728 x 90

ماهیت فراخوان دولت رئیسی به بازگشت ایرانیان

بازجویی از مسافران در فرودگاه‌های رژیم آخوندی
بازجویی از مسافران در فرودگاه‌های رژیم آخوندی

در حالی که فرار مغزها و مهاجرت در ایران تحت حاکمیت آخوندها یکی از بالاترین رتبه‌ها را در جهان دارد، دولت رئیسی جلاد با تبلیغات گسترده بارها ادعا کردند که ایرانیان خارج از کشور برای ورود به ایران منعی ندارند و می‌توانند بدون نگرانی به کشور بازگردند. رژیم با عباراتی هم‌چون «تضمین امنیت کامل»، «تسیهلات لازم برای برگشت»، «بازگشت بدون مشکل»، فراخوان به بازگشت ایرانیان می‌دهد... . اما دروازه‌های ورودی فرودگاهها به‌تله‌ای برای به دام انداختن ایرانیان در بدو ورودشان تبدیل شده است.

طبق آخرین گزاش از مرکز پژوهش‌های مجلس ارتجاع و بر اساس گزارش باقر لاریجانی، معاون سابق آموزشی وزارت بهداشت رژیم، کشور ایران رتبه دوم فرار مغز ها را دارد و سالانه حدود ۱۵۰ تا ۱۸۰هزار متخصص تحصیل‌کرده از کشور مهاجرت می‌کنند (سایت خانه ملت رژیم، ۵فروردین ۹۹).

بازجویی و تحقیق مسافران در فرودگاهها

پاسدار امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه دولت رئیسی جلاد در رابطه با بازگشت ایرانیان به کشور وعده داده بود که، «بازگشت آنها با هماهنگی‌هایی که با مراجع امنیتی انجام شده، «بدون مشکل» خواهد بود».

عبداللهیان در هفته اول دی ۱۴۰۰گفته بود: «ما به‌دنبال تصویب قانون جامع حمایت از ایرانیان در سراسر جهان هستیم تا در نتیجه تبلیغات ایران‌هراسانه بیگانگان، هیچ ایرانی ترس از بازگشت به ایران نداشته باشد. بدانند که وزارت امور خارجه ایران این مسأله را تضمین می‌کند» (روزنامه حکومتی مستقل ـ ۷دی ۱۴۰۰).

وب‌سایت حکومتی «رویداد۲۴» چهارشنبه ۱۵دیماه ۱۴۰۰ در گزارشی اعتراف کرد که بازجویی از مسافران در فرودگاهها با هماهنگی وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه رژیم انجام می‌شود. در این گزارش آمده است: «از چند ماه پیش، مسافران ایرانی که عمدتاً از اروپا به ایران باز می‌گردند، در بدو ورود با نوعی «بازجویی» یا «خود اظهاری» تحت عنوان «پرسشنامه» روبه‌رو می‌شوند.

وب‌سایت «رویداد ۲۴» نوشته است: «اطلاعاتی از برخی مسافران ایرانی به دست آورده که نشان می‌دهد تعدادی از مسافران توسط مأموران امنیتی که بیسیم داشته‌اند به اتاق‌هایی برده شده‌اند تا فرمی درباره اطلاعات خودشان پر کنند».

در این گزارش آمده است که، «از چند ماه پیش تاکنون» در فرودگاه خمینی تهران [بازجویی] رخ می‌دهد و روایت دو مسافر ایرانی ساکن هلند و آلمان نیز در این گزارش آمده است.

مسافران در دام شکنجه‌گران وزارت اطلاعات

سایت العین الاخباریه (ابوظبی) ۱۶دی ۱۴۰۰ به‌نقل از رویداد ۲۴ رژیم، گزارشی از بازجویی مزدوران وزارت اطلاعات از مسافران از جمله با دو مسافر هلند و آلمان که تحت بازجویی قرار گرفتند، نوشته است: «آن‌طور که یک مسافر ایرانی ساکن هلند گفت، "درست بعد از کنترل پاسپورت و مهر ورود، فردی که بیسیم هم در دست داشته او و همسرش را به اتاقی نزدیک بخش کنترل گذرنامه هدایت کرده و از او خواسته فرمی را پر کند". در این فرم اطلاعاتی مثل اسم، آدرس، محل سکونت، تحصیلات، شغل، درآمد و تاریخ ورود و خروج پرسیده شده است».

این شهروند ایرانی افزوده است: «به جز خودش، نزدیک به ۱۰نفر دیگر از مسافران نیز در اتاق مشغول پر کردن فرم خود اظهاری [بخوانید تحت بازجویی] بودند».

رویداد ۲۴ گزارش داد در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده است که «تنها افراد دوتابعیتی یا پناهنده هدف این فرم‌های خوداظهاری [تحت بازجویی] نبوده‌اند و افرادی که تنها اقامت برخی کشور‌ها را داشتند هم مورد سؤال قرار گرفتند».

در واکنش به این موضوع، روابط عمومی فرودگاه خمینی ملعون اعلام کرد که این مسأله به فرودگاه هیچ‌‎ ارتباطی ندارد و «امنیتی» است.

بخش کنسولی وزارت امور خارجه آخوندی از روز چهارشنبه، هشتم دی‌ماه، «سامانه پرسمان تردد» را در سایت «مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی» راه‌اندازی کرده است و بر اساس ادعای امیر عبداللهیان، «ایرانیان در خارج از کشور می‌توانند با ارائه کمترین اطلاعات از این‌که آیا بعد از ورود می‌توانند از کشور خارج شوند، آگاهی یابند» (العین الاخباریه ـ۱۶دی ۱۴۰۰).

«سامانه میخک» در خدمت پیشبرد خط دژخیمان خامنه‌ای

هر چند از دولت احمدی‌نژاد تا روحانی رژیم برای فراخوان بازگشت ایرانیان خارج از کشور هزینه‌های گزافی کرده است، اما سؤال اینجاست که پشت کر هماهنگ فراخوان بازگشت ایرانیان توسط رئیسی جلاد و دژخیم اژه‌ای گوشخوار، با هزینه ویژه ساخت سایت «مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی» چه چیزی خوابیده است؟ و دولت رئیسی جلاد از فراخوان بازگشت ایرانیان، چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

پاسدار امیر عبداللهیان در ارتباط به تضمین امنیت و بازگشت ایرانیان گفت: «ماچند مشکل داریم... رسانه‌های آن‌سوی مرز برخی تلاش زیادی را در این رابطه می‌کنند... برخی از ایرانیانی که سال‌ها به کشور سفر نکردند نگران هستند ما از ساعت هشت صبح (چهارشنبه) در «سامانه میخک» وزارت امور خارجه یک محیطی را قرار دادیم به‌عنوان «پرسمان تردد» که ایرانیان خارج از کشور می‌توانند با کمترین اطلاعاتی که به ما می‌دهند بپرسند که آیا می‌توانند به‌راحتی بعد از ورود به ایران از کشور خارج شوند یا نه؟ و حداکثر ظرف ۱۰روز به آنها پاسخ می‌دهیم و وزارت امور خارجه تضمین می‌کند که ایرانیان به‌راحتی بتوانند به سرزمین مادری خود سفر کنند» (خبرگزاری حکومتی ایران پرس۶ دی ۱۴۰۰).

با «سامانه میخک»، «برگردید، می‌بخشیمتان»!

وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه پاسداران با مزدوران و پرستوهایشان سالهاست دست‌اندرکار قتل، آدم‌ربایی در خارج کشور تا بمب‌گذاری در گردهمایی بزرگ مقاومت در فرانسه بوده‌اند، اما حالا دولت رئیسی جلاد ۶۷، با رنگ و لعابی دیگر برای به دام انداختن ایرانیان «سامانه میخک» راه‌اندازی کرده است.

روزنامه مستقل (رژیم) ۷دی ۱۴۰۰، در مقاله‌یی با عنوان «برگردید، می‌بخشیمتان!» در جنگ باندی به چند فقره بازگشت ایرانیان به حاکمیت ننگین آخوندی اشاره کرده و نوشت: «در زمان احمدی‌نژاد بود که حبیب محبیان، خواننده معروف که به دور از حاشیه‌های سیاسی بود، با وعده وعید دولت به ایران فراخوانده شد و برای گرفتن مجوز سال‌ها تلاش کرد. او در راهروهای وزارت ارشاد آن‌قدر در رفت و آمد شد که نهایتاً در حسرت مجوز، از دنیا رفت... سامان، خواننده، به ایران برگشت و بعد از ده سال تلاش، وقتی نتوانست مجوز بگیرد، امسال تصمیم گرفت از ایران خارج شود و خارج از کشور دنبال استعداد و علاقه خود باشد... کاوه مدنی فردی که خشکسالی و جنگ آب را پیش‌بینی کرده و هشدار داده بود اما بدون ارائه اسناد و با اتهاماتی توسط گروه‌های فشار مواجه شد و آن‌قدر سنگ مقابل پایش انداختیم که مجبور به فرار شد».

«عادل کیانپور» نمونه دجالیت و شقاوت آخوندی

سایت دویچه وله (فارسی) ۱۴دی ۱۴۰۰در گزارشی از سرنوشت «عادل کیانپور» در برگشت به ایران آخوندزده نوشت: «زندانی سیاسی عادل کیانپور، که از مرداد۹۹ در زندان به‌سر می‌برد، روز شنبه ۱۱دیماه۱۴۰۰، پس از ابتلا به کرونا و به‌دنبال یک هفته اعتصاب غذا در زندان شیبان اهواز به‌نحو مشکوکی جان باخت. عادل کیانپور از طرف دادگاه اهواز به اتهام "تبلیغ علیه نظام و تبلیغ به سود گروه‌های مخالف و تشویش اذهان عمومی" به سه سال زندان تعزیری محکوم شده بود».

پیام صوتی عادل کیانپور: «آقای اژه‌ای شما گفتید هرکس مشکل امنیتی دارد و در خارج از کشوره، می‌تواند به کشور باز گردد، و ما به آنها کمک می‌کنیم که به زندگی برگردند. منظورتان از زندگی، زندگی در زندان بوده؟».

عادل کیانپور پس از بازگشت به ایران بلافاصله دستگیر و ۲ماه برای اعتراف اجباری زیر شکنجه قرار می‌گیرد، و از حق وکیل محروم و ۵ماه ممنوع‌الملاقات بوده است.

سرانجام او پس از یک هفته اعتصاب غذا در زندان شیبان اهواز در اثر عدم رسیدگی دژخیمان خامنه‌ای جان خود را از دست داد.

عادل کیانپور پیش از جان باختن، در یک فایل صوتی که در فضای مجازی منتشر شده گفته بود: «من عادل کیانپور زندانی سیاسی در راستای اهداف منشور حقوق‌بشر، در برابر ظلم حاکم بر ما، به‌نام کشور و ملت و در راه عدالت و دمکراسی اعتصاب‌غذای خود را به‌صورت رسمی در تاریخ ۴دی شروع کرده و به تمام مردم و سازمانهای حقوق‌بشری بین‌المللی اعلام می‌کنم».

فراخوان به بازگشت برای چپاول

کسری بودجه بیش از ۳۰۰هزار میلیارد تومانی۱۴۰۱ رئیسی جلاد و بنا به‌گفته بعضی مهره‌های رژیم حتی تا ۷۰۰میلیارد دلار که نمودی از افلاس و ورشکستگی اقتصادی رژیم آخوندی است، باعث شده که رژیم به فکر بخشی از کسری بودجه خود با سرمایه ایرانیان خارج از کشور بیفتد.

پاسدار قالیباف: «اگر از سرمایه ایرانیان خارج از کشور استفاده نکنیم، بی‌عرضه‌ایم».

سخنگوی قوه قضاییه خامنه‌ای: «ایران بهترین جا برای سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور است».

روزنامه حکومتی مستقل۷دی ۱۴۰۰ به فریبکاری رژیم این‌طور اعتراف کرد: «تجربه نشان داده که منظور اصلی از بازگشت ایرانیان، در اصل برگشت سرمایه آن‌هاست. در این سال‌هایی که به‌خاطر تحریم، سرمایه‌گذاری خارجی بسیار کم و فرار سرمایه از کشور زیاد شده، همواره سرمایه ایرانیان خارج نشین برای تأمین بخشی از هزینه‌های اقتصادی کشور یک موضوع اغواگرانه بوده است. . ، ... مسلما اگر نیت و قصد آقایان برای بازگشت ایرانیان جدی است، بدیهی‌ترین اقدام، تلاش برای ماندن مردم کشور و دادن انگیزه برای عدم مهاجرت است».

«دیپلماسی خون»، چهار دهه ترور و آدم‌ربایی

سایت العین الاخباریه ۱۷مرداد ۱۴۰۰به‌نقل از منابع سازمان ملل و فعالان حقوق‌بشری در مقاله‌یی با عنوان، «۵۴۰ ایرانی تبعیدی در چهار دهه گذشته ربوده یا کشته شده‌اند» نوشت: «از انقلاب ۱۳۵۷ تاکنون، عوامل اطلاعات رژیم آخوندی صدها حمله علیه پناهندگان در کشورهای مختلف به‌عمل آورده و چون در اغلب مواقع از هر گونه مجازاتی مصون بوده‌اند، این حملات را دائماً تکرار کرده‌اند. از انقلاب ۱۳۵۷ حدود ۵۴۰ ایرانی تبعیدی توسط عوامل رژیم آخوندی ربوده یا کشته شده‌اند».

حکومت استبدادی و سرکوب فرامرزی

فریدوم هاوس یک سازمان غیردولتی در آمریکا در آخرین گزارش خود در روزنامه واشنگتن پست ۳فوریه ۲۰۲۱، در مقاله‌یی با عنوان «دست دراز کشور استبدادی» با اشاره به ربودن روزنامه‌نگار روح‌الله زم در اکتبر۲۰۱۹، نوشت: «این وقایع بخشی از روند فزاینده از ”سرکوب فرا مرزی“ یا اجبار در بیرون کشور توسط دولتهای مستبد علیه شهروندان خودشان است... از طریق تهدیدات فیزیکی، ابزار جاسوسی و خشونت، کشورها در حال اتخاذ قدم‌هایی برای ارعاب تبعیدیان حتی در کشورهای دمکراتیک و بازداشتن آنها از استفاده از حقوقشان هستند... فریدوم هاوس دریافت که کشورهایی که دست به اقدامات فیزیکی [علیه مخالفان] می‌زنند، هم‌چنین از ابزارهای جاسوسی علیه اتباع خود در خارج استفاده کرده‌اند، از جمله شامل چین، روسیه و ایران است. در سراسر جهان، دولتها از عنوان ”تروریست“ برای تبعیدیانی که دنبالشان هستند استفاده می‌کنند و اغلب از نمونه‌هایی چون «جاسوس آمریکا و اسراییل» نام می‌برند تا در خارج از خاک خود دست به‌قتل هدفمند بزنند» (واشنگتن پست ۳فوریه ۲۰۲۱).

کلام آخر

روزنامه حکومتی مستقل۷دی ۱۴۰۰، در جنگ باندی به ناگزیر به پوشالی بودن این اقدامات این‌طور اعتراف می‌کند: «وقتی آقازادگی و داماد‌پروری عامل اصلی ارتقا در دستگاه اجرایی است... چه کار و نیاز به نخبگان داخلی و بازگشت خارج نشینان است؟ دست آخر؛ جناب وزیر خارجه، همین که می‌گویید برگردید، کاری نداریم، خود یک نوع ادبیات نادرست است. آیا شما و اقداماتتان به حق بوده و دیگران همه خطاکار که حالا از سر بزرگی می‌خواهید از خطایشان چشم پوشی کنید؟»

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/43db24f0-5301-41a2-ad2e-2ed1e5c04874"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات