728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی - شنبه 26فروردین 97

مروری بر رسانه‌های حکومتی - شنبه 26فروردین 97
مروری بر رسانه‌های حکومتی - شنبه 26فروردین 97

روزنامه‌های حکومتی امروز یکشنبه 26فروردین مهمترین عنوانهای خود را به واکنش خامنه‌ای به حمله آمریکا به سوریه اختصاص داده‌اند. علاوه بر آن در یک هماهنگی حکومتی تلاش کردهاند این حمله را نا چیز و بی‌اهمیت جلوه دهند:

ابتکار: موشک بازی

اعتماد: حمله مشترک آمریکا، فرانسه و  بریتانیا به خاک سوریه؛ موشک بازی

جهان صنعت: موشک بازی غرب

رسالت: ولایتی: تکلیف جنگ روی زمین معلوم می‌شود نه آسمان

عصر ایرانیان: ترقه بازی در سوریه

کیهان: حمله موشکی به سوریه پر سر و صدا اما توخالی

در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه به‌رغم تبلیغ گسترده برای بی‌اهمیت نشان‌دادن حمله آمریکا به سوریه جا به جا آثار دلواپسی از پیامدهای آن  در سطح منطقه و در درون رژیم دیده می‌شود:

کیهان: ساعتی پس از پایان حمله روز شنبه، جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا که بدون تردید در تصمیم دیروز این سه کشور اثرگذار بوده است در توئیت کوتاه خود نوشت: «سوریه یک سایه است؛ هدف اصلی ایران است»... البته واضح است که خروج ایران مقدمه سیطره دوباره تروریست‌های وابسته به آمریکا، عربستان و ترکیه بر سوریه و خارج کردن پرونده‌های لبنان و فلسطین از دست ایران است و باید به این موضوع اضافه کرد که خروج ایران از سوریه، اخراج قطعی روسیه در سوریه را نیز در پی می‌آورد و این به‌معنای آغازی بر شکل‌دهی دوباره منطقه تحت حاکمیت آمریکاست و طبعاً در این صورت خود ایران نیز از شمول چنین منطقه‌یی خارج نخواهد بود.

جوان: به‌نظر می‌رسد یکی از اهدافی که در جریان این تهاجم محدود مطمح نظر غرب بوده است تأثیرگذاری محاسباتی بر کشورهای محور مقاومت خصوصاً جمهوری اسلامی ایران بوده است. می‌دانیم که از جدی‌ترین چالشهای ایران اسلامی با نظام سلطه بر سر پایان کار یا تداوم برجام است و سلطه‌گران به‌دنبال تحمیل محدودیت‌های بیشتر در قالب برجام‌های سریالی در موضوعات فراهسته‌یی از قبیل اقتدار منطقه‌ای، توانمندی موشکی و... هستند... که برای واشینگتن مطلوب آن است که صدای انفجارهای دمشق در تهران شنیده شود. در همین راستا پیش‌بینی می‌شود شبکه داخلی همکار غرب در روزهای آتی با برجسته‌سازی تهاجم آمريکا و متحدانش بخواهند در جامعه ایرانی رعب‌افکنی و پازل نظام سلطه را در این زمینه تکمیل کنند.

در روزنامه‌های باند حسن روحانی نسبت به رویکردهای روسیه در مورد بیرون کردن رژیم از سوریه و سازش روسیه با آمریکا هشدار داده شده است:

آرمان: فریدون مجلسی:  روس‌ها بدون کسب منافع ریسک نمی‌کنند. ایران در دام طرح فرسایشی آمریکا در سوریه گرفتار نشود

آرمان: ایران باید آشنایی لازم را با ماهیت روابط غرب و روسیه داشته باشد و متوجه باشد که نگاه غرب و خصوصاً آمریکا به روسیه کاملاً متفاوت با آن چیزی است که درباره ایران وجود دارد و در نتیجه پیامدها هم باید متفاوت در نظر گرفته شود. باید توجه داشته باشیم که به دام روسیه... برای رویارو کردن نظامی ایران و غرب نیفتیم.

شرق: علی خرم: روسیه هیچ واکنشی نظامی در قبال حمله غرب از خود نشان نداد و تنها سوریه و شاید به‌قول خبرگزاریها، ایران پای ضدموشکها ایستادند و شانس خود را آزمایش کردند...

درک شرایط روسیه و محدوده توانایی‌ها و قول‌های این کشور برای ایران بیش از همه باید درس‌‌آموز باشد که امنیت ملی خود را بر قول‌های غیرواقعی یا غیرعملی بنا نگذارد.

شرق: همان‌طور که روزنامه نیویورک‌تایمز در سرمقاله خود نوشته است، این حملات به‌گونه‌یی انجام شده که کرملین را عصبانی نکند. پس آن‌طور که مشخص است ترامپ با این دستور سریع تنها خواهان آن است که مسکو را وادار کند کمی به او نزدیک‌تر شود. در حقیقت ترامپ به‌دنبال راهی برای قدرت‌نمایی داخلی، حذف بشار اسد و کاهش نفوذ ایران در منطقه و به‌ویژه در سوریه است... او در ‌حقیقت می‌خواهد پوتین را در تنگنا بگذارد تا میان رفتن اسد و ادامه جنگ نیابتی در سوریه، یکی را انتخاب کند. آن‌طور که خبرها نشان می‌دهند مسکو نیز که سال‌هاست در این بحران دست‌ و ‌پا می‌زند و اقتصادش به‌دلیل تحریم‌ها به‌شدت تضعیف شده، دوست دارد با افزایش فشار بر سوریه برای گفتگوی جدی با مخالفانش در نهایت راه‌حلی دیپلوماتیک برای این بحران بیابد....... باید در ‌نظر‌ گرفت که با کنار‌ رفتن اسد از قدرت، آن هم به‌صورت مسالمت‌آمیز، مسکو با کم‌رنگ‌تر‌ کردن نقش تهران و یارانش در سوریه می‌تواند به دیگر اهداف خود در سوریه که عمدتاً اقتصادی هستند، نیز برسد...

اعتماد: واکنش اصلاح‌طلبان به حمله موشکی آمريکا به سوریه:... علی شکوری‌راد، ‌دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران در صفحه توییتر خود نوشت: «حمله موشکی آمريکا و متحدانش به سوریه غیرقانونی است...جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس در توییتر خود نوشت: «حمله آمريکا و متحدانش به سوریه و فرود موشکها در دمشق، نشان داد که بهترین شیوه مقابله با سلطه بیگانگان و رهایی از خطر جنگ در خاورمیانه، نه سیستم ضدموشک است و نه وعده‌های روس‌ها یا غربی‌ها، بلکه برقراری دموکراسی و اعتقاد به چرخش عادلانه نخبگان و احترام به حق تعیین سرنوشت مردم است»...فیض‌الله عرب‌سرخی در توییتر خود نوشته که «سقف برخورد روسیه در دفاع از متحد خود همین است. تنها متحد روسیه در منطقه استراتژیک مدیترانه مورد حمله موشکی آمريکا و متحدانش قرار گرفته و روسیه اعلام می‌کند که سیستم دفاعی ما هیچگونه واکنشی نداشته است البته اگر هم داشته ظرفیت و توانایی آن همین اندازه است. تکیه بر این طناب پوسیده خطا است».

جهان صنعت: هزینه درگیر شدن نظامی و رویارویی با ایالات متحده آمریکا بسیار بالاست و روسیه هم حاضر نخواهد بود منافع ملی و داخلی خود را در این مسیر مورد معامله قرار دهد.از طرفی اما برآیند تصمیمات آمریکا، انگلیس و فرانسه نشانگر آن است که هدف اصلی این حملات قدرت‌نمایی در مقابل ایران است تا مواضع خود را در سوریه تغییر دهد.

نباید فراموش کرد که مسایل بین‌الملل فقط با قدرت قابل بررسی و حل شدن است و عدم حضور در مذاکرات و بازیهای سیاسی قدرت کشورها را کاهش داده و در نهایت مشکلات داخلی و بین‌المللی را برای آنها رقم می‌زند. این مرحله از روابط آمریکا و روسیه نشان‌دهنده فرارسیدن زمان قانع کردن‌ ایران برای تغییر روش بازی از سوی روسیه است.

جدایی روسیه از ایران به تضعیف قدرت تهران در سوریه منتج خواهد شد و از آنجا که ترکیه دو پهلو بازی می‌کند و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد این بار هم‌راستا با آمریکا و بر اساس منافع داخلی خود قدم برداشته است. ترکیه مدت‌هاست در دو زمین بازی می‌کند و در هر شرایطی پیش از هر تصمیم به‌دنبال منافع کشور خود است.با توجه به این شرایط ایران در سوریه تنها کشوری خواهد بود که بناست به نفع بشار اسد قدم بردارد و دور از ذهن است که در این ماراتن بین‌المللی امکان بقا خارج از دایره مذاکرات فراهم باشد. از همین رو است که تأکید بر رفتار هوشمندانه از سوی ایران است تا پیش از آن‌که همه امتیاز‌های خود را از دست دهد نتیجه مناسبی کسب کند.

یک روزنامه‌ همسو با باند روحانی وضعیت بحرانی رژیم در منطقه را فرصت سهم‌خواهی در قدرت کرده است:

اعتماد: عجیب است که یا ما هنوز خطرهای پیرامونی در سطح ملی را باور نکرده‌ایم یا آن همبستگی و استحکام مورد انتظار را نمی‌توانیم به دست آوریم! اختلافات در کشور ما زیاد شده است و کشمکش‌های گروهی و جناحی و حتی شخصی گاهی کل انسجام ملی را مورد خدشه قرار می‌دهد.

می‌توان در کلیات و در مسائل ملی به اتحادی غیرقابل خدشه رسید.

وقتی یک جناح سیاسی حتی در زمینه‌هایی که از مردم رأی منفی دریافت کرده است و کارنامه اسفناک مدیریت‌شان در گذشته و حال جلوی چشم ملت است ولی با این حال می‌خواهد یکه تاز میدان باشد، وقتی توصیه و اصرار و درخواست دلسوزان جامعه برای رفع حصر از سه شخصیت باسابقه انقلاب به امروز و فردا موکول می‌شود و انتظارها را برآورده نمی‌سازد، وقتی برای مدیریت‌های اجرایی بر سر جزیی‌ترین مسائل بحران‌سازی می‌شود و ایشان را تا استعفا پیش می‌برند، وقتی روزنامه‌ها و رسانه‌های یک جناح آزادانه هرچه می‌خواهند علیه دولت و مخالفان خود می‌گویند و می‌نویسند و حتی تا اتهام زنی پیش می‌روند و در نهایت وقتی صدای اصلی مردم شنیده نمی‌شود و برخی رندانه آن را متوجه دیگران می‌کنند چه انتظاری می‌توان داشت که وحدت و انسجام ملی ایجاد شود؟ کاملاً روشن است که بیگانگان به برخی از اختلافات داخلی امید بسته‌اند و تعریف سطحی از استحکام داخلی این امید را دامن می‌زند. وحدت و انسجام ملی وقتی ایجاد می‌شود که همه برداشتها و سلیقه‌ها و فکرها و جریانهای معتقد به تمامیت ارضی و قانون اساسی محترم باشند و به اندازه اقبال‌شان در میان مردم سهمی از قدرت داشته باشند. اگر این معنا تحقق پیدا نکند و با مسائل ریشه‌یی کشور شعاری برخورد شود باید احساس خطر کرد. خطر اصلی برای کشور یکه‌تازی و انحصارطلبی و رانت‌جویی و تبعیض آشکار در فضای سیاسی است. همین معنا فشارها و صف آرایی‌های بیگانگان را خطرناک می‌کند و احتمال خسارت‌آفرینی برای منافع ملی را افزایش می‌دهد.

صریحا می‌توان اعلام کرد که «دارد دیر می‌شود!» اگر حلم و صبر و گذشت و آینده‌نگری و اخلاق و تعهد ما را به سمت انسجام و استحکام داخلی سوق نمی‌دهد حداقل صف‌آرایی دشمنان و شرایط خطیر منطقه متقاعدمان سازد که باید از تمامیت‌خواهی و خودمحوری عبور کنیم.

برجام دغدغهٔ روزنامه ارگان باند مؤتلفه همسو با باند خامنه‌ای است:

رسالت: شواهد و مستندات موجود، حاکی از خروج احتمالی ایالات متحده آمریکا از توافق هسته‌یی با ایران می‌باشد. انتصاب جان بولتون به‌عنوان مشاور امنیت ملی و مایک پمپئو به‌عنوان وزیر امور خارجه دولت ترامپ، سیگنال‌های مشخصی را به مخاطبان موضوع برجام مخابره کرده است.

منابع خبری در غرب، اکثراً بر این باورند که ترامپ در نهایت قصد دارد با طرح دوباره ادعای عدم کارآمدی برجام، از این توافق خارج شود.

با این حال سؤال اصلی اینجاست که نقشه نهایی آمریکا و اروپا در قبال برجام چیست؟ از سوی دیگر، رویکرد و استراتژی کشورمان در برابر خروج احتمالی واشینگتن از توافق هسته‌یی چه باید باشد؟

در روزنامه‌های حکومتی فرار سعید مرتضوی موضوع دعواهای باندی شده است:

آرمان: واکنش‌ها به اظهارات معاون اول قوه قضاییه درباره مرتضوی: سعید! گم شدی؟ - هشدار آشنا: مرتضوی، خاوری نشود

شرق: محکوم جنایت کهریزک هنوز دستگیر نشده؛ مرتضوی در دسترس نیست – مشاور رئيس‌جمهور: مراقب باشیم مرتضوی خاوری نشود؛ نه فرار کند و نه فراری داده شود

ایران: مشاور رئیس جمهوری:مراقب باشیم سعید مرتضوی، خاوری نشود

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری درباره احتمال خروج سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران هشدار داد.

او دیروز در توئیتی نوشت: «مراقب باشیم مرتضوی خاوری نشود؛ نه فرار کند و نه فراری داده شود.» به گفته مشاور رئیس جمهوری، «او حامل رازهای سر به مهر فراوانی است. بدون او تاریخ قضایی ایران در طول بیش از یک دهه پنهان خواهد ماند.»

اما سؤال اینجاست که متهم کجاست؟

هفته گذشته سخنانی به‌نقل از غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه منتشر شد مبنی بر این‌که «او (مرتضوی) را گیر نیاوردند.» همین موضعگیری سبب شد برخی در فضای مجازی مدعی شوند مرتضوی برای فرار از اجرای حکم، متواری شده است...

در واکنش به این شایعات، میرمجید طاهری وکیل مدافع روح‌الامینی- اولیای دم یکی از جان‌باختگان حادثه بازداشتگاه کهریزک- به تسنیم گفت: هفته قبل که با قاضی اجرای احکام صحبت می‌کردم، گفت که اصل پرونده در اختیار وی نیست و در دست سرپرستی دادسراست و قرار است آنها اقدام کنند. وی در پاسخ به این سؤال که تا چه مقدار احتمال متواری شدن مرتضوی وجود دارد، گفت: وقتی کسی حکم قطعی گرفته و حکم نیز به وی ابلاغ شده اما خود را معرفی نمی‌کند، آیا با فرار کردن فرقی دارد؟

یک روزنامه باند روحانی در دعوای باندی به گوشه‌یی از جنایات قضاییه آخوندی اذعان کرده است:

ابتکار: خروج میلیون ها هم‌وطن از کشور و پناه بردن به بیگانگان شاید معلول عدم برخورداری از حقوقی است که آنان را عاصی کرده است و نباید به‌سادگی مورد غمض قرار گیرد. دولت ایران در قبال تک‌تک آنها مسئول است و تحت هیچ بهانه‌یی مجاز نیست نسبت به سرنوشت کسانی که در این مرز و بوم چشم به جهان گشودهاند و هنوز شناسنامه‌ی ایرانی دارند بی‌تفاوت باشد.

دولت در ایران هنوز یاد نگرفته است که هموطنان ولی نعمت نظام سیاسی‌اند البته مشکل فقط ایرانیان خارج از کشور نیست، متأسفانه در داخل نیز هموطنان در بعضی از موارد به‌شدت مورد بی‌مهری و کم لطفی نهادهای سیاسی و قضایی واقع می‌شوند. نحوه برخورد با متهم در دادسراها و بازپرسیها و استفاده افراطی و ابزاری از مجوز نگهداری و حبس در بسیاری از مواقع به امری جهت تخلیه‌ی اطلاعات و استحکام شیوه‌های بازجویی برمی گردد. تمدید مستمر قرار بازداشت موقت و عدم تبدیل و فک آن و اعمال محدودیت خشن در تنظیم ملاقات با وابستگان، خود جایگزین شکنجه‌هایی می‌شود که متأسفانه در برهه‌ای از زمان عمومیت پیدا می‌کرد. مداخله ضابطین در امر بازپرسی و چه بسا محاکم یکی از آفات آشکاری است که نهاد قضا بایسته و شایسته است خود را از آنها پالایش ببخشد

قاطعیت و استحکام برای احیای حقوق مردم بدون شک با لجبازی تفاوت دارد. با لجاجت نمی‌شود مردم را به سعادت رساند

سایر عنوانهای روزنامه‌های حکومتی بحرانهای اقتصادی ـ اجتماعی و مخاصمات درونی رژیم را انعکاس داده‌اند:

ابرار: ایران اتهامات مطرح شده در بیانیه کمیته چهارجانبه عربی را رد کرد

افکار: نوبخت: عده‌یی با منافع ارز، در کشورهای همسایه ویلا خریده‌اند

اقتصاد پویا: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس؛ حمایت از کالای ایرانی در گرو مهار قاچاق رانت و فساد اداری است

تجارت: با دستورالعمل بانک مرکزی؛ ارز صرافیها قطع شد

جهان اقتصاد: فرشاد مومنی:  شیوه برخورد با نوسانات ارزی مانعی برای تحولات اقتصادی

جوان: کوچ از تلگرام انحصاری به انحصار اینستاگرامی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/85d41071-59d8-4252-b115-320dcc055e6b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات