728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی – شنبه ۸دی ۹۷

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی روز شنبه هشتم دیماه موجی از بحرانهای داخلی و خارجی نظام دیده می‌شود. در صدر آنها باید از ابراز نگرانی مقامات و مهره‌های از بروز قیام در سال ۹۸اسم برد. بعد از آن قیام۸۸، هشدارهای روزنامه‌های هر دو باند نسبت به انفجار اجتماعی، برجام و بستهٔ اروپا، و اوجگیری دعواهای باندی بر سر چنگ‌اندازی به دانشگاه آزاد به بهانه واژگونی اتوبوس، و ابراز وحشت از انزوای منطقه‌یی رژیم دیده می‌شود.

در مورد ابراز وحشت از بروز مجدد قیام ایران ارگان دولت روحانی با اشاره به قیام دیماه ۹۶و شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای، مرگ بر روحانی» نوشته است: « خیلی انتظار زیادی نبود که ائمه جمعه در سالگرد وقایع موسوم به «اعتراض های دی ماه» در بخشی از خطبه‌های خود به این موضوع بپردازند؛ چه نه تنها این حوادث در یک هفته به ۱۰۰شهر سرایت کرد و خیلی زود به خشونت گرایید، بلکه بخشی از اعتراضها در قالب شعار علیه مسئولان روحانی باز می‌گشت».

رسالت هم هشدار آخوند مکارم را نسبت به بروز نارضایتی مردمی انعکاس داده و نوشته است: «ناصر مکارم شیرازی در دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به شرایط حساس کشور... تأکید کرد: اگر شرایط فعلی کشور را درک نکنیم و وحدت به هم بخورد همه لطمه می‌بینند،اصلاح‌طلب و اصول‌گرا هم ندارد ».

جهان صنعت همسو با روحانی هم هشدار داده: « اگر دولت و حاکمیت دست به چاره‌جویی فوری و اساسی برای ترمیم و بازسازی رشته‌های اعتماد از دست رفته میان خود و جامعه که فعالان اقتصادی و اهالی کسب‌و‌کار جزء مهمی از آن را تشکیل می‌دهند، نزند، در شرایطی که تحریم‌های اقتصادی آمریکا هر روز دارد به ما و اقتصاد ما بیشتر و بیشتر چنگ و دندان نشان می‌دهد، سرنوشت چندان مناسبی در انتظار جامعه و کشور ما نخواهد بود».

 

ابراز خشنودی از سرنگون نشدن نظام در مطالب روزنامه‌های هر دو باند حاکم دیده می‌شود.

برجسته‌ترین آن مربوط به کیهان خامنه‌ای به قلم پاسدار حسین شریعتمداری است که نوشته است « اگر رفتنی بودیم چرا نرفته‌ایم؟! و اگر ماندنی نبودیم چرا مانده‌ایم؟!».

 

ابراز نگرانی از انزوای منطقه‌یی در روزنامه‌های باند روحانی دیده می‌شود

آرمان در مطلبی به قلم علی خرم برخلاف دود و دم روزنامه‌های باند ولی‌فقیه که سفر ترامپ به عراق را شکست خورده ارزیابی کرده‌اند نوشته است: « وجه دیگری که ترامپ بر آن تأکید کرد، دشمنی همیشگی با ایران بود و اظهار داشت شما سربازان اینجا هستید تا ایران را زیرنظر داشته باشید. به عبارت دیگر یکی از اهداف حضور نظامی آمریکا در عراق مهار و کنترل ایران از درون عراق است».

آرمان در مطلب دیگری به‌نقل از ملازهی کارشناس حکومتی نوشته است: «حضور آمریکا در افغانستان به نفع ایران نیست و ایران هم از ابتدا موافق حضور آمریکایی‌ها در نزدیکی مرزهایش نبود ولی حقیقت این است که احتمال دور زده شدن ایران یا نیروهای نزدیک به ایران در افغانستان توسط آمریکا وجود دارد».

 

برجام و بستهٔ حمایتی اروپا موضوع حملات روزنامه‌های باند ولی‌فقیه به باند روحانی است.

رسالت به‌نقل از محمد جواد لاریجانی نوشته است «برجام مرده است». و افزوده: « در حال حاضر برجام دیگر بحث موافقت و مخالفت ندارد و چیزی است که بر زمین افتاده است. برجام چهار اشکال مهلک دارد. یکی از بدبختی‌های برجام این است که فردی آن را نمی‌خواند و در آن بسته است. نسخه فارسی آن هم وجود داشت اما چه کسانی که مخالف بوند و چه موافقان یا حوصله نداشتند بخوانند یا اگر هم می‌خواندند آن را نمی‌فهمیدند. متن برجام بسیار سیاسی است و کسانی که آن را نوشته‌اند بسیار نامرد بوده‌اند و ما باید همه آنها را می‌خواندیم».

رسالت در مطلب دیگری به‌نقل از مهرهٔ اطلاعاتی نظام فواد ایزدی نوشته است: «آنها خود را ملزم به ارائه امتیازی بیشتر و یا رفتاری بهتر نسبت به ایران نمی‌بینند

اروپایی‌ها در بسیاری از حوزه‌ها هم فکر و همسو با آمریکایی‌ها هستند و طبعاً اگر آنها مجبور به انتخاب میان ایران و آمریکا شوند، انتخاب آنها آمریکا است و البته این انتخاب آنها دهها سال پیش صورت گرفته و هم‌چنان ادامه دارد».

 

روزنامه‌های سابق همسو با رفسنجانی، ولایتی گماشتهٔ خامنه‌ای در دانشگاه آزاد را مورد هدف قرارداده و خواستار برکناری وی شده‌اند:

آرمان: مدیریت دانشگاه آزاد پاسخگوی وقوع جرم باشد

ابرار: مجمع نیروهای خط امام در بیانیه‌یی تأکید کرد: سانحه واژگونی اتوبوس دانشجویان نشان از ضعف ساختاری و عدم مدیریت و نظارت است

اعتماد: ولایتی نه عذرخواهی کرد نه استعفا داد، آیا دانشگاه آزاد نظارت پذیر می‌شود؟

جمهوری اسلامی هم در دفاع از باند رفسنجانی نوشته است « مسئولان دانشگاه آزاد در پی حادثه... شرم‌آور مدیریتی اخیر... در کمال حیرت به فرافکنی متوسل شده و گناه را به گردن کسانی انداختند که در سال‌هایی دور این مرکز را ساختند و آنان را تهدید به شکایت و پیگیری قضایی می‌نمایند!».

جمهوری اسلامی در مطلب دیگری نوشته است: « اگر قرار باشد فرد یا افرادی محاکمه شوند مسئولان فعلی دانشگاه آزاد هستند که قادر نبودند یک رفت و آمد ساده دانشجویان را مدیریت کنند. حالا که کار از کار گذشته دستور می‌دهند اتوبوس‌های فرسوده را از رده خارج کنند، گارد ریل بگذارند و امثال این اقدامات نوشدارو پس از مرگ سهراب. معلوم نیست با این بودجه هنگفت چرا استاندارد‌های این دانشگاه از محروم‌ترین مراکز علمی کشور نیز پائین‌تر است؟ و این بودجه کجا مصرف می‌شود؟».

جمهوری اسلامی در مطلب سوم خود با عنوان «مرحوم راننده» از جمله نوشته است: «در ماجرای حادثه اتوبوس واحد علوم و تحقیقات و جان باختن ۱۰نفر در این واقعه، متأسفأنه بالاترین مسئولان دانشگاه آزاد با توسل به سیاست «کی بود؟ کی بود؟ من نبودم!» تلاش می‌کنند خود را طلبکار جلوه بدهند و افراد ضعیف را مقصر معرفی کنند. این، یک شیوه غیراخلاقی و مبتنی بر فرافکنی است که نظام جمهوری اسلامی از آن رنج می‌برد».

 

برخی از سایر بحرانها در تیترهای صفحات اول دیده می‌شوند:

ابرار اقتصادی: سیاست‌های فعلی فقر زدایی کفایت نمی‌کند؛ سیلی تورم بر صورت فقرا

جوان: حراج ۱۰ساله آموزش و پرورش

کارو کارگر: فرشاد مومنی: اقتصاد ایران عمیق‌ترین رکود تاریخ معاصر را تجربه می‌کند

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/041fe1c8-ff1d-4529-be81-9b5389781d41"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات