728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی – شنبه ۱۵دی ۹۷

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی امروز شنبه ۱۵دیماه، بحرانهای داخلی و خارجی گریبانگیر نظام فهرست شده‌اند:

ابرار: واعظی: ایران به هیچ‌وجه در مسائل افغانستان دخالت نمی‌کند

ابرار: مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی: اقدام عملی ایران در مقابل کندی اروپا در ارائه SPV به صلاح نیست

کیهان: ارسال پیام ضعف به دشمن در پوشش مصلحت کشور!

ابرار اقتصادی: در تلاطمات ماه‌های گذشته؛ ۲۲میلیارد دلار از کشور خارج شد

ابرار اقتصادی: خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: چالشهای اقتصادی شدید در ایران

اعتماد: کدام جریان سیاسی در کشور به‌دنبال فیلترینگ اینستاگرام است؟ - جلال میرزایی: فیلترینگ راه‌کار دلواپسان برای «فتنه زرد» است

رسالت: قالیباف: ۴درصدی‌های رانت خوار هر روز فربه‌تر می شوند

رسالت: جوادی آملی: اختلاس و بی‌نظمی مالی نباشد قطعاً تحریم‌ها هیچ اثر نخواهند داشت

ستاره صبح: SPV در انتظار FATF - تعیین‌تکلیف FATF مسیر سازو کار مالی با اروپا را هموار می‌کند

شرق: معمای ۲۲تبصره‌یی بودجه

قدس: علم الهدی: جریان نفوذ، ما ره به اقدامات بی‌اولویت وادار می‌کند

 

استعفای وزیر بهداشت دولت روحانی در روزنامه‌های هر دو باند حاکم مورد توجه قرار گرفته. وجه مشترک مطالب هر دو باند اذعان به غارت و چپاول و دعوای درون باند روحانی بر سر قدرت است:

جمهوری اسلامی به‌نقل از وزیر بهداشت روحانی نوشته است ۱۶هزار میلیارد تومان برای طرح سلامت پرداختند و ۳۵هزار میلیارد از جیب مردم برای پرداخت بدهی «مؤسسات اعتباری فاسد» پرداختند. این روزنامه سپس به‌نقل وی افزوده است«برخی می‌خواهند زیر میزی پزشکان را برگردانیم، مردم را برای خرید دارو و تجهیزات پزشکی به بیرون بیمارستان بفرستیم و دارو و تجهیزات پزشکی بی‌کیفیت را وارد بازار کنیم و عده‌یی افراد رانت‌خوار را دوباره وارد سیستم سلامت کنیم.اصلا اشتباهی آمدیم و همکارانشان شدیم».

رسالت هم در حمله به وزیر مستعفی نوشته است:« در یک طرح جنجالی، بودجه چند هزار میلیاردی طرح تحول سلامت طی چند سال چند برابر شد، بیمه‌ها بدهکار یا ورشکسته شدند، درآمدهای کلان نصیب معدودی از پزشکان شد، اختلافات شدیدی میان وزارت بهداشت با دستگاههای دیگر هم‌چون وزارت رفاه و سازمان برنامه و بودجه ایجاد شد؛ و حالا پس از گذشت پنج سال که این طرح به چاه ویل بودجه تبدیل شده، همه منتقد شده‌اند و جالب‌تر آن که برخی مسئولان دولتی در انتقاد به آن، گوی سبقت را از دیگران ربوده‌اند».

 

برجام و بسته اروپا موضوع حملات روزنامه‌های باند خامنه‌ای به باند رقیب است:

رسالت نوشته است« بالأخره یک کسی در دولت باید بگوید آورده برجام چه بود؟

این گونه اظهارات رؤسای دیپلماسی خارجی کشور نشان می‌دهد آنها از کدخدا ناامید شده‌اند اما هنوز کورسویی از امید به اروپا دارند. قرار بود اروپاییان ظرف دو هفته وعده‌های برجامی را عملیاتی نموده و در رفع تحریمها همت گمارند، اما هفت ماه است دستگاه دیپلماسی ما را سرکار گذاشته‌اند و نم پس نمی‌دهند».

کیهان در حمله به دبیرکل شورای راهبردی سیاست خارجی که گفته است» در مقابل خروج آمریکا از برجام و کندی اروپا در SPV به صلاح نیست اقدام عملی انجام دهیم!» نوشته است« یک سؤال؛ آیا بهانه‌های آمریکا و متحدان اروپایی این کشور تمامی دارد؟! چرا باید هر چند وقت یکبار امتیاز بدهیم تا به‌زعم خودمان بهانه را از دست آمریکا بگیریم؟! دیروز بهانه هسته‌یی، امروز بهانه موشکی و منطقه‌ای و پولشویی و تروریسم و...

یک سؤال دیگر، کدام بهانه را از چه کسانی می‌خواهیم بگیریم؟! از میزبانان و حامیان (مجاهدین)» که ۱۷هزار نفر را به هلاکت رسانده است-؟!

 

سوز و گداز از مجاهدین در سایر روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع هم دیده می‌شود.

جوان نوشته است:« مطالبات به‌حق مردم دچار چرخه معیوب و کلیشه‌ای شده است. ابتدا تعدادی با مطالبه مشخص (مثلاًًً بیکاری یا مال باختگی و...) تجمع می‌کنند. (مجاهدین) یکی، دو نفر را به جمعیت نفوذ می‌دهند، شعار عوض می‌شود. نیرو‌های امنیتی – انتظامی ورود می‌کنند و در پی آن از رسانه‌های فارسی زبان غرب می‌شنوید که: تجمع کارگران... که دنبال مطالبه حقوق خود بودند، سرکوب شد».

روزنامهٔ آرمان در پاسخ به این سؤال که چرا به‌رغم کاهش ظاهری نرخ ارز قیمت کالاها بالا می‌رود نقش دولت روحانی را در این امر برجسته کرده و از جمله نوشته است« کالاهایی که توسط خود بخش دولتی ارائه می‌شود با افزایش‌های غیرقابل توجیه روبه‌رو هستند. از جمله در حوزه هواپیمایی و پروازهای خارجی که عملاً با قیمت‌های ارز ۲۰هزار تومانی افزایش پیدا کرده‌اند. یعنی ناکارآمدی یک دستگاه دولتی را از جیب مردم و مصرف‌کنندگان تأمین می‌کنند یا قیمت کالاهای بخش قابل توجهی از شرکتهای خودروسازی، پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و معادن که اغلب کالاها و نهاده‌هایشان باید با قیمت‌های دولتی تعیین شود و اغلب هیات مدیره‌هایشان دولتی هستند ولی قیمت خدمت‌شان به‌طور بی‌سابقه‌ای افزایش پیدا کرده و کالاهایشان بین ۳۰۰تا ۴۰۰درصد افزایش داشته است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/85ef2a87-50f7-41dc-9d29-e5c75a9a260b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات