728 x 90

«عقب نشینی زیر پوستی» از ساخت یک میلیون مسکن

عقب نشینی از طرح ساخت یک میلیون مسکن در سال
عقب نشینی از طرح ساخت یک میلیون مسکن در سال

باید درمانی آخوند رئیسی و وعده انتخاباتی او در زمینه ساختن ۴میلیون مسکن ظرف چهار سال و ۱میلیون مسکن ظرف ۱سال پوشال از آب درآمد.

آخوند جلاد در جواب این سؤال مجری تلویزیون شبکه یک «پروژه‌های مسکن ۴میلیونی کی شروع می‌شود؟»، گفت: «من گاهی می‌بینم که در رسانه‌ها مطرح می‌کنند یا تردید می‌کنند که مگر می‌شود؟

مردم در این قضیه باید کمک کنند. این‌که برخی تصور کنند که دولت قرار است که خودش زمین بگیرد و خودش هم بسازد، یک میلیون تحویل بدهد، این‌طور نیست! یعنی دولت کار هدایت و نظارت را و حمایت را انجام می‌دهد» (تلویزیون شبکه یک ۲۶مهر ۱۴۰۰).

در همین روز پاسدار رستم قاسمی وزیر مسکن دولت او نیز زیرآب ساخت یک میلیون مسکن در سال را زد و گفت: « وعده ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم به این معنی نیست که در هر سال یک میلیون واحد ساخته خواهد شد. چرا که همه می‌دانیم ساخت مسکن حدود یک سال و نیم زمان می‌برد» (خبرگزاری فارس ۲۶مهر ۱۴۰۰).

در زمینه عقب‌نشینی آخوند رئیسی و عناصر دولتش از وعده‌های تو خالی روزنامه کاروکارگر۲۷مهر ۱۴۰۰ با عنوان «عقب‌نشینی گام‌به‌گام دولت از وعده‌ها» نوشت: «برجسته‌ترین شعار انتخاباتی رئیسی در انتخابات اخیر که منتقدان زیادی نیز دارد، احداث سالانه یک میلیون مسکن در کشور بوده است. از همان ابتدا کارشناسان حوزه مسکن ساخت این حجم واحد مسکونی در یک سال را غیرممکن و خروجی آن را فقط جهش رشد تورم و فرار سرمایه اعلام کردند.

دولت در این مدت نه تنها به اظهارات کارشناسان توجه نکردند بلکه با اصرار زیاد از عملیاتی شدن آن خبر داد.

حالا با گذشت حدود سه ماه از سپری شدن عمر دولت، به‌نظر می‌رسد که نسبت به اظهارات خود در این باره آن هم به‌صورت زیر پوستی عقب‌نشینی کرده است».

به‌رغم این عقب‌نشینی رئیسی و پاسدار قاسمی، اما پاسدار قالیباف در دیدار با آخوند حسین نوری همدانی از مراجع حکومتی در زمینه ساخت مسکن گرد و خاک راه انداخت و گفت: «دست انبوه‌سازان برای تولید مسکن باز شده تا موضوع ساخت مسکن حل شود که در همین راستا در ۲۴ساعت گذشته سامانه‌ای برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان مسکن راه‌اندازی شده است» (خبرگزاری ایرنا ۲۹مهر ۱۴۰۰).

ملاحظه می‌شود که آخوند رئیسی جلاد در زمینه ساخت مسکن توپ را در زمین مردم انداخت و قالیباف هم توپ را در زمین انبوه‌سازان، با این گمان واهی که فردای روزگار وقتی که وعده پوشالی ۴میلیون مسکن در سال محقق نشود بتوانند به‌گونه‌یی خود را از زیر بار این موضوع در ببرند. ضمن این‌که همه می‌دانند که راه‌اندازی سامانه یعنی جمع‌آوری پول و باز هم غارتگری و دست برد زدن به جیب مردم.

البته عقب‌نشینی رئیسی و وزیر مسکن دولتش بیانگر این است که این وعده غیرقابل تحقق است به‌نحوی که حتی رسانه‌ها و کارشناسانی از باند خامنه‌ای نیز به بیانهای مختلف به آن اذعان می‌کنند.

روزنامه وطن امروز وابسته به باند خامنه‌ای و از حامیان دولت رئیسی ۲۲مهر۱۴۰۰ طرح ساخت مسکن را تحت عنوان «بحر طویل مسکن به سخره گرفت» و نوشت.

«مجری تلویزیون شبکه افق هم به دولت رئیسی توصیه کرد وعده پوشالی در مورد ساخت مسکن ندهد: «یک بحثی شد یک بحثی راجع به این وعده سالی یک میلیون مسکن مجدداً کرده بودند که تأمین زمین برای دو میلیون واحد مسکونی در فاز اول پروژه در دستور کار قرار گرفته... از فرمایشات‌شان یک سوءتعبیری هم شده بود که انگار نمی‌رسند به اون وعده چهار میلیون مسکن در چهار سال یک جوری بازتاب داده بودند امیدواریم این وعده‌های عددی دولت شبیه یکسری ماجراهایی که تجربه کردیم که حالا مثلا ۵۰میلیون میشه بعد نشد و اینها نشود» (تلویزیون افق ۲۶مهر ۱۴۰۰).

روزنامه حکومتی شرق ۲۹ مهر۱۴۰۰ با عنوان «انبوه سازی مسکن در دولت سیزدهم، نعمت یا نقمت؟» در زمینه ایرادات مرکز پژوهش‌های مجلس نسبت به این طرح نوشت: «بر اساس اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس، تأمین مالی طرح جهش تولید مسکن در هر سال رقمی حدود ۳۰۰هزار میلیارد تومان نیاز دارد که این رقم به رشد نقدینگی و تورم افسارگسیخته دامن می‌زند. این گزارش یکی دیگر از ایرادات طرح جهش تولید مسکن را تغییر رویکرد بانکها از اعطای تسهیلات به سایر بخش‌ها به بخش مسکن عنوان کرده که نتیجه آن تشکیل رکود در سایر بخش‌های اقتصادی است».

این روزنامه وابسته به باند مغلوب ایراد مرکز پژوهش‌ها نسبت به طرح را «تعارض با و عده‌های دولت» دانست و در این رابطه نوشت: «با این‌که دولت سیزدهم با وعده ثبات قیمتها و کاهش تورم روی کار آمد، با اجرا شدن این طرح، با توجه به این‌که منبع مالی آن بر سرمایه‌های بانکها فشار وارد می‌آورد، منجر به افزایش نقدینگی و در پی آن افزایش تورم خواهد شد و در نتیجه دولت در یکی از مهم‌ترین وعده‌های خود شکست خواهد خورد».

البته از آنجا که به‌دلیل فساد نهادینه در این رژیم هر طرحی سریعاً تبدیل به منبعی برای غارتگری مافیای حکومتی می‌شود، این طرح نیز کیسه همانها را پر خواهد کرد.

در این رابطه حسین راغفر یکی از کارشناسان اقتصادی حکومتی گفت: «نکته‌یی که در پس این نظریه افزایش تولید یک میلیون مسکن در سال وجود دارد مافیای مسکن و انبوه‌سازان پشت این طرح کمین است که زمینهای اطراف کلان‌شهرها را وارد محدوده‌های شهری کنند و علاوه بر ساخت و سازها سودهای بسیار بزرگ و درآمدهای بی‌سابقه‌ای از افزایش قیمت زمین در این حوزه‌ها به‌دست بیاورند» (روزنامه مستقل ۲۱مهر ۱۴۰۰).

صرف‌نظر از واقعیاتی که فوقا آمد، یک واقعیت را نباید از نظر دور داشت که اگر رژیم چنین ظرفیتی برای ساختن مسکن و چنین قصدی برای خانه‌دار کردن مردم بدون مسکن و بی‌خانمان داشت:

اولاً چرا بسیار زودتر از این به این امر مبادرت نکرد و ثانیا چرا مسکن را به‌حالت بحرانی کنونی رساند.

ثالثا از همه مهمتر چرا در این وضعیت بحرانی خانه‌های محقر مردم را که سالهاست در آن به سختی زندگی می‌گذرانند سر آنها خراب می‌کند.

بنابراین باید گفت از آنجا که این وضعیت بحرانی محصول عملکرد چند ده ساله همین رژیم است بنابراین نه می‌توانند و نه می‌خواهند که مسأله مردم از جمله مسأله مسکن را حل کنند. راه‌حل تنها و تنها در کنار رفتن این رژیم و سپردن حاکمیت به دست مردم و منتخبان واقعی آنهاست که البته پر واضح است که نظام آخوندی هرگز خود از خر قدرت پایین نمی‌آید و این مردم و مقاومت ایران هستند که نظام جهل و جنایت ولایت فقیه را به زیر می‌کشند

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f4acfb60-99a8-47f8-8d89-e6fa82508798"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات