728 x 90

«شلیک به امنیت» نظام از همه سو! - مروری بر روزنامه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی چهارم آذرماه واکنش‌ها به اظهارات رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موضوع مشترک روزنامه‌های حکومتی است. با این تفاوت که در روزنامه‌ای باند خامنه‌ای مثل سیاست روز و کیهان با فرهنگ پاسدار - آخوندی گروسی را مورد حمله قرار داده‌اند. و در روزنامه‌های باند مغلوب هم برخی مثل جلیلوند در آرمان آتش به اختیار شده و به او تاخته‌اند، اما اغلب روزنامه‌های باند مغلوب در وحشت از پیآمد گزارش گروسی به شورای حکام و احتمال رفتن پرونده اتمی رژیم به شورای امنیت ابراز نگرانی کرده‌اند، برخی هم فراتر رفته و با اشاره به اوضاع انفجاری جامعه در اثر شدت تحریم‌ها نسبت به قیام در صورت رفتن تداوم تحریم‌ها هشدار داده‌اند.

«شلیک به امنیت» نظام از همه سو!

اساسا در روزنامه‌های چهارم آذر هشدارها نسبت به سرنگونی نظام حرف اول است. شرق در بررسی بحران آب و هک برخی سایتهای رژیم در مطلبی با عنوان: «حملات سایبری با موج‌سواری بر تنش آبی» نوشته است: «مجله «نیچر» درباره ابعاد خشک‌شــدن ســفره‌های آب زیرزمینــی ایــران هشدار داده است که می‌تواند امنیــت غذایــی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این کشور را با چالش جدی مواجه کند»،

در حوزهٔ مسائل اجتماعی جهان صنعت زیر عنوان «شلیک به امنیت» با اشاره به سلاحهای غیرمجاز در دست اقشار مختلف مردم نوشته است: «صورت کشف تعداد زیادی از سلاح گرم در ایران زنگ خطرها را به صدا درآورده است. چرا که این فزونی دو دلیل خطرناک دارد؛ یکی این‌که احتمال دارد عده‌یی به بهانه اعتراضات سیاسی مسلح شوند». در ادامه هم افزوده است: «چه بسا سلاحهایی که کشف می‌شود همانند نوک کوه یخ است و تعداد انبوهی از آن هیچگاه یافت نمی‌شود». این روزنامه در ادامه به «تبعات آشکار دسترسی به سلاح گرم» اشاره کرده و نوشته «یکی از تبعات آشکار آن کشته شدن مأموران نیروی انتظامی حتی داخل شهری مثل تهران است! مأموران نیروی انتظامی نه فقط در مرز یا شهرهای مرزی بلکه در پایتخت هم امنیت جانی ندارند».

در روزنامه‌های حکومتی حتی در بررسی روند مذاکرات وین هم به تهدید سرنگونی نظام رسیده و با اصل گرفتن این تهدید به نظام توصیه کرده‌اند هر چه زودتر پای میز برود.

مقالات زیادی به این موضوع اشاره کرده‌اند. از جمله در آرمان مطلبی با عنوان «ضرورتهای توافق (نظام) و غرب» از «برخی بایسته‌های توافق برای رفع تحریم‌ها در مذاکرات وین حتی اگر دردناک باشد» یاد کرده و از جمله به‌قول خودش «بایسته‌های توافق» به «نارضایتی و ناخشنودی شهروندان ایرانی از شرایط اقتصادی خویش طی چند سال گذشته و ظهور مکرر موج‌های اعتراض و آشوب» اشاره کرده است.

بن‌بست مذاکرات تشدید شکاف درون نظام

در روزنامه‌های حکومتی چهارم آذر موضوع مذاکرات وین و توافق با آژانس که بعد از بازگشت گروسی به وین در وضعیت معلق و بلاتکلیف مانده تبدیل به جنگ باندها و تشدید تضادهای درونی رژیم شده است.

«آقایان عامل وضع موجود بخوانند» عنوان یادداشت روز کیهان خامنه‌ای است که ضمن حمله به باند مغلوب آنها را مسبب رسیدن نظام به این وضع دانسته و نوشته است: «ما معتقدیم اگر دشمن این‌قدر صریح و با پررویی می‌گوید، «هروقت دلمان خواست زیر تعهداتمان می‌زنیم»، به‌دلیل وجود همین‌هاست. می‌بینند در (نظام) کسانی هستند که، حرف‌های آنها را تأیید و در رسانه‌هایشان در حجمی انبوه تئوریزه می‌کنند». در ادامه هم خطاب به باند مغلوب افزوده است: «با همین روش کشورداری و مذاکره نبود که، تمام روزنه‌های کشور را به روی دشمن گشودید و باعث وقوع آن خسارت‌های امنیتی و اقتصادی سنگین شدید؟ آیا این احتمال وجود ندارد، فضای غلطی را که در اداره امور و دیپلماسی گشودید، به دشمن جرأت انجام ترورهایی را داده باشد که پیش از آن جرأت انجامشان را نداشت؟».

«نگرانی و ناامیدی گروسی» عنوان مطلبی در جهان صنعت است که به‌نقل ساداتیان سفیر پیشین رژیم نوشته است: «به‌نظر من طرف مقابل تلاش خود را می‌کند تا از طریق آژانس به (نظام) فشار بیشتری وارد کنند. در نتیجه بعید می‌دانم که اگر آژانس گزارش منفی علیه (نظام) بدهد و پرونده را به شورای امنیت احاله کند، چین و روسیه دست به وتو بزنند. به‌نظر من آنها در آن مرحله با وجود اظهارات مثبتی که دارند، کمکی به (نظام) نخواهند کرد».

در ادامه هم به اشتباه محاسبه باندی که مذاکرات را در دست دارد اشاره کرده و نوشته است: «وضعیت پیچیده است و پیش‌بینی تصمیم شورای حکام هم کار ساده‌ای نیست. شواهد عمدتاً ما را به سوی سناریو بدبینانه یعنی صدور قطعنامه و رسیدن کار به شورای امنیت می‌برد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/35e0c617-206b-427e-a897-ace1002d089a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات