728 x 90

فروپاشی اقتصادی و ریشه‌های آن

سخن روز
سخن روز

همزمان با اوج گرفتن انفجاری قیمت ارز و پیامدهای فوق تصور آن،‌ کشمکش بر سر علت و ریشه این مسأله هم، در رژیم بالا گرفته است. کارشناسان باندهای مختلف رژیم حرف‌های مختلفی در این باره می‌زنند.

 

نظرات مختلف

در مجموع درون رژیم ۳نظر مختلف درباره علت بحران ارزی وجود دارد:

۱. یک عده می‌گویند ریشه بالا رفتن قیمت دلار برمی‌گردد به «توطئه دشمن». مثلاً روز یکشنبه گذشته در بحبوحه اوج‌گیری قیمت دلار، بانک مرکزی رژیم اطلاعیه‌یی صادر کرد. انتظار می‌رفت در چنین شرایطی، این اطلاعیه حاوی راه‌حلی برای جلوگیری از سقوط شتابان ارزش ارز باشد،‌ اما این انتظار بیهوده بود! چرا؟

به این علت که اطلاعیه بانک مرکزی نظام، به جای راه‌حل، گفت: «این تحولات عمدتاً ناشی از توطئه دشمنان است»! و بعد هم اضافه کرد که اوضاع را زیر نظر داریم و چند روز دیگر هم خواهیم گفت که چه تدابیری داریم! اما در این چند روز نرخ ارز منتظر نظر حضرات نماند و به سیر صعودی خود ادامه داد!‌

پس این دسته اول که در یک کلام می‌گویند ریشه بالارفتن قیمت دلار به دشمن و جنگ روانی او بر ضد نظام برمی‌گردد.

۲. یک عده‌ هم می‌گویند که علت، زیر سر یک عده سودجو است. برای نمونه اژه‌ای، سخنگوی قضاییه نظام، از دستگیری ۲۹تن به اتهام «اخلالگری در نظام اقتصادی» رژیم خبر داد! بعد هم تأکید کرد جرم آنها در حد «مفسد فی‌الارض بوده و احتمال اعدامشان وجود دارد»!

کانال تلگرامی «آخرین خبر» رژیم هم ریشه را پیدا کرد و گفت: «دلال‌ها در کوچه و پس‌کوچه‌ها از قیمت‌های دل‌بخواهی استفاده می‌کنند»! در این مورد هم احتمالاً مثل همیشه تعدادی از عناصر دست‌چندم و دلال‌های خرده‌پا را می‌گیرند و شاید حتی اعدام هم بکنند تا به خیال خودشان آب‌ها از آسیاب بیفتد.

۳. یک عده هم مشکلات اقتصادی و فروپاشی اقتصاد رژیم را در ریشه‌های عمیق‌تری جستجو می‌کنند.

 

رابطه تحریم‌ها و بحران ارزی

با این اوصاف آیا می‌توان گفت که تحریم‌ها نقشی در بالا رفتن قیمت ارز ندارد؟

بهترین پاسخ شرایط کنونی است:

مگر اکنون تحریم‌ها شروع شده؟ که تورم ارزی این چنین بالا می‌رود!

نخستین دور تحریم‌ها از روز ۱۳مرداد شروع خواهد شد. در حالی‌که جهش قیمت دلار از ۲ماه پیش شروع شده و الآن البته به اوج خودش رسیده است!

یعنی تا امروز این جهش خارج از موضوع تحریم بوده. پس تحریم نمی‌تواند ریشه مسأله باشد، البته حتماً تاثیر دارد و به مسائلی که در خود رژیم آنها را مشکلات ساختاری می‌نامند ضریب می‌زند، اما وقتی بحث ریشه‌یابی می‌کنیم، علت اصلی این نیست.

حتی در درون خود رژیم هم نمی‌توانند تحریم‌ها را علت اصلی ذکر کنند، همگان به یاد دارند که خود خامنه‌ای گفت عوامل خارجی بر مبنای مشکلات داخلی می‌توانند تأثیرگذار باشند.

 

علت چیست؟

در این نقطه باید سؤال کرد که از میان گزینه‌هایی که در بالا ذکر شد،‌ کدام‌یک به واقعیت نزدیک‌تر هستند؟ و در یک‌کلام،‌ ریشه این جهش قیمت دلار چیست؟

رسانه‌های خود رژیم به این سؤال پاسخ دادند. اول این‌که زیرآب این ادعا که موضوع دشمن و جنگ روانی است را زدند.

جهان صنعت نوشت:

«باز هم پای دشمن در میان است؛ گویی افسار بازارهای اقتصادی‌مان را در دست دشمن نهاده‌ایم تا به هر سو که خواست آن را هدایت کند؛ اما از خود نمی‌پرسیم اگر اینها توطئه دشمن است پس راه‌حلش هم در دستان همین دشمنان نهفته است، دیگر این همه آب و تاب دادن به ماجرا برای چیست»؟

بعد همین رسانه رژیم اضافه می‌کند: «رنگ رخسار این روزهای بازار ارز از مشکلات ساختاری داخل کشور حکایت دارد‌. به بیانی مشکل هر چه هست به خودمان برمی‌گردد‌. مگر غیر از این است که تنها ظرف چند ماه گذشته چه‌ها بر سر بازار آمد تا مجری سیاست‌های دستوری دولتمردان باشد‌.

آن هم بعد از میلیاردها رانتی که با این سیاست‌های دولتی به جیب تنها یک عده خاص سرازیر شد»‌!

ناظران به یاد دارند که زیباکلام هم تأکید کرد: اقتصاد نظام تا آنجا فروپاشیده است که حتی اگر «کینز و ریکاردو هم بیایند نمی‌توانند دردی را دوا کنند» وی تأکید می‌کرد:

گره کار، از سیاست باز می‌شود. یعنی ریشه موضوع سیاسی است و نه اقتصادی!

 

ریشه مشکل اقتصادی در سیاست است یعنی چه؟! 

معنی حرف زیباکلام چیست؟ چرا که این فرد خودش سینه‌چاک ولایت است و نمی‌تواند روشن منظورش را بگوید. اما وقتی ریشه فروپاشی چنین اقتصادی سیاسی است، یعنی کل سیستم و نظام باید دگرگون شود!

نتیجه:

می‌بینید که ریشه مشکل در وجود دیکتاتوری سیاه و قرون‌وسطایی ولایت فقیه است. دیکتاتوری که تا بن استخوان هم فاسد است. از خود ولی‌فقیه که تنها ثروت یکی از مجموعه‌های زیر دستش بالغ بر ۹۵میلیارد دلار است،‌ تا فسادی که از بالا جاری شده و مثل خون در تمام پیکره‌ رژیم جریان دارد و خودشان به آن، فساد سیستمی و فساد نهادینه شده می‌گویند.

بنابراین، تا این دیکتاتوری کنار نرود و سرنگون نگردد، هیچ اصلاح و تغییری متصور نیست. خوب است یک بار دیگر پیام رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت برای دوران انتقال حاکمیت به مردم ایران به بازاریانی که در شهرهای مختلف کشور اعتصاب کردند را در روز ۸مرداد یادآوری کنیم. مریم رجوی گفت:‌ «بلایی که بر سر بازار ارز و بر سر کل اقتصاد کشور آمده نتیجه مستقیم تبهکاری رژیم است. این‌که پول ایران کم‌‌ارزش‌ترین واحد پول جهان شده‌ است، نتیجه حاکمیت آخوندهاست که همه چیز را برای حفظ قدرت به‌ ویرانی کشانده‌اند.

نتیجهٔ هدر‌ دادن ثروت و درآمد ایران برای هزینه‌های جنگ جنایتکارانه سوریه و سیاست صدور ارتجاع و تروریسم به‌ سایر کشورهاست.

نتیجهٔ بلعیدن بخش اعظم اقتصاد کشور توسط بیت ولایت فقیه و سپاه پاسداران و بنیادهای ضدمردمی است. به‌طوری که فضایی برای کسب و کار بازاریان ایران باقی نگذاشته و عمده بازار مصرف ایران را به‌ انحصار مراکز خرید بزرگ متعلق به‌ سپاه پاسداران و سایر باندهای رژیم درآورده است.

آخوندها برای مهار این اوضاع آشفته راه‌‌حلی ندارند. تمام طرح‌ها و تدابیر رژیم شکست خورده است. نه جابه‌جایی‌ مهره‌ها در رأس بانک مرکزی، نه دستگیری بازاریان، نه دروغ‌پراکنی و ظاهرسازی هیچ‌کدام اثر ندارد.

اقتصاد در حال فروپاشی ایران نجات پیدا نمی‌کند؛ مگر با سرنگونی رژیم.

چاره کار گسترش قیام‌ها برای به‌زیر کشیدن ام‌الفساد چپاول و ویرانی است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f76d0939-4dbb-409f-b7b2-e311421abf35"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات