728 x 90

قطعنامهٔ آژانس، گامی به‌سوی تعیین ‌تکلیف اتمی رژیم

سخن روز
سخن روز

روز جمعه ۳۰خرداد شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پایان نشست ۵روزه خود قطعنامه پیشنهادی ۳کشور اروپایی را با اکثریت آرا به‌تصویب رساند. رژیم که از پیامدهای سیاسی این قطعنامه به‌شدت وحشت دارد، از تهدید تا التماس هر کاری که از دستش برمی‌آمد کرد تا جلو تصویب آن را بگیرد، اما موفق نشد.

این قطعنامه رژیم را «به همکاری کامل با آژانس و برآوردن خواسته‌های آن، از جمله اجازه دسترسی کامل به‌اماکنی که در گزارش بازرسان ذکر شده، بدون هیچگونه تأخیری فرامی‌خواند». مفهوم روشن این عبارات آن است که رژیم تاکنون با آژانس همکاری نکرده و اجازه دسترسی به‌اماکن مورد نظر آژانس را نداده است.

نقض‌های مکرر توسط رژیم

آژانس هم‌چنین در دو گزارشی که به‌شورای حکام ارائه کرد به‌طور بی‌سابقه‌یی از نقض‌های متعدد رژیم در زمینهٔ پروتکل الحاقی (NPT) و در توافق اتمی (برجام) خبر داده بود. در این گزارشها هم‌چنین گفته شده بود که رژیم ایران به‌سؤالات مربوط به‌مواد احتمالی هسته‌یی اعلام نشده، پاسخ نداده است. هم‌چنین آژانس فعالیت‌های مربوط به‌هسته‌یی را در سه نقطه در ایران شناسایی کرده بود که توسط ایران اعلام نشده بود. رژیم به‌آژانس اجازه بارزسی از دو نقطهٔ مشکوک به‌وجود فعالیت‌های هسته‌یی را نداده است.

علاوه بر اینها در این گزارشها گفته شده بود که رژیم مقادیر قابل توجهی اورانیوم غنی شده با غنای بیش از حد مجاز تولید و ذخیره کرده است. مجموعهٔ این داده‌ها یک واقعیت را نشان می‌دهد، این‌که رژیم پس از برجام و به‌خصوص طی یک سال گذشته به‌سرعت در جهت دستیابی به‌بمب اتمی تلاش و حرکت کرده است.

یک گواهی معتبر

اولی هاینونن معاون سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رئیس سابق بازرسان آژانس در ایران که به‌همین جهت با شیوه‌های پنهان‌کاری رژیم در پروژه‌های مخفیانه به‌خوبی آشناست، در کنفرانسی که هفتهٔ گذشته توسط دفتر شورای ملی مقاومت ایران در واشنگتن برگزار شد، با استناد به‌گزارشهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اسفند۹۸ اظهار داشت: رژیم ایران نه تنها تعداد سانتریفیوژها ۲IR و ۴IR را افزایش داده، بلکه بیش از یک تن اورانیوم غنی شده با غنای ۴.۵ درصد تولید کرده است، . این مقدار اورانیوم، اگر رژیم ایران بخواهد آن را تا سطح ۹۰درصد غنی‌سازی کند، برای تولید یک بمب هسته‌یی کافی است».

هاینونن هشدار داد شاید فقط دو سه ماه دیگر لازم است که رژیم به‌این توانایی برسد».

اولی هاینونن با اشاره به‌سوابق دغلکاری رژیم خاطرنشان کرد: «نقض تعهدات رژیم ایران در اوت۲۰۰۲ برای اولین بار توسط مجاهدین افشا شد، از آن زمان تا امروز، هیچ روزی نبوده که رژیم ایران طبق توافقنامه پیمان عدم گسترش به‌طور کامل به‌تعهدات هسته‌یی خود عمل کرده باشد. سیستم راستی‌آزمایی بین‌المللی نباید چنین رفتاری را تحمل کند».

افشای پنهان‌کاریها و دغلکاریهای رژیم

مقاومت ایران که برای اولین بار، در میان بهت و ناباوری جهانی، پروژه‌های سری اتمی رژیم را افشا کرد، طی دو دهه اخیر نیز پیوسته بر افشاگریهای خود که حاکی از ادامهٔ پروژه‌های مخفیانهٔ رژیم برای بمب‌سازی است، تأکید کرده که نباید به‌رژیم ضدبشری ملاها که به‌هیچ اصل انسانی پایبند نیست اجازه داد که به‌خطرناکترین سلاح جهان دست پیدا کند.

در حال حاضر در پرتو روشنگریهای مقاومت ایران، به‌نظر می‌رسد که جامعهٔ بین‌المللی و به‌ویژه اروپا در مورد نقض تعهدات هسته‌یی رژیم رویکرد متفاوتی را به‌نمایش گذاشته و خطر اتمی شدن رژیم تروریستی آخوندها را جدی گرفته است. قطعنامه ۳۰خرداد ۹۹ شورای حکام گواه این رویکرد متفاوت و آخرین هشدار به‌رژیم است.

نشانهٔ تغییر رویکرد اروپایی‌ها نسبت به‌رژیم، علاوه بر قطعنامه‌یی که به‌شورای حکام ارائه دادند، بیانیهٔ ۳کشور اروپایی پس از صدور قطعنامهٔ شورای حکام است. در این بیانیه ضمن تأکید بر حفظ دستگاه منع تکثیر اتمی، برای حصول اطمینان از این‌که رژیم ایران سلاح اتمی تولید نکند، آمده است: «ما بر این اعتقادیم که لغو تحریم تسلیحاتی ایران در اکتبر آینده پیچیدگیهایی در امنیت و ثبات منطقه ایجاد می‌کند؛ ما یادآور می‌شویم که تحریم‌های اتحادیه اروپا بر تسلیحات متعارف و تکنولوژی موشکی تا ۲۰۲۳ به‌قوت خود باقی بماند».

این موضع که منطبق با موضع آمریکاست، نشانهٔ دیگری از شکل گرفتن و تقویت اجماع بین‌المللی علیه رژیم است.

خانم مریم رجوی رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت ایران با استقبال از قطعنامهٔ شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «این رژیم همه امکانات و امتیازهایی را که توافق اتمی (برجام) در اختیارش قرار داده در خدمت صدور تروریسم، جنگ‌افروزی خارجی و سرکوب داخلی به‌کار می‌گیرد».

خانم رجوی با تأکید بر ضرورت اعمال قاطعیت در برابر رژیم آخوندی افزود: «به‌کار انداختن مکانیزم ماشه، اعمال مجدد ۶ قطعنامه شورای امنیت، توقف کامل غنی‌سازی، تعطیل سایتهای اتمی و بازرسی‌های هر زمان هر مکان، لازمه جلوگیری از دستیابی فاشیسم دینی به‌بمب اتمی است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/66053201-a88b-45df-b164-414c37d40adb"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات