728 x 90

قیام خوزستان؛ آینهٔ بن‌بست سرکوب - مروری بر رسانه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی دوشنبه ۲۸تیرماه حرف اول و آخر وحشت از قیام مردم خوزستان است. به همین دلیل روزنامه‌ها پرشده است از اشک تمساح باندهای حاکم برای مردم. دم خروس این اشک تمساحها هم با مصادرهٔ شهدای قیام مردم خوزستان بیرون زده که همهٔ روزنامه‌ها بفرمودهٔ وزارت سانسور تلاش کرده‌اند رد رژیم را در این جنایت پاک کنند. اما طبق معمول نتوانسته‌اند. در کنار موضوع قیام مردم خوزستان و بحران آب و برق و کرونا و کمبود واکسن، بحران گرانی کالاهای اساسی و در رأس آنها گرانی نان دیده می‌شود. جنگ گرگ های باند خامنه بر سر کرسیهای دولت رئیسی و بن‌بست مذاکرات برجام از دیگر موضوعات روزنامه‌های ۲۸تیر است.

 

قیام خوزستان؛ آینهٔ بن‌بست سرکوب

«خوزستان را درست ببینیم» عنوان مطلبی در همدلی است که شکست سیاست‌های سانسور و سکوت رژیم در مورد خبرهای قیام مردم خوزستان اعتراف کرده و نوشته است: «در حالی که فضای مجازی که مردم کاربران آن هستند، پر از تصاویر و متن‌هایی است که نشان می‌دهد مردم خوزستان به وضعیت بی‌آبی خود معترض‌اند، اما رسانه‌های رسمی کشور یا درباره آن سکوت می‌کنند و یا بدون تأمل آن را به سوءاستفاده‌گران و خرابکاران منتسب می‌کند».

اعتماد روزنامه دیگر باند مغلوب زیر عنوان «خوزستان فصل هفتمی» با اشاره به نگاه امنیتی کارگزاران حکومتی به مشکل بی‌آبی مردم خوزستان پیامدهای ندیده گرفتن خواسته‌های مردم را به نظام گوشزد کرده و نوشته است: «خوزستان را باید از ذیل فصل هفت! (امنیتی دیدن اوضاع) خارج کرد. ..خوزستان الگوی کاملی است که نمی‌توان با حذف و نادیده گرفتن مردم کارها را به سرانجام رساند. شاید حذف دیگران در کوتاه‌مدت به دهان شیرین بیاید، ولی طولی نخواهد کشید که تلخی زهر آن با تمام وجود حس خواهد شد که شده است».

روزنامه حکومتی آرمان زیر عنوان «اعتراض، اعتراض است؛ چه مرکز نشین چه استان‌نشین» با اشاره به دروغ‌های حکومتی در مورد شهدای قیام مردم خوزستان که قتلشان را به ضد انقلاب منسوب کرده‌اند نوشته است: «همین چند ماه پیش یعنی اسفندماه ۹۹ اعتراضات سیستان‌و‌بلوچستان در جریان جان‌باختن سوخت‌بران خود با پرسش‌های زیادی همراه بود؛ ». در ادامه افزوده است: «اگر امروز هم به راه‌حل کوتاه‌مدت یا قهری برای رفع اعتراضات در خوزستان بسنده شود، نه رفع مشکلات عدیده آنها یقینا دوباره حوادث تلخ تکرار و تکرار خواهند شد... امروز مردم روزبه‌روز به این اعتراضات اضافه می‌شوند. باید صدای آنها را شنید».

روزنامه‌های باند خامنه‌ای هم ضمن همین اعترافات تلاش کرده‌اند نظام را در ببرند و دولت روحانی را مقصر جلو دهند اما وحشتشان را نتوانسته‌اند کاری کنند. برای نمونه وطن امروز نوشته است: «ناکارآمدی مدیریت، تفکر محروم‌ستیز و حاشیه‌گریز حاکم بر دولت روحانی منجر به تشدید نارضایتی‌ها شده است نمایندگان خوزستان در مجلس درباره ماهیت سوءمدیریت در مسأله کم‌آبی استان ابراز نگرانی کردند؛ بوی فتنه می‌آید». وطن امروز در ادامه نوشته است: «شکاف‌های اجتماعی زیادی ایجاد شده و نارضایتی در میان طبقات محروم و نقاط دور از مرکز در بالاترین سطح خود قرار دارد».

 

«توالی اتفاقات؛ فشرده شدن فنر انفجاری»

در روزنامه‌های هر دو باند ضمن اشاره به تداوم غارت و چپاول اقشار ضعیف نسبت به فضای انفجاری جامعه هشدار داده‌اند. «کارگران امیدی به اصلاح وضعیت فعلی ندارند» مطلب روزنامه کاروکارگر است که از جمله نوشته است: «بیش از ۹۷درصد کارگران کشور تبدیل به کارگران موقت، پیمانی روزمزد با قرارداد سفید امضا شده‌اند و حتی تعداد زیادی کارگر غیررسمی در کشور وجود دارد. نبود امنیت شغلی باعث شده علیه کارگران سوءاستفاده و استثمار به‌راحتی اتفاق بیفتد». رسالت با عنوان «خطر تیترهای نان و آب دار» خطر پیآمد توالی بحرانها را اشاره کرده و نوشته است: «توالی اتفاقات ناخوشایند برای قشر مستضعف جامعه، حکم فشرده شدن هر چه بیشتر فنری را دارد که باید با تدبیر و حکمت، آرام آرام آن را به نقطه نخست برگرداند».

جهان صنعت هم زیر عنوان «بیمار در حال مرگ و مقصریابی مدیران» نوشته است «اگر جراحت زخم فرو خفته بر اقتصاد بیمار ایران درمان نشود عفونت آن به سیاست داخلی و به امور اجتماعی و فرهنگی سرایت می‌کند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f48b06ef-739f-4ee4-88ee-4b6adc58564e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات