728 x 90

صادرات نفت به صفر میل می‌کند

صادرات-نفت-
صادرات-نفت-

حسن روحانی و زنگنه وزیر نفت رژیم پیش از این بارها مدعی شده‌اند که آمریکا قادر نیست به جریان صدور نفت رژیم آسیب برساند و رژیم راههای زیادی برای صادرات نفت خود دارد. اما هم اظهارات دو روز پیش روحانی و هم داده‌هایی که در رسانه‌های بین‌المللی منتشر شده، حاکی از آن است که آن ادعاها بلوف و غیرواقعی بوده‌اند.

روحانی روز شنبه ۴خرداد ۹۸طی سخنانی در جمع گروهی از گردانندگان رسانه‌های حکومتی بن‌بستی را که رژیم برای صادر کردن حتی محموله‌های کوچک نفتی با آنها روبه‌روست برملا کرد و گفت: « امروز شرایط ما ویژه هست این‌که کشتی باری ایرانی برای ۱۰روز نتوانسته در یکی از بنادر کشورها پهلو بگیرد و بار خود را خالی کند، در تاریخ ایران بی‌سابقه است. وزارت‌خارجه آمریکا برای یک کشتی، مرتب با آن کشور کوچک در تماس است و این امر در ۴۰سال گذشته بی‌سابقه بوده است. این‌که یک کشتی نفتکش نفت ایران را منتقل می‌کند در تمام مسیر ماهواره‌ها تعقیبش بکنند. شماره‌اش را ثبت بکنند. بگویند الان کجاست. بگویند چه کسی می‌خرد؛ در تاریخ ایران نبوده، این اولین بار است».

این اظهارات روحانی کاملاً برخلاف ادعاهای قبلی اوست که می‌گفت آمریکا قادر نیست جلو صادرات نفت ما را بگیرد، این حرفها را روحانی روز ۱۰اردیبهشت۹۸در جمع کارگران گفته است که تلویزیون شبکه خبر رژیم پخش کرد: «ممکن است از یک راه آمریکا بیاید راه را بر ما بندد اما...این یک باب نداره یک درب نیست که آمریکا همه فشارش آورده که اون درب را ببندد هنوز شش درب دیگر وجود داره و او خبر نداره ما نفتمان را باید با قدرت صادر کنیم».

در همین حال به گزارش منابع خبری بین‌المللی در پی اعمال کامل تحریم‌های نفتی آمریکا، صادرات نفت ایران در ماه مه جاری به حدود ۵۰۰هزار بشکه در روز یا کمتر از آن سقوط کرد.

خبرگزاری رویترز روز جمعه ۲۷اردیبهشت با انتشار این خبر اعلام کرد که اطلاعات مربوط به نفتکش‌ها و گفته‌های چند منبع از داخل بازار جهانی نفت نشان می‌دهد که ایران در نیمه اول ماه مه، بین ۲۵۰هزار تا ۵۰۰هزار بشکه نفت در روز صادر کرده است.

بر اساس این گزارش، محموله‌های نفتی به قصد کشورهای آسیایی بارگیری شدند، اما هنوز مشخص نیست خریدار آن کیست.

در همین حال ترکیه و هند که بزرگترین خریدار نفت ایران بود، اعلام کردند که واردات نفت از ایران را متوقف کرده‌اند.

اما مشکلات صنعت نفت ایران تنها به بی‌مشتری ماندن نفت محدود نیست.

خبرگزاری رویترز (۲۳می – ۳اردیبهشت) گزارش داد بر اثر تحریم‌های آمریکا ذخایر نفتی رژیم ایران در خشکی و بر روی آب در حال افزایش است و رژیم در تلاش است تا جریان نفت خام از میادین فرسوده نفتی‌اش کاهش پیدا نکند.

رویترز اضافه می‌کند: با زیرساختهای فرسوده و ناوگان دریایی که به‌دلیل انزوای جهانی کهنه باقی مانده‌اند، رژیم ایران اکنون ناچار است نفت به فروش نرفته خود را انبار کند تا زمانی که برای آن مشتری پیدا کند. برای رژیم ایران حیاتی است که جریان نفت قطع نشود چرا که هر توقفی باعث خسارت به فعالیت‌های نفتی آینده می‌شود. زیرا راه‌اندازی دوباره جریان نفت در صورت توقف آن، هم پیچیده و هم پر هزینه است.

رویترز در این گزارش با استفاده از داده‌های شرکتهای کشتیرانی و مراجعی که کم و کیف جریان نفت را در سراسر جهان دنبال می‌کنند از جمله شرکتی به نام «کایروس» می‌نویسد: «داده‌ها نشان می‌دهد میزان ذخیره نفت ایران در بنادرش به ۴۶.۱میلیون بشکه رسیده است که بیشترین میزان ظرف ۵ماه گذشته است. در ماه مه میزان صادر نفت رژیم ایران به زیر ۵۰۰هزار بشکه در روز سقوط کرد».

رویترز در پایان این گزارش به فرسودگی میادین نفتی ایران اشاره کرده و می‌نویسد: «تحلیلگران برآورد کرده‌اند که ۵۰درصد از تولید نفت ایران از میادینی می‌آید که بیش از ۵۰سال قدمت دارند و به میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری برای افزایش ظرفیتشان نیاز دارند. یک کارشناس می‌گوید: رژیم ایران می‌تواند تأسیسات ذخیره نفت در چین یا در عمان را مورد استفاده قرار دهد اما اگر آمریکا بخواهد این ذخائر خارجی را نیز هدف تحریم‌ها قرار دهد آنگاه رژیم ایران با مشکل جدی مواجه خواهد بود».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3fa1bade-3c9c-46a7-959c-402d5f5b5c74"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات