728 x 90

عملیات آفتاب؛ درخشش زن مجاهد خلق در میدان رزم

سخن روز
سخن روز

عملیات بزرگ آفتاب در ۷ و۸فروردین ۱۳۶۷، به‌عنوان اولین عملیات متمرکز ارتش آزادیبخش ملی ایران با فرماندهی کل، از وجوه مختلف اهمیت سرفصلی داشت؛ اما یکی از درخشان‌ترین وجوه آن، حضور و رزمندگی زنان مجاهد خلق، در هیأت دو تیپ رزمی، در صفوف مقدم نبرد بود.

در این نبرد، تمام یگانهای ارتش صلح و آزادی رو در روی ماشین جنگ و سرکوب خمینی قرار گرفت که با شعار «فتح قدس از طریق کربلا» و «جنگ جنگ تا رفع فتنه از عالم» برای صدور ارتجاع و بنیادگرایی تنوره می‌کشید؛ اما ارتش آزادیبخش نقطه عطفی را رقم زد که در گامهای بعد با عملیات چلچراغ و فتح مهران و ریختن زهر آتش‌بس به‌حلقوم خمینی، تنور جنگ ضدمیهنی با همهٔ فجایع و جنایات بزرگش را گل گرفت.

پس از عملیات آفتاب که طی آن زنان پیشتاز مجاهد خلق در صحنهٔ نبرد نظامی با دشمن مستقیماً حضور داشتند و درخشیدند، دهها رسانهٔ خبری و تلویزیونهای کشورهای مختلف جهان پیروزی شگرف ارتش آزادیبخش و حضور زنان جنگاور مجاهد خلق را به‌طور گسترده‌یی انعکاس دادند. تصاویر این زنان قهرمان در جریان رزم و حین انتقال اسیران از صحنه نبرد بر صفحات و روزنامه‌های دهها رسانهٔ کشورهای مختلف غربی و برخی کشورهای منطقه نقش بست و چشمها را خیره کرد:

کانال۱ تلویزیون سراسری فرانسه در برنامهٔ خبری خود ضمن پخش تصاویر صحنه‌هایی از نبرد شامل تسخیر سنگرهای نیروهای رژیم گفت: «مجاهدین تانکها و هم‌چنین اسیرانی را که توسط واحدهای زنان رزمنده تحت‌نظر قرار دارند، به‌پشت جبهه منتقل می‌کنند».

تلویزیون سراسری A.B.C آمریکا ضمن پخش فیلمهای مربوط به‌این عملیات به‌خصوص صحنه‌های مربوط به‌حضور زنان مسلح و رزمندهٔ مجاهد خلق گفت: «دو تیپ رزمی مجاهدین از زنان تشکیل شده است».

تلویزیون سراسری هدلاین نیوز آمریکا ضمن پخش صحنه‌هایی از عملیات گفت: «در این تهاجم در میان قوای ارتش آزادیبخش ملی ۲تیپ زنان رزمنده برای اولین بار در نبرد شرکت می‌کردند. آنها با روسریهای خاکی رنگ، در زیر کلاهخودهای نظامی سبز رنگشان [پس از پایان عملیات] نشسته در نفربرها به‌پایگاههای خود بازمی‌گردند. و در این صحنه نیز در حال فرمان دادن به‌اسرا دیده می‌شوند».

اعجاب و شگفتی رسانه‌های خبری و ناظران و تحلیلگران سیاسی و نظامی از آن رو بود که در آن زمان (۳۵سال پیش) در عملیات آفتاب ارتش آزادیبخش ملی ایران برای اولین بار در جهان بود که زنان در چنین کمیت و کیفیتی و در یگانهای مستقل در صفوف مقدم جنگ حضور می‌یافتند؛ آن هم در یگانهای مستقلی که دوشادوش و هماهنگ با دیگر یگانها به‌مصاف نیروهای تا دندان مسلح خمینی رفتند، صفوف دشمن را از هم شکافتند و خلق جدیدی را در سپهر سیاسی و اجتماعی ایران به‌ثبوت رساندند. چندین سال پس از عملیات آفتاب برخی کشورها تلاش کردند به‌حضور زنان در میدان جنگ، از طریق پارلمانهای خود صورت قانونی بدهند و هنوز نمونه‌یی مشابه آنچه جهان در عملیات آفتاب و سپس عملیات چلچراغ و به‌خصوص در عملیات کبیر فروغ جاویدان در مداری عالیتر و پرشکوهتر به‌وقوع پیوست، در جای دیگری مشاهده نشده است.

به این ترتیب عملیات آفتاب را می‌توان یک نقطه‌عطف در تاریخچهٔ جنبش برابری زنان در جهان محسوب کرد. شیرزنان مجاهد خلق در جریان مقاومت انقلابی و پس از فتح عرصه‌های مختلف، در عملیات آفتاب در کسوت رزمندهٔ ارتش آزادیبخش نیز ظهوری درخشان داشتند و با رزم جانانهٔ خود در برابر رژیم زن‌ستیز آخوندی، بر افسانهٔ ضعیفگی زن، مهر باطل زدند و افتخاری بر افتخارات زن ایرانی افزودند.

حضور و پیشتازی زنان ایرانی در قیامهای سراسری سالهای اخیر و شجاعت و بی‌باکی خیره‌کنندهٔ آنها در مقابله با پاسداران و آدمکشان خامنه‌ای، البته قانونمند است و از چنین ریشه‌هایی روییده و بال‌افشان شده است. تحولی که برجسته‌ترین زنان جهان را چند هفته پیش در کنفرانس بزرگداشت روز جهانی زن در پاریس با حضور رئیس‌جمهور برگزیدهٔ مقاومت، برانگیخته و به ابراز احترام به این شجاعت و پیشگامی واداشت:

خانم نجات والو بلقاسم وزیر پیشین در دولت فرانسه، گفت: «مقاومت زنان ایرانی، شجاعت تماماً قهرمانانهٔ آنها، از خود گذشتگی‌هایشان، پایداری خیره‌کننده‌شان در برابر ۴دهه ظلم و ستم استبداد مذهبی تحت لوای اسلام، این‌قدر غیرقابل تجسم و خارق‌العاده به‌نظر می‌رسد که احساس می‌کنم صلاحیت مخاطب قرار دادن آنها و تشویق و تمجید از آنها را ندارم. ما کی هستیم که بخواهیم از دل زندگی‌مان در دموکراسی، در صلح و در آزادی وارد شویم و نمره بدهیم و تشویق به‌ایستادن و ادامهٔ مبارزه به‌رغم خطرات جانی بکنیم؟!».

خانم سناتور ارین مک‌گریهان از ایرلند گفت: «زنان ایران در خط مقدم جنبش اعتراضی و محور کانون‌های شورشی هستند که در سراسر ایران گسترش می‌یابند تا رژیم و خفقان و سرکوب و زن‌ستیزی آن‌را در هم بشکنند».

خانم اوسه ماریا کلولند، وزیر پیشین فرهنگ نروژ گفت: «زنان ایران امروز الهام‌بخش بزرگی برای ما بوده و هستند و من معتقدم که ما با هم می‌توانیم دنیا را تغییر بدهیم».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/527f630c-8aa1-4b20-b7ef-e08032314b2d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات