728 x 90

طرح ممنوع‌الخروج کردن مقامات در چشم‌انداز نمایش۱۴۰۰

طرح ممنوع الخروج مقامات رژیم
طرح ممنوع الخروج مقامات رژیم

سیاست انقباضی خامنه‌ای را باید هم بن‌بست در مقابل تغییر شرایط اجتماعی ایران علیه حاکمیت دانست و هم یک سیاست ناگزیر در قبال درگیریهای باندی درون حکومت. این سیاست انقباضی به‌طور خاص با وعده‌هایی که خامنه‌ای بر سر تشکیل دولت حزب‌اللهی می‌داد، به‌عنوان یک راهبرد برای دوران پس از نمایش انتخابات ۱۴۰۰قابل پیش‌بینی بود؛ اما به‌نظر می‌رسد هم شرایط اجتماعی و هم تشدید درگیریهای باندی آن‌چنان عرصه را برای ولی‌فقیه نظام تنگ کرده است که به آن به‌عنوان یک ضرب‌الأجل نیازمند است.

در شرایط کنونی ابزار سیاسی دم دست خامنه‌ای برای اعمال سیاست‌های حزب‌اللهی‌اش، مجلس آخوندی است. مجلسی که در هفته‌های اخیر پیاپی تلاش می‌کند کار دولت روحانی را حتی قبل از ۱۴۰۰ فیصله دهد. نمونهٔ بارزش در هفته گذشته بود که مجلس طرح دور زدن برجام روحانی را تصویب کرد و موجب داد و هوار باندها نسبت به همدیگر شد؛ ولی در این میان خامنه‌ای سکوت کرد و برخلاف دفعات قبل به میدان نیآمد که به مجلس‌ نشینانش دهنه بزند.

حالا پس از تصویب طرح مزبور، شاهد اقدام جدید مجلس هستیم که فعلاً تلاش می‌شود به‌عنوان یک طرح احتمالی از آن اسم برده شود. طرحی برای ممنوع‌الخروج کردن مقامات فعلی دولت روحانی و عناصر سیاسی باند مغلوب. البته در اسم بردن از این طرح هنوز به عناصر جناح خاصی اشاره نشده است؛ اما آدرسی که یک نمایندهٔ مجلس داده است، نشانی عناصر باند مغلوب نظام است.

روز شنبه ۱۵آذر۹۹ خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران از قول جلال رشیدی کوچی عضو مجلس از مرودشت، خبر «ممنوع‌الخروج کردن برخی مقامات و ارتباط آن با استعفاهای اخیر در دولت و نزدیک شدن به پایان دولت دوازدهم» را داد. این نماینده مجلس از کسی اسم نبرد و فقط به «یک سری که به اطلاعات خاص و محرمانه دسترسی دارند» اشاره نمود که «نباید پس از پایان مسئولیت به‌راحتی از کشور خارج شوند».

در دولتهای ۴۱سال گذشتهٔ رژیم و در یازده مجلس قبلی، هرگز چنین طرح‌هایی مشاهده نشده است. بنابراین به‌طور طبیعی و منطقی باید چنین طرحی را یکی از قدمهای دیگر باند غالب برای حزب‌اللهی کردن به‌معنای قلع و قمع کامل باند مغلوب و حتی به‌پای میز محاکمه کشاندن عناصر اصلی آن دانست.

چنین طرحی و عنوان کردن آن از جانب خبرگزاری سپاه پاسداران می‌تواند دورخیزی برای تعیین‌تکلیف نزاع‌های تشدیدشوندهٔ داخل نظام قبل از نمایش ۱۴۰۰باشد. چرا که هم اوضاع و شرایط اجتماعی هر روز بیش از قبل علیه نظام بالا می‌گیرد و هم آنچه از نمایش دوم اسفند ۹۸حاصل شد، به‌طور واضح قدم بعدی خامنه‌ای را در انتخابات ۱۴۰۰ آدرس می‌داد.

یکی دیگر از جنبه‌های طرح ممنوع‌الخروج کردن مقامات فعلی نظام، نشان از حجم کلان‌ فساد سیاسی و مالی در درون رژیم دارد که با این طرح می‌خواهند عناصر دست‌اندرکار را مهار کرده تا به‌قول معروف برای نظام آبروداری کنند.

بنابراین هم شق اول و هم شق دوم گویای تشدید بحران موجودیت نظام آخوندی هستند. بحرانی که آن‌چنان حاد و غیرقابل بازگشت و ترمیم شده است که هر مسأله و اقدامی در رژیم شقه و شکاف نظام ولایت را بیش‌از‌پیش می‌کند.

بی‌شک چنین طرحی که برای اولین بار این‌طور از زبان خبرگزاری سپاه پاسداران عنوان می‌شود، یک زمینه‌سازی و طرح مسأله است. باید منتظر محورهای تکمیلی این طرح در جریان تحولات روزها و هفته‌های آینده بود که بی‌تردید تحولات را به نفع یکسویه کردن مطالبات مردم از نظام سوق خواهد داد. با فرض این‌که باند مغلوب در تمامیتش از صحنه محو شود، باز هم صورت مسأله و تضاد اصلی ایران تغییری نمی‌کند که همانا مطالبهٔ سرنگونی از جانب قیام‌آفرینان و اکثریت قاطع ۹۶درصدی مردم ایران است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/98f5474c-109e-409b-8d51-8f085615f9f7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات