728 x 90

سونامی گرانی و مرگ خاموش!

سونامی گرانی
سونامی گرانی

بر اساس گزارش مرکز آمار، شاخص کل قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در مهرماه سال جاری ۱۸۴/۹درصد گزارش‌شده که در ۱۲ماه منتهی به مهر ۹۸ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۴۲درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۸/۳درصد افزایش داشته است.

هم‌چنین طبق گزارش تهیه شده شاخص قیمت کالاها در ۱۲ردیف به تفکیک اعلام شده که بر این اساس، شاخص قیمتی خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در مهرماه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۳/۶درصد و در ۱۲ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ۶۰/۸درصد رشد داشته است.(خبرگزاری ایلنا۶آبان ۹۸)

واضح است که مراجع ذیربط آماری در نظام آخوندی به‌طور معمول آمار و ارقام خصوصاً آماری را که ربط مستقیم به زندگی روزمره مردم داشته باشد، کوچک‌نمایی می‌کنند.

با استناد به همین گزارش مرکز آمار، افزایش قیمت کالاهای مورد نیاز مردم خصوصاً افزایش مواد مورد نیاز سفره‌های آنها باعث می‌شود که سفره آنها بیش‌از‌پیش کوچکتر شود.

در شرایطی که به‌قول رسانه‌های حکومتی قبل از این هم به‌دلیل افزایش سرسام‌آور قیمتها موادی مانند گوشت، گوشت مرغ و... از سفره‌های مردم خصوصاً اقشار فقیر پرکشیده است.

گرانی اقلام مورد نیاز سفره‌های مردم ربط مستقیم به نابودی تولید و افزایش هزینه تولید برای تولیدکنندگان دارد.

کلان‌سرمایه‌داران وابسته به رژیم که تولید و توزیع بسیاری از کالاها را به انحصار خود درآورده‌اند، با گران کردن کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، شیره‌جان آنها را می‌کشند.

در زمینه افزایش قیمت توسط تولیدکنندگان حکومتی عضو مجلس ارتجاع از گنبدکاووس می‌گوید: «متأسفانه قیمت کالاهای اساسی در چند ماه اخیر افزایش یافته و این روند به‌صورت تدریجی در حال شکل گرفتن است و شرکتها و کارخانه‌ها قیمت محصولاتشان را به‌صورت چراغ‌خاموش بالا می‌برند».(خبرگزاری مجلس ۱۱آبان ۹۸)

بالابردن قیمت کالاهای مورد نیاز مردم توسط غارتگران حکومتی به‌دلیل این است که دولت ضدمردمی دست آنها را در افزایش قیمتها بازگذاشته، در صورتی‌که مأموران سرکوب حکومتی در ماه‌های اخیر روزبه‌روز فشار بر اصناف جزء و دست‌فروشان را بیشتر کرده‌اند.

البته همه مردم می‌دانند که این رژیم و غارتگران وابسته به آن هستند که همهٔ شاهرگها و منابع اقتصادی کشور را در دست دارند.

آنها هستند که بر تجارت و سرمایه‌ها و تولید کشور چنگ انداخته و عامل گرانی روزافزون مواد غذایی و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم هستند.

گرانی افسارگسیخته در شرایطی اکثریت مردم را که با فقر دست و پنجه نرم می‌کنند، نفس‌گیر کرده که میلیاردها دلار اموال آنها تحت عنوان اختصاص ارز ۴۲۰۰تومانی برای واردات کالاهای ضروری و مورد نیاز مردم توسط آخوند حسن روحانی به‌هدر داده شد.

واردکنندگان غارتگر حکومتی به‌جای واردات کالاهای اساسی، دهها میلیارد تومان اموال مردم را صرف واردات کالاهای لوکس و غیرضروری و مورد استفاده اشرافیت وابسته به حاکمیت کردند.

۱۴میلیارد یارانه کالاهای اساسی هم غارت می‌شود طوری‌که صدای رسانه‌ها و مهره‌های حکومتی هم در زمینه ملاخور شدن آن بلند شد.

لاهوتی، یکی از اعضای مجلس ارتجاع، در جلسه ۲۲خرداد ۹۸ در این رابطه آخوند حسن روحانی را مورد خطاب قرار داد: «امسال چه درست چه غلط ۱۴میلیارد دلار تصویب کردیم دولت با ارز ۴۲۰۰تومنی در اختیار ۲۵قلم کالا بگذارد، خوب اولاً که ما می‌خواهیم بدانیم که این افرادی که این ۱۴میلیارد دلاری که دارند دریافت می‌کنند چه کسانی هستند؟ صرف چه کالاهایی دارد می‌شود؟ آن را هم باید بدانیم. ۱۴میلیارد دلار می‌شود ۵۰هزار میلیارد تومان یارانه، من یکبار دیگر هم در مجلس گفتم بابا کل یارانه‌ای که ما الآن داریم به مردم می‌دهیم ۴۱هزار میلیارد تومان، ۵۰هزار میلیارد تومان اینجا داریم می‌دهیم تاثیر این ۵۰هزار تومن در زندگی مردم چیه بابا هیچ تاثیری نداشته».(خبرگزاری مجلس ۲۱خرداد ۹۸)

در شرایطی که قیمت مواد غذایی مورد نیاز سفره مردم و کالاهای اساسی افزایش پیدا می‌کند، مقامات دولت اما به‌نوشته سایت حکومتی اقتصاد ۲۴ می‌گویند: «رصد مستمر قیمت ۱۰۰قلم کالای اساسی و ضروری در سطح کشور نشان از کاهش قیمت ۹۳قلم کالا داشته است».

این سایت با استناد به گزارش خبرنگار خود در ادامه می‌نویسد: «گزارش میدانی خبرنگار اقتصاد ۲۴ در سطح بازار از افزایش قیمت‌ها در مناطق مختلف حکایت دارد. از قیمت برنج، گوشت و مرغ و میوه گرفته تا لوازم برقی، پوشاک و سایر مایحتاج در سبد خانوارها. مطالبه فعالان بازار از دولتمردان این است که برای درک صحیح از ارزانی یا گرانی کالاها به بازار بیایند و آدرس بازارهایی که کاهش قیمت داشته‌اند را به مردم بدهند و بگویند در کدام بازار ۹۳قلم کالای ارزان عرضه می‌شود»؟(سایت اقتصاد ۲۴، ۲۷مهر ۹۸)

رشد قیمت مواد غذایی و کالاهای اساسی، اقشار فقیر جامعه را در شرایطی قرار داده است که دیگر به فکر تلاش برای بهبود وضعیت معیشتی خود نیستند بلکه تلاش آنها این است که فقط زنده بمانند.

وضعیت طوری است که زباله‌گردی و تأمین مواد غذایی از پسماند مواد غذایی داخل سطل‌های زباله تنها راه برای تأمین مواد غذایی عده‌ای از مردم شده است.

اقشاری هم با تغییر الگوی مصرف در بخش خوراکی‌ها، خوراکیهای ارزان‌تر با کیفیت پایین‌تر را جایگزین مواد غذایی قبلی می‌کنند و ناگزیرند مواد غذایی از دور خارج شده و فاقد کیفیت بخرند که باعث شده که سلامت آنها با خطر جدی روبه‌رو شود.

در زمینه تاثیر مصرف مواد غذایی ناسالم و ارزان بر سلامت مردم خصوصاً بر کارگران خبرگزاری ایلنا در گزارشی نوشت: «کاهش ۵۳۱کیلوکالری دریافتی روزانه از سهم سبد سالم و مغذی در کنار کاهش ۸۲درصدی قدرت خرید، خانوار کارگری را برای بقا مجبور به «ارزان‌خری» کرده است. این رسانه افزود: بله «ارزان خری» کلید مرگ خاموش خانوار کارگری است و عامل مهم بیماریهای متابلیکی هم‌چون فشارخون و... می‌باشد».(ایلنا ۱۹آذر ۹۷)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2563f91a-e5a2-40ae-a9be-c2b9e50d8f16"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات