728 x 90

علت کشتار بزرگ در جاده‌ها

ارابه‌های مرگ در ایران
ارابه‌های مرگ در ایران

به‌دلیل نازل بودن کیفیت خودروها و خرابی جاده‌ها، تصادفات جاده‌یی و شهری توسط «ارابه‌های مرگ» (خودروهای ساخت داخل) به گونه‌یی فزاینده در حال افزایش است.

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت دولت رئیسی جلاد گفت: «به غیر از کرونا که در ۲سال اخیر جهان را گرفتار کرده است، تصادفات نخستین عامل مرگ و میر در کشور است» (خبرگزاری حکومتی ایرنا ۲۳اسفند ۱۴۰۰).

آمار مرگ و میر در اثر تصادفات جاده‌یی به گونه‌یی افزایش پیدا کرده که به گزارش خبرگزاری مهر آخوندی۱۴فروردین ۱۴۰۱ بر اساس اعتراف جانشین رئیس پلیس راهور رژیم سال۱۴۰۱ به‌عنوان یکی از سالهای پرحادثه در زمینه تصادفات جاده‌یی و مرگ ومیر ناشی از آن ثبت شده است. وی افزود از روز ۲۵اسفند تا روز ۱۴فروردین ۷۴۶نفر در صحنه تصادف جان خود را از دست داده‌اند.

به این ترتیب در جریان سفرهای نوروزی، مقامات دولت جلادان هیچ تدبیر مؤثری برای جلوگیری از وقوع تصادفات و از دست رفتن جان مردم نکردند.

 

کیفیت نازل خودروهای داخل که فاقد مینیمم استانداردهای ایمنی است و فقدان زیرساختها و امکانات جاده‌یی که پاسخگوی این حجم از ترددات در ایام نوروز باشد، ابعاد فاجعه را به این میزان غیرقابل تصور رسانده است.

بنا بر آمارهای کوچک‌نمایی شده رسمی رژیم سالانه بیش از ۱۷هزار نفر از مردم در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند و بیش از ۳۶۰هزار نفر نیز مجروح و معلول می‌شوند طوری که بسیاری از آنها ناگزیرند تا آخر عمر با مصدومیت و معلولیت دست و پنجه نرم کنند. در حالی که نظام آخوندی نیز هیچگونه امکاناتی برای ادامه زندگی بدون دغدغه معیشت برای آنها در نظر نگرفته و در نظر نمی‌گیرد.

با این حال پلیس راهنمایی و رانندگی رژیم رانندگان را مقصر اصلی تصادفات می‌داند و روزنامه حکومتی اعتماد به‌نقل از پلیس راهنمایی و رانندگی نوشت: «علت عمده این تصادفات را عدم توجه به جلو، سرعت غیرمجاز و عدم توانایی در کنترل وسایل نقلیه، ذکر می‌کند»! (روزنامه اعتماد ۱۵فروردین ۱۴۰۱)

 

این ادعا در حالی است که بسیاری از کارشناسان و حتی مقامات حکومتی علت را در کیفیت خراب جاده‌ها و کیفیت پایین و غیراستاندارد بودن خودروها و قطعات آن می‌دانند. و سردمداران رژیم به‌رغم اطلاع از این وضعیت ریاکارانه برای مردمی که جانشان را از دست داده و مصدوم و معلول شده‌اند اشک تمساح می‌ریزند.

آخوند جلاد غلامحسین محسنی اژه‌ای سرکرده قضاییه آخوندی روز ۱۵فروردین ۱۴۰۱ «از وقوع تصادفات جاده‌یی ابراز تأسف کرد و بر تلاش همه بخش‌ها و دستگاههای ذیربط کشور برای کاهش و از بین بردن تلفات جاده‌یی تأکید کرد» (سایت انتخاب ۱۵فروردین ۱۴۰۱).

اگر سرجلاد قوه قضاییه و رئیس دولت جلادان قصد جلوگیری از وقوع تصادفات جاده‌یی را دارند، یکی از راههای آن مقابله با شرکتها و مافیاهای حکومتی است که خودروهای غیراستاندارد می‌سازند و ۶۰درصد لوازم یدکی تقلبی و غیراستاندارد را راهی بازار می‌کنند. می‌دانیم که خودرو سازان و قطعه سازان اساساً وابسته به سردمداران حاکمیت و یا نهادهای وابسته به‌ان است، و کمتر شرکت قطعه‌سازی است که بخش خصوصی و مردم عادی مالکیت آنرا داشته باشند.

 

در مورد کیفیت لوازم یدکی که راهی بازارهای کشور می‌شود، خبرگزاری نیروی تروریستی قدس (تسنیم) در روز ۱۵فروردین ۱۴۰۱نوشته است: «مدیرکل دفتر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: بر اساس برآورد تولید کنندگان و اتحادیه صنفی بیش از ۶۰درصد بازار غیررسمی لوازم یدکی خودرو، تقلبی و غیراستاندارد است یعنی تولید فاقد کیفیت است که در سامانه جامع تجارت ثبت نشده است... لوازم یدکی خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که ایمنی خودرو و از همه مهمتر موضوع جان مردم را شامل می‌شود که در آمار تصادفات خودش را نشان می‌دهد».

آخوند منتظری دادستان جنایتکار رژیم هم اعتراف می‌کند «در صنعت خودروسازی کشور دستهای پشت پرده‌ای وجود دارد که مانع ارتقای وضعیت خودروسازی کشور می‌شود» (تسنیم ۱۴فروردین ۱۴۰۱).

این در حالی است که آخوند رئیسی جلاد، سردژخیم قضاییه و دادستان آخوندها خوب می‌دانند که پشت‌پرده ساخت خودرو و قطعات تقلبی و غیراستاندارد دست چه مافیاهایی هستند که می‌توانند به‌سادگی ۶۰درصد لوازم و قطعات یدکی تقلبی و غیراستاندارد را وارد بازار کنند و جان مردم را به خطر بیندازند.

 

وضعیت جاده‌ها و راهسازی که عمده آنها هم در تیول سپاه پاسداران است، اما یکی دلایل عمده تصادفات است.

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر آخوندی به‌نقل از جانشین سرکردهٔ پلیس راهور۷۰ درصد تصادفات در شهرها اتفاق می‌افتد و ۷۰درصد کشته‌ها در جاده‌های بین شهری است (همان منبع).

تمرکز تصادفهای مرگبار در مناطق شهری، از جمله بیانگر این است که وضعیت خیابان‌ها در شهرها نیز نا مناسب است.

چرا که آسفالت آنها مربوط به چند دهه پیش است، عرض و جزئیات این خیابان‌ها و جاده‌ها متناسب با جمعیت دهه‌های پیش ساخته شده‌اند، در صورتی که هم جمعیت شهرها و حاشیه آنها با شتابی زیاد گسترش یافته است. موضوع دیگر هم همان‌طور که اشاره رفت، حجم عظیم خودروهای غیراستاندارد مونتاژی رژیم در خیابان‌ها و جاده‌ها به‌ویژه مناطق شهری است.

این نه فقط مشکلی مربوط به‌دهه‌های پیش است، بلکه در همین شرایط هم هنگام احداث جاده‌های جدید بین شهری و خیابان‌ها در شهرها به استانداردهای لازم برای جاده‌سازی توجه نمی‌شود.

 

عوامل و نهادهای حکومتی که شرکتهای راه‌سازی را در تیول خود دارند، تنها هم‌ و غمشان چاپیدن و سود بردن است و نه‌تنها کاری به کیفیت جاده‌ها ندارند بلکه سعی می‌کنند به‌هر ترتیب با سرهم‌بندی چنین ساخت و سازهایی از قبل آنها هر چه می‌توانند چپاول کنند و به جیب بزنند.

از این رو کیفیت ساخت بسیاری از راه‌ها به حدی پایین است که بعد از ۲سال قابلیت استفادهٔ خود را از دست داده و منجر به تصادفات جاده‌یی می‌شوند.

به اعتراف رسانه‌ها و کارشناسان حکومتی سپاه پاسداران و قرارگاه ضد خاتم وابسته به آن مجری بسیاری از طرح‌های راهسازی در کشور بوده و هستند.

 

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/164295fc-ce0e-4d07-b68c-9385ba00f66d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات