728 x 90

«فروپاشی اقتصادی» تا این ساعت اتفاق نیفتاده!

۱۴۹
۱۴۹

رئیس کل بانک مرکزی در صفحه مجازی خود نوشته است:

«اجازه نداده است که واضعان تحریم به هدف اصلی خودشان در دو سال گذشته، که همانا فروپاشی اقتصاد کشور بود، برسند». (بازارنیوز. ۱۱مهر۹۹)

وی قول داده است که دلایل افزایش نرخ ارز در چند هفته اخیر را به موقع خود توضیح دهد. اما عجالتاً اذعان کرد که این روزها بعد از طرح مکانیزم ماشه، اخباری در مورد قطع کامل ارتباط نظام مالی ایران مطرح می‌شود؛ و اعتراف کرد که فارغ از قابلیت عملیاتی داشتن و میزان تأثیر عملی آن، متأسفانه تأثیر روانی آن در بازار ارز سایه افکنده است.

مفهوم فروپاشی اقتصادی چیست؟

با این سخنان رئیس بانک مرکزی، به‌نظر می‌آید هیأت حاکمه ایران فروپاشی اقتصادی را محتمل می‌دانند؛ اما تاکنون اجازه ندادند این امر اتفاق بیافتد!

هر چند همتی رئیس بانک مرکزی تعریف دقیقی از «فروپاشی اقتصادی» و تبعات آن در کشور ارائه نداد، اما نکتهٔ قابل ملاحظه جاری شدن این واژه بر زبان یکی از مهمترین کارگزاران اقتصادی رژیم آخوندی است.

شاید منظور وی از این تعبیر، سقوط و فروپاشی سیاسی رژیم باشد؟ اما به‌هرحال مفروض گرفته‌اند که وضعیت اقتصادی حاکم بر ایران، نزدیک به فروپاشی است؛ که همتی تا این ساعت جلوی تحقق آن‌را گرفته است!

اکنون ببینیم شرایط فعلی اقتصادی در ایران چه نام دارد؟

حیدر حسینی یک کارشناس اقتصادی حکومتی می‌گوید:

«این عدم فروپاشی اقتصاد که دلار به ۳۰هزار تومان برسد، سکه هم ۱۵میلیون و معیشت خانواده هم در حداقل قرار بگیرد و برخی همان معیشت را هم در اختیار ندارند، چه نامی دارد؟ چه اتفاق دیگری باید پیش بیاید که بگوییم فروپاشی اقتصادی صورت گرفته است؟ (آرمان ملی.۱۲ مهر۹۹)

وی از مقامات اقتصادی کشور می‌خواهد که واژگانهای جدیدی تعریف کنند تا بشود در ادبیات اقتصادی از آن استفاده کرد. کارشناس کذایی از مقامات اقتصادی می‌پرسد که منظور آنان از مفهوم رکود اقتصادی، فروپاشی اقتصادی و بحران اقتصادی چیست؟ وقتی دلار کمتر از ۱۰ماه به ۳۰هزار تومان می‌رسد و بیش از دو برابر و اندی افزایش می‌یابد، رکود، بحران و یا فروپاشی اقتصادی چه مفهومی دارد؟

تفرقه در بین مقامات اقتصادی دولت روحانی در فهم و ارزیابی شرایط موجود باعث بلاتکلیفی در سیاست گذاریهای متناقضی شده‌است که صدای بخش خصوصی نحیف ایران را نیز درآورده است. ضمن این‌که حتی مردم غیرمتخصص جامعه نیز با قوی‌ترین احساس شاهد بی‌برنامگی و رها سازیهای حیرت‌آور افزایش مداوم قیمت‌ها هستند.

تاثیر روانی در چه نوع اقتصادی اثرگذار است؟

از سوی دیگر عموم اقتصاددانان اذعان می‌کنند که «تاثیر روانی» در یک اقتصاد سالم اثرگذار است. اقتصادی که دارای ابر چالشهای متعددی است و کارشناسان ارشد رژیم، انواع و اقسام آنرا برمی‌شمارند. از بحران آب و محیط‌زیست گرفته تا کسری بودجه و بیکاری و ورشکستگی بانکها و صندوق های تأمین اجتماعی! معلوم نیست چه جای آباد دیگری مانده که اثر روانی بخواهد در آن تاثیر بگذارد! وانگهی مگر همین مقامات اقتصادی و سیاسی نظام ولایت فقیه و از جمله آخوند روحانی، نبودند که می‌گفتند در شرایطی که ویروس کرونا همه بورس‌های جهان را بیمار کرده است و به بحران رسانده است، بورس جمهوری اسلامی یک سرو گردن قد کشیده است و مرتب در حال صعود است و تاثیری از بحران عالمگیر کرونا نپذیرفته است؟!

روحانی: وضع اقتصاد ما از آلمان بهتر است

آخوند روحانی که وقاحت و بی‌شرمی را به حد اعلی رسانده، می‌گوید:

«آمار وضع اقتصادی آلمان نشان می‌دهد اقتصادشان منفی ۵.۲ درصد کوچک‌تر شده است، اقتصاد ما شرایط بهتری دارد و رشد اقتصادی بدون نفت ما تا پایان سال مثبت خواهد شد». (مشرق.۱۲ مهر۹۹)

وقتی بزرگترین اقتصاد اروپا از نظر مقام دوم رژیم آخوندی به پای اقتصاد ایران نمی‌رسد باید علاوه بر خانم مرکل، کارشناسان صندوق بین‌المللی پول را هم برای یک دوره آموزشی به ایران آورد! تا در یک مصاحبه تلویزیونی اعتراف کنند اقتصاد ایران در سال۲۰۲۰ شش درصد کوچکتر نخواهد شد و این‌که رشد اقتصادی ایران پارسال منفی ۷.۶ درصد و در سال۲۰۱۸ منفی ۵.۴ درصد نبود و رشد اقتصادی برای سومین سال متوالی منفی نخواهد بود! و اینها همه‌اش شایعه استکبار جهانی است.آنگاه باز نوشته مجازی رئیس بانک مرکزی را بیاد می‌آوریم که درباره فروپاشی اقتصادی چه گفته بود.

نگرانی رئیس قبلی بانک مرکزی از اوضاع فعلی

در ادامه موفقیتهای پی‌درپی همتی در بانک مرکزی به‌خاطر جلوگیری از افزایش قیمت ارز، سیف رئیس قبلی بانک مرکزی با اشاره به رشد ۴۰۰درصدی قیمت ارز از ابتدای سال۹۷ تاکنون و علل این رشد شتابان، «به بانک مرکزی توصیه کرد جهت مهار قیمت ارز، کنترل معاملات فردایی را به دست بگیرد». (مهر. ۱۱مهر۹۹)

البته وی می‌گوید شاهد شدت التهاب در بازار ارز هست و همین موجبات نگرانی مسؤلان، فعالان اقتصادی و آحاد مردم را فراهم کرده است. او شرایط حاضر را با دوران ریاست خود نیز مقایسه کرده است و برای این‌که همتی را دلداری دهد، می‌گوید:

«این پدیده جدیدی نیست و در گذشته هم سابقه داشته است ولی می‌توان گفت از حیث شدت و دامنه نوسانات و هم‌چنین طول دوره زمانی، در مقایسه با گذشته بی‌سابقه است. از اوایل سال۹۷ تا به‌حال نرخ ارز بیش از ۴۰۰درصد افزایش را به خود دیده است و علاوه بر آن شاهد نوسانات شدیدی هم بوده‌ایم که فعالیت‌های اقتصادی را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده و ظاهراً هم‌چنان ادامه دارد». (بورس پرس.۱۲مهر۹۹)

با این وجود نگرانی بیش‌از‌پیش خود را از کنترل خارج شدن اوضاع هم کتمان نمی‌کند و می‌گوید بی‌تردید در صورتی‌که حاکمیت نسبت به این عوامل بی‌تفاوت باشد و آنها را به‌حال خود رها کند، سفته‌بازان، اعلام نرخ ارز در بازار را به‌دست گرفته و عملاً کنترل بازار را از دست بانک مرکزی خارج می‌کنند.

اعتراف سرخوشانه وزیر اقتصاد به جبران کسری بودجه از مداخله در بورس!

در خلال ماه‌های گذشته و همزمان با باز شدن دکان دونبش بورس برای فروش سهام بنگاههای ورشکسته دولتی به مردم بی‌خبر از قضایا، کارشناسان اقتصادی هشدار می‌دادند این حجره خاک خورده به این دلیل باز شده که پول مردمی که برای حفظ اندوخته خود از دست تورم سرسام‌آور به آن روی می‌آورند را برای کسری بودجه به جیب دولت و کیسه گشاد «حقوقی» های پشت صحنه تبلیغات عوام‌فریبانه بریزد. دولت آخوند روحانی مکرر در مکرر انکار می‌کرد که بورس‌بازی‌هایش برای تأمین هزینه‌های کمرشکن دولت است اما حالا وزیر اقتصاد آخوند روحانی اعتراف می‌کند که بورس‌بازی دولت به‌خاطر همان هدفی بود که از مدتها قبل نیروهای آگاه به دغل کاری این رژیم، عنوان می‌کردند

کسب ۳۳ هزار میلیارد تومان درآمد از پول مردم در بورس

«فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد پس از ماه‌ها سکوت و بهره‌برداری شیرین از ابزار مالی بازار سرمایه، هم‌اکنون با اشاره به برخی پیش‌بینی‌های صورت گرفته در خصوص احتمال عدم تحقق درآمدهای دولت در نیمه اول سال و اجبار دولت به استقراض از بانک مرکزی و نگرانی‌های بخش خصوصی و مردم بابت تورم ناشی از این امر به استفاده دولت از این امر اعتراف کرده و با خوشحالی گفت من می‌خواهم این خبر خوب را بدهم که خوشبختانه در نتیجه تدابیر اندیشیده شده از سوی دولت، در شش ماه گذشته، توانسته‌ایم جبران کسری منابع خود را از محل فروش اوراق و واگذاری سهام شرکت‌های دولتی جبران کنیم» (آفتاب یزد. ۱۲مهر۹۹)

او بدون اشاره به پیامدهای منفی این اقدام در ایجاد اختلال در بازار سرمایه و متضرر شدن هزاران سهامدار بی‌گناه از این موضوع می‌افزاید: «در نیمه اول امسال از نظر واگذاری سهام دولت در شرکت‌های دولتی عملکرد بسیار درخشانی داشتیم و موفق به کسب حدود ۳۳هزار میلیارد تومان درآمد شدیم که رقم قابل توجهی است!»

«کوفاس»: ایران بالاترین «ریسک» شکنندگی سیاسی و اجتماعی را در جهان دارد

در پایان بحث ادامه‌دار فروپاشی اقتصادی رژیم آخوندی، بجاست به تازه‌ترین گزارش تحقیقی شرکت فرانسوی «کوفاس» که یکی از معتبر ترین شرکت‌های جهانی در عرصه بیمه اعتبارات و پیش‌بینی «ریسک» است، نگاهی بیاندازیم. در این گزارش از شکنندگی رژیم آخوندی گفته شده است و این‌که این رژیم در زمره پرخطر ترین کشورها برای تجارت است.

«تازه‌ترین گزارش تحقیقی شرکت فرانسوی «کوفاس» شاخص «ریسک» ایران را از نظر شکنندگی سیاسی و اجتماعی و بروز احتمالی مخاطرات و شورشهای اجتماعی در رده نخست کشورهای جهان قرار می‌دهد. نشانه‌های این شکنندگی در زمینه‌های اقتصادی در ایران کاملاً مشهود است. به‌عنوان مثال، تداوم افت شدید ارزش پول ملی، یکی از متغیرهایی است که وضعیت نابسامان اقتصادی ایران را نشان می‌دهد. طی مدت فقط شش ماه قیمت دلار در بازار آزاد ایران تقریباً صددرصد گرانتر و دو برابر شده است». (رادیو فرانسه. ۱۱مهر۹۹)

سخن آخر را از زبان کارشناس اقتصادی که رادیو فرانسه با او گفتگو کرده است بشنویم که پیرامون اظهار خوشحالی رئیس بانک مرکزی رژیم آخوندی از این‌که تا این ساعت «فروپاشی اقتصادی» رخ نداده است، این‌چنین هشدار می‌دهد:

«ارزیابی شرایط کنونی نشان می‌دهد وضعیت اقتصاد کشور کاملاً بحرانی و در آستانه فروپاشی است. قدرت خرید مردم به‌شدت کاهش پیدا کرده است. تورم افسار گسیخته، فقر و بیکاری، بی‌ثباتی اقتصادی، نداشتن امنیت اقتصادی همراه با بی‌میلی سرمایه‌گذاران داخلی برای هزینه کردن در بخش تولید، نداشتن تعامل سازنده با دنیای خارج، از عواملی هستند که موجب درماندگی اقتصاد کشور در شرایط کنونی شده است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/41bb07e9-a0bf-42c2-b3c4-6bc936ce3d3d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات