728 x 90

قیامی با «طراحی عمیق و سازمان‌یافته»!

قیام  ۹۸
قیام ۹۸

خیزش مردم و حمله جوانان شورشی به مراکز سرکوب و غارت و حوزه‌های آخوندی و خواست آنها برای براندازی حاکمیت ولایت فقیه و لرزه سرنگونی که این قیام بر ارکان پوسیده نظام وارد کرده، شقه را تشدید کرده و موضوع جنگ‌وجدال بین باندهای رژیم و حتی درون باند روحانی شده است.

روحانی در روز ۶آذر ۹۸ در جلسه شورای اداری آذربایجان شرقی در زمینه گران کردن قیمت بنزین گفت: «خودم هم جمعه فهمیدم بنزین سهمیه‌بندی شده. موضوع بنزین را به وزیر کشور و شورای امنیت کشور واگذار کرده بودم. گفتم این مصوبه ماست؛ اجرایش با شما و صدا‌ و سیما، بروید و هر وقت مناسب دیدید، اجرا کنید؛ به من هم نگویید».

پروانه سلحشوری، عضو مجلس ارتجاع، در رابطه با این سخنان روحانی گفت: «خنده‌های آقای روحانی به دل مردم زخم زد».

او در هراس از خروش و خشم مردم به دولت روحانی توصیه کرد: «برای دل‌های پر از کینه باید فکری کرد».(خبرگزاری ایلنا ۱۱آذر ۹۸)

محمدرضا عارف، سردمدار باند موسوم به امید، در مجلس ارتجاع نیز از این بابت روحانی و دولتش را زیر ضرب گرفته که چرا در هماهنگی با رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه و بدون اطلاع اعضای مجلس اقدام به گران کردن بنزین کرده است: «۲روز قبل از اعلام تغییر نرخ بنزین بر اساس اخبار جسته‌وگریخته‌ای که به گوش ما رسید در جلسه ماهیانه وزرای دولت اصلاحات از طریق یکی از اعضای کابینه به آقای روحانی پیغام دادم و بر لزوم هم‌اندیشی با مجلس و تأخیر در اجرای این طرح نکاتی را مطرح کردم. بعد از اعلام رسمی تغییر نرخ بنزین هم در نامه‌ای به رئیس مجلس خواسته‌هایی را از جمله لغو تعطیلی مجلس در هفته بعد از حوادث، دعوت از سران قوا در مجلس و نیز دعوت از مقامات امنیتی و اقتصادی برای حضور در مجلس مطرح کردم».(خبرگزاری ایسنا ۱۱آذر ۹۸)

محمود صادقی، عضو دیگر مجلس از این باند هم از این بابت که در جریان گران کردن بنزین سران سه‌قوه تره‌ای برای مجلس خورد نکرده زبان به شکوه گشوده که: «حتی در مجلس اجازه طرح بحث به نمایندگان ندادیم که همین امر باعث شد جامعه به یک نوعی دچار ابهام، سردرگمی و التهاب شود. اصلاح‌طلب و اصول‌گرا به این طریق تصمیم‌گیری اعتراض دارند که باید به آنها بر اساس همان چیزی که مطرح می‌شود یعنی حق بیان اعتراضات فرصت داده شود، اما به هیچ فردی اجازه بیان اعتراض در صدا و سیما داده نمی‌شود».(خبرگزاری ایلنا ۱۱آذر ۹۸)

محمدعلی وکیلی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس از این باند، وزارت کشور و قوه قضاییه را موظف دانسته تا «پیرامون اتفاقاتی که طی هفته‌های گذشته در کشور رخ داد باید حتماً برای این سؤال پاسخ روشن بدهند».

او فراتر از «خسارت‌های مالی و جانی جبران‌ناپذیر» در جریان گران کردن قیمت بنزین از طرف دولت روحانی «برخورد مسئولان» را مورد انتقاد قرار داده است: «تصمیم سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین تبدیل به‌ گویی شده که در زمین مسئولان پاس‌کاری می‌شود».(خبرگزاری ایسنا ۱۱آذر ۹۸)

واقعیت این است که این جنگ‌وجدال تحت عنوان هر موضوعی انجام شود، در اصل ریشه در وحشت از قیام مردم ایران و ضربه سنگینی که بر تمامیت رژیم وارد کرده دارد.

آن‌چنان بر سر نحوه تصمیم‌گیری و اعلام گرانی بنزین بحث و جنگ‌وجدال صورت می‌گیرد که گویا اگر این تصمیم به‌نحو دیگری به جریان می‌افتاد آب از آب تکان نمی‌خورد.

اعتراف مکرر مهره‌های ریز و درشت رژیم مبنی بر این‌که «بنزین بهانه بود اصل نظام نشانه است» به‌روشنی پوشالی بودن این توهم که گویا علت قیام نحوه اعلام گرانی بنزین بوده را برملا می‌کند. ضمن این‌که انفجار خشم مردم و هدف قرار دادن مراکز رژیم، آتش زدن و تخریب آنها همراه با شعارهای مرگ بر خامنه‌ای و مرگ بر روحانی بهترین دلیل بر این واقعیت است که سرنگونی نظام ولایت فقیه هدف قیام‌کنندگان بوده است.

پروانه سلحشوری، عضو مجلس ارتجاع، به‌ناگزیر به زبان خود به این واقعیت اعتراف کرده است: «مردم عصبانی و سرخورده هستند،‌ در این چند روز تحقیر شده‌اند. فشار اقتصادی از یک‌سو سرخوردگی از سوی دیگر باعث شده است امروز فکر کنند انسان بودنشان کتمان شده است. نادیده گرفتن مردم بسیار خطرناک است، تصمیم‌گیران باید بدانند این کار چه عواقبی دارد، شاید تا یک مدتی مردم خاموش شوند اما دل‌ها پر از کینه است که باید فکری کرد».(خبرگزاری ایلنا ۱۱آذر ۹۸)

کیهان خامنه‌ای هم به بیان دیگری در زمینه شرایط عینی قیام می‌نویسد: «احساس تبعیض یا تبعیض واقعی تولید حقارت می‌کند و تولید حقارت به تنفر تبدیل می‌شود و تنفر عامل اصلی خشونت است. این‌که طبقه فرودست اقتصادی که معمولاً نقش محوری در سیاست ندارد مستعد این حرکت نشان می‌دهد آن زخم هم‌چنان باقی است. حاشیه‌نشینی در اطراف تهران و حاشیه‌نشینی مرزی کانون اصلی اغتشاشات بود و دولت باید بداند که ناکارآمدی، بیکاری، گرانی و در یک کلمه تیره شدن امید به آینده از زمینه‌های اجتماعی روان‌شناختی این ماجرای غم‌انگیز است».(کیهان ۱۲آذر ۹۸)

کیهان خامنه‌ای هم‌چنین هشدار می‌دهد که «نباید چاره‌اندیشی فراموش شود».

این رسانه خامنه‌ای سپس به‌روشنی بیان می‌کند که مسأله اصلی بنزین نیست: «تمرکز حملات بر مراکز نظامی و انتظامی با هدف دسترسی به سلاح، بستن برخی جاده‌ها با سلاح گرم، وجود هسته‌های عمل‌کننده نقطه‌ای و جابه‌جایی سریع آنان با هدف خسته کردن پلیس، آموزش خشونت اظهارات اپوزیسیون برانداز مبنی بر این‌که مسأله به کلی بنزین نیست نشان می‌دهد که طراحی عمیق و سازمان‌یافته است».(کیهان ۱۲آذر ۹۸)

آری طرح عمیق و سازما‌یافته مردم و جوانان و کانون‌های شورشی کل نظام را هدف گرفته است. بنابراین قیام نه به‌دلیل تاکتیک غلط در اجرای گران کردن نرخ بنزین، بلکه این مسأله جرقه‌ای شد برای انفجار جامعه‌ای که شرایط عینی قیام در آن وجود داشته و دارد. شرایطی که محصول ۴۰سال سرکوب و غارت مردم و تحقیر و تحمیل فقر و بیکاری و... بر آنها است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4332f7ba-27e0-436a-9667-ad488675e224"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات