728 x 90

قیام آتشین آبان۹۸، قیامی تا پیروزی(۳)

قیام آتشین  آبان ۹۸، قیامی تا پیروزی
قیام آتشین آبان ۹۸، قیامی تا پیروزی

در شماره‌های پیشین به اعتراضات سراسری و رخدادهای قیام پس از اعلام سه برابر شدن قیمت بنزین پرداخته شد. اعتراضاتی که ظرف ۴۸ساعت در بیش از ۲۰۰شهر گسترش یافت.

هم‌چنین به ویژگی‌های قیام، مواضع بین‌المللی و به گاهشمار قیام در شهرهای بپاخاسته تا ۲۸آبان اشاره شد.

اعتراضات سراسری - ۲۸آبان۹۸

سه‌شنبه ۲۸آبان۹۸ قیام برای پنجمین روز متوالی علی‌رغم سرکوب وحشیانه مردم توسط پاسداران و چماقداران خامنه‌ای ادامه یافت.

در تهران، درگیری بین مردم و نیروی سرکوبگر انتظامی و مزدوران لباس‌شخصی در بازار دوم نازی آباد و چهارراه کوکاکولا (پیروزی) ادامه یافت.

در منطقه صادقیه تهران و تهران‌پارس تظاهرات مردم به درگیری با نیروهای امنیتی منجر شد و ۲تن از تظاهر کنندگان کشته شدند. در تهران پارس، جوانان شورشی یک مینی‌بوس نیروی سرکوبگر انتظامی را واژگون کرده و به آتش کشیدند. در منطقه مارلیک اسلامشهر در جنوب تهران ۱۵بانک به آتش کشیده شد. در دماوند و شرق تهران نیز تظاهر کنندگان ۶ بانک را آتش زدند. تا شامگاه تظاهرات مردم و تجمع جوانان در میدان ولیعصر تهران ادامه داشت و مردم دو مرکز شهرداری و ساختمان فرمانداری را به آتش کشیدند.

(اطلاعیه شماره۲۰ و ۲۱ شورای ملی مقاومت ایران ۲۸آبان ۹۸)

تظاهرات مردم قهرمان ماهشهر در پنجمین روز قیام

در ادامه درگیری بین تظاهر کنندگان و نیروهای انتظامی و سپاه در ماهشهر که شب گذشته شروع شده بود، دوشنبه شب ۲۰نفر از تظاهر کنندگان به دست نیروهای امنیتی کشته شدند. هم‌چنین ۶تن از بسیجیان توسط مردم تظاهر کننده به هلاکت رسیدند.

«سپاه پاسداران برای سرکوب مردم ماهشهر تانک و نفربر زرهی وارد شهر کرده و شماری از سرکردگان سپاه از جمله پاسدار سرتیپ حسن شاهوارپور، سرکرده کل سپاه خوزستان، و پاسدار سرتیپ احمد خادم، فرمانده قرارگاه ضد کربلای سپاه، و هم‌چنین دژخیم حسین باقرزاده، مدیر کل اطلاعات خوزستان، در ماهشهر مستقر شده‌اند. شهرک طالقانی از توابع ماهشهر در محاصره نیروهای سرکوبگر است. دست کم ۱۶تن از مردم شهید، ۱۵۰تن دستگیر و شمار زیادی مجروح شدند. چندتن از نیروهای سرکوبگر از جمله پاسدار سروان صیادی از نیروی انتظامی در این درگیریها کشته شد»(اطلاعیه شماره۲۳ شورای ملی مقاومت ایران ۲۸آبا ۹۸).

شیراز در پنجمین روز قیام‌ ـ ۲۸آبان۹۸

در شیراز و شهرهای تابعه، از جمله شهرک صدرا، بانکها به آتش کشیده شد و تمامی دوربینهای مداربسته امنیتی از بین رفت و یا از کار افتاد. درگیریهای شدیدی تا پاسی از شب گذشته در خیابان عفیف آباد، جاده کمربندی قران، جاده بوشهر، چهارراه زند و فلکه نمازی در جریان بود. مردم مواد غذایی بین جوانانی که در صحنه حضور دارند توزیع می‌کنند.

در شیراز، هلیکوپترهای نیروی انتظامی از هوا به سوی تظاهر کنندگان شلیک می‌کنند. یک دختر دانش‌آموز در اثر این شلیک‌ها به‌شهادت رسید. در جریان تهاجم جوانان شورشی به یک پایگاه بسیج سرکوبگر، پاسداران شمار زیادی از مردم را با مسلسل سنگین دوشکا به‌شهادت رساندند.

قیام آبان ۹۸- بانکها در آتش انتقام مردم غارت شده

قیام آبان ۹۸، سوختن بانکها و مؤسسات غارتگر خامنه‌ای در آتش انتقام مردم محروم

تظاهرات پنجمین روز قیام در سایر شهرها

در مرکز اصفهان نیز یک فروشگاه زنجیره‌یی سپاه به آتش کشیده شد. در خمینی شهر (سده سابق) درگیری بین جوانان و مزدوران انتظامی در جریان بود و مردم بانکها را آتش زدند. مزدوران برای جلوگیری از پیوستن گروه‌های بیشتری از مردم به منازل آنان گاز اشک‌آور شلیک می‌کردند

کرمانشاه، جوانان قیام‌آفرین در خیابان مصدق، دولت آباد و دیزل‌آباد تجمع کرده و بانکها را به آتش کشیدند.

در کرج قیام‌کنندگان یک مرکز بسیج که در سرکوب تظاهرات نقش عمده به عهده داشت را آتش زدند.

در رشت، تجمعات اعتراضی امروز ادامه یافت و مردم جاده‌های رشت را بستند و با نیروهای سرکوبگر رژیم در چند نقطه در‌گیر شدند.

در دورود جوانان به فرمانداری رژیم حمله کردند و شیشه‌های آن را شکستند.

در خرمشهر، سه خودروی انتظامی توسط جوانان به آتش کشیده شد.

درقائمشهر، جوانان در مرکز شهر لاستیک‌ها را آتش زده و با نیروی ضدشورش درگیر شدند که در جریان آن شماری از آنها دستگیر شدند. در ادامه تظاهرات و کشته شدن مردم به‌دست پاسداران، در کرمانشاه و شیراز، نیروهای امنیتی به بیمارستانها حمله کردند و مجروحان و اجساد کشته شده‌ها را با خود بردند.

(اطلاعیه شماره۲۱ و۲۳ شورای ملی مقاومت ایران ۲۸آبان ۹۸)

موضع‌گیریهای بین‌المللی در پنجمین روز قیام

میشل‌باشله، کمیسر عالی حقوق‌بشر در توئیتی گفت: «ما عمیقاً به نقض قوانین و معیارهای بین‌المللی در مورد استفاده از زور، از جمله شلیک مهمات جنگی علیه تظاهر کنندگان در ایران در طول اعتراضات که روز جمعه آغاز شد و تا این هفته ادامه داشته است، نگران هستیم. ما به‌ویژه نگران استفاده از مهمات جنگی هستیم که باعث مرگ شمار قابل توجهی در سراسر کشور شده است» (کمیسر عالی حقوق‌بشر ۱۹نوامبر ۲۰۱۹- ۲۸آبان۹۸).

هم‌چنین سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که اساس ویدئوهای تأیید شده و شهادت شاهدان عینی و هم‌چنین اطلاعات کسب شده از سوی کنشگران حقوق‌بشر از آغاز تظاهرات در ۱۵نوامبر، دست کم ۱۰۶تن در ۲۱شهر به دست نیروهای امنیتی ایران کشته شده‌اند» (عفو بین‌الملل ۱۹نوامبر ۲۰۱۹- ۲۸آبان۹۸).

اعتراضات سراسری ـ ۲۹آبان ۹۸

گزارشهایی درباره تحویل ندادن جنازه کشته‌شدگان در شهرهای مختلف و یا تحت فشار گذاشتن خانواده‌ها برای برگزار نکردن مراسم سوگواری فرزندانشان منتشر شده است.

خبرگزاری تصویری آسوشیتدپرس گزارش کرد: «در تهران پمپ بنزین‌ها پس از این‌که در اعتراضات بر سر افزایش قیمت بنزین از سوی دولت، روز چهارشنبه ۲۰نوامبر مورد حمله قرار گرفت، تظاهرات حداقل به ۱۰۰شهر بزرگ و کوچک گسترش یافت و به خشونت کشیده شد و صحنه حمله و آتش زدن بانکها، مغازه‌ها و ایستگاههای پلیس بود. (آسوشیتدپرس۲۰ نوامبر ۲۰۱۹- ۲۹آبان ۹۸)

در گرگان، جوانان شورشی با مأموران سرکوبگر نیروی انتظامی درگیر شدند. پاسداران جنایتکار یک جوان شورشی را با شلیک مستقیم و ضربات تبر در ملأعام و در برابر چشمان حیرت‌زده مردم به‌قتل رساندند.

کلیپ این جنایت تکان‌دهنده که از مصادیق بارز جنایت علیه بشریت است، صحنه‌ای را نشان می‌دهد که گله‌ای از پاسداران جنایتکار که لباس‌شخصی به تن دارند به یک جوان معترض حمله‌ور شدند. پاسداران ابتدا با سلاح کمری به وی تیراندازی کرده و سپس با تبر او را به شهادت می‌رسانند. این خبر در رسانه‌های بین‌المللی و هم‌چنین در اطلاعیه شماره۳۵ شورای ملی مقاومت ایران ۵آذر ۹۸ انعکاس یافت.

دیدبان حقوق بشر،ایران با قطع اینترنت کشتار می‌کند

ادامه قطع اینترنت

پس از ۴روز از قطع اینترنت، روزنامه حکومتی ایران نوشت: «از روز شنبه ۲۵آبان ماه اینترنت در کشور قطع شد و بسیاری از کسب و کارهای بزرگ و کوچک که در حال خدمات‌رسانی به مردم بودند با این قطعی دچار مشکل شدند» (۲۹ آبان۹۸).

وزارت‌خارجه آمریکا قطع اینترنت در ایران را محکوم کرد و نوشت: «رهبران ریاکار این رژیم از آن برای پراکندن تبلیغات خود استفاده می‌کنند. به مردم احترام بگذارید، اینترنت را باز کنید» (سایت وزارت‌خارجه آمریکا۲۰نوامبر۲۰۱۹).

اذعان به نقش زنان در سازماندهی قیام‌ در مطبوعات حکومتی

وحشت رژیم آخوندی از جنگاوری و نقش هدایت‌گر زنان در قیام مردم ایران در تمام روزنامه‌ها و اظهارات مقامات رژیم موج می‌زند.

سایت خبر فوری رژیم، ۲۹آبان ۹۸ نوشت:

«میان‌داری و میدان‌داری ویژه زنان در اغتشاشات اخیر، چشمگیر به‌نظر می‌رسد. در نقاط متعدد به‌ویژه حومه تهران، زنان ظاهراً ۳۰ تا ۳۵سال، نقش ویژه‌یی در لیدری اغتشاشات به عهده دارند. این زنان متحدالپوشش، هر یک وظیفه‌ای جداگانه دارند؛ یکی از شورش‌ها فیلم می‌گیرد، دیگری جلوی خودروها را می‌گیرد و دیگری با تحریک مردم، آنها را به پیوستن به صف اغتشاش‌ها مجاب می‌کند. این‌که چرا در اغتشاشات اخیر، زنان به مهره میان‌دار تبدیل شده‌اند سؤال‌برانگیز است».

روزنامه حکومتی جوان وابسته به پاسداران ۲۹آبان۹۸ طی مقاله‌یی تحت عنوان «خصایص یک آشوب» با برجسته کردن نقش مجاهدین در آشوب از جمله نوشته است:

«برای زنان کار ویژه تعریف شده بود. هم در حمله به مراکز بسیج خواهران و هم در تهییج جوانان نقش اساسی داشتند. گرچه در تلفات انسانی کشته ندادند، اما سبک به‌کارگیری زنان مشابه مانور‌های زنانه سازمان (مجاهدین) است».

اعتراضات سراسری ـ ۳۰آبان ۹۸

در کازرون، قیام‌آفرینان حوزه جهل و جنایت را به آتش کشیدند. خبرگزاری وابسته به پاسداران طی گزارشی وحشت‌آلود از شورش مردم قهرمان کازرون نوشت:

«شنبه شب تمام بانک‌های میدان اصلی شهر و خیابانهای اصلی حدود ۱۰ تا ۱۵بانک در فاصله زمانی ۴ساعته به آتش کشیده شد.آنها اول شیشه بانکها را می‌شکستند و بعد، از کوله پشتی‌هایشان کوکتل مولوتوف و اشیای گلوله مانندی درمی‌آوردند و داخل بانک می‌انداختند و با ایجاد انفجار، بانک را به آتش می‌کشیدند.

در حوزه کازرون ۳خودرو، ۶موتور، اتاق نگهبانی، اتاق رایانه، اتاق یکی از معاونان حوزه، سالن مطالعه کتابخانه و چند اتاق در طبقه بالا، به آتش کشیده شد» (خبرگزاری حکومتی فارس ـ۳۰ آبان۹۸).

اعتراضات سراسری ـ ۱آذر ۹۸

وزیر خارجه دانمارک «جپه کوفود» از ادامه گزارشات درباره وضعیت جاری در ایران ابراز نگرانی عمیق کرد و در توئیتی نوشت: «مردم ایران با سختی‌ها مواجه هستند. سرخوردگی آنها مشروع است. آزادی بیان و حق تجمع مسالمت‌آمیز باید حفاظت شود» (وزیر امور خارجه دانمارک۲۲ نوامبر۲۰۱۹-۱ آذر۹۸).

۱ آذر۹۸، یک گروه از کارشناسان مستقل سازمان ملل متحد گفتند که گزارشهایی از تظاهر کنندگان کشته و معلول، و ادامه بستن سراسری اینترنت در اعتراضات یک هفته‌یی ایران موجب «نگرانی جدی» است. گزارشگران ویژه شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد، «گزارشهای معتبر» را مورد ملاحظه قرار دادند که بین روزهای ۱۵ تا ۱۹نوامبر ۱۰۶نفر کشته شده‌اند، و هزار نفر نیز دستگیر شده‌اند» (سایت اخبار، سازمان ملل۲۲ نوامبر ۲۰۱۹).

اینجا «شهریار» است و شهر «حلب» سوریه نیست!

با گذشت ۷روز از قیام هم‌چنان کارگزاران و سران رژیم نسبت به قدرت و سرعت عمل قیام مردم، با سونامی اعتراف به ترس از سرنگونی آه و فغان سر می‌دهند:

سایت حکومتی مشرق طی گزارشی از شهر شورشی شهریار با عکسی از بانک‌های غارتگر تخریب شده نوشت: «اینجا حلب سوریه نیست!» (مشرق ـ ۱آذر۹۸).

پاسدار علی فدوی، جانشین سرکرده سپاه پاسداران، با اذعان تلویحی به این‌که از ابتدا سپاه دست‌اندرکار سرکوب قیام بوده گفت: «روز اول ۲۸استان درگیر این موضوع بودند... . به‌طور نمونه بنده با فرماندهان سپاه برخی شهرها که صحبت می‌کردم در برخی مواقع این اغتشاشات انسان را یاد کربلای ۴ می‌انداخت... . ما به واقع ۴۸ساعت جنگ کردیم و توانستیم اشرار را جمع‌وجور کنیم که البته این اغتشاشات از بعدازظهر شنبه تا دوشنبه وجود داشت». (سایت انتخاب رژیم، ۱آذر ۹۸)

کربلای۴ در ۱۳۶۵ شکست بزرگ رژیم در جنگ ضدمیهنی خمینی با عراق بود.

علی رضا زاکانی: «ابعاد فتنه (قیام) فراتر از آن چیزی است که در ذهن ماست، حلقه اول سازماندهی دشمنان سرسخت انقلاب است و لایه دوم، اراذل و اوباش و لایه سوم هم جمعیت معترض و احساسی بود» (خبرگزاری فارس رژیم، ۱آذر۹۸).

گزارش یک هموطن از پایتخت شهرهای شورشی ـ شیراز

یکی از هموطنان در شیراز پس از وصل خط اینترنت از تصرف چندین مرکز حکومتی به دست مردم در جریان قیام سراسری خبر داد و نوشت:

«رژیم سرمایه‌گذاری‌اش در شیراز بالا بود اما در شیراز شکست خورد. باور کنید اگر باران نمی‌آمد رژیم به‌طور کامل در شیراز سقوط می‌کرد. چندین نقطه امنیتی (کلانتری و حوزه مقاومت بسیج. .) در شیراز خلع‌سلاح شد. امام جمعه صدرا در حد مرگ از دست مردم کتک خورده بود حتی مردم در منطقه صدرا هلیکوپتری را گرفتند ولی قبل از آتش زدنش متأسفانه با هجوم بالای نیروهای حکومتی مواجه شدند.

تصرف مراکز نظامی شیراز

در این گزارش آمده است: در جریان قیام مردم شیراز دست‌کم ۵مرکز نظامی حکومت مورد حمله قرار گرفت:

  • بسیج ناحیه شیراز (ضد) ثارالله
  • پادگان زرهی
  • پایگاه بسیج صدرا
  • کلانتری معالی‌آباد. این مرکز سرکوب توسط مردم محاصره شده بود اما نیروهای سپاه از خیابان گلدشت وارد شده و قیام‌کنندگان را با تفنگ‌های ساچمه‌ای مورد هدف قرار می‌دادند.
  • کلانتری گلشن (کشن) . قیام‌آفرینان توانستند این کلانتری را به تصرف کامل خود درآورند.

قیام آبان ۹۸-شیراز،پایتخت شهرهای شورشی

قیام آبان ۹۸، شیراز پایتخت شهرهای شورشی، کروکی مناطقی که در آن تظاهرات برگزار شد

قیام مردم قهرمان بهبهان، شهر شورش و عصیان

گزارش فشرده‌ای از شهر قیام‌آفرین بهبهان:

این شهر یکی از شهرهای پیشتاز شورشی ایران بود. تظاهرات مردمی از روز ۲۴آبان از چهارراه بانک ملی در این شهر شروع شد. زن و مرد، پیر و جوان در چهارراه بانک ملی تجمع کرده بودند. مردم شعار می‌دادند: «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران». بنزین گرونترشده، فقیر فقیرتر شده» و «ایرانی می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد».

روز شنبه ۲۵آبان، مردم و جوانان از ساعت ۹.۳۰ صبح به چهار راه بانک ملی آمدند. تظاهرات تا ساعت ۱۱قبل از ظهر با شعارهای مرگ بر خامنه‌ای، مرگ بر دیکتاتور و توپ تانک فشفشه آخوند باید گم بشه ادامه پیدا کرد.

ساعت۱۲ظهر شنبه، شعبه بانک ملی، قدیمی‌ترین بانک حکومتی در بهبهان که چند طبقه بود، به آتش کشیده شد. بعد از آن بانک سپه به آتش کشیده شد. سپس جوانان و مردم به‌سمت بانک صادرات رفتند که آن هم در آتش به‌طور کامل سوخت و ساختمانش فرو ریخت. روبه‌روی بانک در آن طرف خیابان، دو بانک به‌نام بانک کشاورزی و بانک پاسارگاد تخریب شد.

جمعیت در چهار راه بانک ملی، بیشتر از ۵هزار نفر شده بود. همزمان در فلکه ۶۰متری (در طرف دیگر شهر) قبل از فلکه استیل، تجمعات دیگری شکل گرفته بود و شعار می‌دادند. انگار همه مردم بهبهان به خیابان آمده باشند.

از ساعت یک بعدازظهر، تیراندازیهای مستقیم و شلیک گاز اشک‌آور در خیابان معلم و جوانمردی و خیابان «مسجد بردی» شروع شد و در ساعت۴عصر درگیری‌ها در خیابان‌ها شدت پیدا کرد.

در فلکه شیراز، جایی که برادران دشتی (مهرداد و محمود) تیر خوردند و شهید شدند، درگیری‌ها با شدت ادامه داشت. پاسداران جنایتکار با دست باز کشتار می‌کردند.

درگیریهای مردم و جوانان با پاسداران، تا چهار راه هلال احمر و چهار راه بیمارستان هم‌چنان ادامه پیدا کرد و از فلکه بیمارستان به فلکه مراحل و خیابان پیروز کشیده شد. هیچ اداره‌ای در شهر سالم نمانده بود. اداره امور مالیاتی هم که مردم و کسبه از آن دل پری داشتند، تخریب شد.

مردم دلاور خوزستان و شهر شورشی ماهشهر در قیام آبان ۹۸

مردم قهرمان خوزستان هم‌چون سایر استانهای کشور در اعتراض به ۳برابر شدن قیمت بنزین از بعدازظهر۲۴آبان در شهرهای اهواز، خرمشهر، اندیمشک، دزفول، بهبهان، سیرجان و ماهشهر دست به تظاهرات زدند و با آتش زدن لاستیک، خیابان‌ها را مسدود کردند.

یک هموطن از ماهشهر روز دوشنبه ۱۱آذر۹۸گفت: «من اهل ماهشهر هستم. ماهشهر با داشتن بیش از ۲۰مجتمع پتروشیمی یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های پتروشیمی ایران و حتی خاورمیانه است. هم‌چنین با داشتن بندر خمینی دارای یکی از بزرگترین بنادر تجاری در ایران و صادرات نفت در کشور است.

اهالی ماهشهر و این شهرک‌ها حتی یک بانک آتش نزدند، حتی یک مغازه هم صدمه ندید. تنها کاری که مردم کردند درست کردن راه‌بندان و بستن جاده‌های دسترسی به منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی (مجتمع‌های پتروشیمی متعلق به سپاه پاسداران) و بستن راه دسترسی به بندر خمینی بود. آن هم با آتش زدن چند حلقه لاستیک و قرار دادن چند تا سنگ توی جاده و خاموش کردن چند تا کمپرسی و کامیون در جاده.
اما به دستور استاندار، سپاه خوزستان یک تیپ ویژه تکاور به ماهشهر فرستاد به همراه دو تانک و شش نفربر و کلی سلاح سنگین و نیمه‌سنگین و حتی هلیکوپتر نظامی! به‌محض ورود به ماهشهر به شهر چمران (جراحی) وارد شدند و مردم را با تیربار دوشکا به گلوله بستند.

در همان ساعت اول حدود ۱۷نفر از جمله دو کودک ۴ و ۸ساله و یک پیرزن هفتاد و چند ساله با تیر مستقیم پاسداران کشته شدند. آمار بقیه کشته‌ها به‌علت فرار جوانها به بیشه‌ها و تیراندازی کور پاسدارها به این نیزارها هنوز مشخص نیست».

اعتراف سردمداران جنایت‌پیشه به کشتار مردم بی‌دفاع

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس ارتجاع، به کشتار در نیزارهای ماهشهر اعتراف کرد و گفت: «در ماهشهر تعداد زیادی از افراد کشته شده‌اند، دقیق می‌دانیم چه کسانی بودند». وی در ادامه گفت: «در این میان ممکن است به جمع بی‌گناهی هم آسیب وارد شده باشد که حاکم اسلامی وظیفه دارد آن را جبران کند، دیه پرداخت و به خانواده آنان رسیدگی شود» (روزنامه ایران ـ ۲۱ آذر۹۸).

پروانه سلحشوری، نماینده مجلس ارتجاع گفت: «تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران کشور... باید پاسخگوی مادران داغدار و پدران رنج‌کشیده باشیم» (خبرگزاری مجلس رژیم‌ـ ۱۹آذر۹۸).

لیلا واثقی، فرماندار بسیجی شهر قدس به سایت ایران آنلاین رژیم در ۱۰آذر۹۸ گفت: «من گفته بودم بهشان که هر کس از در فرمانداری وارد شد داخل بزنید».

آخوند جنایتکار بهرامی، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح رژیم، در توجیه کشتار کور مردم گفت: «ممکن است در اتفاقات اخیر کسی هم به‌صورت عبوری لطمه‌ای خورده باشد که این اتفاق نیز در جنگهای شهری طبیعی است» (خبرگزاری حکومتی ایسناـ ۳آذر ۹۸).

ادامه دارد

قیام آتشین آبان۹۸، قیامی تا پیروزی (۱)

قیام آتشین آبان۹۸، قیامی تا پیروزی (۲)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/146211a1-b540-4107-bc6f-e0d00a14ef6c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات