728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی – چهارشنبه ۵دی ۹۷

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی در روز چهارشنبه پنجم دیماه مهمترین عنوانهای خودشون را به موضوع سانحة واژگون شدن اتوبوس دانشجویان در تهران، بودجهٔ ۹۸، مرگ آخوند شاهرودی، بحرانهای اقتصادی و دعواهای باندی هول بستهٔ اروپا و برجام اختصاص داده‌اند.

تقریباً تمام روزنامه‌های حکومتی خبر سانحة اتوبوس دانشجویان را انعکاس داده‌اند. و پیام خامنه‌ای که هیچ اشاره‌یی به ناکارآمدی نظامش در تکرار این حوادث ندارد را تکرار کرده‌اند. روزنامه‌های هر دو باند حاکم برای تسکین افکار عمومی به گوشه‌یی از علت این فاجعه اذعان کرده‌اند:

سیاست روز از باند خامنه‌ای با یادآوری حادثه فوت ۴دانش آموز،هفته پیش در دبستان دخترانه زاهدان نوشته است « نکته‌یی که در این بین به چشم می‌خورد فرسوده بودن و ناایمن بودن اتوبوس حادثه‌دیده است. این اتوبوس در دانشگاهی تردد می‌کرده که سالانه میلیاردها تومان از جیب دانشجویان برمی‌دارد و کمترین حقوق رفاهی آنها را هم نادیده می‌گیرد».

جوان هم نوشته است «۵۰‌درصد اتوبوس‌هایی که دانشجویان را جابه‌جا می‌کنند فرسوده و از رده خارج هستند به‌طوریکه‌این اتوبوس‌ها حتی در داخل شهر هم قابل استفاده نیستند، اما در این جاده پر و پیچ و خم و شیب دار دانشگاه دانشجویان را جا به‌جا می‌کنند».

ابتکار نوشته است باید «در وهله نخست پرسیده شود که نهادی مانند دانشگاه آزاد اسلامی با درآمد سرشاری که دارد چرا هم‌چنان از ناوگان فرسوده، برای حمل‌ و نقل دانشجویانی استفاده می‌کند که سرمایه‌های این کشور محسوب می‌شوند. آن‌چنان که این سؤال را باید از مجموعه تصمیم‌گیران چند دهه اخیر در‌ خصوص وضعیت نابسامان خودروسازی در کشور پرسید و ایمنی پایین جاده‌ها که در پیچ و خم آب رفتن بودجه‌های عمرانی کشور همیشه به فراموشی سپرده می‌شود». این روزنامه در ادامه به سؤالات خود این‌گونه پاسخ داده است « همه این سؤالات تنها یک پاسخ روشن دارد و آن سوء‌مدیریت و ساختار معیوبی است که انگار عزمی برای اصلاح آن دیده نمی‌شود».

جهان صنعت زیر عنوان «سکوت مقصر اصلی» نوشته است « حالا نوبت این است که مسئولان هر کدام به‌نحوی شانه از مسئولیت خالی کنند و اشکالات را گردن سایر نهادها بیندازند». و در ادامه افزوده است: « محسن ‌هاشمی به‌عنوان کسی که در ساخت این واحد دانشگاه آزاد نظارت داشته باید پاسخگوی عملکرد خود در خصوص ساخت جاده غیراستاندار و ناامن باشد؛ همچنین علی‌اکبر ولایتی و تهرانچی نیز به‌عنوان رئیس فعلی دانشگاه آزاد نیز باید پاسخگوی این حادثه تلخ باشد. تا لحظه نگارش گزارش، دانشگاه آزاد و مسئولان آن که مقصر اصلی این اتفاق تلخ هستند سکوت کرده‌اند».

 

اعتراف به ناکارآمدی بودجه ۹۸ در روزنامه‌های هر دو باند حاکم دیده می‌شود.

رسالت به‌نقل از ابراهیم رزاقی نوشته است:«سیاستی که از زمان آقای رفسنجانی پیاده کردند این بود که خصوصی‌سازی کنیم، و بعد اصل دومی که تصویب شد تثبیت موضوع حقوق بود، یعنی تورم که افزایش یافت حقوق را بالا نبرید که یعنی فقیر کردن مردم و این ۳۰سال است که برنامه شده و تجدید نظری هم نکرده‌ایم».

ایران ارگان دولت روحانی به‌نقل از آخوندی مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص از جمله نوشته است« رئیس‌جمهوری در هنگام تقدیم لایحه بودجه ۹۸به مجلس، «شفافیت، معاش و اشتغال» را سه شاخصه لایحه بودجه سال آینده عنوان کردند» و در ادامه افزوده است: « اقتصاد ما در حال حاضر با سه چالش جدی در این باره روبه‌روست: اول از همه بیکاری به‌صورت گسترده به‌ویژه هرم سنی جوانان تحصیلکرده را تحت تأثیر قرار داده است و ما با چالشهای معیشتی بخش اعظمی از مردم روبه‌رو هستیم. در دیگر سو اقتصاد ایران در شاخص شفافیت نمره چندان بالایی نمی‌گیرد و متأسفانه فساد به‌گونه‌یی در لایه‌های اقتصادی روی داده که به اعتمادسوزی جامعه انجامیده است».

 

اذعان به بحرانهای اقتصادی در عرصه‌های مختلف در روزنامه‌های امروز دیده می‌شود:

جهان صنعت با عنوان «ایران در منگنه نفت» از جمله نوشته است: «این روزها اقتصاد ایران با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند، البته این مشکلات چندان ارتباطی به تحریم‌ها ندارد و می‌توان گفت تحریم تنها چالشها را تشدید کرده است‌. چرا که ابر بحرانهای اقتصادی از مدتها پیش از تحریم‌ها آغاز شده و دلیل اصلی آن به سیاست‌های ناکارآمد دولتمردان برمی‌گردد»‌ و در ادامه نوشته است « آنچه واضح است، این است که ایران در آینده نزدیک با کاهش شدید درآمد‌های نفتی در تنگنا قرار می‌گیرد و آن طور که پیش‌بینی می‌شود دورنمای تیره و تاری در انتظار بازار نفت است و علاوه بر تحریم‌ها که بر درآمدهای نفتی ایران تاثیر می‌گذارد کاهش قیمت نفت هم عرصه را برای ایران تنگ‌تر می‌کند»‌.

ابتکار هم به‌نقل از یک عضو اتاق بازرگانی ایران نوشته است « ارتباط بانکی ما یکی از راههای موفقیت تجارت کلان کشور با شرکای خارجی مثل چین است، قطعاً پایان ارتباط بانکی می‌تواند اثرات منفی را بر کل تجارت داشته باشد. در شرایطی که تقریباً تمام کشورها با ایران قطع رابطه کرده بودند، چین تنها کشوری بود که هم‌چنان اندک رابطه‌اش را با ما حفظ کرده بود. این موضوع که قرار بود بانک کونلون مجدداً بحث مبادلات بانکی را انجام دهد که تا به‌حال هم مثمرثمر نبود می‌تواند تاثیر به‌سزایی را در آینده اقتصادی بگذارد».

 

برخی از سایر بحرانها در عنوانهای روزنامه‌ها دیده می‌شوند:

آرمان: باید درباره انتصابات فامیلی به مردم پاسخ داد

آفتاب یزد: چرا قیمت مسکن در اروپا و آمریکا تصاعدی بالا نمی‌رود؟

ابرار اقتصادی: موج افزایش قیمت ها به بازار تهران رسید، واکنش سکه به لایحه بودجه

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2aa18975-ff9a-44cf-8b93-2c49de62c0a6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات