاه به‌تاریخچهٔ این جنبش، نکته قابل توجه این است که شما، هم با دیکتاتوری شاه جنگیدید و هم در برابر دیکتاتوری آخوندها ایستادید. زیرا هدفی که به‌آن چشم دوخته‌اید آزادی و حقوق‌بشر است. اشرف۳، بهترین گواه این حقیقت است که این جنبش، آلترناتیو معتبر علیه رژیم را نمایندگی می‌کند. پس اجازه بدهید یک‌بار دیگر به دیگرانی در جهان که استمالت را توصیه می‌کنند، آنها که خود را گول می‌زنند، آنها که اجازه می‌دهند به دام گفتگوهای احمقانه و بیهوده با آخوندها بیفتند، بگویم که زمان قاطعیت علیه این رژیم فرا رسیده است».

این بخشی از سخنرانی جوزف لیبرمن، کاندیدای معاون رئیس‌جمهوری آمریکا و یار دیرین مجاهدین و شورای ملی مقاومت ایران (۲۰مرداد ۹۸) در اشرف۳ است که ۲روز پیش درگذشت. کسی که قاطع‌ترین سیاست را علیه فاشیسم دینی حاکم بر ایران در پیش گرفت و در سخت‌ترین شرایط به یاری مجاهدین در اشرف و لیبرتی شتافت. وی در بخش دیگری از سخنانش در اشرف۳ ضمن تأکید بر نقش و جایگاه آلترناتیو دموکراتیک ایران، خطاب به رزم‌آوران آزادی افزود: «این چنین نیست که شما فقط یک آلترناتیو در ایران امروز در برابر آخوندها ارائه می‌کنید. بلکه شما آلترناتیو درست را نمایندگی می‌کنید. هیچ جنبشی به‌طور خودبه‌خودی صورت نمی‌گیرد. جنبش، نیازمند یک رهبر قدرتمند، پایبند به‌اصول و اهل همکاری است. این چیزی است که شما به‌شکر خدا در وجود خانم مریم رجوی از آن برخوردار هستید».

لیبرمن سه ماه پس از قیام خونبار آبان ۹۸ در یک سخنرانی در۲۶اسفند رودروی سیاست مماشات در اروپا و آمریکا، خطاب به آنان که قیام و انقلاب را موجب هرج و مرج خوانده و منکر جایگزین مناسب در ایران آزاد فردا هستند، گفت: «امروز در ایران سپیده جدیدی دارد طلوع می‌کند و این فقط یک خوش خیالی نیست. این یک حقیقت است و می‌خواهم برخی از وقایع را که با هم اتفاق افتاده بر اساس واقعیتهایی بازگو کنم که به من این امید را می‌دهند که رژیم تهران به‌معنای واقعی کلمه پوسیده است. در حال فروپاشی است و مردم ایران با شجاعت فوق‌العاده‌یی برای بازگرداندن آزادی و فرصتهای خود در حال قیام هستند... نباید به افرادی گوش کرد که می‌گویند آه، تغییر رژیم منجر به هرج و مرج خواهد شد، همان‌طور که در سوریه یا لیبی یا یمن شد. بخشی از این‌که چرا این امر به آشوب منجر نمی‌شود، این است که ایران است که باعث ایجاد هرج و مرج زیادی در کشورهای دیگر شده است. و بخشی از دلیل این امر این است که در ایران جایگزینی وجود دارد که آماده اداره امور است. و این شورای ملی مقاومت ایران، رئیس‌جمهور منتخب خانم مریم رجوی است. به اعتقاد من، حمایت او در ایران هر روز رشد می‌کند».

پس از درگذشت سناتور لیبرمن، رئیس‌جمهور آمریکا و رؤسای جمهور پیشین این کشور و رهبران دموکرات و جمهوریخواه در سنای آمریکا و سایر شخصیتهای برجستهٔ سیاسی یادش را گرامی داشتند و بسیاری بر این نکته تأکید کردند که لیبرمن مردی پایبند به اصول و اعتقاداتش بود. در این باره، کاخ‌سفید اعلام کرد: «سناتور لیبرمن پایبند به اصول و دارای ثبات‌قدم و نترس بود و از آنچه که اعتقاد داشت درست است، دفاع می‌کرد».

سناتور جوزف لیبرمن که حمایتش از مقاومت ایران ریشه در پایبندی او به اصول و اعتقاداتش داشت، در سخنرانی خود در تظاهرات بزرگ ایرانیان (۲۸شهریور۴۰۲) علیه حضور جلاد قتل‌عام در نیویورک می‌گوید: «طبق اعلامیهٔ جهانی حقوق‌بشر ملل متحد، ما و مردم ایران حق شورش داریم. در ابتدای تشکیل دولت اولیه در آمریکا، در یک کمیته‌یی بسیار سطح بالا، از توماس جفرسون، بنجامین فرانکلین، و جان آدامز خواسته شد که برای مهر ایالات‌متحده یک شعار را طراحی کند و اولین شعاری که انتخاب کردند این بود: شورش بر ظالمان، اطاعت از خداست».

او که به‌علت پایبندی به اعتقاداتش جایگاه ویژه‌یی نزد مردم آمریکا دارد، معتقد است بدون شورش و قیام نمی‌توان و نباید انتظار تغییر داشت چرا که مشکل مردم در جوامع استبدادی و نظامهای فاسدی که با خون مردم فقیر ارتزاق می‌کنند با خواهش و شعار و تمنا حل نمی‌شود. لیبرمن در همان سخنرانی مقابل سازمان ملل می‌گوید: «فقر در ایران سه برابر بیشتر از قبل شده است، ارزش پول ۳۴ برابر کمتر شده است. این دولت نه‌تنها شرور، بلکه فاسد و بی‌کفایت است، دوستان اجازه دهید این را به شما بگویم، این نوع رژیم و حکومت شرور که از مواضع خود در قدرت ارتزاق می‌کند، با میل خود از قدرت کنار نمی‌رود. باید سرنگونشان کرد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/964ee441-343c-423b-af67-2fcd123c1bc3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات