728 x 90

پارلمان اروپا؛ تأکید بر لیست‌گذاری سپاه پاسداران

سخن روز
سخن روز

اجلاس بزرگ پارلمان اروپا در استراسبورگ طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (۵ و ۶اردیبهشت) شاهد بحثهای فشرده و بی‌سابقه و صدور یک قطعنامه قوی علیه فاشیسم دینی حاکم بر ایران بود. سخنرانیهای نمایندگان با اعتراضات شدیدی به جوزپ بورل رئیس روابط خارجی اتحادیهٔ اروپا که در جلسه حضور داشت، همراه بود که چرا این اتحادیه از اجرای قطعنامه قبلی پارلمان اروپا خودداری کرده است؟

پیش از این (۲۹دیماه۱۴۰۱)، پارلمان اروپا با صدور قطعنامه‌یی، لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران را با ۵۹۸رأی مثبت در برابر۹رأی منفی و ۳۱رأی ممتنع تصویب کرده بود. اما شورای وزیران اتحادیه اروپا از اجرای آن سرباز زد و جوزپ بورل اعلام کرد قرار دادن سپاه در لیست تروریستی منوط به حکم دادگاه است.

در اجلاس پارلمان اروپا در روز چهارشنبه ۵اردیبهشت۱۴۰۳، گی فرهوفشتاد، نمایندهٔ این پارلمان و نخست‌وزیر پیشین بلژیک ـ در میان تحسین نمایندگان ـ خطاب به جوزپ بورل گفت: «ما خواهان تغییر استراتژی شما هستیم. استراتژی دیپلوماسی مماشات به هیچ جایی نمی‌رسد. این پارلمان از شما می‌خواهد این استراتژی را تغییر دهید تا اولا، بر اساس تحریم‌های واقعی علیه رهبری رژیم ایران باشد. ثانیاُ، سپاه پاسداران را به‌عنوان یک سازمان تروریستی نامگذاری کنید. نمی‌فهمم چرا این‌کار را نمی‌کنید! در نهایت، کار با این رژیم را با دیپلوماسی از سر نگیرید، بلکه زمان آن است که اپوزیسیون را به‌رسمیت بشناسید و رابطهٔ مستقیم با آنها برقرار کنید. آنها نمایندهٔ واقعی مردم ایران هستند».

میلان زِوِر، رئیس مشترک گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا، خطاب به رئیس سیاست خارجی اتحادیهٔ اروپا گفت: «آقای بورل، شما هرگز به‌وضوح به نفع اپوزیسیون ایران به رهبری مریم رجوی و برنامهٔ ده ماده‌یی او موضع نگرفته و نایستادید. شما هرگز در حمایت از برخی از ما که توسط رژیم ایران به‌عنوان تروریست در لیست سیاه قرار گرفتیم، چیزی نگفتید. من بار دیگر از دو خواسته همکارانم حمایت می‌کنم مبنی بر این‌که باید تحریم‌های شدیدتر را اعمال کنید و سپاه پاسداران رژیم ایران را در لیست تروریستی قرار دهید».

ریشارد چارنسکی، عضو کنفرانس رؤسای هیأت‌های پارلمان اروپا، گفت: «خامنه‌ای، سر مار، باید قیمت این جنگ‌افروزیها را بدهد. اتحادیه اروپا بایستی سپاه پاسداران را لیست‌گذاری تروریستی کند. ما باید از مقاومت کانون‌های شورشی مجاهدین خلق در داخل ایران حمایت کنیم و حق آنها را برای مبارزه با رژیم به‌رسمیت بشناسیم».

آنتونیو لوپز استوریز وایت، نمایندهٔ پارلمان اروپا از اسپانیا با اشاره به نقش مرگبار رژیم در اروپا و ترور نایب‌رئیس پیشین پارلمان اروپا، دکتر آلخو ویدال کوآدراس، تأکید کرد: «زمان لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران فرا رسیده است. زمان آن فرا رسیده است که رویکرد خود را تغییر دهیم و با هم در برابر تهدید رژیم ایران اقدام کنیم».

شمار دیگری از نمایندگان از کشورها و گروه‌های مختلف پارلمانی نیز در این باره سخن گفتند و در نهایت لیست‌گذاری سپاه پاسداران رژیم ولایت فقیه در قطعنامه مصوب با اکثریت قاطع آرا مورد تأکید قرار گرفت.

یادآوری می‌شود که پس از خودداری اتحادیهٔ اروپا از لیست‌گذاری سپاه پاسداران خانم مریم رجوی طی سخنانی (۸بهمن ۱۴۰۱) خطاب به نمایندگان پارلمان اروپا گفت: «لیست‌گذاری تروریستی سپاه سالهاست که خواست مبرم مردم ایران است. اکنون نمایندگان ۴۵۰میلیون مردم اروپا نیز به آن فراخوان داده‌اند. خودداری اتحادیهٔ اروپا از اجرای قطعنامهٔ شما سرخم کردن در مقابل یک رژیم تروریستی است. بی‌عملی اتحادیهٔ اروپا به‌مثابه ادامه سیاست مخرب استمالت و بی‌احترامی به خواست مردم اروپاست که توسط نمایندگان آنها بیان‌شده است. من از شما می‌خواهم که به تلاشهای تحسین برانگیزتان برای خاتمه دادن به این سیاست استمالت ادامه بدهید و از اتحادیهٔ اروپا بخواهید که سپاه را در لیست تروریستی قرار دهد».

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/95d5f14c-e8d6-44da-aca9-8e35be969eef"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات