728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی – دوشنبه۳دیماه ۹۷

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی امروز دوشنبه سوم دیماه، بحرانهای اقتصادی و دعواهای باندی بر سر بودجه و فساد و همچین دود و دم در مورد خروج نیروهای آمریکا از سوریه در کنار خبرهای انزوای رژیم دیده می‌شود.

جمهوری اسلامی نوشته است «وبگاه شبکه «العربیه» نوشت: یک مقام وزارت‌خارجه عربستان سعودی با اعلام حمایت ریاض از اقدام آلبانی در اخراج ۲دیپلمات ایرانی گفت که پادشاهی سعودی بارها جدیت حمایت ایران از تروریسم و لزوم واکنش قاطع جامعه بین‌المللی در این زمینه را مورد تأکید قرار داده است».

روزنامه مردم‌سالاری هم به‌نقل از سایت وزارت امور خارجه جمهوری افغانستان نوشته است «وزارت امور خارجه این کشور «سید سعید حسینی» معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل را در پی آن چه توهین، تحقیر و ضرب ‌و شتم تعدادی از هموطنان مهاجر در ایران توسط شخصی که لباس نیروهای امنیتی کشور ایران را به تن دارد، خوانده شده، فراخواند».

 

در صفحات اول و برخی مقالات روزنامه‌های حکومتی امروز ادعای «فرار آمریکا» یا «شکست آمریکا در سوریه» زیاد دیده می‌شود. اما در صفحات داخلی روزنامه‌های هر دو باند حاکم ابراز نگرانی از پیامدهای خروج آمریکا از سوریه دیده می‌شود.

سیاست روز نوشته است «تقابل و تضاد آمریکا در زمان ترامپ با جمهوری اسلامی ایران پس از خروج از برجام تشدید شده است، به همین خاطر می‌توان تحلیل کرد که فارغ شدن آمریکا از بحران سوریه، می‌تواند برای شدت بخشیدن به دشمنی با ایران باشد».

روزنامه جوان هم با این بیان ابراز نگرانی کرده است: « گرچه خصلت استکباری کاخ سفید و وجود عصبانیت از روند شکست‌ها، احتمال واکنش‌های عصبی و حتی اشتباهات راهبردی دیگری را متصور می‌سازد که بازگشت مجدد به اقدامات نیابتی برای آتش‌افروزی و انتقام‌گیری یکی از این احتمالات است».

آرمان در مطلبی درباره تصمیم ترامپ برای خروج از سوریه به‌نقل حسین موسویان دیپلمات سابق رژیم نوشته است « استعفای ژنرال ماتیس، جان بولتون را شاد کرد زیرا ماتیس هم موافق برجام بود و هم مخالف جنگ. با خروج ماتیس، اگر فرد جایگزین وزیر دفاع در خط جان بولتون باشد، مثلث جدیدی از پمپئو ـ بولتون و رئیس جدید پنتاگون، شکل می‌گیرد که اقدامات ضدایرانی را با شتاب بیش‌تری گسترش خواهند داد».

ابتکار هم به‌نقل از مهدی ابوالفتح یک کارشناس رژیم در مورد بررسی پیامدهای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و استعفای متیس نوشته است « چند ماه قبل که زمزمه برکناری متیس مطرح شده بود، نام‌های سناتور لیندسی گراهام و سناتور تام کاتن مطرح شدند که هر دو هم بسیار ضدایرانی هستند و نسبت به متیس هم ضدایرانی‌تر هستند».

مردم‌سالاری هم نوشته است« تصمیم ناگهانی ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و سوریه گمانه‌زنی‌های متعددی را در خاورمیانه به‌دنبال داشته است. یکی از این احتمالات حکایت از حمله نظامی آمریکا به ایران دارد. سناریویی احتمالی حمله نظامی آمریکا به ایران از آنجا نشات می‌گیرد که برخی معتقد هستند عقب‌نشینی آمریکا از سوریه بخشی از طرح «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی ترامپ و «مایک پمپئو» برای تمرکز نظامی و امنیتی علیه ایران است».

 

موضوع برداشتن آخوند آملی لاریجانی از رأس قضاییه آخوندی در روزنامه‌های مختلف دیده می‌شود.

جهان صنعت ضمن طرح این مسأله اذعان کرده است« تغییر رئیس قوه قضاییه در شرایط فعلی قطعی به‌نظر می‌رسد ضمن این‌که رضایت کافی از جانب مردم از رئیس فعلی قوه قضاییه وجود ندارد. بالا رفتن آمار پرونده‌های لاینحل قضایی در این دوران یکی از ضعفهای اساسی دستگاه قضایی کشور از نگاه مردم تلقی می‌شود».

 

برخی از سایر بحرانهای رژیم در تیترهای صفحات اول روزنامه‌ها دیده می‌شوند:

اخبار صنعت: دست به دست شدن توپ گرانی مرغ

ابرار: عضو مجمع محققان و مدرسین حوزه علمیه قم: عدم اعتراض مردم به‌معنای رضایت از وضع موجود نیست

افکار: معاون استانداری تهران: افزایش فساد اداری با وجود ۲۷دستگاه نظارتی

صبح اقتصاد: هزینه خانوارهای ایرانی ۳۷درصد بیشتر شد.

رسالت: روزانه ۱۰میلیون لیتر فرآورده سوخت قاچاق می‌شود

رسالت: روحانی مقصر اصلی کاهش ارزش پول ملی است

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4957a455-6263-42b0-a816-7d57b83bc0c4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات