728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی – یکشنبه بیست و سوم اردیبهشت 97

گزیده روزنامه های حکومتی
گزیده روزنامه های حکومتی

اغلب روزنامه‌های حکومتی در روز پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت منتشر نشده‌اند. معدود روزنامه‌های منتشر شده هم روزنامه‌های شاخص باندهای حاکم هستند. که در تیترهای صفحات اولشان برخی از بحرانها و جنگهای باندی روز رژیم را انعکاس داده‌اند:

آرمان: حمله به ظریف تاکتیک دلواپسان

آفتاب یزد: مشت و لگد به خودرو ظریف! وزیر امور خارجه: نباید اعتماد به‌نفس مردم را هر روز توسط برخی از رسانه‌ها نابود کنیم. باید به مردم امید و اعتماد به‌نفس بدهیم – این دعواهای سیاسی داخلی چه فایده و چه ارزشی دارد جز ضعف اعصاب و فشار، چرا عده‌یی به‌خاطر آن منافع ملی را زیر پا می‌گذارند؟

آرمان:‌برجام «بدون آمریکا»

کیهان: با رای یک دادگاه در نیویورک، خیز آمریکا برای سرقت ۶میلیارد دلاری از ایران این بار به بهانه ۱۱سپتامبر!

آفتاب یزد: خانه مداحان خطاب به شهرداری: باید سالیانه 200میلیون بدهید

آفتاب یزد: مهدی پازوکی: اینها همه حرف است، پولدارها مسافرت خارجی خود را می‌روند

اطلاعات: وزیر نیرو: قیمت آب و برق امسال ۷درصد افزایش می‌یابد

کیهان: رئیس ستاد ملی گندمکاران: قیمت واقعی خرید تضمین گندم 30درصد کاهش یافته است

کیهان: معاون امور طرح و برنامه بانک مسکن: افزایش سهم خرید مسکن فعلاً در دستور کار نیست

کلید: وعده‌های فراموش شده تأمین مسکن کارگری

همشهری: تلگرام در پیچ فیلترینگ – دولت:‌تشخیص تهدید امنیت ملی صرفاً به عهده شورای عالی امنیت ملی است و دیگران موظف به به هماهنگی با این نهاد هستند

همشهری:‌ مشاور رئیس‌جمهوری در واکنش به اقدامات اخیر در زمینه فیلتر شدن تلگرام در داخل کشور تصریح کرد: با فیلتر کردن کل تلگرام مخالفم.

همشهری: ایران ادعای همکاری با جبهه پولیساریو را شدیداً تکذیب کرد

آرمان: قطع ارتباط مراکش با ایران

سفر وزیر خارجه مراکش به تهران | بازگشت به مراکش همراه با سفیر

سفر وزیر خارجه مراکش به تهران | بازگشت به مراکش همراه با سفیر همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه مراکش سه‌شنبه (۱۱اردیبهشت) به تهران آمد و بعد از دیدار با ظریف، همراه با سفیر کشورش، تهران را ترک کرد.

 

حمله به باند روحانی با یادآوری تنگ‌تر شدن حلقه تحریمها بر گردن رژیم موضوع مقاله اصلی ارگان خامنه‌ای است:

کیهان: خامنه‌ای گفت:«...امروز اتاق جنگِ علیه ما، وزارت خزانه‌داری آمریکاست.» فهم همه‌جانبه و عمیق این مسأله راهبردی، در تعیین نتیجه این جنگ بسیار مؤثراست... امضای برجام و پایبندی کامل ایران به تعهدات خود و حتی عمل به فراتر از آنها نیز، تغییری در این رویارویی به وجود نیاورده است و شواهد و قرائن نشان می‌دهند این جنگ در دوره پسابرجام وارد مرحله استراتژیک دیگری شده که اهداف آن فراتر از موضوع فعالیت‌های هسته‌یی ایران است... طی سه سالی که از امضای توافق هسته‌یی می‌گذرد این آرایش جنگی هم‌چنان به‌قوت خود باقی است... یکی از مسئولان ارشد دولت گفته بود باید آن‌قدر با اروپا و آمریکا وارد مناسبات اقتصادی شویم که دیگر نتوانند ما را تحریم کنند. این استراتژی به‌روشنی گویای عدم تشخیص نقاط ضعف و قوت خودی و حریف است.

عده‌یی گمان می‌کنند عمل به توصیه و حرکت در چارچوب برخی نهادهای مالی به‌ ظاهر بین‌المللی مانند کارگروه ویژه اقدامات مالی (FATF) می‌تواند راهگشای عبور از تنگناهای اقتصادی باشد... یکی از دهها و بلکه صدها عارضه عدم باور به این جنگ اقتصادی و نشناختن اتاق جنگ آمریکا، راه‌اندازی مرکزی هم‌چون واحد اطلاعات مالی (FIU) در وزارت اقتصاد خودمان است تا اطلاعات - با واسطه- به اتاق جنگ در خزانه‌داری آمریکا برسد و اهداف جدید برای بمبارانهای بعدی تعیین شود!...ساده‌لوحی بزرگی است اگر کسی گمان کند واشینگتن به‌واسطه بستن یک معاهده چندجانبه، نگرش امنیت ملی خود را تغییر می‌دهد... فارغ از انگیزه و نیت، دو گروه در این جنگ عملاً به دشمن کمک کردند و می‌کنند. گروهی که برجام را آتش‌بس و حتی صلح جا زدند و بخش قابل توجهی از کشور را به خواب غفلت فرو بردند. گروه دوم از این مرحله نیز فراتر رفته، مقاومت را بیهوده معرفی کرده و تسلیم را توصیه و ترویج می‌کنند.

 

حمله به دلواپسان باند خامنه‌ای، موضوع اصلی روزنامه‌های باند روحانی است:

آرمان: صباح زنگنه: حمله به ظریف تاکتیک دلواپسان. این‌که دلواپسی به جای استفاده از واژه‌ها و به‌کار بردن زبان و گفتگو لگدپرانی کند، اقدامی بسیار شک برانگیز است و مسئولان ذیربط باید با دلواپسانی از این دست و هجمه‌کنندگان به آقای ظریف برخورد کنند.

ایران: حملاتی که علیه ظریف سازماندهی می‌شود نه مطابق واقعیت است و نه مطابق مصلحت فعلی کشور. در عین‌حال این‌که به‌رغم نظارت و تأیید عالی‌ترین مقام کشور بر مذاکرات و سمت‌گیری دستگاه دیپلوماسی عده‌یی چنین فضاسازی را رقم می‌زنند، حرکتی مشکوک است و نباید صرفاً این‌گونه نگاه کنیم که اینها افرادی تندرو هستند.

روزنامه‌های باند روحانی تلاش کرده‌اند ضمن هشدار نسبت به پیآمد فیلترینگ تلگرام، تقصیر فیلترینگ را به گردن باند رقیب بیندازند:

آرمان: یک سؤال کلیدی این است؛ در میان این همه گیروداری که در کشور داریم، مثل احتمال لغو برجام و مشکلات مالی و بانکی و از این قبیل، چرا برای تلگرام این‌قدر انرژی صرف می‌کنیم و کاری را دوباره انجام می‌دهیم که قبلاً تجربه کرده و نتیجه آن را هم دیده‌ایم؟

ایران: پروانه سلحشوری: باید گفت که آیا مقام قضایی صلاحیت دستور فیلتر کردن را دارد یا خیر. مسأله مهمی هم‌چون فیلتر کردن تلگرام نباید به‌صورت تشنج‌آور در جامعه مطرح شود و چالشی جدید را برای مردم ایجاد کند.

 

در روزنامه باند روحانی برای حمله باند روحانی به ظریف و فیلترینگ تلگرام، به خود ظریف و روحانی حمله شده است:

آرمان: غلامرضا حیدری: علاوه بر وعده دسترسی آزاد مردم به فضای مجازی، حسن روحانی وعده‌های بسیاری در برخی مسائل مهم سیاسی مطرح کرد، اما تاکنون توضیح داده نشده که چه قدم‌هایی برداشته... در مورد تلگرام ظاهراً قوه قضاییه حکم صادر کرده و دولت هم بیانیه داده که این کار مداخله است و مسئول تشخیص تهدید امنیت ملی شورای عالی امنیت ملی است که روحانی رئیس آن است،... آیا از نظر فنی دستگاههای فیلترینگ در اختیار وزارت ارتباطات هست یا خیر؟ در ظاهر باید در اختیار این وزارتخانه باشد و آنها اگر فیلترینگ تلگرام را خلاف قانون می‌دانند، حتماً باید جلوی آن را بگیرند و اجازه گسترش نگرانی را ندهند. موضوع شبهه‌ناک این است که دستگاهی کلید فیلترینگ را در اختیار داشته باشد ولی فقط ابراز نظر کند.

آرمان: صادق زیبا مشکلات امروز وزیر امور خارجه که در داخل با آن دست به گریبان شده، ناشی از دو موضوع استراتژیک است. موضوع اول محمدجواد ظریف این است که گاهی تئوریها و فرضیه‌های دایی‌جان ناپلئونی برایشان برجسته می‌شود. به این معنی که پشت هجمه‌هایی که به ایشان می‌شود، عوامل سعودی و صهیونستی قرار دارند. در صورتی که در پشت این حملات هیچ قدرت سازمان‌ یافته‌ای نیست بلکه همه این موارد و طرح‌ریزی آنها مشخص است. موضوع دوم این است که ظریف بعد از توافق برجام به‌گونه‌یی عمل کردند که نظر دلواپسان را جلب کند و دل آنان را به دست آورد. ظریف همواره در موضع‌گیریها و سخنرانی‌های خود سعی داشتند یک احساس نزدیکی و برادری میان خود و دلواپسان ایجاد کند. بنابراین وزیر امور خارجه آنجایی که باید قرص و محکم در مقابل دلواپسان می‌ایستادند و از مواضع برجامی خود دفاع می‌کردند، کوتاه آمدند و به آنان تفهیم نکردند که مواضع دلواپسان برخلاف منافع و مصالح ملی است. بر همین اساس رفتاری که امروز با ظریف می‌شود، حاصل مماشات با دلواپسان است.

چندی پیش بود که یکی از روزنامه‌های دلواپس مطلبی استفاده کرد با این مضمون که «آقای ظریف دیپلومات باشید، انقلابی پیشکش!» بنابراین مشاهده می‌شود که جریان دلواپس حتی ظریف را به‌عنوان دیپلومات هم قبول ندارد. ظریف از روز اول باید جواب دلواپسان را می‌دادند و به مردم می‌گفتند که مواضع دلواپسان چقدر با مواضع مخالفان برجام همسو است و در حقیقت اعلام می‌کردند که مواضع این گروه در جهت اهدافی است که مخالفان خارجی برجام و شخص ترامپ آن را پیگیری می‌کنند.

ظریف چاره‌ای ندارد به غیر از آن که دست از چنین روشی بردارد و با صدای بلند به مردم بگوید که اگر امروز برجام در حال فروپاشی است، به این دلیل نیست که کسی کلاه بر سر ما گذاشته است و برجام کار عبث و بیهوده‌ای بوده است، بلکه به همان میزان که ترامپ و دوستانش در نقض برجام دخیل هستند، دلواپسان داخلی هم در شکست برجام سهیم هستند.

نباید فراموش کرد که حتی قبل از روی کارآمدن ترامپ در آمریکا و مخالفت‌های عبری-عربی با برجام، این دلواپسان داخلی بودند که مخالفت خود را با برجام اعلام کردند و آن را قراردادی به مراتب بدتر از ترکمانچای عنوان کردند و برای برجام اعلام عزا گرفتند.

باید از دلواپسان سؤال کرد که در دوران احمدی‌نژاد، میلیاردها دلار که باید برای آموزش، بهداشت و زیرساخت‌های کشور هزینه شود، صرف امر غیرمهم شد، چه حاصلی برای منافع ملی دربرداشت؟ و قص علی هذا...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cb709a0d-a237-42ea-82ce-55259f6ad031"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات