728 x 90

شب یلدای گرانی ها

گرانی شب یلدا
گرانی شب یلدا

شب یلدا برای بسیاری یادآور این شعر حافظ است که گفته: «صحبت حکام، ظلمت شب یلداست – نور ز خورشید جوی بو که برآید».

حالا که در یکی از سیاه‌ترین شبهای تاریخ ایران، یعنی حاکمیت آخوندی هستیم، نگاهی به سفره‌های شب یلدا، و سایه‌های بلند باندهای غارتگر بر قیمتها، دو وجه متضاد را به نمایش گذاشته است. یکی رژیم که با قیمتهای نجومی می‌خواهد سفرهٔ سنتی شادی مردم در این شب را جمع کند و یکی هم مردمی که به‌هرحال ولو با یک حبه قند این شب را به سر می‌آورند.

در روز ۲۴آذر رژیم آخوندی مدعی شد که رئیسی با یک فقره دستور درمانی به وزارتخانه‌های ذیربط گفته است قیمت‌گذاری و عرضهٔ کالاهای مورد نیاز شب یلدا را در دستور کارشان قرار دهند.

 

تلویزیون شبکه یک رژیم۲۴آذر۱۴۰۰: «عرضهٔ اقلام اساسی مورد استفاده مردم در شب یلدا در میادین میوه و تره‌بار افزایش می‌یابد. رئیس‌جمهور در جلسه هیأت دولت از ستاد تنظیم بازار و وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت خواست به‌صورت مستمر نظارت بر عرصهٔ تأمین و قیمت‌گذاری کالاهای مورد نیاز مردم را در دستور کار خودشان قرار بدهند».

 

کوه این وعده‌درمانی خیلی زود موش زایید و قیمتهای اعلام شده رسمی از تلویزیون رژیم در همان روز انتشار وعده‌درمانی آخوند رئیسی، تنها پیامش به حقوق بگیران زیر خط فقر و مردم محروم، چیزی جز جمع کردن سفرهٔ شب یلدا نیست.

سعید راد رئیس میادین میوه و تره‌بار شهر تهران روز ۲۴آذر۱۴۰۰ در تلویزیون شبکه خبر رژیم گفت: «ما آجیل خشکبار شور را می‌دیم ۱۵۳تومن، آجیل خشکبار شیرین یک کیلو را می‌دیم ۱۴۷هزار تومن. در بحث ماهی ما الآن ماهی قزل‌آلای رنگی را می‌دیم صدو هفت هزار تومن، انار الآن ما میدیم ۱۶۲۰۰تومن، هندوانه را می‌دیم ۵۷۰۰ تا ۶۶۰۰ در میادین ما پرتقال سامسون را می‌دیم ۹۸۰۰تومن، سیب قرمز را میدیم ۱۱۸۰۰، ازگیل را می‌دیم ۱۸۰۰۰هزار تومن»

هر چند قیمتهای اعلام شدهٔ این کارگزار حکومتی کافی است تا فکر سفرهٔ شب یلدا به ذهن هیچ حقوق بگیر دولتی خطور نکند اما واقعیت قیمت‌ها بر اساس اعتراف خبرگزاریهای حکومتی با حرفهای این کارگزار حکومتی فاصلهٔ چند برابری دارد.

 

بر اساس گزارش خبرگزاریهای حکومتی قیمت بعضی از اقلام فوق در بازار به شرح زیر است:

انار هر کیلو ۲۵ تا ۴۰هزار تومان

نارنگی هر کیلو ۲۰هزار تومان

پرتقال هر کیلو ۲۰هزار تومان

هندوانه هر کیلو ۷۵۰۰تومان

آجیل هر کیلو ۴۰۰هزار تومان

پسته هر کیلو ۲۵۰هزار تومان، یعنی هر پسته تقریباً ۱۰۰۰تومان

هر کیلو تخمه آفتابگردان ۷۰هزار تومان

هر کیلو شرینی‌ تر ۸۰هزار تومان

و هر کیلو شرینی زبان و پاپیونی ۷۰هزار تومان

به این ترتیب هزینه حداقلی یک سفره سنتی برای یک خانواده ۴نفره در شب یلدا دست‌کم ۶۰۰هزار تومان می‌شود و اگر بخواهند مهمانی مختصری بدهند، هزینه سر از میلیونها تومان در می‌آورد.

 

واکنش مردم به این گرانیها را خبرگزای مهر آخوندی با تیتر: بازار شب یلدا بی‌رونق‌تر از همیشه انعکاس داد.

این خبرگزاری حکومتی ناخواسته به منشاء گرانیها که همان رژیم غارتگر آخوندی و مافیاهای حاکم بر میادین میوه و تره بار است اشاره کرده و نوشته است: «افزایش قیمت کالاها به قیمت دلار بستگی دارد و هرگاه دلار افزایش یابد قیمتها نیز افزایش می‌یابد اما این موضوع برای اقلام شب یلدا مثل انواع میوه‌ها و آجیل که تولید داخل بوده و اصلاً قیمت آن نباید با سایر کالا مقایسه کرد فرق می‌کند».

این خبرگزاری حکومتی نگفته فرقش چیست. اما مردم که با سلاطین حکومتی آشنا هستند می‌دانند که سر آنها النهایه به سپاه پاسداران و بیت ولی‌فقیه وصل می‌شود.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/eb58a96a-34e6-469e-bd36-26b74985e597"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات