728 x 90

فشار کمرشکن«کرونای گرانی»!

گرانی اقلام مورد نیاز مردم به‌خصوص مواد غذایی
گرانی اقلام مورد نیاز مردم به‌خصوص مواد غذایی

در هفته‌های اخیر شاهد گرانی اقلام مورد نیاز مردم به‌خصوص مواد غذایی مورد نیاز سفره‌های آنان هستیم.

رشد قیمتها به‌خصوص اقلام غذایی آن‌چنان سرسام‌آور است که رسانه‌ها و مهره‌های رژیم خصوصاً اعضای مجلس ارتجاع ناگزیر به اعتراف به آن شده و بعضاً از آن به‌عنوان «کرونای گرانی» نام می‌برند.

افزایش تورم و پایین آمدن قدرت خرید به‌گونه‌یی است که امیر خجسته عضو مجلس ارتجاع اعتراف می‌کند، کشور گرفتار بحران معیشتی است و «تبعات تورم از کرونا» بیشتر است.

او در مورد رشد تورم و فشار آن بر زندگی مردم اضافه می‌کند: «تورم لجام‌گسیخته آن‌چنان معیشت را بر مردمان کشور مان تنگ کرده که تبعات ویروس کرونا در قبال آن ناچیز است. در عرض چند ماه تمامی اقلام و مایحتاج مردم، افزایش قیمتی بین ۳۰ تا ۱۰۰درصدی را تجربه کرده و هیچ نظارتی هم بر این گرانی‌ها دیده نمی‌شود». (خبرگزاری فارس ۲۳اردیبهشت ۹۹)

در مورد افزایش مستمر قیمتها و فشار بار گرانی بر زندگی مردم علی بختیاری یکی دیگر از اعضای مجلس می‌گوید: «قیمتها دارد به‌صورت لحظه‌ای بالا می‌رود و خیلی کار مشقت‌باری را برای مردم درست کرده واقعاً برای مردم شرایط بسیار سختی ست». (رادیو فرهنگ ۲۳اردیبهشت ۹۹)

صدیف بدری عضو دیگر مجلس ارتجاع ضمن اشاره به مشکلات اقشار مردم از جمله کشاورزان که به‌گفته وی وزارت جهاد سازندگی آنها را کمرشکن کرده خطاب به آخوند حسن روحانی گفت: «آقای روحانی! به داد مردم برسید گرانی و تورم واقعی بیداد می‌کند و بیش از این تعلل در کنترل بازار و وادادگی در مدیریت جایز نیست». (رادیو فرهنگ ۲۱اردیبهشت ۹۹)

اعضای مجلس در روز ۱۵اردیبهشت ۹۹ در تذکر کتبی به دولت روحانی نوشتند: «تورم و گرانی کالاهای اساسی اقشار ضعیف جامعه را مستاصل کرده چرا برای کنترل گرانی عمل نمی‌کنید...

خریدوفروش‌ها تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا ۲ماه است که کاهش یافته اما هم‌چنان رشد قیمت را تجربه می‌کنند، هم‌چنین به ریاست جمهور؛ لزوم رسیدگی به افزایش قیمت مواد غذایی به‌خصوص برنج و حبوبات در ماه مبارک رمضان». (سایت مجلس رژیم ۱۵اردیبهشت ۹۹)

روز ۱۴اردیبهشت ۹۹ نیز خبرگزاری سپاه پاسداران (فارس) از «تذکر نمایندگان مجلس به مسئولان درباره گرانی افسارگسیخته کالاهای اساسی» خبر داد.

گزارشات شهروند خبرنگاران نیز حاکی از گرانی افسارگسیخته در شهرهای مختلف است از جمله این‌که یک شهروند خبرنگار از ساوه در روز ۲۱اردیبهشت در زمینه گرانی در شهر ساوه می‌نویسد: «قیمت تورم بالاست. اجناس مرتب در حال گران‌شدن است. حتی ویزیت دکتر متخصص ۴۵هزار تومان بوده به ۶۵هزار تومان رسیده است. مواد خوراکی نیز هر روز گران می‌شود. یک کیسه برنج هندی ۱۰کیلویی از ۸۰هزار به ۱۲۰هزار رسیده است. میوه نیز بسیار گران شده است.. . قیمت یک کولر گازی در خوزستان به ۲۳میلیون تومان رسیده است».

گرانی ارزاق مورد نیاز مردم در شرایطی است که دولت آخوند حسن روحانی طی سالهای گذشته بخش زیادی از ارز متعلق به مردم را به‌اصطلاح برای خرید کالاهای اساسی از جمله اقلام مورد نیاز سفره‌های آنها اختصاص داده است.

اما همه ساله بخش زیادی از آن توسط ایادی غارتگر حکومتی به حسابشان در بانک‌های خارج واریز شده و اساساً کالایی وارد نکرده‌اند.

بسیاری از کسانی هم که کالا وارد کرده‌اند کالاهای اساسی مورد نیاز مردم نبوده، بلکه کالاهایی را وارد کرده‌اند تا سود چند برابر به جیب بزنند.

یکی از اقلامی که در سالهای اخیر برای واردات آن ارز ۴۲۰۰تومانی اختصاص داده شده برنج است. واردکنندگان حکومتی در شرایطی که برنج را با ارز ۴۲۰۰تومانی می‌خرند در بازار آزاد به قیمت ۱۶هزار تومان می‌فروشند.

سایت همشهری آنلاین ۷بهمن ۹۸ در مورد قیمت برنج در ویتنام نوشت: «ویتنام که قیمت برنجش حدود ۶۰۰دلار در هر تن است سهم بیشتری از بازار را از خود کرده است».

ملاحظه می‌شود که خرید یک تن برنج با قیمت ۶۰۰دلار با ارز ۴۲۰۰تومانی یعنی قیمت خرید هر کیلو برنج از ویتنام کمی بیشتر از ۲۵۰۰تومان می‌شود، اما همین برنج در ایران به مردم کیلویی ۱۶هزار تومان فروخته می‌شود.

در این رابطه روزنامه شهروند۱۳ اردیبهشت۹۹ نوشت: «برنج با دلار ١٦‌هزار تومانی و نه دلار ٤٢٠٠تومانی به دست مصرف‌کننده می‌رسد».

این روزنامه وابسته به باند روحانی در ادامه از قول یک شهروند اضافه کرد «قیمت یک کیسه ١٠ کیلوگرمی برنج هندی را که قبل از عید ٧٨‌هزار تومان خریده بودم به ١٤٠‌هزار تومان رسیده است».

یک قلم از اجناسی که در هفته‌های اخیر قیمت آن افزایش یافته قیمت نان است، این در شرایطی است که نان به‌عنوان قوت لایموت بسیاری از مردم است و بسیاری از آنها نیز توان خرید آنرا ندارند.

قیمت نان در بسیاری از مناطق کشور حدود ۴۰درصد افزایش یافته است، این در شرایطی است که جز دخالت غارتگران و محتکران حکومتی آرد، هیچ دلیل منطقی برای گران شدن نان آن هم در ماه رمضان وجود ندارد.

ربوده شدن برنج و نان از سفره مردم توسط دولت روحانی و غارتگران وابسته به حاکمیت، در شرایطی است که اکثریت مردم گرفتار فقر غذایی هستند و فاجعه سوء‌تغذیه در میان مردم بیداد می‌کند.

افزایش سرسام‌آور مواد غذایی و ناتوانی اکثریت مردم برای تهیه مواد غذایی مورد نیاز سفره‌هایشان، مردم ایران را در زمره فقیرترین مردم جهان قرارداده است. به گزارش روزنامه حکومتی مستقل بیش از ۱۳میلیون خانوار کارگر و کارمند و بازنشسته و بیکار سبد غذایی‌شان خالی از مواد پروتئینی، مواد عالی و هیدروکربن‌ها است (مستقل ۱۰اردیبهشت ۹۹)

البته در چنین شرایطی برای اکثریت مردم فقیر وجود مواد پروتئینی، میوه و… در سفره‌هایشان، یک امر لوکس محسوب می‌شود، چرا که بسیاری از آنها حتی نان خالی هم در سفره ندارند.

واضح است که آن روی سکه فقر مردم و خالی شدن سفره‌هایشان، پربودن سفر‌ه‌های رنگارنگ سردمداران حاکمیت و قشر انگلی وابسته به آن است، که حاصل غارت اموال مردم توسط آنها و ربودن نان از سفره اکثریت فقیر مردم است.

غارتگران و مفسدان و رانت‌جویان بی‌ترمزی که در هر رشته اقتصادی سر راه مردم کمین کرده، و با رانت‌جویی در هر بازاری ثروتهای مردم را می‌بلعند، و به بهای خالی کردن سفره‌های مردم جیب‌های گشاد و سفره‌های خود را پر می‌کنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fc9e59f0-5dbb-4e49-a217-a9da09eb5783"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات