728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی – سه‌شنبه ۱۵آبان ۹۷

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های رژیم در روز سه‌شنبه ۱۵آبان مهم‌ترین عنوانهای خود را به بازتاب ادعاهای روحانی در مورد تحریمها و آمریکا اختصاص داده‌اند. روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع از این اظهارات بیشتر استقبال کرده‌اند. بسته اروپا و حملات باندی حول آن همراه با کشمکشهای باندی بر سر CFT از دیگر موضوعات روزنامه‌های حکومتی است. حمله به آخوند یزدی و حمله به شبیری زنجانی در روزنامه‌های هر دو باند دیده می‌شود.

 

روزنامه‌های باند روحانی در مورد حرفهای روحانی تیترهای ساده تری انتخاب کرده‌اند:

ایران: تحریمها را می شکنیم

اطلاعات: با افتخار اعلام می‌کنم تحریمها را دور خواهیم زد

بهار: ایران تحریمها را با افتخار می شکند

 

روزنامه‌های باند خامنه‌ای دود و دمهای روحانی را برجسته کرده‌اند.

عصر ایرانیان: باید شعار «مرگ برآمریکا» را عملی کنیم

 

ابراز نگرانی از سیاست‌های اروپا، مضمون مشترک مطالب روزنامه‌های هر دو باند حاکم است:

کیهان: واکنش اروپا به بدعهدی آمریکا، ابراز تأسف و دیگر هیچ!

قانون: تحریم آمریکایی همیاری اروپایی

 

FATF موضوع حملات روزنامه‌های باند خامنه‌ای به باند رقیب است:

رسالت نوشته است« دیپلمات‌های خوشبین ما و کسانی که مدعی بودند حقوقدان هستند، الآن متوجه شده‌اند چرا با خوشبینی مفرط و خوش‌خیالی برجام را پذیرفتند و شروط مجلس، شورای عالی امنیت ملی و نیز رهبری را نادیده گرفتند. اینها باید برگردند و این بیراهه را ترک کنند. حرکت در "اف‌.ای‌.تی‌اف"، "سی‌اف‌تی" و... ادامه حرکت پر از ابهام و غلط برجام است».

کیهان نوشته است« دولت و حامیانش مدعی هستند در صورت عدم پذیرش و اجرای دستورات FATF حتی چین و روسیه نیز قادر به همکاری با ایران نیستند، حال آن که واقعیت‌ها،‌اشتباه بودن این ادعا را ثابت می‌کند».

 

شروع دور جدید تحریمها، و ابهام در وضعیت بسته اروپا، منجر به بالا گرفتن مخاصمات باندها در روزنامه‌های حکومتی شده است:

وطن امروز نوشته است« عدم ارائه و تشریح سازو کار مالی ویژه اروپا تا آبان» و در نهایت «عدم اجرای سازو کار مالی ادعایی اروپا»، پاسخ مقامات قاره سبز به سرمایه‌گذاری و اعتماد دستگاه دیپلماسی ما به برجام اروپایی بود. لااقل این بار امیدواریم عراقچی و دیگر مسئولان سیاست خارجی سخنی از «تضمین بودن سخنان موگرینی» و دیگر مقامات اروپایی به میان نیاورند! بدون شک، اگر تراژدی حساب کردن روی «برجام اروپایی» از «اعتماد به برجام آمریکایی- اروپایی» غمبارتر نباشد، از آن کمتر نیست».

کیهان هم نوشته است« اروپا در مقابل اعلام رسمی بازگشت تحریم‌ها از سوی آمریکا، صرفاً به بازنشر ابراز تأسف چند روز قبل خود بسنده کرده است. در سوی مقابل مقامات ارشد دولت ضمن تأکید بر اجرای یکطرفه تعهدات برجامی، از اروپا به‌خاطر هیچ، تقدیر می‌کنند. با توجه به این برجام‌زدگی حادّ دولت، سهل‌اندیشی است اگر تصور کنیم که اروپا قرار است قدمی ‌در احقاق حقوق برجامی ایران بردارد».

سیاست روز هم در سرمقاله‌اش نوشته است«یک‌سال و نیم از انتخابات گذشته است، اما هنوز مسئولان در حال «شعار» دادن هستند.

هنوز در برجام «پاره» شده مانده‌اند و بعد از آن که قرار بود تحریم‌ها را بردارد و آب و نان مردم را حل کند و نشد، بعد از آن که قرار بود سایه‌ٔ جنگ را بردارد و باعث شد کشورهای بی‌عرضه هم برای ما خط‌ و نشان بکشند، بعد از آن که قرار بود غیرقابل اعتماد بودن آمریکا را اثبات کند! حالا قرار است برای ما برد سیاسی بیاورد.

حالا از این برد سیاسی چه چیزی عاید سفره‌های آب‌رفته مردم می‌شود؟ معلوم نیست. چه کمکی به اقتصاد ولنگار ما می‌کند؟ مشخص نیست!»

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fe27debb-036f-4f25-a61d-93f4724ee295"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات